Okrętowe silniki spalinowe obciążenia eksploatacyjne.pdf

(1033 KB) Pobierz
Jan Kazimierz Włodarski
Okrętowe silniki spalinowe
Obciążenia eksploatacyjne
Gdynia 1995
RECENZENCI prof.dr inz. Stanisław Kuszmider
doc.dr inz Stanisław Ciesielski
REDAKTOR Krystyna Poćwierz
REDAKTOR TECHNICZNY Romana Kowalczyk
KOREKTOR Bożena Preyss
PROJEKT OKŁADKI Sylwia Scisłowska
ZDJĘCIA Tomasz Degórski
ISBN 83-86703-31-8
Wydawnictwo Uczelniane WSM Gdynia.
Zlecenie 370/95 Nakład 250+60 egz
Format A-5 Ark wyd 6 5
Papier offset 80 g 111 kl
Oddano do druku sierpień 1995
Wydanie II
SPIS TREŚCI
Strona
PRZEDMOWA
7
1. EKSPLOATACYJNE STANY OBCIĄŻENIA SILNIKA
9
1.1. Stany ustalone
10
1.2. Stany nieustalone. Procesy przejściowe
13
1.3. Charakterystyki procesów przejściowych
17
1.4. Obszar zmienności obciążenia silnika w procesie użyt-
kowania
20
1.5. Przebieg cyklu roboczego w procesie przejściowym
21
2. OBCIĄŻENIA CIEPLNE
25
2.1. Wymiana ciepła w układzie tłok-cylinder
31
2.2. Kryteria obciążeń cieplnych
39
2.3. Quasi -ustalony stan
obciążenia układu tłok - cylinder
45
2.4. Obciążenia cieplne w procesach przejściowych
50
2.5. Wpływ wybranych czynników konstrukcyjnych i eks-
ploatacyjnych na obciążenia cieplne układu tłok-cylin-
der
59
2.5.1. Średnie ciśnienie efektywne
59
2.5.2. Prędkość obrotowa
62
2.5.3. Współczynnik nadmiaru powietrza
64
2.5.4. Kąt wyprzedzenia wtrysku
65
2.5.5. Nagar
67
2.5.6. Parametry powietrza doprowadzanego do cylin-
dra
67
2.5.7. Chłodzenie tłoka, głowicy i tulei cylindrowej
73
4
Strona
2.5.8.
Luz tłoka w cylindrze
76
2.5.9.
Luz pierścienia w rowku
77
2.5.10. Wpływ oporów przepływu powietrza na wlocie
do cylindra i gazów na wylocie z silnika
78
2.5.11. Stan
aparatury wtryskowej i pierścieni tło-
kowych
80
3. OBCIĄŻENIA MECHANICZNE W PROCESACH PRZEJŚCIOWYCH
82
3.1. Obciążenia siłami bezwładności i ciśnienia gazów
82
3.2. Obciążenia mechaniczne w procesie rozruchu
84
4. WPŁYW PROCESU STARZENIA NA WARUNKI PRACY SIL-
NIKA
90
4.1. Zużycie układu tłokowo-korbowego
90
4.2. Zużycie aparatury wtryskowej paliwa
95
4.2.1. Zużycie pary precyzyjnej pompy wtryskowej
95
4.2.2. Napięcie sprężyny wtryskiwacza
98
4.2.3. Zużycie pary precyzyjnej rozpylacza
98
4.2.4. Kompleksowy wpływ zużycia aparatury wtrys-
kowej na warunki pracy silnika
100
5. PRACA SILNIKA NA OBCIĄŻENIACH CZĘŚCIOWYCH
102
5.1. Minimalna liczba obrotów silnika
102
5.2. Wpływ
wybranych
czynników
na
stabilność
pracy
silnika przy małych prędkościach obrotowych
102
5.2.1. Praca aparatury paliwowej
103
5.2.2. Samozapłon i spalanie
110
5.3. Spalanie paliw ciężkich na małych obrotach
111
5.4. Dynamika silnika podczas pracy na małych obrotach
113
5
Strona
6. PRACA SILNIKA Z
WYŁĄCZONYM
CYLINDREM
118
6.1. Zmiany charakterystyki zewnętrznej
118
8.1.1. Wyłączenie pompy paliwowej
118
6.1.2. Wyłączenie pompy paliwowej oraz elementów
ruchu
120
8.2. Wpływ wyłączenia cylindra na dynamikę silnika
122
6.2.1. Stopień nierównomierności biegu
122
6.2.2. Drgania skrętne wału
123
6.2.3. Drgania podstawy silnika
127
6.3. Zużycie paliwa
128
LITERATURA
129
Zgłoś jeśli naruszono regulamin