T-13. TiS semestr 2 - Podstawowe ustawy i konwencje w działalności transportowej i spedycyjnej.doc

(35 KB) Pobierz

T. 13  Podstawowe ustawy i konwencje w działalności transportowej i spedycyjnej

 

W tym temacie poznamy:

       regulacje prawne normujące prowadzenie działalności transportowej i spedycyjnej,

       instytucje uprawnione do nadzoru i kontroli przedsiębiorców transportu drogowego oraz kierowców w zakresie zgodności wykonywania tego transportu z przepisami.

 

Konwencja – umowa Międzynarodowa jest obecnie najważniejszym instrumentem regulującym stosunki międzynarodowe. Za umowę międzynarodową uważa się zgodne oświadczenie woli (porozumienie) co najmniej dwóch podmiotów prawa międzynarodowego (przede wszystkim: państw lub organizacji międzynarodowych) regulowane przez prawo międzynarodowe i wywołujące skutki w sferze prawa międzynarodowego, niezależnie od tego, czy jest ujęte w jednym, czy w większej liczbie dokumentów, i bez względu na jego nazwę.

             

TRANSPORT DROGOWY

Konwencje wiedeńskie

              Konwencja o ruchu drogowym oraz Konwencja o znakach i sygnałach drogowych zostały sporządzone w Wiedniu w dniu 8 listopada 1968 roku. Konwencje te nie dotyczą bezpośrednio przedsiębiorstw transportowych, niemniej zgodnie z w/w konwencjami ich strony zgodziły się na ujednolicenie podstawowych zasad ruchu drogowego zawartych w przepisach krajowych, w celu ułatwienia ruchu międzynarodowego. Oznacza to, że kierowca (przewoźnik) zobowiązany jest stosować się do przepisów krajowych obowiązujących w danym państwie – stronie Konwencji, natomiast ze względu na jej postanowienia spodziewać się może, że podstawowe zasady ruchu drogowego będą identyczne z zasadami przyjętymi w kraju, z którego pochodzi z wyjątkami dotyczącymi takich spraw jak:

       dopuszczalna prędkość pojazdu,

       dopuszczalny poziom zawartości alkoholu w organizmie kierującego pojazdem.

Ponadto strony zobowiązały się do uznania krajowych dokumentów, takich jak:

       dokument stwierdzający zarejestrowanie pojazdu,

       prawo jazdy (krajowe lub międzynarodowe).

 

Konwencja TIR

Jest to konwencja celna, ale ze względu na powszechność jej kojarzenia z transportem drogowym została w tym miejscu przedstawiona. Dotyczy międzynarodowego przewozu towarów transportem drogowym i powstała w Genewie 14 listopada 1975 r. Stronami są prawie wszystkie kraje europejskie i kraje WNP. Podstawowym dokumentem jest Karnet TIR, będący jednocześnie gwarancją celną (do wartości 50000 USD potencjalnych należności celnych). Karnety w imieniu Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), z siedzibą w Genewie, wydają tzw. stowarzyszenia poręczające. W Polsce jest to Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) z siedzibą w Warszawie.

 

Konwencja CMR

Konwencja regulująca zasady, prawa i obowiązki stron umowy zarobkowego, drogowego przewozu międzynarodowego. Określa również maksymalną odpowiedzialność przewoźnika za zniszczenie towaru powierzonego do przewozu do wysokości 25 franków szwajcarskich za kilogram wagi brutto. Konwencja została podpisana w Genewie w 1956 roku, ratyfikowana przez Polskę 14 września 1962 roku. Konwencja CMR nie ma zastosowania do:

       przewozów wykonywanych na podstawie międzynarodowych konwencji pocztowych,

       przewozu zwłok,

       przewozu mienia przesiedlenia.

 

Konwencja ADR

Konwencja o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, podpisana została w Genewie 30 września 1957 roku. Została ratyfikowana przez Polskę w 1975 roku. Przepisy konwencji ADR są nowelizowane w cyklu dwuletnim. Ostatnia nowelizacja weszła w życie 1 stycznia 2007 roku. Jeden z załączników (A) obejmuje podział wszystkich produkowanych na świecie towarów na 9 klas zagrożeń oraz zawiera szczegółową klasyfikację tych towarów w poszczególnych klasach. Szczegółowa klasyfikacja zawiera podział na:

       1   Towary i przedmioty wybuchowe,

       2   Gazy,

       3   Towary ciekłe zapalne,

       4.1 Towary stałe zapalne,

       4.2 Towary samozapalne,

       4.3 Towary wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy zapalne,

       5.1 Towary utleniające,

       5.2 Nadtlenki organiczne,

       6.1 Towary trujące,

       6.2 Towary zakaźne,

       7    Towary promieniotwórcze,

       8    Towary żrące,

       9    Różne towary i przedmioty niebezpieczne.

 

Załącznik (B) szczegółowo określa:

       warunki przewozu poszczególnych towarów niebezpiecznych,

       warunki techniczne pojazdów samochodowych,

       warunki techniczne przyczep (naczep), cystern i kontenerów – cystern,

       warunki oznakowania pojazdów i dodatkowego ich wyposażenia,

       warunki załadunku i wyładunku poszczególnych towarów,

       zakazy ładowania ładunku razem w jednym pojeździe,

       wymagania dotyczące osób uczestniczących w przewozie,

       niezbędną dokumentację przy tych przewozach.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin