(Lee i Marlene Canter)
· Nauczyciel określa reguły zachowania i konsekwencje za ich przekraczanie oraz jasno komunikuje to uczniom
· Uczniowie mają świadomość, że nauczyciel oczekuje od nich zachowania się w określony sposób i że są za swoje zachowania odpowiedzialni
· Dyscyplina wymuszona
(C.M. Evertson i E.T. Emmer)
· Jasna komunikacja odnośnie wymagań, organizacji i przebiegu pracy uczniów,
· Stałe śledzenie prac uczniów: praca indywidualna i w zespołach, różne rodzaje prac w klasie i w domu,
· Udzielanie uczniom informacji zwrotnych w sposób bezpośredni, konkretny, zwracanie uwagi na dobrze wykonaną pracę oraz na trudności.
Styl 3: Nastawiony na modyfikację zachowania
(J. Watson, B. F. Skinner, A. Bandura)
· Wzmacnianie przez nagrody zachowań poprawnych i wygaszanie przez kary niepoprawnych,
· Nauczyciel stanowi źródło kar i nagród,
· Nauczyciel modeluje zachowania uczniów poprzez: pokaz uczniowi, skupianie jego uwagi, ćwiczenia, korekcję, praktykowanie.
(J. Kounin)
· Nauczyciel rozpoznaje i reaguje na zjawiska grupowe w klasie,
· Nauczyciel posiada kompetencje w zakresie prowadzenie grup edukacyjnych,
· Dostarcza grupie: zadań, okazji do różnorodnych form aktywności, poczucia czynienia postępu.
Styl 5: Nastawiony na kierowanie poprzez grupę
(F. Redl)
· Wytwarzanie nacisku grupowego na zmianę zachowania jej przedstawicieli,
· Nauczyciel musi mieć świadomość indywidualnego wpływu grupowego na modyfikację zachowań uczniów oraz momentu w rozwoju grupy.
Styl 6: Nastawiony na osiąganie sukcesu przez uczniów
(W.Glasser)
· Nauczyciel kieruje tak pracą aby uczniowie osiągali sukcesy,
· Prawidłowe zachowanie ucznia prowadzi do właściwego wyboru – nauczyciel ma pomagać uczniowi w jego dokonaniu,
· Wybór uczniów związany jest z tym czy jego konsekwencje przyniosą mu korzyść czy nie,
· Uczniowie którzy mają poczucie wartości podejmują przeważnie słuszne decyzje,
· Podstawę systemu stanowią dobre stosunki ze znaczącymi osobami,
· Metoda nieformalnych narad.
Styl 7: Nastawiony na dawanie akceptacji
(R. Dreikus)
· Bazuje na potrzebie przynależności do akceptującej osoby,
· Brak akceptacji wywołuje i potęguje niewłaściwe zachowania,
· Jeżeli chce się zachować akceptację trzeba się kontrolować
· Kary jako logiczne konsekwencje
iz_olda