ROMANTYZM.doc

(51 KB) Pobierz
ROMANTYZM

ROMANTYZM

 

Romantyzm w Europie: I połowa XIX wieku – romantyzm ogólny

Romantyzm w Polsce: 1822 („Ballady i romanse” Mickiewicza) – 1863 (Powstanie Styczniowe) – romantyzm narodowy

 

Hasło romantyków: „Wiara czyni cuda”

 

Irracjonalizm poznanie świata z odrzuceniem logiki i rozumu, poznajemy przez wiarę, uczucia i przeczucia

Mistycyzm – wiara w możliwość kontaktu z Bogiem i innymi siłami nadprzyrodzonymi

Historyzm – Nawiązywanie w tekstach kulturowych do średniowiecza, fascynacja gotykiem i kulturą rycerską

Profetyzm – wiara w istnienie proroków i przepowiedni, możliwość przepowiadania przyszłości (krajom, społeczeństwom)

Ludowość fascynacja kulturą ludową, powrót do pierwotności, korzeni narodów, fascynacja obrzędami, legendami, muzyką, językiem i pieśniami ludowymi, podstawą oceny zachowań stała się moralność ludowa

Orientalizm – fascynacja kulturą bliskiego wschodu przejawiająca się w zainteresowaniu: religią, przyrodą, obyczajami, architekturą, krajobrazami, językiem

 

W romantyzmie było zainteresowanie północą a ulubionym pisarzem był Szekspir. Krajobrazy najczęściej opisywane to: góry, stepy, morze, pustynie (orientalne krajobrazy). Ulubioną pora romantyków był wieczór i noc, a barwą błękit.
 

Tytuł

Typ Bohatera

Cechy

J. W. Goethe „Faust”

Bohater Faustyczny

Wszechstronnie wykształcony, mający świadomość niewiedzy, rezygnujący z dotychczasowych metod poznawania świata (klasycznych), pragnie rozwiązać dotychczas niepoznane tajemnice świata, chce być wiecznie młody i korzystać z życia, przekonany, że to, co czyni, czyni dla dobra ludzkości, gotowy zjednoczyć się z siłami zła, żeby osiągnąć cel, ponosi ostatecznie porażkę

Georgie Byron „Giaur”

Bohater Bajroniczny

Dumny, sentymentalny i skłonny do namiętnej miłości, wierny, samotny z szaleńczą odwaga, buntowniczy, mściwy, indywidualista, występuje przeciwko kajdanom krępującym wolność, skłonny do skrajnych reakcji, rozdarty wewnętrznie, poszukuje akceptacji dla swojej inności

J. W. Goethe
”Cierpienia Młodego Wertera”

Bohater Werteryczny

Inteligentny, oczytany, samotny, niezrozumiany przez otoczenie, nadwrażliwy i skupiony na sobie, czuje bezsens egzystencji i brak celu w życiu, przyjmuję postawę rezygnacji, żyje marzeniami, wrażliwy na piękno natury i dzieci, przeżywa nieszczęśliwą miłość, buntuje się przeciwko niesprawiedliwemu porządkowi społecznemu, popada w depresję i popełnia samobójstwo

 

Powieść Epistolarnazawiera listy pisane przez bohatera, znajdują się w niej elementy pamiętnika, listy mają formę zbioru podanego przez wydawcę i są one poprzedzone krótką notą od wydawcy, występują też przypisy (objaśnienia), które są uzupełnieniem fabuły utworu, wszystkie listy mają różną formę (listy pochodzą z oświecenia, ale mają formę romantyczną)

 

Klasycy

Romantycy

- Bracia Śniadeccy „O literaturze klasycznej”

- świat ukazany w literaturze poznany dzięki nauce, wiedzy, rozumowi, empiryzmowi, główny cel literatury: DYDAKTYKA

- Kazimierz Brodziński „O klasyczności i romantyczności”

- poznanie świata i ukazanie go w tekstach literatury przez wiarę, uczucie, objawienie, sen, intuicję, namiętność oraz wyobrażenie prostego ludu (ludowość)

Nawiązanie do antyku i humanizmu

Nawiązanie do średniowiecza i twórczości Szekspira

- Stosowanie w dziełach reguł klasycznych: ład, harmonia

- Gatunki: pieśń, hymn, oda, bajka, tragedia, komedia, satyra

- Odrzucenie reguł klasycznych: otwarta kompozycja, brak chronologii zdarzeń, luki w fabule, eksponowanie uczuć

- Gatunki: ballada, dramat romantyczny, poemat epicki, poemat dygresyjny, powieść poetycka,

Bohater: wolnomyśliciel, uczony

Bohater: indywidualista, uczuciowy o rozdartej duszy, buntownik, nie liczy się pochodzenie

Artysta: Rzemieślnik ukazujący rzeczywistość i pouczający czytelnika

Artysta: wieszcze, geniusz, twórczość wyrażana przeżyciami wewnętrznymi, wierzy w możliwość irracjonalnego poznania świata

 

Cechy ballady:

- gatunek synkretyczny – łączy epikę (narrator, opisy, opowiadanie, charakterystyka bohaterów), lirykę (pisana wierszem, środki poetyckie) i dramat (dialogi)

- elementy fantastyczne

- zakończona puentą

- narrator jest opowiadaczem

- nastrój tajemniczości i grozy

- elementy ludowe

- akcja rozgrywana nocą

- narrator zdziwiony światem przez niego przedstawianym, nie ocenia i nie komentuje

 

Koncepcja poezji i poety w 3 części „Dziadów”

Twórca

Poezja

Tworzy on przez natchnie, ulubiona forma to improwizacja, wrażliwy na każdą krzywdę, odczuwa cierpienie całego narodu, ma boską moc kreacyjną (tworzenia), dzięki twórczości ma pozyskać nieśmiertelność, uważa, że ma predyspozycje do kierowania ludźmi

Ma być wyrazem duszy poety, poezja ma być sposobem kontaktu z Bogiem, ma wyrazić narodowe cierpienia i ideały, musi angażować się w rzeczywistość i wskazywać problemy, ma odsłaniać przyszłość i objaśniać przeznaczenie narodów

 

Cechy dramatu romantycznego i klasycznego

Cechy

Dramat romantyczny

Dramat klasyczny

Akcja

Brak zasady 3 jedności, kompozycja wydarzeń luźna, nie podporządkowana, pozbawiona jednoznacznego ciągu przyczynowo-skutkowego, fragmentaryczna, występowanie samodzielnych epizodów np. monologów

Logiczny ciąg zdarzeń ułożony wg. Schematu: ekspozycja, zawiązanie akcji, punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji, zakończenie

Gatunek

Różnorodność gatunkowa:

- przypowieść,

- bajka,

- elementy groteski

- elementy opery

Zasada czystości gatunkowej:

- komedia

- tragedia

Rodzaj

Synkretyzm rodzajowy:

- Epika

- Liryka

- Dramat

Czystość rodzajowa:

- Dramat

Poetyka (sposób ukazania świata)

Świat przedstawiony na dwóch płaszczyznach: realistycznej i metafizycznej

Realizm

Bohaterowie

Postacie historyczne, fantastyczne i fikcyjne

Postacie fikcyjne

Bohater

Uczestniczy w niektórych wydarzeniach, choć jest postacią wiążącą całą akcję, typowy bohater romantyczny

Związany z każdym wydarzeniem w dramacie

Tematyka

Tematyka narodowo-wyzwoleńcza nawiązująca do głoszonych ideałów romantycznych

Odzwierciedlenie rzeczywistości - memezis

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin