OCENA_OPISOWA_KLASA_1.doc

(125 KB) Pobierz

PIERWSZY ROK KSZTAŁCENIA

 

KOMPETENCJE ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH

1.       Tworzenie obrazu samego siebie

Samoświadomość i samoocena

·       Uczennica nie dostrzega swoich pozytywnych stron.

·       Uczennica nie mówi nic na swój temat.

·       Zawsze mówi o sobie źle.

·       Chętnie ocenia swoje zachowania.

·       Ma pozytywny obraz samej siebie.

·       Potrafi ocenić swoje zachowania i z pomocą nauczyciela wyciągnąć właściwe wnioski.

Wyrażanie emocji i uczuć

·          Nie potrafi nazwać swoich stanów emocjonalnych.

·          Nie widzi związku pomiędzy reakcjami, a sytuacjami je wywołującymi.

·          Często nie potrafi opanować swoich reakcji powstałych pod wpływem emocji.

·          Uświadamia sobie i nazywa własne uczucia i emocje.

·          Potrafi opanować złość, gniew.

·          Stara się panować nad swoimi emocjami.

2.       Sposoby pracy

Samodzielność i koncentracja

·          Nie uważa i bardzo często prosi nauczyciela o pomoc.

·          Nie podejmuje próby pracy samodzielnej.

·          Nie potrafi skoncentrować się i przeszkadza innym.

·          Prosi nauczyciela o pomoc tylko w sporadycznych wypadkach.

·          Zwykle koncentruje się na wykonywanym zadaniu i na ogół pracuje samodzielnie.

·          Jest bardzo samodzielna i skoncentrowana.

·          Pracuje w skupieniu i rzadko wymaga pomocy nauczyciela.

Aktywność i przygotowanie do zajęć

·          Zachowuje się biernie na lekcji.

·          Odmawia wykonywania zadań.

·          Często zapomina o przyborach szkolnych.

·          Chętnie wykonuje zadania i polecenia.

·          Aktywnie uczestniczy w zajęciach i przynosi potrzebne rzeczy.

·          Dość często zgłasza się do odpowiedzi i pamięta o odrabianiu zadań domowych.

·          Zwykle chętnie uczestniczy w różnych formach zajęć.

·          Bardzo często zgłasza się do odpowiedzi i jest zawsze do nich przygotowana.

·          Jest bardzo aktywna podczas zajęć.

·          Pamięta o przyniesieniu dodatkowych materiałów do zajęć.

Tempo i staranność pracy

·          Potrzebuje więcej czasu na wykonanie zadania niż pozostałe dzieci i nie zwraca uwagi na staranność.

·          Pisze litery niekształtne, a prace plastyczne wykonuje niestarannie.

·          Obrazki koloruje niestarannie, a wykonane przez nią elementy z papieru są niekształtne.

·          Pracuje w umiarkowanym tempie, zwracając uwagę na staranność prac.

·          Pracuje bardzo wolno, ale pisze starannie.

·          Zadania wykonuje po kolei, w równym tempie.

·          Prace plastyczne na ogół wykonuje dokładnie i w umiarkowanym tempie.

·          Zwykle pracuje szybko i sprawnie.

·          Pismo uczennicy jest kształtne i staranne.

3.       Współpraca z innymi

Praca w zespole

·          Biernie zachowuje się wobec grupy.

·          Nie potrafi współdziałać w grupie.

·          Jest tylko biernym obserwatorem grupy.

·          Chętnie współdziała w grupie.

·          Potrafi zgodnie pracować w grupie.

·          Potrafi przyjąć powierzone przez grupę zadanie.

·          Zawsze chętnie współdziała w grupie, a czasami nią kieruje.

·          Wzorowo współpracuje w grupie.

Relacje z rówieśnikami i osobami dorosłymi

·          Często wywołuje konflikty i nie reaguje na polecenia osób dorosłych.

·          Niegrzecznie odnosi się do kolegów i osób dorosłych.

·          Obraża inne dzieci i jest prowodyrem kłótni.

·          Zachowuje się biernie i nie nawiązuje żadnych kontaktów z rówieśnikami i osobami dorosłymi.

·          Nawiązuje kontakty z rówieśnikami i osobami dorosłymi.

·          Włącza się do różnych form zajęć proponowanych przez kolegów i nauczyciela.

·          Zwykle grzecznie rozmawia z kolegami.

·          Potrafi zaproponować zabawę dla całej klasy.

·          Potrafi zgodnie pracować w małej grupie.

·          Zawsze grzecznie zwraca się do kolegów.

·          Zgodnie współdziała z innymi dziećmi i zawsze okazuje szacunek osobom dorosłym.

·          W codziennych sytuacjach zawsze pamięta o zwrotach grzecznościowych.

KOMPETENCJE EDUKACJI

I.         POLSKI

1.       Słuchanie

·          Uczeń ma trudności z wysłuchaniem i zrozumieniem nawet krótkich wypowiedzi.

·          Nie koncentruje uwagi na słuchaniu opowiadań i poleceń nauczyciela.

·          Nie rozumie krótkich opowiadań.

·          Słucha i rozumie nagrania baśni i bajek oraz innych krótkich utworów poetyckich.

·          Zwykle słucha uważnie wypowiedzi nauczyciela i kolegów.

·          Słucha i rozumie teksty wzorowo czytane przez nauczyciela.

·          Zawsze uważnie słucha i rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów.

·          Słucha rozmówców w celu komunikatywnego prowadzenia rozmowy.

2.       Mówienie

Zasób słownictwa i wymowa

·          Ma trudności z wypowiadaniem się przed grupą dzieci.

·          Nie potrafi wymówić niektórych głosek z powodu wady wymowy.

·          Używa skromnego zasobu słów, ma kłopoty z wysławianiem się.

·          Wyraźnie wymawia wszystkie głoski.

·          Poprawnie wypowiada głoski, a wyrazy wymawia z właściwym akcentem.

·          Zasób słownictwa ucznia jest zadowalający.

·          Swobodnie wymawia wszystkie głoski, ma bardzo bogaty zasób słownictwa.

Struktura i stosowanie różnych form wypowiedzi

·          Wypowiada się niechętnie.

·          Nie potrafi wygłosić wiersza z pamięci.

·          Nie potrafi omówić pojedynczego obrazka.

·          Na pytania nauczyciela odpowiada pojedynczymi słowami.

·          Z własnej inicjatywy wypowiada się na temat własnych przeżyć, ilustracji i utworów literackich, zachowując zgodność form części mowy.

·          Wygłasza z pamięci krótkie wiersze z zastosowaniem właściwego tempa i intonacji.

·          Opowiada o swoich przeżyciach, gdy zostanie zachęcony lub zapytany przez nauczyciela.

·          Bez zachęty, spontanicznie dzieli się swoimi przeżyciami i doświadczeniami.

·          Opowiada bajki i wygłasza z pamięci wiersze i fragment prozy.

Wypowiadanie się

·          Chętnie odpowiada na zadawane pytania.

·          Coraz lepiej precyzuje własne myśli.

·          Mówi cicho i niechętnie.

·          Na pytania, odpowiada jednym słowem, albo wcale.

·          Opowiadając treść obrazka, wymienia tylko pojedyncze elementy, nie przedstawia zdarzeń.

·          Poprawnie opowiada sytuacje przedstawione na ilustracjach i historyjkach obrazkowych.

·          Posiada bogaty zasób słownictwa.

·          Posiada ubogi zasób słownictwa.

·          Potrafi opowiadać o wydarzeniach zawartych w tekstach literackich.

·          Potrafi wypowiadać się na podstawie obrazka, w uporządkowanej formie.

·          Samodzielne wypowiedzi są nieuporządkowane.

·          Stosuje poprawne formy gramatyczne.

·          W kilku zdaniach wypowiada się na konkretny temat.

·          Wypowiada się całymi zdaniami.

·          Wypowiada się pojedynczymi wyrazami.

·          Wypowiada się poprawnie, ale najchętniej na swobodne tematy.

·          Wypowiedzi są kilkuzdaniowe i poprawnie zbudowane.

·          Wypowiedzi są zwięzłe i komunikatywne.

·          Zapomina o stosowaniu poprawnych form gramatycznych.

3.       Czytanie

Technika czytania

·          Odczytuje kolejne litery, ale nie potrafi złożyć ich w wyraz.

·          Potrafi nazwać poszczególne litery, ale nie potrafi ich połączyć i przeczytać zbudowanego z nich wyrazu.

·          Ma duże trudności w dokonywaniu analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej i wymaga stałej pomocy przy układaniu rozsypanek wyrazowych i sylabowych.

·          Zbyt długo pozostaje na etapie czytania pojedynczymi głoskami.

·          Przy czytaniu opuszcza głoski, sylaby i wyrazy.

·          Nie doskonali techniki czytania.

·          Popełnia jedynie drobne błędy przy czytaniu tekstu drukowanego.

·          Poprawnie wyodrębnia litery w wyrazie i głoski w słowie.

·          Czyta trudniejsze wyrazy głoskując, a krótkie całościowo.

·          Potrafi samodzielnie ułożyć wyrazy z podanych sylab i zdanie z wyrazów.

·          Systematycznie przygotowuje teksty do czytania.

·          Potrafi poprawnie przeczytać znany mu tekst.

·          Czyta w tempie odpowiednim do wieku.

·          Bez trudu dokonuje analizy i syntezy słuchowo-wyrazowej.

·          Swobodnie układa proste zdania z rozsypanek.

·          Wyodrębnia poprawnie litery, łączy je w całość w dłuższych wyrazach.

·          Płynnie i w tempie umiarkowanym czyta tekst zbudowany z krótkich zdań, zwraca przy tym uwagę na płynność i wyrazistość czytania.

·          Ma trudności z rozumieniem przeczytanych wyrazów i poleceń.

·          Czyt...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin