przygotowanie_dzieci_w_wieku_przedszkolnym_do_uczestnictwa_w_ruchu_drogowym.pdf

(1570 KB) Pobierz
Katarzyna Jurkiewicz
Przygotowanie dzieci
w wieku przedszkolnym
do uczestnictwa
w ruchu drogowym
903731496.150.png 903731496.161.png 903731496.172.png 903731496.183.png 903731496.001.png 903731496.012.png 903731496.021.png 903731496.032.png 903731496.043.png 903731496.054.png 903731496.065.png 903731496.076.png 903731496.087.png 903731496.098.png 903731496.109.png 903731496.111.png 903731496.112.png 903731496.113.png 903731496.114.png 903731496.115.png 903731496.116.png 903731496.117.png 903731496.118.png 903731496.119.png 903731496.120.png 903731496.121.png 903731496.122.png 903731496.123.png 903731496.124.png 903731496.125.png 903731496.126.png 903731496.127.png 903731496.128.png 903731496.129.png 903731496.130.png 903731496.131.png 903731496.132.png
ISBN 978-83-7696-034-0
©Copyright by Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza Sp. z o.o., Warszawa 2009
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wydawca wyraża zgodę na kopiowanie fragmentów publikacji do celów edukacyjnych
Wydawnictwo dołożyło wszelkich starań w prowadzeniu działań wynikających z wymagań prawa
autorskiego. W przypadku pojawienia się wątpliwości postara się je wyjaśnić.
Wydawca:
Dr Josef Raabe Sp. Wydawnicza Sp. z o.o.
ul. Młynarska 8/12
01-194 Warszawa
NIP 526-13-49-514
REGON 011864960
XII Wydział Gospodarczy, KRS 0000118704
Wysokość kapitału zakładowego: 50000 PLN
www.dydaktyczne.info.pl
903731496.133.png 903731496.134.png 903731496.135.png 903731496.136.png 903731496.137.png 903731496.138.png 903731496.139.png 903731496.140.png 903731496.141.png 903731496.142.png 903731496.143.png 903731496.144.png 903731496.145.png 903731496.146.png 903731496.147.png 903731496.148.png 903731496.149.png 903731496.151.png 903731496.152.png 903731496.153.png 903731496.154.png 903731496.155.png 903731496.156.png 903731496.157.png 903731496.158.png 903731496.159.png 903731496.160.png 903731496.162.png 903731496.163.png 903731496.164.png 903731496.165.png 903731496.166.png
Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do uczestnictwa
w ruchu drogowym
Aspekty wychowawcze pracy przedszkola
Bezpieczeństwo i higiena
Przygotowanie dzieci w wieku
przedszkolnym do uczestnictwa
w ruchu drogowym
Katarzyna Jurkiewicz
Nauczyciel wychowania przedszkolnego i ksztaÙcenia zintegrowanego, logopeda,
doradca metodyczny w zakresie wychowania przedszkolnego, ekspert ds. awansu
zawodowego nauczycieli.
Cel ogólny szkolenia
Doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli.
I
3.1
s. 1
Cele szczegółowe
Po szkoleniu dyrektor przedszkola b¿dzie umiaÙ motywowa° nauczycieli do
stosowania w edukacji komunikacyjno-drogowej róČnych rozwi­zaÚ meto-
dycznych.
Po szkoleniu nauczyciele b¿d­ potraę li:
okreïli° cele i zadania edukacji komunikacyjno-drogowej w wychowaniu
przedszkolnym;
stosowa° w pracy róČnorodne metody i formy zaj¿° ksztaÙtuj­ce u dzieci
nawyki wÙaïciwego uczestnictwa w ruchu drogowym;
wykorzystywa° w pracy z dzie°mi ciekawe pomoce dydaktyczne.
Rady pedagogiczne w przedszkolu
– 1 –
903731496.167.png 903731496.168.png 903731496.169.png 903731496.170.png 903731496.171.png 903731496.173.png 903731496.174.png 903731496.175.png 903731496.176.png 903731496.177.png 903731496.178.png 903731496.179.png 903731496.180.png 903731496.181.png 903731496.182.png 903731496.184.png 903731496.185.png 903731496.186.png 903731496.187.png 903731496.188.png 903731496.189.png 903731496.190.png 903731496.191.png 903731496.192.png 903731496.193.png 903731496.002.png 903731496.003.png 903731496.004.png 903731496.005.png 903731496.006.png 903731496.007.png 903731496.008.png 903731496.009.png 903731496.010.png 903731496.011.png 903731496.013.png 903731496.014.png 903731496.015.png 903731496.016.png 903731496.017.png 903731496.018.png
Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do uczestnictwa
w ruchu drogowym
Aspekty wychowawcze pracy przedszkola
Bezpieczeństwo i higiena
Spis treści
Wszystko, co trzeba wiedzie° na temat zaÙoČeÚ edukacji komunikacyjno-
-drogowej dzieci w wieku przedszkolnym
1. Podstawowe zaÙoČenia edukacji komunikacyjno-drogowej
dzieci w wieku przedszkolnym ...........................................................................
3
1.1. Psychiczne i ę zyczne cechy dziecka 7-letniego
a jego uczestnictwo w ruchu drogowym ......................................................
4
1.2. Zachowanie dziecka na drodze w sytuacjach trudnych .............................
4
1.3. Zasady edukacji dzieci w wieku przedszkolnym
w zakresie uczestnictwa w ruchu drogowym ..............................................
5
1.4. Podstawowe metody edukacji dzieci w wieku przedszkolnym
w zakresie uczestnictwa w ruchu drogowym ..............................................
5
1.5. Podstawowe formy edukacji dzieci w wieku przedszkolnym
w zakresie uczestnictwa w ruchu drogowym .............................................. 7
1.6. Pomoce dydaktyczne do realizacji wychowania komunikacyjnego ......... 10
2. Literatura, któr­ warto przeczyta° ........................................................................
11
Szkolenie
3. Cele do realizacji ..................................................................................................... 12
4. Metody, które moČna wykorzysta°, by osi­gn­° cele ....................................... 12
5. Jak zorganizowa° szkolenie .................................................................................. 12
6. SzczegóÙowy scenariusz szkolenia ...................................................................... 13
7. Opis °wiczeÚ warsztatowych realizowanych podczas szkolenia .................. 14
8. MateriaÙy do przeprowadzenia szkolenia .......................................................... 17
8.1. Plansze prezentacyjne dla uczestników i prowadz­cego zaj¿cia .............. 17
8.2. MateriaÙy dla uczestników .............................................................................. 17
I
3.1
s. 2
Rady pedagogiczne w przedszkolu
– 2 –
903731496.019.png
 
903731496.020.png
 
903731496.022.png 903731496.023.png 903731496.024.png 903731496.025.png 903731496.026.png 903731496.027.png 903731496.028.png 903731496.029.png 903731496.030.png 903731496.031.png 903731496.033.png 903731496.034.png 903731496.035.png 903731496.036.png 903731496.037.png 903731496.038.png 903731496.039.png 903731496.040.png 903731496.041.png 903731496.042.png 903731496.044.png 903731496.045.png 903731496.046.png 903731496.047.png 903731496.048.png 903731496.049.png 903731496.050.png 903731496.051.png 903731496.052.png 903731496.053.png 903731496.055.png 903731496.056.png 903731496.057.png 903731496.058.png 903731496.059.png 903731496.060.png 903731496.061.png 903731496.062.png
Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do uczestnictwa
w ruchu drogowym
Aspekty wychowawcze pracy przedszkola
Bezpieczeństwo i higiena
Wszystko, co trzeba wiedzieć na temat założeń
edukacji komunikacyjno-drogowej dzieci
w wieku przedszkolnym
1. Podstawowe założenia edukacji
komunikacyjno-drogowej dzieci
w wieku przedszkolnym
Co roku na drogach naszego kraju zdarzaj­ si¿ tysi­ce wypadków, których oę arami
s­ dzieci. Liczba wypadków z kaČdym rokiem wzrasta.
Wpojenie dzieciom zasad bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa w ruchu drogo-
wym jest elementem spoÙecznej odpowiedzialnoïci dorosÙych za ich zdrowie i Čycie.
Jest to dÙugotrwaÙy proces, dlatego wychowanie komunikacyjno-drogowe naleČy
rozpoczyna° juČ w wieku przedszkolnym i traktowa° je jako podstawowy element
przygotowania dziecka do szkoÙy oraz dalszych etapów jego Čycia.
Cho° w ïwietle prawa drogowego: „dziecko w wieku do 7 lat moČe korzysta° z drogi
tylko pod opiek­ osoby, która osi­gn¿Ùa wiek co najmniej 10 lat” 1 , tym niemniej dzieci
wczeïniej powinny pozna° prawidÙowoïci i niebezpieczeÚstwa ruchu drogowego.
WaČne jest, by stopniowo przygotowywaÙy si¿ do samodzielnego poruszania si¿ po
drodze.
Treïci edukacji komunikacyjno-drogowej wyst¿puj­ we wszystkich dziaÙach progra-
mu wychowania w przedszkolu. Konieczna jest ich integracja, utworzenie jednolitego
programu w zakresie treïci komunikacyjnych i dostosowanie ich do poszczególnych
faz i moČliwoïci rozwojowych dziecka.
Poznanie przez dziecko otoczenia spoÙecznego jest moČliwe, jeïli speÙnione zostan­
nast¿puj­ce warunki:
W dziaÙaniu dziecka dominuj­ takie czynnoïci, jak: poszukiwanie, eksperyment,
dziaÙanie wedÙug instrukcji lub podanego wzoru – zasada róČnorodnego stymu-
lowania aktywnoïci dziecka przez dorosÙego.
Zapewnia si¿ dziecku poczucie bezpieczeÚstwa i pewnoïci na pÙaszczyĊnie emo-
cjonalnej, co daje mu odwag¿ do poznawania otoczenia.
W celu prawidÙowego rozwoju, przede wszystkim usamodzielnienia, dziecko ma
dopÙyw informacji z zewn­trz o bezpoïrednich skutkach i dalszych konsekwen-
cjach podejmowanych dziaÙaÚ 2 .
I
3.1
s. 3
Ważne!
NaleČy korzysta° z kaČdego wyjïcia z przedszkola, aby prowadzi° konkretn­ nauk¿
ruchu ulicznego 3 .
Rady pedagogiczne w przedszkolu
– 3 –
903731496.063.png 903731496.064.png 903731496.066.png 903731496.067.png 903731496.068.png 903731496.069.png 903731496.070.png 903731496.071.png 903731496.072.png 903731496.073.png 903731496.074.png 903731496.075.png 903731496.077.png 903731496.078.png 903731496.079.png 903731496.080.png 903731496.081.png 903731496.082.png 903731496.083.png 903731496.084.png 903731496.085.png 903731496.086.png 903731496.088.png 903731496.089.png 903731496.090.png 903731496.091.png 903731496.092.png 903731496.093.png 903731496.094.png 903731496.095.png 903731496.096.png 903731496.097.png 903731496.099.png 903731496.100.png 903731496.101.png 903731496.102.png 903731496.103.png 903731496.104.png 903731496.105.png 903731496.106.png 903731496.107.png 903731496.108.png 903731496.110.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin