efektywnosc_kosztowa.pdf

(33 KB) Pobierz
3_05_02
1.1 Efektywno Ļę kosztowa
Jak juŇ wspomnieliĻmy wczeĻniej głównĢ trudnoĻę przy ekonomicznej analizie kosztów i
korzyĻci sprawia wyraŇenie niematerialnych korzyĻci projektu w wartoĻciach pieniħŇnych.
EfektywnoĻę kosztowa to technika wynaleziona by temu sprostaę, poniewaŇ pozwala ona
przedstawię rezultaty projektu w konkretnych kategoriach.
WyraŇenie niekiedy niematerialnych korzyĻci projektu w pieniĢdzach nie jest niemoŇliwe,
jednakŇe moŇe siħ okazaę, Ňe dla projektu o małej skali koszty próby dokonania tego byłyby
nieuzasadnione. Krajowe wytyczne wymagajĢ by dla ekonomicznej analizy projektów o
budŇecie mniejszym niŇ 1 milion zastosowano technikħ efektywnoĻci kosztowej (z wyjĢtkiem
projektów drogowych, przy których wymagany jest raport beneficjanta). PoniewaŇ technikħ
efektywnoĻci kosztowej moŇna stosowaę na wiele sposobów, wytyczne krajowe wymagajĢ
by wskaŅnik efektywnoĻci kosztowej został obliczony jako wskaŅnik Dynamicznego
Generowania Kosztów DGC (Dynamic Generation Cost) . Sposób jego obliczenia
zobrazowano przy wykorzystaniu przepływów hipotetycznego projektu, które
wykorzystywaliĻmy juŇ wczeĻniej, z niewielkimi zmianami.
Tabela 11: Ekonomiczne przepływy gotówkowe z hipotetycznego projektu
1 …
t t
+1 … … 20
Koszt inwestycji (FC)
-
-
-
-
Wydatki operacyjne (VC) - - - -
Koszt cyklu Ňycia (LCC=FC+VC) - - - - - - - -
Produkt w jednostkach fizycznych(O) 0 0 0 0 + + + +
WskaŅnik efektywnoĻci kosztowej obliczamy nastħpujĢco:
Ã
T
LCC
t
(
+
d
)
t
DGC
=
t
=
0
Ã
T
O
t
(
+
d
)
t
t
=
0
Koszty cyklu Ňycia projektu powinny byę wyraŇone w stałych cenach ekonomicznych. Aby
dokonaę konwersji cen rynkowych na ceny ekonomiczne, dokonujemy korekt opisanych w
poprzednim paragrafie. JeŇeli nie moŇemy dokonaę korekty wszystkich zniekształceı
(zniekształceı fiskalnych, zniekształceı wynikajĢcych z czynników zewnħtrznych i
zniekształceı cen), wówczas dokonujemy jedynie korekt fiskalnych, które sĢ najłatwiejsze.
JeŇeli nie ma moŇliwoĻci lub nie stwierdzono wystĢpienia odchyleı pomiħdzy cenami
rynkowymi a ekonomicznymi, jest dopuszczalne wykonanie obliczeı wykorzystujĢc ceny
rynkowe. Do obliczeı moŇemy zastosowaę stopħ dyskontowĢ równĢ 5%. Zalecane jest
wyliczenie wskaŅnika efektywnoĻci kosztowej dla stóp dyskontowych 6% i 4%.
Gdy uwaŇnie przyjrzymy siħ wskaŅnikowi efektywnoĻci kosztowej obliczonemu jako
WskaŅnik Dynamicznego Generowania Kosztów, to okaŇe siħ, Ňe stanowi on odwrotnoĻę
17895153.001.png
współczynnika C/B gdzie korzyĻci wyraŇone sĢ nie w pieniĢdzach, a w jednostkach
fizykalnych.
EfektywnoĻci kosztowej nie moŇna zastosowaę do łatwego porównywania projektów z
róŇnych sektorów. Wynika to z tego, Ňe miarĢ zastosowanĢ do jej uzyskania sĢ jednostki
miary produktów projektów, które sĢ róŇne w róŇnych sektorach. EfektywnoĻę kosztowa
moŇe słuŇyę jedynie do porównywania projektów z tego samego sektora, poniewaŇ wówczas
jednostki miary sĢ identyczne.
Niestety efektywnoĻę kosztowĢ moŇemy zastosowaę jedynie do ograniczonej liczby
projektów, które majĢ tylko jeden wyraŅny produkt. Trudno jest ocenię drogħ, gdzie mamy
rezultaty takie jak: redukcjħ kosztów operacyjnych samochodu, oszczħdnoĻę czasu
pasaŇerów, redukcjħ emisji gazowych zanieczyszczajĢcych Ļrodowisko, i zmniejszenie liczby
wypadków- korzyĻci płynĢce z tych rezultatów sĢ mierzone w róŇnych jednostkach
fizycznych. Ekonomiczna analiza kosztów i korzyĻci jest w stanie to uchwycię przypisujĢc
kaŇdemu z nich innĢ cenħ ekonomicznĢ, przez co mamy znów do czynienia z kwotami
pieniħŇnymi, które moŇemy dodaę. WiĢzałoby siħ to jednakŇe z wykonaniem bardzo
pracochłonnego studium wykonalnoĻci, które mogłoby siħ okazaę zbyt kosztowne dla
projektu infrastruktury o małej skali.
Na zakoıczenie moŇemy stwierdzię, Ňe równieŇ techniki oceny projektów, które majĢ swoje
koszty i korzyĻci.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin