skanowanie0003.pdf
(
1164 KB
)
Pobierz
231355448 UNPDF
- -~--.----.-.- .- - -- ··.. ·. ··.. _._.H __.._ ._ __ _ .. _ _ ._ .. _. _ ~_._ .._ __ .._ _ ._ _ __ .. .._ __ .. ,_
.__
.> ••. _ ••• _.
•.
• __
._ ••••••.• __
•• _ •.••• ~_
_
238
II
WŁADIMIR PROPP
MOHFOLOGIA BAJKI
23!:l
I
i
,
i
I
"'.
"
nosci. Psycholcgię narratora ludowego [cKa30
l
lHHK].
psychologię jego
twórczości - stanowiącą fragment ipsychologii twórczości w ogóle -
należy badać samopstnie. Ale mozna przecież przypuścić, że zasadnicze
dobitne momenty naszego, bardzo w istocie prostego schematu pelriią
funkcję pewnego rdzenia również :na płaszczyźnie psychologicznej. Tyl-
ko, że przy tym uj-ęciu 1J10we bajki okazują się jedynie kombinacjami
lub modyfikacjami starych Wynikałoby stąd, że jeśli chodzi o bajkę,
nie ma u ludu nic z twórczości. Wszelako jest miezu pełrrie tak. Można
dokladnie wyznaczyć tereny, na których narrator ludowy nie tworzy
nigdy, i tereny, gdzie tworzy mniej lub bardziej swobodnie. Jest on
ściśle ograniczony i
ID
i e tworzy na terenach następujących: 1) W sfe-
rze ogólnego następstwa funkcji, iktóre prze'biega zgodnie z ukazanym
rpowyżej 'Schematem. Zjawisko to stanowi skornpl ikowany problem, któ-
rego wyjaśnić tutaj nie możemy, możemy
tylko skonstatować
fakt. Zja-
wiskiem tym winna się zająć antropologia i dyscypliny [pograniczne,
bowiem jedynie one mogą rzucić światło na jego przyczyny.
2)
Ludowy
narretor riie posiada swobody w wypadku substytucji elementów, qdó-
rych warianty gatunkowo są :powiązane stosunkiem absolutnej lub
względnej zależności.
3)
W innych wypadkach opowiadający jest ogra-
niczony
w
wyborze pewnych postaci od strony ich atrybutów, jeżeli za-
chodzi iprzy tym Jwnieczność użycia o'kr eślonej funkcji. Trzeba jednak
,powiedzieć,
że
ograniczenia te są bardzo względne. Tak np. jeśli zajdzie
konieczność użycia funkcji
R
l
(lot w Ipowietrzu), to darem magicznym
nie może być wprawdzie żywa woda, ale może 'nim być i koń, i dywan,
i
pierścień,
i skrzynka i wiele innych.
4)
Istnieje' określona zależność
między sytuacją rpoczątkową a następującymi 'Po niej' funkcjami. Tak
np., jeśli Istnieje konieczność (luJbpo .prostu chęć) użycia fun~,cji
A
2
(porwanie bohaterowi pomocnika), to ów !pomocnik winien być włączo-
ny
w
sytuację .początlcową.
Z drugiej jednak
strony
opowiadający posiada swobodę i możliwość
uprawiania twórczości w następujących dziedzinach: 1) W wyborze Iunk-
cji pomijanych lub odwrotnie - stosowanych ,przez niego w bajce.
2) W wyborze sposobu konkretyzacji danej funkcji (w wyborze odmiany
gatunkowej tej funkcji). .Iak już wskazano wyżej, na tej właśnie dro-
dze odbywa się tworzenie nowych wariantów, nowych fabuł, nowych
bajek. 3) Opowiadający (posiada całkowitą swobodę w wyborze nomen-
łclatury
i
atrybutów (postaci działających. Teoretycznie ma on tutaj
swobodę najpełniejszą. Drzewo może wskazywać drogę" żuraw może
Ipodarować konia, dłuto może !podpatrywać [warianty funkcji magiczne-
go pomocnika], Swoboda taika jest wyłączną właściwością bajki. Trzeba
jednak powiedzieć, że z tego rodzaju swobody lud korzysta niezbyt
powszechnie. Podobnie l~unG(cle,Iyo\{·(;f7.a:!i(;.~ię-.ł.akże
"V
dziedzinie tej, na co już zwracano uwagę wyżej, utarł się określony
kanon (smok jest t.Y.E2.Y.ł.Yl!l.P!:_~ę,g.i.:.y!~,~l(iE!111" Baba .Jaga typowym dcna-
toreyn, . Iwan tYlPowym poszukiwaczem itd,fRanon' ,uleria wprawdzie
-;;:;-;;~-~·;l;;:'-jecz~n;ianyowe bardzo rzadkosąpi'oduktem indywidualnej
twórcz ości artystycznej. Można ustalić, że twórca bajki rzadko wymyśla;
bierze on raczej
materiał
z zewnątrz, nieraz wprost z aktualnej rzeczy-
wistości, i wprowadza go do 'budowy bajlei
7.
4) Opowiadający posiada
swobodę w wyborze środków językowych. Ta naJbogatsza dziedzina
nie
wchodzi w zakres
badań
morfologa. S t
Y
l bajki stanowi zjawisko,'
które powinno 'Zostać zbadane osobno.
"
y
l:
1-:
L:·
~
:r'
~:,::
E. Problem kompozycji i fabuły oraz fabuł i wariantów
i, ~,'
Do tej pory -rozpatrywaliśmy hajlkę wyłącznie rpod kątem jej ,stru~ctu~
ry.Widzieliśm ,. ż:,~~:dnio zawsze była ona rozpatrywana z 'punk-
tu widzen . fabuły tC-iO')I(~;L.2Tego ostatniego zagadnienia nie wolno nam
,pominąć,
A
l! .
orrlew&1:--'nle
ma [edn ego
'Pl'zY:i'ltęgo
ogólnlewyjaśl1ienlo
słowa
"fabula", to marny wobec tego
cal·teblanche
i możemy pojęcie
to określić na swój sposób.
Cała zawartość bajki da się przedstawić za :pomocą krótkich zd al'!
w rodzaju: rodzice jadą do lasu, zakazują dzieciom wychodzić na dr ogę.: ~:~
smok 'porywa dziewczynę itd. Wszystkie o r z e
c
z e n i a tworzą kom- ..
J
.pozycjr; bajki, wszystkie p o d m i o t y, d o p e ł n i e n i a i inne części "::"
zdania określają fabułę, Innymi słowy:
ta
sarna kompozycja leży u pod-l.\.
staw różnych fabuł. Z punktu widzenia 'kompozycji nie ma r-óżnicy
po-
Yl1iędzy 'porwarliem'iprzez
smoka
królewny a porwaniem (przez diabła
, córki chłopa czy też. popadia'nki. Można natomiast (przytoczone
tu
wy-
';pildki traktować jako różne fabuły. Dopuszczamy również inną definicję
llf)Ostad"6'a~1Ci~"/
7
Można tu sformułować następująca twierdzenie: wszystko to, co jest wpro-
wadzone do bajki z zewnątrz, podporząkowujo się jej normom: i regułom. Dia-
bel wprowadzony do baj'k
i
jest traktowany albo jako 'pI:zeciwnik, albo jako po-
mocnik, albo wreszcie jako donator. Sens tego' twierdzenia można
w
sposób
szczególnie interesujący przeanalizować na archaicznym materiale obyczajowym
[61,1'1]
itp. Tak np. u niektórych narodów .przyjęcie nowego członka do wspól-
noty rodowej jest związane z, naznaozemern
go
krwawym piętnem na czole,
policzkach i ramionach' (znamię) (Jl
lr
n ne
[n,
Hemopust
KY/lb/JlYfJb'
c ontóem.n u x ouep sax,
s. 213 [wyd. oryg.: J. L i pp e r
t,
Ku!tuTgescl1ichte der Menschheit.
T. 1-3.
181\6-1887].
Bez trudu rozpoznajemy tu znamię
(K)
bohatera przed weselem
(S).
Nakładanie piętna na
ramiona
nie zachowało się, ponieważ w naszej kulturze
ramiona pokrywa odzież, zacnowal s
ię
jed'nak zwyczaj nakładania znamion na
czoło
i
policzki, często znamion .krwa
w
yoh , lecz ma to zastosowanie wylączrue
','; celach artystycznych.
j':.:
'"
Plik z chomika:
aga0612
Inne pliki z tego folderu:
typowe formy powiesci.zip
(34627 KB)
Ta dziwna instytucja zwana literatura.pdf
(3061 KB)
glowinski.zip
(3028 KB)
Maciejewski - Powstanie styczniowe.zip
(6435 KB)
suwala.doc
(634 KB)
Inne foldery tego chomika:
filozofia
krytyka literacka
lektury
teksty źródłowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin