Ogólne założenia programu umuzykalnienia przedszkolu
U dzieci w wieku 3 – 9 lat
następuje szybki rozwój fizyczny
doskonali się mowa i myślenie
kształtują zainteresowania i nawyki
utrwalają postawy społeczne i moralne
pojawiają się wszystkie elementy zdolności muzycznych
Zadaniem nauczyciela jest aktywizacja tych procesów, ich rozbudzanie i ukierunkowanie.
Wychowanie muzyczne opiera się na ekspresyjnych formach aktywności:
śpiew i mowa,
ruch przy muzyce,
gra na instrumentach,
które dominują nad percepcyjną formą, czyli
aktywnym słuchaniem muzyki.
Ważne jest ścisłe stopniowanie trudności podczas realizacji programu nauczania:
Wszystkie formy wychowania muzycznego powinny być ze sobą ściśle zintegrowane.
Treści i metody wychowania muzycznego powinny być powiązane z treściami innych działów programów.
Formy wychowania muzycznego w przedszkolu.
Śpiew i ćwiczenia mowy
Śpiew jest jedną z podstawowych form ekspresji dziecka.
Piosenka jest najprostszym utworem muzycznym, który dziecko jest w stanie przeżyć, zrozumieć, zapamiętać i odtworzyć.
Dziecko jest w stanie zaobserwować:
rytm, metrum, linię melodyczną, tempo, dynamikę, budowę (części, powtórzenia, kontrasty), charakter i nastrój.
Teksty poszerzają wiadomości o świecie i otoczeniu, wzbogacają doświadczenia, rozwijają słownictwo, kształtują uczucia.
Podczas zbiorowego śpiewu proces podporządkowania jednostki grupie przebiega dobrowolnie, bezkonfliktowo. Uaktywnia też dzieci nieśmiałe, zalęknione, zahamowane.
Śpiew wpływa pozytywnie na fizyczny rozwój dziecka: wzmacnia aparat głosowy, rozwija klatkę piersiową, dotlenia organizm, wyzwala naturalną potrzebę ekspresji.
Praca nad głosem dziecka.
Aparat głosowy rozwija się intensywnie, nieprzerwanie i nierównomiernie od 2 do 14 roku życia i jest bardzo delikatny.
NIE DŁUGO
NIE GŁOŚNO
NIE W AFEKCIE
Zasady higieny głosu:
Rodzaje ćwiczeń głosowych:
Prawidłowy oddech zależy od postawy ciała.
Ćwiczenia oddechowe:
Dmuchanie baniek, balonika, piłeczek, chusteczek itp.
Zdmuchiwanie pyłków, piórek, świecy itp.
Wąchanie kwiatów
Lokomotywa
Najczęstsze błędy dykcyjne (popełniane również przez nauczycielki!):
- przesadne otwieranie ust powodujące zaciskanie gardła
- szczękościsk
- twardy atak samogłosek
- niewyraźne artykułowanie spółgłosek
- „połykanie” sylab w wygłosie
- branie oddechu w złych miejscach, nawet w środku wyrazu
Ćwiczenia dykcyjne to głównie zabawy w „Echo”, kiedy dzieci powtarzają za nauczycielką.
sa-ła-ta, bu-rak, ka-la-fior
sza-fa, ka-na-pa, stół
ró-ża, bra-tek, bez
Idzie luty, szykuj buty.
Idzie rak nieborak.
Ecie, pecie, gdzie jedziecie? Ele, mele, na wesele.
cmokanie, gwizdanie, dmuchanie, trąbienie, kukanie, kląskanie, nadymanie policzków.
Praca nad intonacją polega na naśladowaniu przez dzieci czystego śpiewu nauczycielki.
Bardzo ważny jest poziom wykonawczy nauczycielki:
barwa głosu,
intonacja,
skala głosu,
możliwości techniczne.
Nawet najsłabszy, mało efektowny głos można wzmocnić i uszlachetnić poprzez ćwiczenia emisyjne.
Ćwiczenia intonacyjne to przede wszystkim nauka nowych piosenek.
Trudniejszy fragment powtarzamy 2-3 razy, lecz nie więcej.
Zabawy na zasadzie „echa”.
Powtarzanie głosem zawołań, sygnałów, odgłosów zwierząt itp.
Zawsze śpiewamy delikatnie, w dynamice mezzo forte – piano.
Główne przyczyny nieczystego śpiewu dzieci:
Wszystkie dzieci chwalimy i zachęcamy do śpiewania zbiorowego.
Praca nad intonacją wymaga od nauczycielki wiele wnikliwości i wiedzy metodycznej, cierpliwości, wyrozumiałości, życzliwości i taktu.
Wprowadzenie i nauka piosenki
Początkowo dzieci 3-letnie na ogół nie śpiewają wcale: słuchają lub bawią się same.
Poprzez dobór odpowiednich piosenek i ich interpretację wzbudzamy zainteresowanie dziecka.
Dzieci włączają się tylko na niektóre fragmenty piosenki.
Następnym etapem jest śpiewanie dłuższych fragmentów, refrenów, wreszcie całej zwrotki.
Przeciętnie wprowadza się 2 piosenki w każdym miesiącu. W starszych grupach może być więcej.
1. Niezwykle ważna jest prezentacja nowej piosenki przez nauczycielkę, która powinna:
· Być wykonana z pamięci
2. Osłuchanie dzieci z melodią, rytmem i tekstem piosenki w różnych formach:
Podczas nauki nie oddzielamy tekstu od melodii !!!!
Następnej zwrotki uczymy tylko wówczas, kiedy poprzednia zastała opanowana.
3. Utrwalanie piosenki poprzez różne formy ćwiczeń usprawniających śpiew i kształcących wrażliwość słuchową:
betina641