PolishProfessionalWomenNetwork nr 3.pdf

(4025 KB) Pobierz
35197313 UNPDF
Kwartalnik
2008
Czy Twoja irma
daje równe szanse?
Does Your Company Offer Equal Rights
for Women and Men?
Biała kobieta kontra
czarny mężczyzna
White Woman vs. Black Man
Biznes i etyka
Business and Ethics
W poszukiwaniu
dobrych relacji
In Search of Good Relationships
35197313.033.png
Magazyn PWnet jest kwartalnikiem Fundacji Diadem
Redaktorki:
Małgorzata Durska, Anna Mizerska
Fundacja Diadem
Ul. Koszykowa 79
02-008 Warszawa
tel. +48 609 787 868
admin@fundacjadiadem.pl
www.pwnet.pl
Dorota Dąbrowski
NIP: 526 287 70 20
REGON:140174556-00027
Konto bankowe Fundacji Diadem:
BANK PEKAO SA 03 1240 5992 1111 0000 4775 9538
Drogie Czytelniczki!
Coś się w końcu ruszyło! Do niedawna poruszanie tematu kobiet
w biznesie było niepopularne, a nawet funkcjonowało jako rodzaj
tabu. Tak, jakbyśmy w ogóle nie istniały. Miałyśmy się dostosować
do męskiego świata wokół nas i tyle. Zaczęłam spostrzegać wyraźne
zmiany. W Polsce jest coraz więcej konferencji o kobietach sukcesu;
coraz więcej kobiet zajmuje kierownicze stanowiska w irmach
i w rządzie. Mamy w związku z tym coraz więcej kobiet, które odnoszą
sukces i pociągają za sobą kolejne kobiety.
W swojej pracy spotykam mnóstwo ludzi - przeważnie mężczyzn.
Jednak ostatnio widzę, że coraz więcej kobiet reprezentuje swoje irmy
i mają coraz więcej do powiedzenia. W końcu widzę nowe twarze.
Zauważyłam jednak, że kobiety potrzebują więcej możliwości
zdobycia doświadczenia w wystąpieniach publicznych. W konfrontacji
z mężczyznami nadal nie czują się dość pewnie. Spotkania PWnet
są właśnie takim miejscem, gdzie kobiety czują się dobrze i chętnie
dzielą się swoją wiedzą i przemyśleniami. Będziemy te praktyki
pielęgnować.
Wydawca / reklama / projekt:
Mosaic Media Sp z o.o.
www.mosaicmedia.pl
tel. +48 22 440 56 26
info@mosaicmedia.pl
Partnerzy/Partners
Sponsorzy/Sponsors
PWnet Magazine is the Fundacja Diadem Quarterly
Dear Readers,
Something is inally giving! In the past, bringing up women’s issues in
business was not popular; it was even tabu. As if we didn’t exist! We
were just supposed to adjust to the men’s world around us and that’s
it. I’ve started, however, to see a clear change. In Poland, there have
been more and more conferences about successful women; more and
more women have top jobs in business and the government; and we
have more women who serve as role models for others.
Editors:
Malgorzata Durska, Anna Mizerska
Fundacja Diadem
Ul. Koszykowa 79
02-008 Warszawa
phone: +48 609 787 868
www.pwnet.pl
admin@fundacjadiadem.pl
In my work I meet a lot of people – mostly men. But lately there have
been more women representing their companies and having more to
say. Finally, some new faces. But I see that women need the opportunity
to gain public exposure and experience. In confrontations with men,
some women still don’t feel so conident. PWnet meetings are just the
place where women feel comfortable and are active in discussions and
sharing their opinions. We intend to nurture this practice.
NIP: 526 287 70 20
REGON:140174556-00027
Fundacja Diadem bank account:
BANK PEKAO SA 03 1240 5992 1111 0000 4775 9538
Publisher/ Advertising / Design:
Mosaic Media Sp z o.o.
www.mosaicmedia.pl
tel. +48 22 440 56 26
info@mosaicmedia.pl
2008
01
35197313.040.png 35197313.043.png 35197313.044.png 35197313.001.png 35197313.002.png 35197313.003.png 35197313.004.png 35197313.005.png 35197313.006.png
 
!
spis treści
Przystąp
D obre praktyki 4
Czy Twoja irma
daje równe szanse?
P rzeczytałam. polecam 18
W poszukiwaniu
dobrych relacji
do PWnet
Dorota Warakomska o konkursie
Firma Równych Szans i o tym, dlaczego
równe szanse i wrażliwość
na różnice kulturowe są w biznesie
tak ważne.
Iwona Demidowicz-Wawrzyniuk o tym, co ważne
w budowaniu dobrych relacji z innymi.
P orady 21
Woda
– źródło życia i piękna
P olityka i stereotypy 9
Biała kobieta
kontra
czarny mężczyzna
Kosmetolog Joanna Mania o eksfoliacji,
nawilżaniu i diecie, które dbają o naszą skórę.
Odnów swoje członkostwo
na rok 2008
Małgorzata Durska o roli płci
i rasy w kampanii prezydenckiej w USA.
K obieta w podróży 22
Cena biletu lotniczego
zależy od…Ciebie
Zaproś do grona członkiń
kolejne wybitne kobiety
ze Swojego otoczenia
E tyka biznesu 12
Etyka i biznes
– dwie strony na medal!
Barbara Dziedzic o tym jak rozsądnie oceniać oferty
przewoźników i dlaczego należy wybierać oferty najlepsze,
a nie najtańsze.
P olecenia kulturalne 24
Edyta Hetmanowska i Ewa Marcinkowska-Schmidt
o spamach, jazzie, wierszach pisanych fotograiami
i gobelinowej wrażliwości.
Katarzyna Czarnecka-Żochowska o tym, że etyka i biznes to
nie dwie przeciwstawne, lecz dopełniające się sfery.
UWAGA!
Rekomendując do PWnet
nową członkinię
otrzymujesz
100 złotych zniżki
od rocznej opłaty członkowskiej!
I nvestor Insight 14
When to Invest?
N asze pasje 26
Izrael - Ziemia Święta
Ron Nawrocki w nowej stałej rubryce porad inwestorskich.
Na dobry początek pytanie „When to Invest?”. Dodatkowo
GRATIS – lekcja błyskotliwego angielskiego!
Dorota Warakomska
o swojej podróży po Izraelu.
O szczęśliwych ludziach,
magicznych miejscach, zapachach,
smakach i poczuciu humoru, które
zmienia świat na lepszy.
N asze inanse 16
Nasza prywatna
polityka inansowa
N asze pasje 30
Nowa Zelandia
Praktyczne rady Doroty Dąbrowskiej
na temat tego, jak zadbać o swoje
inanse, np. jak odróżnić aktywa
od pasywów.
Robyn McKenzie
o powrocie do rodzinne
strony. O przyrodzie
i kulturze, która wywraca
świat do góry nogami
i o tym, jak smakują
ptaszki mutton.
Opłata członkowska za rok 2008
Nr konta: BANK PEKAO SA 03 1240 5992 1111 0000 4775 9538
Dwa warianty płatności:
1. Darowizna 400 zł – w opisie: „PWnet 2008
– darowizna”
2. Faktura 488 zł (400 zł plus 22% VAT) – w opisie: „PWnet 2008 – NIP, nazwa i adres irmy”
W ydarzenia PWnet 32
Deklaracja członkowska do pobrania na www.pwnet.pl
2008
03
35197313.007.png 35197313.008.png 35197313.009.png 35197313.010.png
D obre praktyki
zarządzający irmą. Iwona jest specjalistką od podatków.
Czarnowłosa, uśmiechnięta, dynamiczna i bardzo konkretna. Jak sama
mówi – w swoim dziale rządzi twardą ręką. Ma pod sobą 270 osób.
Equal wprowadził dwa lata temu w Polsce konkurs Firma Równych
Szans. Mogą w nim startować irmy zatrudniające co najmniej
10pracowników.Wkonkursie,irmysąbadanezapomocąspecjalnego
wskaźnika Gender Index, który został opracowany przez ekspertów
z czołowych polskich uczelni i który jest nowatorskim narzędziem
analizy miejsca pracy. W prowadzenie Konkursu włączyła się w tym
roku Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”.
Wykorzystywać kobiece atrybuty?
Pierwsze kroki jako konsultant stawiała w Anglii w pierwszej
połowie lat 90-tych. Tam nauczyła się, że skromność stroju jest
podstawą.
- Nigdy gołych nóg, nigdy odkrytych palców u stóp, bluzek
na ramiączkach. Kolory stonowane.
Tam też dowiedziała się jak ważny jest szacunek dla innych,
dla różnych tradycji, kultur.
- Po kilku dniach pracy zwrócono mi uwagę, że nie powinnam
przychodzić w spodniach ponieważ mój zespół miał dużo klientów
z Azji, a dla nich widok kobiety w spodniach może być krępujący,
wręcz niegrzeczny.
Dorota Warakomska
Beata Balińska tłumaczy: - Chodzi o zbadanie, czy w irmach jest
sprawiedliwy dostęp do różnych możliwości otwierających się przed
pracownikiem. Np. zrobienie kariery jest taką możliwością. Chodzi
o to, by drzwi były otwarte zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet.
W USA i w zachodniej Europie udowodniono, że się opłaca
zatrudniać i promować kobiety. Polska nie może dłużej udawać,
że jest inaczej. W Wielkiej Brytanii 70% irm, zarówno państwowych
jak i prywatnych, zmieniło już sposób zarządzania na zgodny
ze strategią równych szans.
Czy Twoja irma
daje równe szanse?
Po powrocie do Polski zauważyła, że takimi „drobiazgami” prawie
nikt się nie przejmuje. Kolejna obserwacja: w Polsce są kobiety,
które wykorzystują swoją kobiecość do zdobycia przewagi. Głębokie
dekolty, mini spódniczki, oszałamiające fryzury i woń perfum mają
pomóc w negocjacjach, w szybszym i lepszym załatwieniu sprawy.
- Paniom, które usiłują wykorzystywać swoje kobiece atrybuty
współczuję, bo w dłuższej perspektywie może to przynieść więcej
strat niż korzyści – mówi.
To jednak wcale nie oznacza, że pracujące kobiety muszą
zrezygnować z kobiecości. Chodzi jednak o to, by ważne było nie
to, jak wyglądają, lecz co potraią, co wiedzą, czyli co mają w głowie.
Żeby były traktowane w pracy jak równorzędni partnerzy.
Z badań przeprowadzonych dla Komisji Europejskiej wynika,
że według 83 proc. irm, stosowanie takiej strategii ma korzystny
wpływ na ich efektywność i konkurencyjność.
Dbałość o równouprawnienie buduje ponadto dobry wizerunek
irmy i wzmacnia lojalność pracowników, korzyść jest więc
obopólna.
Co może łączyć wielki międzynarodowy
koncern kosmetyczny, szkołę wyższą
i szpital, ze średniej wielkości irmą
tłumaczeniową, małym producentem
metalowych części i niewielkim muzeum?
Te irmy i instytucje mają jedną wspólną
cechę - dają równe szanse kobietom
i mężczyznom. Dają coś, co jeszcze
niedawno nie było w ogóle u nas
zauważane. Dlaczego to takie ważne?
Opowiadają o tym Dorocie Warakomskiej
trzy kobiety pracujące.
Ewa Kakiet Springer jest iligranową blondynką, z króciutkimi
włosami. Widać w niej energię. Milion pomysłów na minutę,
uśmiech nie znika z twarzy.
Dbać o różnorodność!
Ewa Kakiet Springer dodaje: - Kobiety mają doświadczenie
w zarządzaniu domem, mają podzielność uwagi, dlatego nadają
się lepiej na stanowiska zarządcze, czego mężczyźni nie chcą
zaakceptować.
- Kobiety są bardziej skoncentrowane na tworzeniu zgranych
zespołów, budowaniu pozytywnej atmosfery – zapewnia Iwona
Smith - są lepszymi mentorami, coachami. Wnoszą więcej
tzw. ludzkiego czynnika do pracy, więcej emocji. Te kobiece atuty
dobrze równoważą się z męskimi cechami.
Bo nie chodzi o to, by pracowały same kobiety, tylko by zadbać
o różnorodność.
Im większa różnorodność, tym irma działa bardziej efektywnie
i jest bardziej konkurencyjna.
Kobieta to nie partner?
-Oni chcieli mi pokazać, że dostrzegają to, że jestem kobietą.
Komplementy, kwiaty. Usiłowali mnie w ten sposób spacyikować.
Nie traktowali jak równego partnera. Gdy zaczynałam się odzywać
merytorycznie, to budziło zdziwienie.
Gdy miała rzeczowe argumenty, próbowali je lekceważyć.
Traktowali ją, co podkreśla rozemocjonowana, jak przedmiot, a nie
jak podmiot.
Lodzia Milicjantka?
- Świadomość równego, sprawiedliwego traktowania pracowników
i pracownic, świadomość konieczności dawania równych szans
wszystkim zatrudnionym mają irmy zagraniczne, wielkie korporacje,
ze stuletnią lub kilkudziesięcioletnią historią – mówi Beata
Balińska, koordynatorka programów ds. równości płci w UNDP
– ONZ-owskiej agendy ds. rozwoju. - Polska jest o te kilkadziesiąt
lat do tyłu. - My dopiero nadrabiamy straty. Polskie irmy dopiero
zaczynają zauważać problem. Czynią to niechętnie, bo temat jest
niezrozumiany.
Wiele w ciągu ostatnich 13 lat się zmieniło. Także w naszym
przemyśle ciężkim.
Ewa nie musi dziś na każdym kroku udowadniać, że wie, co mówi,
mimo, że jest kobietą. Teraz jako prezes irmy American Bistro
Poland, zatrudniającej 300 osób otworzyła kolejne dwie restauracje,
w Warszawie i Krakowie. Na co dzień krąży między stolicą
a Gdańskiem, Krakowem i Wrocławiem, gdzie dogląda „swoich”
restauracji. Już bardzo rzadko spotyka mężczyzn próbujących ją
lekceważyć lub czyniących seksualne aluzje. Jeśli – to udaje, że tego
nie zauważa.
Jak to? A Lodzia milicjantka?
A traktorzystka? A kobieta
z kielnią? Czy socjalistyczne
doświadczenia w równaniu
szans ludu pracującego miast
i wsi nie były sprawiedliwym
i równym traktowaniem kobiet
i mężczyzn?
- W socjalizmie, w ramach industrializacji zaburzono społeczny
system postrzegania kobiety - tłumaczy Ewa Kakiet Springer,
z wykształcenia psycholog. - Sztucznie wrzucono kobiety
w środowisko mężczyzn. Polska nagle stała się krajem fabryk, nie
istniały żadne zasady zarządzania środowiskiem pracy. Pojawiło się
zobojętnienie. I tak naprawdę teraz pokutujemy za to.
Informacje na temat
Konkursu Firma Równych Szans:
http://www.pkpplewiatan.pl
http://www.genderindex.pl
- Do niedawna większość
klientów stanowili mężczyźni,
teraz coraz więcej kobiet siedzi
po przeciwnej stronie stołu.
Dla klientów ważne jest to,
by rozmawiali z irmą, która
dysponuje całym spektrum
umiejętności, doświadczeń
– tłumaczy Iwona.
Jak wyjaśnia Beata Balińska, o różnorodność i równość należy
zadbać od samego początku. Od momentu przyjmowania do pracy,
a nawet wcześniej, od momentu zamieszczania ogłoszenia.
Przeglądam oferty pracy w dodatkach do największych dzienników.
W kilkuset dużych anonsach poszukiwani są: specjaliści
(nie specjalistki), menedżerowie (nie menedżerki), prezesi,
dyrektorzy, kierownicy… Nigdzie nie ma wzmianki o tym,
że funkcje te mogą pełnić kobiety.
Tymczasem doświadczenie UNDP wskazuje, że wystarczy
sformułowanie „poszukujemy panią/pana na stanowisko dyrektora,
Gdy Ewa w 1995 roku wróciła do Polski po 20 latach pracy w USA,
przeżyła szok. –To był szok kulturowy – tłumaczy. - Przyjechałam
do Polski jako wysoki urzędnik państwowy federalnego rządu
amerykańskiego, przyzwyczajona do tego, co powszechne
w Stanach. Tam nikt nie śmiał traktować mnie jako małej kobietki
i obiektu do podrywu. To zupełnie nie wchodziło w grę.
W Polsce zajmowała się restrukturyzacją rynku pracy i przypadł jej
w udziale przemysł ciężki. A tu wiadomo – sami mężczyźni.
- Gdy zaczęłam się pojawiać na urzędowych oicjalnych spotkaniach
pierwsze, co zauważyłam to zupełny brak szacunku dla środowiska
pracy, dla innych ludzi. Tysiące wypalanych papierosów bez
najmniejszej releksji, że komuś to może przeszkadzać. No i wódka,
w kluczowych momentach pojawiająca się na stole. Do tego ciągłe
podteksty seksualne.
Iwona, by uniknąć niepotrzebnych podtekstów nigdy nie umawia
się z klientami – mężczyznami na kolację. – Mogłoby to być źle
zrozumiane – tłumaczy, widząc na mojej twarzy zdziwienie.
Dmucha na zimne i jeśli sytuacja wymaga osobnego spotkania poza
biurem, umawia się z mężczyznami na biznes lunch.
Iwona Smith jest partnerem w PricewaterhouseCoopers – wielkiej
międzynarodowej korporacji o amerykańskich korzeniach
ze 150 letnią historią, która zajmuje się audytem i doradztwem.
Partner w korporacji to z grubsza rzecz ujmując współwłaściciel
Konkurs Firma Równych Szans
By zmienić nastawienie Polaków i Polek, UNDP w ramach programu
Gender Index, przy współpracy z Unią Europejską i funduszem
04
2008
05
35197313.011.png 35197313.012.png
D obre praktyki
menedżera, kierownika itp.” by na ofertę odpowiedziało o wiele
więcej kobiet!
Równość inspiruje!
„Ciociu Prezes” – tak mówią do mnie dzieci moich pracowników
– śmieje się Ewa. Dochowała się 60 dzieci w ciągu 9 lat prezesowania
irmą ABP. Do dwójki własnych i męża mieszkającego w Kalifornii
lata kilka razy w roku.
Iwona, która sama nie ma potomstwa, stara się zapamiętać imiona
dzieci swoich pracowników, choć nie jest to łatwe. - Ostatnio
był duży wysyp – tłumaczy się. Iwona szefuje też fundacji PwC
„Podaruj siebie”, która pomaga przeciwdziałać wykluczeniu
społecznemu. Jej korporacja daje swoim pracownikom wyprawki
dla maluchów, organizuje pikniki rodzinne dwa razy w roku.
Ale też, co ważniejsze, pozwala na ruchomy czas pracy, pracę
w domu, prace w niepełnym wymiarze godzin. To spowodowało,
że irmę wymieniono w raporcie UNDP „Równość inspiruje” jako
przykład dobrych praktyk.
- Moja sekretarka ma pięcioletnie dziecko. Do pracy przychodzi
o 10.00. W dobie nowoczesnych środków komunikacji nie
ma potrzeby, by siedziała kołkiem w biurze. Nawet sekretarka
głównego prezesa większość obowiązków załatwia z domu – dodaje
Iwona. Dotyczy to także pracowników merytorycznych. - Przecież
klientowi jest wszystko jedno, czy ofertę dostanie wysłaną z biura,
czy z domu – przekonuje.
W kategorii dużych przedsiębiorstw tegoroczną polską czołówkę
stanowią:
- Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
(wyróżnia się dobrą polityką w zakresie awansów, rekrutacji oraz
łączenia obowiązków rodzinnych z zawodowymi),
- Koncern Procter & Gamble (procedury rekrutacyjne, programy
edukacyjne i systemy wynagradzania skonstruowane są tak,
aby wszyscy mieli jednakowe szanse rozwoju i kariery).
- Specjalistyczny Szpital im. E. Szczeklika w Tarnowie (wyróżnia
się m.in.: monitorowaniem płac kobiet i mężczyzn, stosowaniem
elastycznego czasu pracy i szkoleniami z zakresu przeciwdziałania
molestowaniu i mobbingowi).
Does your company provide
equal rights for men and women?
Kobieto - uwierz w swoje atuty!
Czy kobiety nie wierzą w siebie? Nie mają ambicji?
- Nie. Są za skromne – mówi Iwona. - Gdy mężczyzna idzie na
rozmowę kwaliikacyjną, to nawet jeśli spełnia tylko połowę
kryteriów, prezentuje się tak, jakby w 150 procentach nadawał
się na to stanowisko. A kobieta, nawet jeśli spełnia kryteria
w 150 procentach, to prezentuje się jako osoba tylko w połowie
wykwaliikowana.
What does a huge international cosmetic corporation have in
common with a university, hospital, middle-size translation
company, steel producer or small museum? All of them
are the winners in the latest edition of the Gender Index
Project. hese companies promote positive ”equal” standards
in recruitment, compensation, promotion, training,
work/life balance, job security and a harassment-free
work environment.
What do three successful professional women have in
common? hey are all equally disturbed and annoyed by
the stereotypes of gender roles in business. hey are also
equally determined to serve as living examples of how
equality, professionalism, femininity, masculinity and
corporate cultures can be redeined to beneit both
the employees and employers.
Firmy powinny dawać też równe szanse mężczyznom i kobietom
w: płacy, awansach, nagrodach i dostępie do szkoleń. Kryterium
powinien być poziom umiejętności i wiedzy, a zasady - jasne
i czytelne dla wszystkich. Tymczasem w Polsce pensje kobiet są
o 17% niższe niż mężczyzn na tych samych stanowiskach, irmy
częściej inwestują w szkolenie mężczyzn, niż kobiet.
Wyróżnienie za ułatwianie pracownikom łączenia obowiązków
zawodowych z rodzinnymi otrzymała spółka ADT Poland;
za politykę równego dostępu do awansów - irma Platinet Polska
Krzysztof Potok; za politykę ochrony przed molestowaniem
i mobbingiem - Przedsiębiorstwo Produkcyjne MARDOM J
an Walaszek, a za politykę rekrutacji i dostępu do zatrudnienia
- koncern Volkswagen Motor Polska.
- Nie może być tak, że jesteśmy uważane za mniej wartościowe,
bo rodzimy dzieci – argumentuje Beata Balińska, prywatnie
matka dwójki dzieci. Polityka irmy powinna uwzględniać różnice
biologiczne, stwarzać kobietom możliwość urodzenia dziecka,
przerwania kariery, a potem powrotu do pracy.
- Nie mam złudzeń, że dzięki temu konkursowi w Polsce
nastanie raj, że nagle wszyscy wszystko zrozumieją – mówi
Beata Balińska - Ale jeśli choćby w jakimś procencie sytuacja
się zmieni, to dobrze!
Niektóre zajęcia wymagają jednak obecności w biurze, dlatego
świetnym rozwiązaniem byłaby możliwość przyprowadzenia
dziecka do przyzakładowego żłobka, czy przedszkola. Zabiega
o to, na razie bezskutecznie, koncern IBM – jeden z laureatów
pierwszego konkursu Firma Równych Szans uznany w 2007 roku
wraz z koncernem Motorola oraz Laboratorium Kosmetycznym
Dr Irena Eris za irmę wprowadzającą najskuteczniejsze
rozwiązania równego statusu kobiet i mężczyzn w miejscu pracy.
Dorota Warakomska, dziennikarka, prezenterka telewizyjna.
Była korespondentką TVP w USA 1997-2001, szefową Panoramy
TVP2 2001-2004, wicedyrektorką TVP1 odpowiedzialną za
programy informacyjne i publicystyczne 2004-2006.
Europa potrzebuje aktywnych ojców!
- Może się oczywiście zdarzyć i tak, że pani kierownik po urodzeniu
bliźniąt straci ochotę do dalszej pracy. A może być i tak, że chce
wrócić do pracy, ale za to jej mąż chce zrezygnować ze swojej kariery
i opiekować się dziećmi. Jeśli ludzie mają swoje plany życiowe
i potraią je pogodzić, to dlaczego irma nie może się dostosować?
– pyta emocjonalnie Beata i opowiada o pewnej norweskiej
korporacji, która postanowiła promować ojcowskie urlopy wśród
pracowników. Dawała młodym ojcom informacje o możliwościach
wzięcia urlopu oraz „zestaw tatusia” składający się z plecaka dla
ojca i butelki dla dzidziusia. Zestaw nie był ani niebieski, ani różowy.
Był w kolorze czarnym. Elegancki, jakiego nikt się nie powstydzi
nawet na najpoważniejszym biznesowym spotkaniu.
- Oczywiście, mężczyźni nie decydowali się na urlop tylko po to,
żeby dostać plecak, ale był to miły gest, pokazujący inny sposób
myślenia. Korzystanie z urlopów przez mężczyzn zwiększyło się
znacznie, podobnie jak ich satysfakcja z udanego życia rodzinnego
i zadowolenie z pracy w irmie, która rozumie i akceptuje ich
potrzeby.
Pozazdrościć można też pracownikom i pracownicom mniejszych
irm, które zdobyły w 2007 roku miano liderów równości. Wśród
nich jest mała rodzinna irma Bahpol, produkująca opakowania.
Bracia Krysiakowie skorzystali z pomocy irmy konsultingowej,
która dokonała analizy możliwości rozwoju, zrobiła ocenę
pracowników i powiedziała: na to stanowisko lepsza będzie
kobieta, na to mężczyzna. I tak oto spółka Bahpol stała się irmą
świadomie promującą równe szanse.
Wysoki standard usïug
Nowoczesne wyposaĝenie
konferencyjne
11 sal dydaktycznych
110 miejsc hotelowych
Lokalizacja nad Zalewem
Zegrzyñskim
W drugiej edycji konkursu zakończonego inałem w styczniu
2008 r., udział wzięło już 130 irm i instytucji. Ciekawe, że wśród
nagrodzonych pojawiły się także publiczne instytucje, nie tylko
irmy o doświadczeniach zagranicznych.
„Europa potrzebuje aktywnych ojców” – wołała niemiecka minister
ds. rodziny, osób starszych i młodzieży Ursula von der Leyen
podczas zjazdu unijnych ministrów poświęconego wyrównywaniu
szans kobiet i mężczyzn. W Europie mówi się o tym coraz częściej
i głośniej. W Polsce propozycja przejścia na urlop ojcowski wciąż
wywołuje uśmieszki. Ale pojawiają się pierwsze jaskółki…
- Kolega z pracy zajmujący wysokie stanowisko senior manager,
gdy urodziło mu się drugie dziecko, zdecydował się na
kilkumiesięczny urlop ojcowski – opowiada Iwona. – Stwierdził,
że chce nacieszyć się dzieckiem. Inny pracownik ode mnie z działu,
po urodzeniu dziecka więcej pracuje w domu, wieczorami.
W kategorii małych i średnich przedsiębiorstw prym w równości
wiodą w tym roku:
- specjalizująca się w tłumaczeniach spółka Skrivanek (zapewnia
równość szans w dostępie do awansów i szkoleń; doinansowuje
opiekę medyczną dla całych rodzin, zajęcia sportowe oraz naukę
języków obcych dla dzieci),
- Spółdzielnia Pionier, produkująca metalowe elementy dla
motoryzacyjnych koncernów (na najwyższym szczeblu zarządzania
ma równą liczbę kobiet i mężczyzn).
- Muzeum Zamoyskich w Kozłówce (prowadzi dobrą politykę
w zakresie ochrony przed molestowaniem seksualnym i mobbingiem
oraz w obszarze wynagrodzeń).
www.osrodekszkoleniowy.pl
ul. Wyzwolenia 63
05-140 Serock
tel. +48 22 782 78 87
faks +48 22 782 73 91
R e k l a m a
06
2008
07
35197313.013.png 35197313.014.png 35197313.015.png 35197313.016.png 35197313.017.png 35197313.018.png 35197313.019.png 35197313.020.png 35197313.021.png 35197313.022.png 35197313.023.png 35197313.024.png 35197313.025.png 35197313.026.png 35197313.027.png 35197313.028.png 35197313.029.png 35197313.030.png 35197313.031.png 35197313.032.png 35197313.034.png 35197313.035.png 35197313.036.png 35197313.037.png 35197313.038.png 35197313.039.png 35197313.041.png 35197313.042.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin