22. KONWENCJE ESTETYCZNE EUROPEJSKIEGO BAROKU.doc

(24 KB) Pobierz
22

22. KONWENCJE ESTETYCZNE EUROPEJSKIEGO BAROKU

 

Styl w sztuce w końcu XVI w. do początku XVII w. Sztuka, jej konwencja estetyczna:

·         piękno i brzydota to forma,

·         jej zmysłowość to element erotyki,

·         to sztuka perswazji, linia falista (pełna kontrastu).

Barok pokazuje emocje – wnętrze człowieka np. zagniewany Bóg, święty z grymasem na twarzy, czasem brzydki. W średniowieczu wszyscy byli idealizowani (piękni)- „uroda św. Augustyna”

Artysta barokowy to pan sytuacji, wolny kreator własnej sztuki. Motywy piękna to filigranowe, niewysokie osoby („ideał piękna”)

Przepych:

·         jedwabne pantofle,

·         biżuteria z drogimi kamieniami,

·         peruki,

·         dwukondygnacyjne pałacyki (salon i buduar),

·         porcelanowe filiżanki z „orientu”.

Cechy sztuki baroku:

·         monumentalizm,

·         patos,

·         malowniczość,

·         bogactwo dekoracji,

·         efekt światłocienia (sztukateria),

·         malowidła iluzjonistyczne- tematy religijne, mityczne, alegoryczne.

Sztuka baroku przedstawia irracjonalny temat w sposób realistyczny.

Barok wyraża emocje w sztuce. Artyzm epoki:

·         eposy barokowe,

·         freski,

·         fugi (zdobienia).

Nowa estetyka literacka:

·         gatunek tragikomedia,

·         etos bohaterski, lekki i patetyczny.

Barok: ozdobny, nieregularny – linie faliste, kapryśny w estetyce.

Oprawa do uroczystości muzycznych i teatralnych.

Zdobione pałace, kościoły, ogrody, estetyka pełna smaku.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin