Style zarządzania klasą szkolną.doc

(39 KB) Pobierz
Style zarządzania klasą szkolną

 

Styl 1: Asertywny

 

(Lee  i Marlene Canter)

 

·                     Nauczyciel określa reguły zachowania i konsekwencje za ich przekracza­nie oraz jasno komunikuje to uczniom

·                     Uczniowie mają świadomość, że nauczyciel oczekuje od nich zachowa­nia się w określony sposób i że są za swoje zachowania odpowiedzialni

·                     Dyscyplina wymuszona

Styl 2: Nastawiony na osią­gnięcia szkolne

 

(C.M. Evertson i E.T. Em­mer)

 

·                     Jasna komunikacja odnośnie wymagań, organizacji i przebiegu pracy uczniów,

·                     Stałe śledzenie prac uczniów: praca indywidualna i w zespołach, różne ro­dzaje prac w klasie i w domu,

·                     Udzielanie uczniom informacji zwrotnych w sposób bezpośredni, kon­kretny, zwra­canie uwagi na dobrze wykonaną pracę oraz na trudności.

Styl 3: Nastawiony na mo­dyfikację zachowania

 

(J. Watson, B. F. Skinner, A. Ban­dura)

 

·                     Wzmacnianie przez nagrody zachowań poprawnych i wygaszanie przez kary niepo­prawnych,

·                     Nauczyciel stanowi źródło kar i nagród,

·                     Nauczyciel modeluje zachowania uczniów poprzez: pokaz uczniowi, skupia­nie jego uwagi, ćwiczenia, korekcję, praktykowanie.

Styl 4: Nastawiony na za­rządzanie grupą

 

(J. Kounin)

 

·                     Nauczyciel rozpoznaje i reaguje na zjawiska grupowe w klasie,

·                     Nauczyciel posiada kompetencje w zakresie prowadzenie grup edukacyj­nych,

·                     Dostarcza grupie: zadań, okazji do różnorodnych form aktywności, poczu­cia czynie­nia postępu.

Styl 5: Nastawiony na kie­rowanie poprzez grupę

 

(F. Redl)

 

·                     Wytwarzanie nacisku grupowego na zmianę zachowania jej przedstawi­cieli,

·                     Nauczyciel musi mieć świadomość indywidualnego wpływu grupowego na mody­fikację zachowań uczniów oraz momentu w rozwoju grupy.

Styl 6: Nastawiony na osią­ganie sukcesu przez uczniów

 

(W.Glasser)

 

·                     Nauczyciel kieruje tak pracą aby uczniowie osiągali sukcesy,

·                     Prawidłowe zachowanie ucznia prowadzi do właściwego wyboru – na­uczy­ciel ma pomagać uczniowi w jego dokonaniu,

·                     Wybór uczniów związany jest z tym czy jego konsekwencje przyniosą mu ko­rzyść czy nie,

·                     Uczniowie którzy mają poczucie wartości podejmują przeważnie słuszne decy­zje,

·                     Podstawę systemu stanowią dobre stosunki ze znaczącymi osobami,

·                     Metoda nieformalnych narad.

Styl 7: Nastawiony na da­wanie akceptacji

 

(R. Dreikus)

 

·                     Bazuje na potrzebie przynależności do akceptującej osoby,

·                     Brak akceptacji wywołuje i potęguje niewłaściwe zachowania,

·                     Jeżeli chce się zachować akceptację trzeba się kontrolować

·                     Kary jako logiczne konsekwencje

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin