przygotowanie_dzieci_w_wieku_przedszkolnym_do_uczestnictwa_w_ruchu_drogowym.pdf
(
1570 KB
)
Pobierz
Katarzyna Jurkiewicz
Przygotowanie dzieci
w wieku przedszkolnym
do uczestnictwa
w ruchu drogowym
ISBN 978-83-7696-034-0
©Copyright by Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza Sp. z o.o., Warszawa 2009
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wydawca wyraża zgodę na kopiowanie fragmentów publikacji do celów edukacyjnych
Wydawnictwo dołożyło wszelkich starań w prowadzeniu działań wynikających z wymagań prawa
autorskiego. W przypadku pojawienia się wątpliwości postara się je wyjaśnić.
Wydawca:
Dr Josef Raabe Sp. Wydawnicza Sp. z o.o.
ul. Młynarska 8/12
01-194 Warszawa
NIP 526-13-49-514
REGON 011864960
XII Wydział Gospodarczy, KRS 0000118704
Wysokość kapitału zakładowego: 50000 PLN
www.dydaktyczne.info.pl
Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do uczestnictwa
w ruchu drogowym
Aspekty wychowawcze pracy przedszkola
Bezpieczeństwo i higiena
Przygotowanie dzieci w wieku
przedszkolnym do uczestnictwa
w ruchu drogowym
Katarzyna Jurkiewicz
Nauczyciel wychowania przedszkolnego i ksztaÙcenia zintegrowanego, logopeda,
doradca metodyczny w zakresie wychowania przedszkolnego, ekspert ds. awansu
zawodowego nauczycieli.
Cel ogólny szkolenia
Doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli.
I
3.1
s. 1
Cele szczegółowe
Po szkoleniu
dyrektor
przedszkola
b¿dzie umiaÙ motywowa° nauczycieli do
stosowania w edukacji komunikacyjno-drogowej róČnych rozwizaÚ meto-
dycznych.
Po szkoleniu
nauczyciele
b¿d potraę li:
okreïli° cele i zadania edukacji komunikacyjno-drogowej w wychowaniu
przedszkolnym;
stosowa° w pracy róČnorodne metody i formy zaj¿° ksztaÙtujce u dzieci
nawyki wÙaïciwego uczestnictwa w ruchu drogowym;
wykorzystywa° w pracy z dzie°mi ciekawe pomoce dydaktyczne.
Rady pedagogiczne w przedszkolu
– 1 –
Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do uczestnictwa
w ruchu drogowym
Aspekty wychowawcze pracy przedszkola
Bezpieczeństwo i higiena
Spis treści
Wszystko, co trzeba wiedzie° na temat zaÙoČeÚ edukacji komunikacyjno-
-drogowej dzieci w wieku przedszkolnym
1. Podstawowe zaÙoČenia edukacji komunikacyjno-drogowej
dzieci w wieku przedszkolnym
...........................................................................
3
1.1. Psychiczne i ę zyczne cechy dziecka 7-letniego
a jego uczestnictwo w ruchu drogowym ......................................................
4
1.2. Zachowanie dziecka na drodze w sytuacjach trudnych .............................
4
1.3. Zasady edukacji dzieci w wieku przedszkolnym
w zakresie uczestnictwa w ruchu drogowym ..............................................
5
1.4. Podstawowe metody edukacji dzieci w wieku przedszkolnym
w zakresie uczestnictwa w ruchu drogowym ..............................................
5
1.5. Podstawowe formy edukacji dzieci w wieku przedszkolnym
w zakresie uczestnictwa w ruchu drogowym .............................................. 7
1.6. Pomoce dydaktyczne do realizacji wychowania komunikacyjnego ......... 10
2. Literatura, któr warto przeczyta°
........................................................................
11
Szkolenie
3. Cele do realizacji
..................................................................................................... 12
4. Metody, które moČna wykorzysta°, by osign° cele
....................................... 12
5. Jak zorganizowa° szkolenie
.................................................................................. 12
6. SzczegóÙowy scenariusz szkolenia
...................................................................... 13
7. Opis °wiczeÚ warsztatowych realizowanych podczas szkolenia
.................. 14
8. MateriaÙy do przeprowadzenia szkolenia
.......................................................... 17
8.1. Plansze prezentacyjne dla uczestników i prowadzcego zaj¿cia .............. 17
8.2. MateriaÙy dla uczestników .............................................................................. 17
I
3.1
s. 2
Rady pedagogiczne w przedszkolu
– 2 –
Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do uczestnictwa
w ruchu drogowym
Aspekty wychowawcze pracy przedszkola
Bezpieczeństwo i higiena
Wszystko, co trzeba wiedzieć na temat założeń
edukacji komunikacyjno-drogowej dzieci
w wieku przedszkolnym
1. Podstawowe założenia edukacji
komunikacyjno-drogowej dzieci
w wieku przedszkolnym
Co roku na drogach naszego kraju zdarzaj si¿ tysice wypadków, których oę arami
s dzieci. Liczba wypadków z kaČdym rokiem wzrasta.
Wpojenie dzieciom zasad bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa w ruchu drogo-
wym jest elementem spoÙecznej odpowiedzialnoïci dorosÙych za ich zdrowie i Čycie.
Jest to dÙugotrwaÙy proces, dlatego wychowanie komunikacyjno-drogowe naleČy
rozpoczyna° juČ w wieku przedszkolnym i traktowa° je jako podstawowy element
przygotowania dziecka do szkoÙy oraz dalszych etapów jego Čycia.
Cho° w ïwietle prawa drogowego: „dziecko w wieku do 7 lat moČe korzysta° z drogi
tylko pod opiek osoby, która osign¿Ùa wiek co najmniej 10 lat”
1
, tym niemniej dzieci
wczeïniej powinny pozna° prawidÙowoïci i niebezpieczeÚstwa ruchu drogowego.
WaČne jest, by stopniowo przygotowywaÙy si¿ do samodzielnego poruszania si¿ po
drodze.
Treïci edukacji komunikacyjno-drogowej wyst¿puj we wszystkich dziaÙach progra-
mu wychowania w przedszkolu. Konieczna jest ich integracja, utworzenie jednolitego
programu w zakresie treïci komunikacyjnych i dostosowanie ich do poszczególnych
faz i moČliwoïci rozwojowych dziecka.
Poznanie przez dziecko otoczenia spoÙecznego jest moČliwe, jeïli speÙnione zostan
nast¿pujce warunki:
W dziaÙaniu dziecka dominuj takie czynnoïci, jak: poszukiwanie, eksperyment,
dziaÙanie wedÙug instrukcji lub podanego wzoru – zasada róČnorodnego stymu-
lowania aktywnoïci dziecka przez dorosÙego.
Zapewnia si¿ dziecku poczucie bezpieczeÚstwa i pewnoïci na pÙaszczyĊnie emo-
cjonalnej, co daje mu odwag¿ do poznawania otoczenia.
W celu prawidÙowego rozwoju, przede wszystkim usamodzielnienia, dziecko ma
dopÙyw informacji z zewntrz o bezpoïrednich skutkach i dalszych konsekwen-
cjach podejmowanych dziaÙaÚ
2
.
I
3.1
s. 3
Ważne!
NaleČy korzysta° z kaČdego wyjïcia z przedszkola, aby prowadzi° konkretn nauk¿
ruchu ulicznego
3
.
Rady pedagogiczne w przedszkolu
– 3 –
Plik z chomika:
elme
Inne pliki z tego folderu:
JAK WPROWADZAMY LICZBY W KLASIE I - MONOGRAFIA.doc
(28 KB)
PODSTAWA PROGRAMOWA KL.1 EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA.doc
(37 KB)
MODEL EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ WYKŁAD 2011.doc
(30 KB)
METODYKA UCZENIA SIĘ.ppt
(127 KB)
METODY AKTYWIZUJĄCE.doc
(37 KB)
Inne foldery tego chomika:
DYDAKTYKA
EKOLOGIA PRZYRODA
FILOZOFIA
PEDAGOGIKA SPOŁECZNA
PRAKTYKI SZKOLNE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin