PIERWSZY ROK KSZTAŁCENIA
KOMPETENCJE ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
1. Tworzenie obrazu samego siebie
Samoświadomość i samoocena
· Uczennica nie dostrzega swoich pozytywnych stron.
· Uczennica nie mówi nic na swój temat.
· Zawsze mówi o sobie źle.
· Chętnie ocenia swoje zachowania.
· Ma pozytywny obraz samej siebie.
· Potrafi ocenić swoje zachowania i z pomocą nauczyciela wyciągnąć właściwe wnioski.
Wyrażanie emocji i uczuć
· Nie potrafi nazwać swoich stanów emocjonalnych.
· Nie widzi związku pomiędzy reakcjami, a sytuacjami je wywołującymi.
· Często nie potrafi opanować swoich reakcji powstałych pod wpływem emocji.
· Uświadamia sobie i nazywa własne uczucia i emocje.
· Potrafi opanować złość, gniew.
· Stara się panować nad swoimi emocjami.
2. Sposoby pracy
Samodzielność i koncentracja
· Nie uważa i bardzo często prosi nauczyciela o pomoc.
· Nie podejmuje próby pracy samodzielnej.
· Nie potrafi skoncentrować się i przeszkadza innym.
· Prosi nauczyciela o pomoc tylko w sporadycznych wypadkach.
· Zwykle koncentruje się na wykonywanym zadaniu i na ogół pracuje samodzielnie.
· Jest bardzo samodzielna i skoncentrowana.
· Pracuje w skupieniu i rzadko wymaga pomocy nauczyciela.
Aktywność i przygotowanie do zajęć
· Zachowuje się biernie na lekcji.
· Odmawia wykonywania zadań.
· Często zapomina o przyborach szkolnych.
· Chętnie wykonuje zadania i polecenia.
· Aktywnie uczestniczy w zajęciach i przynosi potrzebne rzeczy.
· Dość często zgłasza się do odpowiedzi i pamięta o odrabianiu zadań domowych.
· Zwykle chętnie uczestniczy w różnych formach zajęć.
· Bardzo często zgłasza się do odpowiedzi i jest zawsze do nich przygotowana.
· Jest bardzo aktywna podczas zajęć.
· Pamięta o przyniesieniu dodatkowych materiałów do zajęć.
Tempo i staranność pracy
· Potrzebuje więcej czasu na wykonanie zadania niż pozostałe dzieci i nie zwraca uwagi na staranność.
· Pisze litery niekształtne, a prace plastyczne wykonuje niestarannie.
· Obrazki koloruje niestarannie, a wykonane przez nią elementy z papieru są niekształtne.
· Pracuje w umiarkowanym tempie, zwracając uwagę na staranność prac.
· Pracuje bardzo wolno, ale pisze starannie.
· Zadania wykonuje po kolei, w równym tempie.
· Prace plastyczne na ogół wykonuje dokładnie i w umiarkowanym tempie.
· Zwykle pracuje szybko i sprawnie.
· Pismo uczennicy jest kształtne i staranne.
3. Współpraca z innymi
Praca w zespole
· Biernie zachowuje się wobec grupy.
· Nie potrafi współdziałać w grupie.
· Jest tylko biernym obserwatorem grupy.
· Chętnie współdziała w grupie.
· Potrafi zgodnie pracować w grupie.
· Potrafi przyjąć powierzone przez grupę zadanie.
· Zawsze chętnie współdziała w grupie, a czasami nią kieruje.
· Wzorowo współpracuje w grupie.
Relacje z rówieśnikami i osobami dorosłymi
· Często wywołuje konflikty i nie reaguje na polecenia osób dorosłych.
· Niegrzecznie odnosi się do kolegów i osób dorosłych.
· Obraża inne dzieci i jest prowodyrem kłótni.
· Zachowuje się biernie i nie nawiązuje żadnych kontaktów z rówieśnikami i osobami dorosłymi.
· Nawiązuje kontakty z rówieśnikami i osobami dorosłymi.
· Włącza się do różnych form zajęć proponowanych przez kolegów i nauczyciela.
· Zwykle grzecznie rozmawia z kolegami.
· Potrafi zaproponować zabawę dla całej klasy.
· Potrafi zgodnie pracować w małej grupie.
· Zawsze grzecznie zwraca się do kolegów.
· Zgodnie współdziała z innymi dziećmi i zawsze okazuje szacunek osobom dorosłym.
· W codziennych sytuacjach zawsze pamięta o zwrotach grzecznościowych.
KOMPETENCJE EDUKACJI
I. POLSKI
1. Słuchanie
· Uczeń ma trudności z wysłuchaniem i zrozumieniem nawet krótkich wypowiedzi.
· Nie koncentruje uwagi na słuchaniu opowiadań i poleceń nauczyciela.
· Nie rozumie krótkich opowiadań.
· Słucha i rozumie nagrania baśni i bajek oraz innych krótkich utworów poetyckich.
· Zwykle słucha uważnie wypowiedzi nauczyciela i kolegów.
· Słucha i rozumie teksty wzorowo czytane przez nauczyciela.
· Zawsze uważnie słucha i rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów.
· Słucha rozmówców w celu komunikatywnego prowadzenia rozmowy.
2. Mówienie
Zasób słownictwa i wymowa
· Ma trudności z wypowiadaniem się przed grupą dzieci.
· Nie potrafi wymówić niektórych głosek z powodu wady wymowy.
· Używa skromnego zasobu słów, ma kłopoty z wysławianiem się.
· Wyraźnie wymawia wszystkie głoski.
· Poprawnie wypowiada głoski, a wyrazy wymawia z właściwym akcentem.
· Zasób słownictwa ucznia jest zadowalający.
· Swobodnie wymawia wszystkie głoski, ma bardzo bogaty zasób słownictwa.
Struktura i stosowanie różnych form wypowiedzi
· Wypowiada się niechętnie.
· Nie potrafi wygłosić wiersza z pamięci.
· Nie potrafi omówić pojedynczego obrazka.
· Na pytania nauczyciela odpowiada pojedynczymi słowami.
· Z własnej inicjatywy wypowiada się na temat własnych przeżyć, ilustracji i utworów literackich, zachowując zgodność form części mowy.
· Wygłasza z pamięci krótkie wiersze z zastosowaniem właściwego tempa i intonacji.
· Opowiada o swoich przeżyciach, gdy zostanie zachęcony lub zapytany przez nauczyciela.
· Bez zachęty, spontanicznie dzieli się swoimi przeżyciami i doświadczeniami.
· Opowiada bajki i wygłasza z pamięci wiersze i fragment prozy.
Wypowiadanie się
· Chętnie odpowiada na zadawane pytania.
· Coraz lepiej precyzuje własne myśli.
· Mówi cicho i niechętnie.
· Na pytania, odpowiada jednym słowem, albo wcale.
· Opowiadając treść obrazka, wymienia tylko pojedyncze elementy, nie przedstawia zdarzeń.
· Poprawnie opowiada sytuacje przedstawione na ilustracjach i historyjkach obrazkowych.
· Posiada bogaty zasób słownictwa.
· Posiada ubogi zasób słownictwa.
· Potrafi opowiadać o wydarzeniach zawartych w tekstach literackich.
· Potrafi wypowiadać się na podstawie obrazka, w uporządkowanej formie.
· Samodzielne wypowiedzi są nieuporządkowane.
· Stosuje poprawne formy gramatyczne.
· W kilku zdaniach wypowiada się na konkretny temat.
· Wypowiada się całymi zdaniami.
· Wypowiada się pojedynczymi wyrazami.
· Wypowiada się poprawnie, ale najchętniej na swobodne tematy.
· Wypowiedzi są kilkuzdaniowe i poprawnie zbudowane.
· Wypowiedzi są zwięzłe i komunikatywne.
· Zapomina o stosowaniu poprawnych form gramatycznych.
3. Czytanie
Technika czytania
· Odczytuje kolejne litery, ale nie potrafi złożyć ich w wyraz.
· Potrafi nazwać poszczególne litery, ale nie potrafi ich połączyć i przeczytać zbudowanego z nich wyrazu.
· Ma duże trudności w dokonywaniu analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej i wymaga stałej pomocy przy układaniu rozsypanek wyrazowych i sylabowych.
· Zbyt długo pozostaje na etapie czytania pojedynczymi głoskami.
· Przy czytaniu opuszcza głoski, sylaby i wyrazy.
· Nie doskonali techniki czytania.
· Popełnia jedynie drobne błędy przy czytaniu tekstu drukowanego.
· Poprawnie wyodrębnia litery w wyrazie i głoski w słowie.
· Czyta trudniejsze wyrazy głoskując, a krótkie całościowo.
· Potrafi samodzielnie ułożyć wyrazy z podanych sylab i zdanie z wyrazów.
· Systematycznie przygotowuje teksty do czytania.
· Potrafi poprawnie przeczytać znany mu tekst.
· Czyta w tempie odpowiednim do wieku.
· Bez trudu dokonuje analizy i syntezy słuchowo-wyrazowej.
· Swobodnie układa proste zdania z rozsypanek.
· Wyodrębnia poprawnie litery, łączy je w całość w dłuższych wyrazach.
· Płynnie i w tempie umiarkowanym czyta tekst zbudowany z krótkich zdań, zwraca przy tym uwagę na płynność i wyrazistość czytania.
· Ma trudności z rozumieniem przeczytanych wyrazów i poleceń.
· Czyt...
paolka_pl