Historia wychowania (tom 1 - Do wielkiej rewolucji francuskiej) - Stanisław Litak.doc

(1121 KB) Pobierz

 

STANISŁAW LITAK

Historia Wychowania Tom I

DO

WIELKIEJ

REWOLUCJI FRANCUSKIEJ

WYDAWNICTWO WAM WSF-P "IGNATIANUM"

KRAKÓW " 2004

 

Recenzenci

Prof. dr hab. Andrzej Banach Ks. Prof. dr Ludwik Piechnik S J

 

 

(c) Wydawnictwo WAM, 2004 1 Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna "Ignatianum", 2004

Redakcja naukowa

Ks. prof. dr hab. Ludwik Grzebień SJ Redakcja techniczna

Anna Piecuch Skład i opracowanie komputerowe

Jacek Zaryczny

Projekt okładki i stron tytułowych

Leszek Sławiński - PHOTO DESIGN

Ilustracje ze zbiorów Biblioteki Naukowej Księży Jezuitów w Krakowie

 

ISBN 83-7318-398-1 (WAM) ISBN 83-88209-91-1 (Ignatianum)

WYDAWNICTWO WAM ul. Kopernika 26; 31-501 Kraków tel. (012) 629 32 00; fax 429 50 03 e-mail: wam@wydawnictwowam.pl

DZIAŁ HANDLOWY tel. (012) 62 93 254; 62 93 255; 62 93 256; 423 75 00

fax (012) 430 32 10 e-mail: handel@wydawnictwowam.pl

Zapraszamy do naszej

KSIĘGARNI INTERNETOWEJ

http:7AVydawnictwoWam.pl

Druk: Wydawnictwo WAM, ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków

 

Spis treści

Wprowadzenie              9

I. Najstarsze cywilizacje              .-       J^-

II. Starożytna Grecja              21

1. Wspólne cechy wychowania greckiego              21

2.  Sparta. Wychowanie wojskowe              23

3. Ateny. Wychowanie obywatelskie              25

4. Sofiści                                                              '              27

5. Sokrates              28

6. Platon              29

7. Isokrates              31

8. Arystoteles              32

III. Hellenizm              33

1. Charakterystyka i ramy czasowe              33

2.Wielkie ośrodki kultury hellenistycznej.

Nowy model wychowania i szkolnictwa              34

IV. Rzym              37

1. Ogólna charakterystyka              37

2. Wychowanie rodzinne i wpływy greckie              37

3. Organizacja szkół              39

4. Rzymska myśl pedagogiczna okresu republiki

i cesarstwa              40

a) Seneka Młodszy              40

b) Marek Fabiusz Kwintylian                        41

c) Plutarch z Cheronei                       42

V. Wychowanie i szkolnictwo pierwszych wieków

chrześcijaństwa              43

1. Trudne początki i umacnianie się chrześcijaństwa              43

2. Chrześcijański ideał wychowawczy              44

3. Rola Ojców i pierwszych Doktorów Kościoła              45

4. Rozwój szkolnictwa w Cesarstwie Bizantyńskim              48

 

Spis treści

6

 

 

 

 

VI. Średniowiecze              51

1. Pojecie średniowiecza              51

2. Między antykiem a średniowieczem              52

a) Boecjusz              52

b) Kasjodor              53

c) Izydor z Sewilli              53

d) Druidzi              . ..      ,           54

e) Benedyktyni              ś *..            54

3. Reformy oświatowe Karola Wielkiego

Renesans karoliński              56

4. Odrodzenie XII wieku. Początki scholastyki              57

5. Rozwój szkół zakonnych              ?<.%          59

6. Szkoły katedralne, kolegiackie i parafialne              60

7. Wychowanie i rozwój szkolnictwa w Polsce              61

8. Powstanie i rozwój uniwersytetów.

Złoty wiek kultury szkolnej              63

9. Rozwój szkolnictwa żydowskiego w diasporze      '              71

10. Metody wychowania, program i dydaktyka

średniowieczna              71

VII. Edukacja pozaszkolna              75

1. Wychowanie stanowe              75

2. Wychowanie religijno-wyznaniowe              78

VIII. Wychowanie i szkolnictwo w okresie Odrodzenia

i Humanizmu              83

1. Co to jest Odrodzenie i Humanizm?              83

2. Italia. Początki humanistycznej myśli pedagogicznej.

Szkoły dworskie              85

3. Niderlandzka myśl pedagogiczna.

Szkoły Braci Wspólnego Życia              89

4. Odmienność angielskiej myśli pedagogicznej              93

5. College de France. Humanistyczna myśl pedagogiczna

we Francji              96

6. Humanizm a polskie szkolnictwo.

Polscy pisarze pedagogiczni epoki Odrodzenia              99

I.. Reformacja              111

1. Reformacja jako ruch religijny i społeczny.         :

Powstanie nowego szkolnictwa              111

2. Marcin Luter i jego stosunek do szkół              113

3. "Praeceptor Germaniae". Reformy szkolne

Filipa Melanchtona              114

 

Spis treści

4. Gimnazjum Jana Sturma              116

5. Jan Kalwin twórcą szkolnictwa kalwińskiego              118

6. Szkolnictwo protestanckie w Polsce              120

X. Wychowanie i szkolnictwo katolickie

w okresie potrydenckim              129

1. Nowe prądy w Kościele w czasach reform

i kontrreformacji              129

2. Nowego typu szkolnictwo zakonne              130

a) Szkolnictwo jezuickie              130

b) Szkolnictwo oratorianskie i pijarskie              135

c) Szkolnictwo innych zakonów              137

3. Szkolnictwo parafialne              138

4. Szkolnictwo teologiczne              139

5. Edukacja dziewcząt              141

XI. Rozwój Szkolnictwa potrydenckiego w Rzeczypospolitej              143

1. Uniwersytety i ich kolonie              143

2. Wielki rozwój kolegiów zakonnych              145

3. Apogeum i upadek szkolnictwa parafialnego

w XVII-XVIII w.              149

4. Studia zakonne i seminaria duchowne              151

5. Edukacja dziewcząt w Rzeczypospolitej              153

XII. Rozwój szkolnictwa na Rusi do II połowy XVII w.              155

XIII. Rozwój nauki i myśli pedagogicznej

w dobie realizmu XVII w.              159

1. Warunki polityczne. Przewrót w nauce i filozofii              159

2. Zmiany w pedagogice epoki realizmu. Bacon,

Kartezjusz              161

3. Wolfgang Ratkę              162

4. Utopiści. Tomasz Campanella i Jan Walenty Andrea              163

5. Największy pedagog XVII w. Jan Amos Komeński              165

6. Janseniści              1"7Ł

7. Pedagogika rewolucji angielskiej              173

8. Początki szkolnictwa wojskowego              176

XIV. Oświecenie. Wiek pedagogiczny              179

1. Co to jest Oświecenie?              179

2. Anglia. John Locke. Wychowanie gentlemana              181

3. Francja. Claude Fleury. Użyteczność wychowania              182

4. Fenelon. Problem wychowania dziewczą              184

 

8

Spis treści

 

 

 

 

5. Markiza Francoise d'Aubigne de Maitenon              185

6. Wychowanie naturalne. Jean Jacąue Rousseau              186

7. Oświata dla ludu              191

8. Szkolnictwo żydowskie              197

XV. Idea szkoły nowoczesnej, świeckiej i ludowej              201

1. Kasata jezuitów. Sekularyzacja szkolnictwa                    201

2. Reformy szkolne w Portugalii i Francji              202

3. Kryzys i reformy uniwersytetów                      204

XVI. Wielkie reformy szkolne w Rzeczypospolitej              207

1. Reforma Stanisława Konarskiego              207

2. Reforma szkół jezuickich              208

3. Powstanie szkoły rycerskiej w Warszawie              210

4. Komisja Edukacji Narodowej. Początki nowoczesnego

szkolnictwa w Rzeczypospolitej              211

XVII. Reformy szkolne w Rosji              219

1. Reformy Piotra Wielkiego              219

2. Rozwój nauki i szkolnictwa w Rosji w okresie

'.-,        Oświecenia              221

XVIII. Myśl pedagogiczna wielkiej rewolucji francuskiej              223

1. Ogólne przesłanki              223

2. Projekty nowoczesnego szkolnictwa              224

a) Karol Maurycy Talleyrand              224

b) Antoni Michał Condorcet              224

c) Ludwik Michał Le Pelletier              225

3. "Ojciec szkoły ludowej", Jan Henryk Pestalozzi              226

Bibliografia (Wybór)              231

Indeks osób                                                                        235

Indeks miejsc geograficznych              241

 

Wprowadzenie

Od dłuższego czasu odczuwa się w Polsce brak syntetycznego opracowania dziejów wychowania. Powstały w dwudziestych i na początku trzydziestych lat XX wieku podręcznik Stanisława Kota, jakkolwiek wznowiony w 1994 roku, jest już jednak całkowicie przestarzały. Natomiast syntezy historii wychowania wydane w czasach PRL od początku budziły różnorodne zastrzeżenia. Ponadto wyraźnie były pisane na zamówienie ideologiczne, upraszczając, a w niektórych przypadkach nawet wypaczając rzeczywistość historyczną. Inne bowiem w tym czasie "zniewolenia", ze względu na cenzurę, ukazać się nie mogły. Krótkie zaś ujęcia historii wychowania, opublikowane w Polsce w ostatnich kilkunastu latach mają raczej charakter doraźnych skryptów. Tymczasem tak w Polsce, jak i za granicą zaznaczył się wyraźny postęp w dziedzinie monograficznych studiów z historii wychowania. W niektórych krajach zachodnich powstały także nowoczesne monumentalne syntezy tej dziedziny wiedzy.

Prezentowane tu ujęcie ma jednak swoje ograniczenia. Bazuje na wykładach, jakie autor prowadził przez ponad dwadzieścia lat w Instytucie Historii i w Instytucie Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Inny jest jednak język "mówiony", a inny "pisany". Dlatego tekst w wielu miejscach odbiega od wykładu. Z wykładami związana jest tylko ogólna jego koncepcja. Wiele kwestii należało bowiem przedstawić szerzej, a z niektórych trzeba było zrezygnować. Jest to wybór różnych zagadnień i, jak każdy wybór, jest subiektywny, może budzić wiele wątpliwości. Dyskusja powinna tu jeszcze nie jedno zmienić i uściślić.

Przez historię wychowania w niniejszym ujęciu rozumiemy w pierwszym rzędzie dzieje myśli pedagogicznej oraz dzieje różnych form wychowania i kształcenia, jak też historię instytucji do tego powołanych. Przede wszystkim jednak zajmiemy się dziejami wychowania i kształcenia szkolnego, a tylko niektórymi aspektami edukacji pozaszkolnej. Edukację, czyli wychowanie i kształcenie rozumiemy jako zapoznawanie młodego pokolenia z wartościami i technikami charakterystycznymi dla danej cywilizacji i epoki. Historia wychowania jest niewątpliwie częścią historii kultury. Jej

 

10

Wprowadzenie

 

 

 

 

 

przedstawienie wymaga więc uwzględnienia szerszego kontekstu dziejów kultury danego okresu.

Praca ogranicza się w zasadzie do Europy, stanowiącej wyodrębnioną całość cywilizacyjną i zmierzającej obecnie do jedności politycznej, a jej zakres chronologiczny obejmuje czasy od starożytności aż do wielkiej rewolucji francuskiej, czyli do wykształcenia się nowoczesnego szkolnictwa, oraz w dużym stopniu także wychowania, w ramach struktur państwowych.

Niniejsze ujęcie jest nieco szersze niż przewiduje aktualny program uniwersytecki. Jego zakres treściowy bardziej jest zgodny z założeniami Uczelni autora. Sądzimy, że program historii wychowania powinien być rozszerzony, bowiem wielu problemów pedagogiki współczesnej jako nauki najbardziej humanistycznej, bo dotyczącej formowania człowieka, jest głęboko zakorzenionych w przeszłości, i nie można ich do końca zrozumieć bez należytego poznania kontekstu historycznego, w szczególności zaś kontekstu dziejów filozofii i teologii różnych religii i wyznań, czyli tych gałęzi nauk, które leżały u podstaw prawie każdej myśli pedagogicznej interesującego nas okresu.

 

 

 

 

 

STAROYTNOŚĆ

 

L Najstarsze cywilizacje

 

Najstarsze cywilizacje

Egipt

Urzędnik państwowy

Szkoły kapłańskie

Aleksandria

Problem wychowania został świadomie postawiony dopiero na pewnym etapie rozwoju ludzkości. W dziejach świata było wiele różnych cywilizacji. Do najstarszych należały cywilizacje Dalekiego i Bliskiego Wschodu, czyli Chin, Indii i innych krajów Azji oraz starożytnego Egiptu w północnej Afryce. Bardzo stare były amerykańskie cywilizacje przedkolumbijskie, odkryte przez Europejczyków w końcu XV wieku. Niektóre z nich nie miały pisanej historii aż (30 czasów nowożytnych, ale każda dysponowała własnym sjste-mem edukacyjnym.

W niniejszym wykładzie ograniczymy się do starożytnego Egiptu i Bliskiego Wschodu, czyli do kręgu, z którego wywodzi się cywilizacja europejska, oraz do samej Europy.

Początki państwowości egipskiej sięgają wedle niektórych uczonych ok. 5500 roku przed Chrystusem. Są też historycy, którzy początki Egiptu przesuwają na znacznie wcześniejszy okres. Ale najstarsze egipskie pismo hieroglificzne powstało ok. 3000 roku przed Chrystusem. Kultura starożytnego Egiptu zwanego Darem Nilu stała na stosunkowo wysokim poziomie. Już w trzecim tysiącleciu przed Chrystusem uczono chłopców w Egipcie w specjalnych szkołach pisarskich sztuki posługiwania się różnego rodzaju pismem. Stanowisko pisarza, czyli urzędnika, należało do ważnych stanowisk państwowych. Cenione było wykształcenie, pozwalające na polepszenie warunków życia, uzależnionych od umiejętności wykorzystania wylewów Nilu. W Egipcie, tak jak i w innych społeczeństwach starożytnych, otwierało ono dostęp nawet do najwyższych urzędów, stwarzając tym samym przesłanki powstania uprzywilejowanej, wyższej warstwy społecznej. Najbardziej wykształceni byli kapłani. Oni też organizowali przy świątyniach szkoły kapłańskie, w których nauczano teologii, astronomii, architektury i matematyki. Uczący się chłopcy poddawani byli surowej dyscyplinie. Sztuki wojennej nauczano w szkołach wojskowych. Wielki rozwój nauki w Egipcie nastąpił w epoce hellenistycznej w IV wieku przed Chrystusem, pod panowaniem Ptolomeuszów. Ośrodkiem kultury hellenistycznej stało się tzw. Muzeum w stolicy Egiptu Aleksandrii, założonej w latach 332-331 przez Aleksandra Wielkiego.

 

 

 

 

15

I. Najstarsze cywilizacje

 

 

 

 

 

Sumerowie

Hammurabi

Wśród ludów Bliskiego Wschodu, czyli nad rzekami Tygrysem i Eufratem pismo i różne gałęzie nauk rozwinęły się również bardzo wcześnie. W państwach miastach Sumerów pismo obrazko-we pojawiło się już w IV tysiącleciu przed Chrystusem. Sumerowie przekształcili je w pismo klinowe. W połowie III tysiąclecia spisywano już u Sumerów różne zarządzenia administracyjne. Powstają dzieła literackie i naukowe. Podobnie, jak w Egipcie, wylewy Tygrysu i Eufratu wymuszały u Sumerów rozwój nauk technicznych, umożliwiających opanowanie i wykorzystanie żywiołu wodnego. Rozbudowa administracji wymagała wyspecjalizowanych pisarzy, którzy także u Sumerów zajmowali ważne miejsce w społeczeństwie. Przygotowywano ich w szkołach, w których, oprócz sztuki pisania i czytania, nauczano matematyki i geometrii, geografii i biologii.

W II wieku trzeciego tysiąclecia przed Chrystusem Sumerowie zostali podbici przez semickich Babilończyków, którzy stworzyli scentralizowane królestwo Babilonii ze stolicą w Babilonie (Babel) nad Eufratem. Nie zniszczyli oni kultury Sumerów, lecz ją wchłonęli. Król państwa starobabilońskiego Hammurabi (1792-1750) przeprowadził kodyfikację prawa i wydał zbiór przepisów prawnych, tzw. Kodeks Hammurabiego, mający duże znaczenie wychowawcze. Za panowania Hammurabiego miał miejsce wszechstronny rozwój Babilonii. W końcu XVII wieku przed Chrystusem Nabuchodono-

 

 

 

 

17

I. Najstarsze cywilizacje

 

 

 

zor II podbił Palestynę i uprowadził część ludności żydowskiej do  Babilonia Babilonii.

Babilończycy podnieśli jeszcze poziom nauk technicznych w celu lepszego wykorzystania wylewów Tygrysu i Eufratu. Budowali kanały i zapory wodne. Mieli wybitne osiągnięcia w dziedzinie matematyki, astronomii i medycyny. Posługiwali się pismem arameńskim wywodzącym się z fenickiego. Znane są, pochodzące z III tysiąclecia przed Chrystusem, wielkie biblioteki babilońskie. W Babilonii był rozwinięty system szkolny, od szkolnictwa elementarnego do wyższego. Szkoły prowadzili kapłani. Zdarzało się, że przyjmowano do nich także dziewczęta. Nauczano czytania i pisania, matematyki i astronomii oraz geografii, historii, prawa i medycyny. Szkoły kształciły m.in. kapłanów, pisarzy i lekarzy. Nauka w nich ściśle była związana z religią. Państwo babilońskie przestało istnieć w 539 roku przed Chrystusem. Kolejni zdobywcy ulegali jego kulturze, której elementy przejęli Grecy, a za ich pośrednictwem Rzym i cała Europa.

Asyria

Rozwijająca się w związku z kulturą Babilonii także semic-ka kultura asyryjska w północno-wschodniej Mezopotamii uległa zniszczeniu na skutek zburzenia w 612 roku przed Chrystusem, Niniwy przez Medów i Babilończyków oraz ostatecznego upadku państwa asyryjskiego w 605 roku. Jej dziedzictwo kulturowe wchłonęło państwo Babilońskie.

Dużą rolę w historii kultury europejskiej odegrała Feni- Fenicja cja. W starożytności była to kraina położona na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego, u podnóża gór Libanu. Zamieszkiwali ją od początku III tysiąclecia semiccy Fenicjanie, którzy byli założycielami wysoko rozwiniętych i handlowych miast-państw rządzonych przez królów, jak: Akko, Tyr, Sydon, Gubią (Byblos), Ugarit. Z czasem skolonizowali oni północne wybrzeże Afryki, południowe wybrzeże półwyspu Pirenejskiego oraz wiele wysp na morzu Śródziemnym. Z racji swego położenia między Mezopotamią a Egiptem, Fenicja często była obiektem obcych najazdów. Od 64 roku przed Chrystusem stała się częścią rzymskiej prowincji Syrii.

Pismo alfabetyczne

 

Największym osiągnięciem Fenicjan było wynalezienie w drugim tysiącleciu przed Chrystusem spółgłoskowego pisma alfabetycznego, mającego ogromne znaczenie cywilizacyjne. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin