zwierząta na wystawie.doc

(42 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna

                                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

                                         

                             Opracowanie książki ze Słonecznej  Biblioteki

                                J. Cutting  - ,,Zwierzęta  na  wystawie”.

 

Cel ogólny:  poznawanie nazw i zwyczajów zwierząt hodowanych w domu: kot, pies,

                     chomik, rybki…

 

Temat tygodnia: ,,Zwierzęta na wystawie”

 

Tematy do rozmów z dziećmi:

Jakie znamy zwierzęta hodowane w domu? Jak wyglądają zwierzęta hodowane w domu?

Co jedzą zwierzęta hodowane w domu? Czy zwierzęta hodowane w domu są groźne? Jakie odgłosy wydają zwierzęta hodowane w domu? Jakie jest moje ulubione zwierzę? Czy znamy rasy psów i kotów?

 

                                 OBSZARY  EDUKACYJNE

 

I  Poznanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja przyrodnicza:

1. Poznawanie zwierząt hodowanych w domu: kot, pies, chomik, rybki

      Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wyglądają zwierzęta domowe, jak się nazywają,

                                    czym się odżywiają, jak się poruszają, kto może je hodować.

2. Poznawanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku, pszczoła,

    dżdżownica, mrówka.

       Cel operacyjny: - dziecko zna nazwy, wygląd, sposób poruszania i odżywiania

                                     owadów.

 

Działalność matematyczna:

1. Tworzenia z mozaiki geometrycznej dowolnych wzorów, np.: domu dla zwierzątka.

        Cel operacyjny: - dziecko zna i posługuje się figurami geometrycznymi.

2. Poznawanie liczebników porządkowych.

    Cel operacyjny: - dziecko zna liczebniki porządkowe.

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:          

1. Wypowiadanie się na temat obrazków, na których znajdują się zwierzęta hodowane

    w domu.

           Cel operacyjny: - dziecko wypowiada się na temat obrazków.

2. Uczenie się krótkich wierszy o bliskich treściach.

            Cel operacyjny: - dziecko zapamiętuje wiersze.

 

Aktywność językowa:

1.Uczenie się słuchania i rozumienie jasnych, zrozumiałych treści i poleceń przekazywanych

   przez nauczycielkę i inne dzieci.

            Cel operacyjny: - dziecko słucha i rozumie wypowiedzi innych osób.

2.Wykazywanie zainteresowań książką ,,Zwierzęta na wystawie”.

             Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać nową książkę.

 

 

Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

1. Składanie według wzoru prostych obrazków pociętych na części.

            Cel operacyjny: - dziecko potrafi składać obrazki z elementów.

2. Zgadywanie, który obrazek został schowany.

             Cel operacyjny: - dziecko zapamiętuje obrazki.

 

Program czytania:  (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1. Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i przez chłopców,

    od tyłu, każdej strony przez inne dziecko... samodzielnie lub ze wsparciem nauczycielki

    książki ,,Zwierzęta na wystawie”.

               Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę ,,Zwierzęta na wystawie

                                             w różny sposób.

                                            

Edukacja zdrowotna:

1. Dbanie o własne zmysły.

                Cel operacyjny: - dziecko posługuje się umiarkowanym głosem.

2. Opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia.

                 Cel operacyjny: -dziecko prawidłowo posługuje się widelcem.

 

II  Nabywanie  umiejętności poprzez działanie

 

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki ,,A ja mam psa”, ,,Kundel bury”.

                Cel operacyjny: - dziecko zna słowa piosenki, potrafi zaśpiewać I zwrotkę.

2. Szukanie nowych efektów brzmieniowych do muzycznego opracowania piosenki.

                Cel operacyjny: - dziecko podejmuje próby gry na różnych „dziwnych”

                                              instrumentach.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. Tworzenie kompozycji z różnych elementów.

               Cel operacyjny: - dziecko potrafi wykorzystywać różne elementy aby stworzyć

                                             z nich pracę plastyczną: wycinankę, bibułę, kredki, farby…

2. Malowanie gąbką konturu ulubionego zwierzątka.

                Cel operacyjny: - dziecko wypełnia kształt.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń i zabaw ruchowych – załącznik.

2.Zabawy ruchowe: ,,Pieski”, „Kotki w słońcu”, ,,Czarowanie pogody”, ,,Chomiki”.

 

III  Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

        Wspólnocie.

 

Edukacja społeczno-moralna:

1.Nabywanie właściwego stosunku do dzieci niepełnosprawnych.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi pomagać dzieciom niepełnosprawnym.

2.Rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja: korzystanie z zabawek.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi dzielić się zabawkami.

 

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Sprzyjanie budowaniu dziecięcych systemów wartości w toku zbiorowych

    i indywidualnych rozmów.

                  Cel operacyjny: - dziecko buduje własne systemy wartości.

 

Zabawy:

1.Zabawy konstrukcyjne budowanie domków dla ulubionych zwierzątek.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozwijać wyobraźnię twórczą.

2.Zabawy tematyczne.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi dzielić się zabawkami.                           

3.Zabawa w dowolnie wybranym przez siebie kąciku.

                   Cel operacyjny: - dziecko odkłada zabawki na swoje miejsce.

4.Zabawa dydaktyczna:

        "Jakie zwierzątko schowałam?” – dziecko zapamiętuje nazwy schowanych zwierząt.

5.Zabawa terapeutyczna:

  " Raz, dwa, trzy" - dzieci rozbiegają się po sali. Umawiam się z nimi co do zadania jakie

   mają wykonać. Gdy zawołam, np. "trzy, pięć, sześć...", dzieci tworzą grupki składające się

    z podanych liczb ( liczby mogą mieć przypięte do sweterków), dzieci, którym nie udało się

    dołączyć do żadnej z grup bawią się dalej. Młodsze dzieci mogą się bawić w zwierzątka

    zamiast liczb, np. " wiewiórki, misie i żabki", na ten sygnał dzieci tworzą grupki.

6. Zabawa stymulująca rozwój językowy

    Opowiadanie treści obrazka, historyjki obrazkowej .

    Dziecko przygląda się obrazkowi, który następnie zakrywamy Prowadzący zadaje pytania

   do obrazka, np.

     Co leży na stole?

     Jakie zwierzątko ukryło się pod stołem?

     Jakiego koloru babcia ma fartuszek?

     Co robi dziewczynka?

     Dziecko samodzielnie  buduje zdania do obrazka.       

7.Zabawa integrująca: - ,,Witaj Olu...”, „Wszyscy są …”

 

Załączniki:

-          zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych

-          tekst piosenek

 

 

Literatura:

1.J. Cutting- ,,Zwierzęta na wystawie”.

2.K. Wlaźnik- ,,Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

3.U. Smoczyńska-Nachtmann -,,Kalendarz muzyczny w przedszkolu”.

4. ,,ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

 

 

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z podstawą Programową Wych. Przedszk. dla  przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002r., poz18)

                

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin