DYNAUDIO CONTOUR THEATRE SUB.pdf

(179 KB) Pobierz
SUB12.p65
−−Fi
Subwoofery
−−F
W serii Contour Theatre znalazły
się: główny, wolnostojący zespół
głośnikowy T 2.5, w konfiguracji
symetrycznej z dwoma “siedemnastkami” i
28−mm kopułką, głośnik centralny T 2.1 z
takim samym zestawem przetworników w
tradycyjnej poziomej orientacji, i najnowsza
konstrukcja Dynaudio − subwoofer SUB.
SUB przybył do naszego testu pod sam
koniec całej subwooferowej afery. Wydawało
się, że rekordzistą masy pozostanie Sub
Zwei B&M, jednak widząc już opakowanie
SUB, podejrzewałem, że ten prymat zostanie
Contour Theatre SUB
DYNAUDIO
Contour to nazwa bardzo audiofilska
− nazwa serii konstrukcji Dynaudio, tworzonych
od kilkunastu lat dla wymagających miłośników
muzyki. Prestiż nazwy Contour został jednak
ostatnio użyty dla potrzeb kina domowego.
Ponad półmetrowej
głębokości skrzynia SUB−a
nie da się łatwo ukryć, ale
uroda jej proporcji i wykończenia,
zaczerpniętego ze wzoru Conotur,
powinna spodobać się każdemu
audiofilowi − tradycjonaliście.
od ciężkiego optycz−
nie, sześciennego wzo−
ru, który demonstruje Pa−
radigm, nie jest jednak, dzięki
klasycznemu wykończeniu forni−
rem, tak “industrialna”, jak Bac−
kes&Muller. Sądzę, że jeśli ktoś kupił zespo−
ły głośnikowe Contour również ze względu
na ich estetykę, to szukając właściwego sub−
woofera być może pozostawi kwestie brzmie−
niowe na drugim planie, i wybierze SUB−a,
jako uzupełnienie architektonicznie doskona−
łe. Piękny mebel!
Zastosowano jeden 30−cm głośnik typu
30W100 − produkowany od wielu lat, naj−
większy bas Dynaudio, z imponującą 10−cm
cewką, choć z umiarkowanej siły układem
magnetycznym. Ten sam przetwornik spo−
tkaliśmy już w subwooferze SUB 30A, nale−
żącym do tańszej serii Audience. “Wsad
głośnikowy” w obydwu subwooferach jest
więc ten sam, wyższa klasa konturowego
SUB−a wyraża się jednak w wielu apsektach
− większa obudowa stwarza głośnikowi lep−
Prosty
i bezpieczny schemat − głośnik
i otwór na przedniej ściance, a więc
w tym przypadku daleko od tylnej
ściany pomieszczenia i wcale nie
bardzo blisko podłogi.
sze warunki pracy, pozwalając mu sięgnąć
niższych częstotliwości, konstrukcja obudo−
wy jest solidniejsza, a przy tym wykończona
kosztowniejszą naturalną okleiną, wreszcie
wzmacniacz ma dwukrotnie wyższą moc.
Masa SUB−a wynika więc w niewielkim
stopniu z masy zainstalowanego głośnika, a
przede wszystkim z masy obudowy. Przed−
nia ścianka ma grubość 3−cm, pozostałe 2,2−
cm, w środku znajdują się też dodatkowe
wieńce, elementem usztywniającym jest
również ściana oddzielająca sekcję wzmac−
niacza. Obudowę silnie i starannie wytłumio−
no − na wszystkich ściankach znajduje się 3−
cm warstwa gąbki, a połowę objętości − zna−
jdującą się za głośnikiem − wypełniono watą.
Subwoofery nie są zwykle polem walki z fala−
mi stojącymi, ze względu na niewielkie nie−
bezpieczeństwo ich pojawiania się − fale nis−
mu odebrany. SUB Dynaudio przybył na fir−
mowej palecie, przykryty zbijaną z desek
skrzynią. Masa netto: 46 kg − a więc Dynau−
dio przelicytowało B&M o jeden kilogram.
Patrząc na SUB−a, trudno by zgadnąć, że
jest to konstrukcja powstała w roku 2000.
Dynaudio konsekwentnie − i chwała firmie za
to − kontynuuje opracowaną wiele lat temu
linię wzorniczą produktów Contour, odzna−
czającą się tradycyjną elegancją z podkreś−
leniem staranności prac stolarskich. Obudo−
wa SUB jest bardzo duża, ale dzięki swoim
relatywnie wysmukłym proporcjom, odbiega
AUDIO 12/2000
87
Hi−F
694625896.013.png 694625896.014.png 694625896.015.png 694625896.016.png 694625896.001.png 694625896.002.png 694625896.003.png
−Fi
Subwoofery
Laboratorium i odsłuch
Zgodnie z deklaracjami producenta, zakres
regulacji górnej częstotliwości granicznej spro−
wadza się do dwóch bliskich sobie pozycji. W
naszych pomiarach punkty −6dB na górnym zbo−
czu pojawiają się przy 105Hz (dla znamionowe−
go “90Hz”) i 95Hz (dla znamionowego “80Hz”), a
więc bardzo blisko założonych wartości. Trzecia
charakterystyka na rys. 1 − sięgająca najdalej w
kierunku wyższych częstotliwości − została zmie−
rzona dla pozycji bypass, czyli pozycji teoretycz−
nie odłączającej jakikolwiek filtr dolnoprzepusto−
wy. Powinniśmy więc w takim przypadku zobaczyć
charakterystykę “surowego” głośnika 30W100,
sięgającą daleko ponad 1kHz, a to, co widzimy,
z pewnością nią nie jest − tutaj więc również
działa filtr o stromym nachyleniu, ponad 24dB/
okt., tyle że o jeszcze wyższej częstotliwości
granicznej (−6dB przy ok. 150Hz), niż w przypad−
ku dwóch poprzednich ustawień. De facto nie
mamy pozycji bypass w czystej postaci, ale za to
wybór trzech, a nie dwóch górnych częstotliwoś−
ci granicznych.
W każdym przypadku dolna częstotliwość
graniczna nie ulega dużym przesunięciom i leży
bardzo nisko − między 25 a 27Hz. Żaden podza−
kres basu nie jest zbyt wyraźnie uwypuklany, do
ok. 30Hz charakterystyka opada bardzo łagod−
nie, poniżej zwiększa nachylenie (zakres poniżej
częstotliwości rezonansowej bass−reflexu), ale
punkt −10dB leży przy ok. 20Hz, więc możemy
oczekiwać, że w warunkach pomieszczenia od−
słuchowego SUB sięgnie granicy pasma akus−
tycznego.
Z wynikiem 116dB maksymalnego natężenia
dźwięku SUB nie jest rekordzistą testu, ale wy−
znaczane tą wielkością możliwości z pewnością
wystarczą w pomieszczeniach do 25m 2 .
Jeden z dwóch najdroższych subwooferów
testu powinien wykazać się nadzwyczajnymi
możliwościami; wszak już znacznie tańsze kon−
strukcje nie pozwalaly narzekać na ograniczenia
w potędze i rozciągnięciu basu. Co więcej moż−
na usłyszeć? W jeszcze większych pomieszcze−
niach odsłuchowych, niż nasze, dalsze zwięk−
szanie możliwości natężeniowych może być po−
żądane, ale w tych warunkach, poczynając od
Dali, a kończąc na Dynaudio i B&M, jest tego
basu po prostu dość. Można jednak dostrzec, że
SUB Dynaudio nie należy do grupy kilku subwo−
oferów, które robią największe wrażenie siłą
uderzenia. Jak już powiedziałem, basu jest dość,
ale upierając się można było doprowadzić sys−
tem do poziomu głośności, powyżej którego
SUB już nie odpowiadał oczekiwanym zwiększa−
niem masy basu. To jednak warunki ekstremal−
ne i eksperymentalne jak na pomieszczenie
25m 2 , natomiast przy normalnym odsłuchu, poza
pełną swobodą dynamiczną, SUB pochwalić się
mógł bardzo ładnie zharmonizowanym basem,
który nawet w odtwarzaniu filmowych ścieżek
dźwiękowych stawał się bardziej “muzykalny” niż
zwykle, płynny i proporcjonalny. Zostało w nim
wyważone wszystko, zarówno profil tonalny, jak i
charakter, nie tak twardy i precyzyjny, jak u
B&M, ale nadal dość dokładny i dobry impulso−
wo, zachowujący tempo muzyki, dający też po−
dmuch i odczuwanie ciałem wibracji przy sce−
nach filmowych. Na bas z SUB nie trzeba cze−
kać, pojawia się chętnie, jest zdolny ryknąć, ale
lubi też cicho zamruczeć, nigdy nie jest też jed−
nak nieproszonym gościem, cały czas działa
bardzo elastycznie, najczęściej kulturalnie, choć
czasami bardziej zdecydowanie. Agresywniej−
sze i szybciej wyprowadzane uderzenia były do−
meną B&M, a także Dali czy Paradigma, nato−
miast to, co dzieje się pomiędzy tymi uderzenia−
mi, z większą swobodą interpretacyjną, absolut−
nie bez mechaniczności, z prawdziwym muzycz−
nym talentem przedstawia właśnie SUB. Tego
basu słucha się nie z przerażeniem, ale z przy−
jemnością.
Rys. 1 −Charakterystyki przetwarzania dla
wszystkich trzech ustawień regulatora górnej
wszystkich trzech ustawień regulatora górnej
częstotliwości granicznej (80Hz, 95Hz i bypass).
częstotliwości granicznej (80Hz, 95Hz i bypass).
Rys. 2 − Niezależne charakterystyki głośnika, otworu
bass−reflex, i charakterystyka wypadkowa (przy
bass−reflex, i charakterystyka wypadkowa (przy
częstotliwości granicznej 85Hz).
częstotliwości granicznej 85Hz).
kich częstotliwości są zwykle znacznie dłuż−
sze od wymiarów obudów, ale tym razem
znaczna wysokość obudowy mogłaby być
źródłem rezonansu ćwierćfalowego już przy
ok. 130Hz. Otwór bass−reflex jest wyprofilo−
wany na obydwu końcach, ma przy tym
znaczną średnicę − 10cm, więc układ rezo−
nansowy bass−reflexu powinien działać linio−
wo i bez turbulencji.
Tylna ściana to oczywiście siedlisko
gniazd i regulatorów. Już na pierwszy rzut
30W100 − największy głośnik
niskotonowy Dynaudio. Dla optymal−
nej pracy wymaga dużej
objętości, stąd prawie
100 litrów
SUB−a.
88
AUDIO 12/2000
Hi−F
−F
Rys. 1 −Charakterystyki przetwarzania dla
wszystkich trzech ustawień regulatora górnej
Rys. 2 − Niezależne charakterystyki głośnika, otworu
bass−reflex, i charakterystyka wypadkowa (przy
694625896.004.png 694625896.005.png 694625896.006.png 694625896.007.png 694625896.008.png 694625896.009.png 694625896.010.png 694625896.011.png
oka widać daleko idącą odmienność. Nie ma
w ogóle gniazd głośnikowych, nie ma więc
ani wejść, ani wyjść wysokopoziomowych (w
SUB 30A było podobnie). Nie ma też wyjść
niskopoziomowych, nie ma więc wyjść w
ogóle. Podsumowując − są tylko wejścia nis−
kopoziomowe, ale też nie dwa tradycyjne
RCA dla kanału lewego i prawego (z których
jeden obsługiwałby również kanał subwoofe−
rowy z procesora), lecz właśnie pojedyncze
wejście kanału subwooferowego, tyle że w
dwóch standartach − RCA i XLR. Zanim sko−
mentujemy tę niecodzienną sytuację, przed−
stawmy zestaw regulacji, gdyż dopełnia on
ciekawego obrazu stworzonego przez kon−
struktorów SUB−a. Jest regulacja poziomu,
realizowana dwuetapowo − przełącznikiem
między pozycjami “mute”, +4dB i −10dB, a
następnie płynnie w ograniczonych już za−
kresach, podobnie przygotowana regulacja
fazy − najpierw przełącznik 0 − 180
nisko, z punktem −6dB przy ok. 30Hz. Odci−
nanie SUB−a przy 80 czy 95 Hz nie jest więc
optymalne przy T 2.5 pracujących w pełnym
pasmie. Jedynym sensowym rozwiązaniem,
biorąc też pod uwagę istnienie tylko wejścia
LFE i brak wszelkich wyjść, jest stosowanie
procesora, zawartych w nim funkcji przekie−
rowujących niskie częstotliwości, bez udziału
filtrów w subwooferze. W każdym razie SUB
jest stworzony specjalnie i w zasadzie wy−
łącznie do systemów kina domowego, które
takimi procesorami się posługują, i nie może
optymalnie współpracować w większości
systemów stereofonicznych (nie znaczy to,
że nie może działać przy stereofonicznym
odtwarzaniu muzyki, ale że sam system ste−
reofoniczny, pozbawiony odpowiednich re−
gulacji, nie ustawi właściwie charakterystyk
SUB−a i towarzyszącej mu pary głośników,
liczyć by można tylko na przypadek. To ogra−
niczenie jest prawdopodobnie świadomie
wpisane w koncepcję SUB−a, aczkolwiek tak
pryncypialne podejście nie zostało nigdzie
indziej w tym teście spotkane. Redukcja opcji
podłączeniowych, z jaką stykaliśmy się w na−
szym teście przy najtańszych sybwooferach,
nigdy nie szła tak daleko, i była tam dyktowa−
na względami oszczędnościowymi. Patrząc
na inne, najwyższej jakości elementy SUB−a,
trudno oczywiście podejrzewać Dynaudio o
taką motywację.
O , a potem
“szlifowanie” w wybranej połówce. Najcie−
kawsza jest jednak regulacja częstotliwości
podziału − skokowa, między bliskimi sobie
pozycjami 80 i 95Hz, z dodatkową możliwoś−
cią ominięcia filtru. Co to wszystko znaczy?
Konstruktorzy Dynaudio wcale nie starali się,
aby ich subwoofer był elastyczny, współpra−
cował wszędzie i ze wszystkim. Wydawać by
się mogło, że opracowali go przede wszyst−
kim jako element systemu Contour. Jednak
znana mi charakterystyka T 2.5 sięga bardzo
Tablica podłączeń i regulacji
wygląda elegancko, ale niepokojąco
ascetycznie − konstruktorzy Dynaudio
odrzucają nie tylko wszelkie połą−
czenia wysokopoziomowe, ale także
wszelkie wyjścia z sygnałem ofiltro−
wanym od niskich częstotliwości −
pozostaje więc jedynie wejście
niskopoziomowe, w dwóch standar−
dach − RCA i XLR.
Moc wzmacniacza [W] 210
Maks. ciśnienie akus. (50Hz) [dB] 116
Masa [kg]
46
Wymiary (WxSxG)[cm]
73,5x33x55,5
8000,−
Dystrybutor Hi−Fi Sound Studio
8000,−
AUDIO 12/2000
89
Cena
Cena (za parę) [zł]
8000,−
694625896.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin