Zaburzenia okresu dziecięcego.pdf

(237 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - wyklad 14
Wykład14.Wybrane
zaburzeniawiekudziecięcego
• ADHD (attention
deficit/hyperactivity
disorder)
3kategoriewDSMIVTR
• 1)główniebrakuwagi
• 2)głównienadaktywność/impulsywność
• 3)typmieszany
• KryteriaAlubB
• A)6lubwięcejprzejawów brakuuwagi obecneprzezconajmniej6mcy
wstopniupowodującymbrakadaptacji ibiorącpoduwagępoziom
rozwojujednostki(np.błędywynikająceznieostroŜności,nie
słuchanieinnych,niepodąŜaniezainstrukcjami,łatweuleganie
zdekoncentrowaniu,zapominalstwo)
• B)6lubwięcejprzejawówbrakun adaktywnościhiperimpulsywności
obecneprzezconajmniej6mcywstopniupowodującymbrak
adaptacjiibiorącpoduwagępoziomrozwojujednostki(stałewiercenie
sięiodchodzeniezsiedzenia,bieganiedookoławklasie,działanie
jakbysiębyłonapędzanymprzezmotor,nieustannegadulstwo)
• Obecnośćczęściobjawówprzed6r.ś,
• Obecnośćobjawówwdwóchlubwięcejśrodowiskach (np.szkołai
dom)
• PowaŜneupośledzeniefunkcjonowaniaszkolnegoispołecznego
Eryk!Eryk?Eryk!Głosnauczycielaiśmiechdziecirozlegasieztych
okolicwktórychsiedzichłopiec.Zaglądającdoksiązkidziewczynyktóra
siedziprzednimErykzauwaŜa,ŜeklasajestostronydalejniŜon.Miał
odpowiedziećnapytanienauczyciela,alegonieusłyszał,bomyślałotym
jakiemiejscaonijegoojciecwybiorąnanajbliŜszymecz,Wysoki,12
latekwłaśniezaczyna6klasę.
NauczycielhistoriijuŜzwracałmuuwagę,Ŝespóźniasięnalekcjeinie
uwaŜa,alewydawałosięŜeErykpoprostuniemoŜeprzejśćzjednejSali
dodrugiejbyniepójśćsięnapićiniewyjśćnainnykorytarzbyzaczepiać
dziecizmłodszychklas.Podczaslekcjirzadkojestprzygotowany,
zapominazapisaćcojestzadaneirzadkojestwstanieodpowiedziećna
pytanianauczyciela.MareputacjęŜemapustkęwgłowie
KuuldzeErykadzwonekprzerywapytanienauczycielaiErykwybiegana
boisko.MimotegoŜejestsilny,szybkiiwysokizawszejestwybierany
jakoostatnidodruŜyny.Siadanaławceoczekującnaswojewejściena
boisko.Zaabsorbowanyswoiminowymibutamiprzegapiakolejkiedy
miałynastąpićzmiany.
Wdomuojciecmówimu,Ŝenajpierwkoniecznejestbyodrobiłlekcje
zanimpójdąnamecz.PopółgodzinyojciecwracaiokazujesięŜeEryk
budujezamekzLegoapracadomowazmatematykijestzrobionado
połowy.Ojciec,zły,idzienameczsam.
Wieczorem,niezadowolonyztegoŜenicniezrobiłErykniemoŜezasnąć,
częstoleŜydługo;rozwaŜaróŜnerozczarowaniaiobwiniasięzaróŜne
problemy.RanoErykchcebyćlepszyaleczujesiebezradny;jegomyśli
podąŜająwkierunkusamobójstwa.Choćnigdyniepróbowałnicwtym
kierunkurobić,jegomyślikierująsięwstronęsamobójstwagdysłyszy
uwagirodziców,drwinyrówieśnikówiskarginauczycieli
• Częstotliwość
występowaniana
świecie– 37%
(Anderson,1996);
• CzęściejMniŜ K
Zgłoś jeśli naruszono regulamin