1
Na statkach napędzanych silnikami spalinowymi obecność instalacji parowych wynika głównie z korzystnych właściwości pary wodnej jako czynnika grzewczego. Para na tych statkach jest stosowana do ogrzewania najróżniejszych czynników znajdujących się w instalacjach okrętowych, a przede wszystkim w instalacjach siłowni.
Wymagania i charakterystyka głównych elementów instalacji parowej
· Kotły
Na statkach napędzanych silnikami spalinowymi para wytwarzana jest przede wszystkim w kotłach ogrzewanych spalinami odlotowymi z silnika. Kotły takie zwane kotłami utylizacyjnymi są instalowane na przewodzie wydechowym spalin głównego silnika napędowego i w konwencjonalnych rozwiązaniach służą do wytwarzania pary nasyconej do celów grzewczych i technologicznych. Kotły te wykonywane są jako kotły z przymusowym obiegiem, a najczęściej, spotykanym typem jest kocioł typu La Monta. Całość powierzchni ogrzewalnej kotła, którą tworzą wężownice ustawione jedna nad drugą, jest podzielona na trzy sekcje, które mogą być włączane i wyłączane i tym samym umożliwiają regulację wydajności kotła stosownie do istniejącego na statku zapotrzebowania pary.
Ponieważ kocioł La Monta nie ma ani przestrzeni parowej, ani wodnej, musi on być połączony ze znajdującym się poza kotłem izolowanym zbiornikiem (walczakiem) lub też z kotłem opalanym paliwem płynnym, którego przestrzeń parowa i wodna są wspólne dla obu kotłów. To drugie rozwiązanie możliwe jest wówczas, gdy przestrzeń parowa kotła pomocniczego jest wystarczająca dla pracy równoległej obu kotłów z ich pełną wydajnością.
Typowe, spotykane w siłowniach spalinowych układy kotłów pomocniczych przedstawia rysunek. W czasie jazdy w morzu, przy pełnej mocy głównego silnika napędowego wydajność kotła utylizacyjnego zainstalowanego na pełnomorskich statkach towarowych zwykłego typu jest całkowicie wystarczająca do pokrycia zapotrzebowania na parę grzewczą. Przy zwiększonym zapotrzebowaniu pary, występującym np. w okresie zimowym, oba kotły utylizacyjny i opalany niezależnie, mogą pracować równolegle. W czasie postoju statku w porcie lub też przy częściowych obciążeniach silnika głównego pracuje tylko kocioł pomocniczy opalany olejem. Ze względu na stosunkowo niskie temperatury spalin wylotowych z silnika oraz dobrą kompensację wydłużeń cieplnych przez poszczególne wężownice, kocioł typu La Monta nie wymaga stosowania rurociągu omijającego dla spalin w stanach pracy, gdy jest on nieczynny. Konieczność wyłączania kotła z pracy przy częściowych obciążeniach silnika głównego wynika z możliwości zbytniego ochłodzenia spalin wylotowych z silnika i tym samym przekroczenie punktu rosy spalin, co mogłoby spowodować korozję niskotemperaturową kotła i przewodów wydechowych znajdujących się za kotłem.
Cyrkulację wody w kotle La Monta wywołuje pompa obiegowa o wydajności 8¸10 razy większej od wydajności kotła. Oznacza to, że w kotle utylizacyjnym tego typu jest odparowywana tylko pewna część wody tłoczonej pompą obiegową, a do zbiornika pary i wody dopływa mieszanina parowo-wodna, która ulega tam separacji. Z tego też powodu zbiornik ten nazywany jest separatorem.
Rys. Układy kotłów pomocniczych
l - kocioł utylizacyjny;
2 - kocioł opalany paliwem płynnym;
3 - zbiornik pary i wody;
4 - pompa obiegowa;
5 - pompa zasilająca;
6 - kocioł o opalaniu kombinowanym.
Para w siłowniach spalinowych może być również wytwarzana w kotłach przystosowanych zarówno do opalania olejem, jak i gazami odlotowymi z silnika. Powierzchnia ogrzewalna takich kotłów jest podzielona na dwie części: dolną opalaną palnikiem olejowym oraz górną ogrzewaną spalinami wylotowymi z silnika. Każdy ze sposobów opalania kotła może być stosowany niezależnie, lub też oba łącznie.
Na zbiornikowcach służących do przewozu ropy naftowej wymagane są znaczne ilości pary do ogrzewania ładunku. Do wytworzenia pary grzewczej oraz pary do napędu maszyn pomocniczych stosuje się na tych statkach kotły ogrzewane olejem opałowym, charakteryzujące się znacznymi wydajnościami.
· Pompy
Wymagania
· Każdy kocioł pomocniczy o ważnym przeznaczeniu1 lub grupa wspólnie pracujących kotłów powinny mieć, co najmniej dwie pompy zasilające z niezależnym napędem mechanicznym.
· Kotły pomocnicze, które nie są kotłami o ważnym przeznaczeniu oraz kotły bezpaleniskowe (na gazy odlotowe), których konstrukcja pozwala na pozostawanie bez wody przy ogrzewaniu spalinami, mogą mieć jedną pompę zasilającą.
· Kotłami pomocniczymi o ważnym przeznaczeniu są kotły zasilające parą mechanizmy pomocnicze i wyposażenie niezbędne do ruchu statku, jeżeli nie ma innych źródeł energii do utrzymywania w ruchu tych mechanizmów i wyposażenia w przypadku wyłączenia kotła.
· Dla kotłów z ręczną regulacją zasilania wydajność każdej pompy powinna być nie mniejsza niż 1,5 nominalnej wydajności kotłów, a dla kotłów z automatyczną regulacją - nie mniejsza niż 1,15 nominalnej wydajności kotłów.
· Jeżeli zainstalowano więcej niż dwie pompy zasilające, to po wyłączeniu z pracy jednej z nich łączna wydajność pozostałych pomp powinna być nie mniejsza od określonej wyżej wydajności pompy zasilającej.
· Wydajność każdej pompy zasilającej kotła przepływowego powina być nie mniejsza od nominalnej wydajności kotła.
· Doprowadzenie pary do pomp zasilających z napędem parowym powinno być wykonane oddzielnym rurociągiem i powinno być możliwe z każdego kotła obsługiwanego przez te pompy.
· Kotły pomocnicze o ważnym przeznaczeniu z przymusowym obiegiem wody należy wyposażyć co najmniej w dwie pompy obiegowe, w tym jedną rezerwową. Wydajność tych pomp wynika z krotności cyrkulacji i wydajności kotła.
· Jeżeli w siłowni zostaną zainstalowane kocioł utylizacyjny ze zbiornikiem pary i wody oraz kocioł pomocniczy o znacznej wydajności w stosunku do kotła utylizacyjnego, przy napędzie elektrycznym pomp zasilających może okazać się koniecznym zastosowanie osobnych pomp zasilających dla każdego z kotłów.
· Jeżeli dwa lub więcej kotłów połączono między sobą, to z każdego kotła, przed rurociągiem zbiorczym, należy zainstalować zawory zwrotne. Zaworów tych można nie instalować, jeżeli na kotłach przewidziane są zawory zaporowo-zwrotne.
· Rurociągi parowe należy zaopatrzyć w kompensatory, które należy umieścić w taki sposób, aby wydłużenie cieplne rurociągów nie powodowało wzrostu naprężeń w połączonych z nimi mechanizmach i rurociągach.
· Na rurociągach parowych doprowadzających, parę do mechanizmów i urządzeń skonstruowanych na ciśnienie niższe od kotłowego należy zainstalować zawory redukcyjne.
· Na odgałęzieniach rurociągów parowych przeznaczonych do parowania i gaszenia zbiorników paliwa i ładunku ciekłego, należy zainstalować zawory zwrotne, a na magistrali tych rurociągów - zawór odcinający umieszczony w łatwo dostępnym miejscu poza obrębem zbiorników.
· Rurociągi parowe w maszynowni i przedziale kotłowym należy prowadzić w miarę możności, w górne/ części tych pomieszczeń, w miejscach dostępnych do oględzin i obsługi.
· Pod podłogą maszynowni i kotłowni nie należy prowadzić rurociągów parowych, 'z wyjątkiem rurociągu ogrzewania parowego i rur do szumowania iodmulania kotłów.
· Rurociągów parowych nie należy prowadzić w pobliżu zbiorników paliwa.
· Na rurociągach świeżej pary, w celu zabezpieczenia mechanizmów od uderzeń wody, należy przewidzieć urządzenia do odwadniania.
· W przypadku stosowania otwartego układu odwodnień rurociągów parowych, rury odwadniające należy odprowadzać poniżę/poziomu płyt podłogi.
· Instalację zasilającą każdego kotła głównego i kotła pomocniczego o ważnym przeznaczeniu należy tak wykonać, aby istniała możliwość zasilania wodą kotła lub grupy kotłów każdą pompą zasilającą przez dwa oddzielne i niezależne od siebie układy zasilania: główny i pomocniczy.
· Dla kotłów pomocniczych, które nie są kotłami o ważnym przeznaczeniu, wystarczy jeden układ zasilania.
· Należy zastosować wszystkie niezbędne rozwiązania konstrukcyjne zapobiegające przedostawaniu się oleju i produktów ropy naftowej do wody zasilającej kotły.
· Zbiorniki wody kotłowej należy oddzielić od zbiorników paliwa płynnego, oleju smarowego i roślinnego przedziałami ochronnymi.
Do celów grzewczych stosowana jest para nasycona o ciśnieniach 0.4¸1.2 MPa. Odpowiadające tym ciśnieniom temperatury nasycenia wynoszą odpowiedni 144¸188 °C.
Stosowanie jako czynnika grzewczego pary nasyconej wynika ze znacznie korzystniejszych warunków wymiany ciepła (wyższych współczynników przejmowani ciepła) aniżeli w przypadku stosowania pary przegrzanej. Niższe ciśnienia pary rzędu 0,4 MPa wystarczają normalnie do ogrzewania wszelkich czynników znajdujących się w zbiornikach i podgrzewaczach siłowni.
Większe ciśnienia pary grzewczej stosuje się w instalacjach kotłów pomocniczych produkujących parę do ogrzewania ładunku na zbiornikowcach. Stosowanie wyższych ciśnień w tym ostatnim przypadku jest podyktowane większymi spadkami ciśnienia w instalacji ze względu na większe długości rurociągów, możliwością zmniejszenia średnic rurociągów doprowadzających pary, zmniejszeniem powierzchni wymiany ciepła (z uwagi na wyższe temperatury czynnik grzewczego) oraz dążeniem do zapewnienia przepływu czynnika grzewczego i skroplin bez dodatkowych urządzeń.
Schemat ideowy instalacji pary służącej wyłącznie do celów grzewczych przedstawia rysunek.
Rys. Schemat ideowy instalacji parowej grzewczej
3 - zbiornik pary i wody kotła utylizacyjnego;
4 - kolektory pary dolotowej;
5 odwadniacz;
6 - zawór redukcyjny;
7 - zawory odwadniające;
8 - waposkopy;
9 - zawory zwrot płytkowe;
10- zbiornik skroplin;
11 - zbiornik obserwacyjny skroplin;
12- chłodnice skroplin;
13 - pompa zasilająca;
14 - pompa obiegowa kotła utylizacyjnego;
15 - kolektory skroplin.
Para nasycona, zwykle o ciśnieniu około 0,7 MPa może być wytwarzana w kotle utylizacyjnym l, w kotle opalanym paliwem płynnym lub w obu kotłach łącznie. W zależności od sposobu pracy instalacji para jest pobierana ze zbiornika pary i wody 3 kotła utylizacyjnego, z przestrzeni parowej kotła 2 lub też równolegle z obu urządzeń 2 i 3. Wytworzona w kotle (kotłach) para jest doprowadzana do kilku kolektorów 4, grupujących odbiorniki wymagające takiego samego ciśnienia par i zapewniających możliwie najmniejszą długość rurociągów.
Na rurociągach pary świeżej instaluje się zawsze odwadniacze 5 celem zabezpieczenia rurociągów, maszyn i urządzeń przed możliwością ich uszkodzeń spowodowanych uderzeniami wodnymi. Dla ochrony instalacji przed zanieczyszczeniami instaluje się niekiedy na rurociągach dolotowych pary filtry-osadniki, których zadaniem jest zatrzymywanie drobnych, porywanych z parą zanieczyszczeń. Jeżeli wymaga się, aby ciśnienie pary doprowadzonej do poszczególnych urządzeń było niższe od ciśnienia kotłowego, instaluje się zawory redukcyjne 6.
Zadaniem zaworu redukcyjnego jest zmniejszenie ciśnienia w rurociągu i utrzymywanie jego wartości w przybliżeniu na stałym poziomie, bez względu na wahania natężenia przepływu lub ciśnienia dolotowego przepływającego czynnika. Zasadę działania zaworu redukcyjnego wyjaśnia rysunek.
Rys. Zasada działania zaworu redukcyjnego.
Ciśnienie ps, do którego zostaje zdławione ciśnienie dolotowe p1 jest uzależnione od stopnia otwarcia zaworu czyli od położenia grzybka...
marcin0732