Mathematica-w1.pdf

(188 KB) Pobierz
Mathematica (1)
Organizacja Mathematica Notebooks
Dokument Mathematica zorganizowany jest w tzw. komórki. KaŜda komórka zawiera materiał określonego rodzaju:
tekst, grafikę, dane wejściowe, dane wyjściowe itp. Zakres pojedynczej komórki wskazywany jest przez niebieską linię
( Bracket ) po prawej stronie dokumentu.
Ciągi komórek moŜna łączyć w większe grupy (np. sekcje, rozdziały itp).
To jest komórka tekstowa
Komórka niŜej to Input Cell
In[1]:= 3 + 3
Komórka niŜej to Output Cell
Out[13]= 6
Umieszczenie kursora gdziekolwiek między komórkami i wprowadzenie znaku z klawiatury automatycznie inicjuje
komórkę typu Input
Style dokumentów
Mathematica pozwala tworzyć dokumenty o bardzo róŜnym wyglądzie ( StyleSheets ). KaŜdy styl ma zdefiniowany
układ formatowania poszczególnych typów komórek
Tak wyglądają komórki typu Input i Output w aktualnie uŜywanym StyleSheet :
In[1]:= Sin @ 2 Pi 3 D
!!!!
3
2
Out[1]=
958746701.029.png 958746701.030.png 958746701.031.png 958746701.032.png 958746701.001.png
2
Mathematica-1.nb
Þ To jest tytuł mniejszej jednostki, zwanej Subsection
To jest komórka tekstowa w nowej "subsection". Wiersze takiej komórki albo są łamane automatycznie, albo przez
uŜytkownika
Nowy wiersz wprowadzony przez uŜytkownika (większy niŜ zwykle odstęp od poprzedniego wiersza).
Grupę komórek moŜna zamykać i otwierać klikając w ogranicznik grupy (niebieska linia z prawej strony grupy
komórek). MoŜna teŜ to uczynić z klawiatury, umieszczając kursor w komórce inicjującej grupę i naciskając sekwencję
Ctrl + '
Podstawowe operacje
Przeliczenie komórki następuje po wprowadzeniu do niej wyraŜenia (w szczególności polecenia) i naciśnięciu Shift+En-
ter (lub Enter na klawiaturze numerycznej).
Na samym początku ilustracja efektu nieumyślnego przeliczenia komórki typu Input , w której chcieliśmy umieścić
zwykły tekst.
In[2]:= Mo Ŝ emy niech ą cy zacz ąć pisa ć tekst w komórce przeznaczonej na dane
wej ś ciowe. Przeliczenie takiej komórki za pomoc ą klawiszy Shift +
Enter da czasem ciekawe rezultaty popatrzmy sami
Basia i Jola poszły na lody I Tomek z nimi i Maciek z Pawłem i swoim psem
czyli 3 dziewczyny i 3 chłopcy i pies razem 6 osób i pies
Out[2]= 54 chłopcy czyli dziewczyny i 3 osób pies 2 razem +
ciekawe czasem da Enter rezultaty popatrzmy sami
Basia i 3 Jola lody Maciek na nimi Pawłem poszły psem swoim Tomek z 2 +
dane klawiszy komórce komórki Mo Ŝ emy na niech ą cy pisa ć pomoc ą
przeznaczonej Shift takiej tekst w za zacz ąć wej ś ciowe.Przeliczenie
Efekty tego typu jest bardzo łatwo objaśnić. KaŜdy ciąg znaków nie zaczynający się od cyfry Mathematica traktuje jak
symbol (w klasycznym ujęciu - nazwę zmiennej), kaŜdą spację jak znak mnoŜenia, myślniki jak minusy, kropki jak
znaki iloczynu skalarnego lub iloczynu macierzy.
Operatory arytmetyczne:
+
plus
-
minus
*
iloczyn
^
pot ę ga
/
iloraz
958746701.002.png 958746701.003.png 958746701.004.png 958746701.005.png
Mathematica-1.nb
3
Przykłady najprostszych obliczeń:
H 2 + 2 L ^3
In[5]:=
W jednej komórce moŜe znajdować się kilka wyraŜeń. Odzielamy je znakiem nowej linii
In[6]:= Cos A 2 3 πE
Log @ 4, 64 D
ArcTan
@
D
1
Out[4]= 1 2
Out[5]= 3
π 4
Out[6]=
Uwaga. Iloczyn liczby i symbolu moŜe być napisany w klasyczny matematyczny sposób, bez spacji. Iloczyn dwóch
symboli moŜe być napisany ze spacją w roli znaku mnoŜenia.
In[16]:= 2 Sin @ 4 φD
2 Sin @ 4 φD
Sin @ 4 φD
2
Out[16]=
Sin @ 4 φD
2
Out[17]=
Umieszczenie średnika na końcu wyraŜenia powoduje, Ŝe wynik nie jest wyświetlany.
In[9]:= 7 + 8
4 5;
Out[7]= 15
Jeśli chcemy umieścić kilka wyraŜeń w jednej linijce, musimy oddzielić je średnikami. Wszystkie wyraŜenia będą
przeliczone. Wyświetlony będzie wartość ostatniego wyraŜenia, o ile nie następuje po nim średnik
In[22]:= uproszczone = 1 ArcTan A !!!!
3 E ; Divisors @ 1024 D
8 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024 <
Out[22]=
In[23]:= uproszczone
3 π
Out[23]=
Komórkę, zawierającą więcej niŜ 1 linijkę, moŜemy podzielić (menu lub Ctrl+Shift+D). Podobnie, moŜemy połączyć
dwie osobne komórki (Ctrl+Shift+M). Terminologia: Divide , Merge
In[12]:= Clear @ a D
In[13]:= a = 1;
@
D
: = Exp
@− x
D ∗ Sin
@
D
In[14]:= f
x_
x
@
D
: = f
@
D + f'
@
D ∗ H
x a
L
In[15]:= g
x_
a
a
In[16]:= Plot @8 f @ x D , g @ x D< , 8 x, a 2, a + 2 < ,
PlotStyle → 8 RGBColor @ 1, 0, 0 D , RGBColor @ 0, 0, 1 D<D ;
958746701.006.png 958746701.007.png 958746701.008.png 958746701.009.png 958746701.010.png 958746701.011.png 958746701.012.png 958746701.013.png 958746701.014.png 958746701.015.png
4
Mathematica-1.nb
Zaznacz myszą ostatnie 5 komórek i połącz je w jedną. (Aby zaznaczyć komórki, kliknij myszą w niebieski ogranicznik
pierwszej komórki i trzymając wciśnięty lewy przycisk myszy przeciągnij zaznaczenie na ograniczniki następnych
komórek).
Uzyskiwanie informacji i korzystanie z systemu pomocy
Aby uzyskać pomoc na temat danego symbolu, naleŜy uŜyć składni postaci ?NazwaSymbolu lub ??NazwaSymbolu
In[24]:= ? Plot
Plot @ f, 8 x, xmin, xmax <D generates a plot of f as
a function of x from xmin to xmax. Plot @8 f1, f2, ... < ,
8 x, xmin, xmax <D
plots several functions fi. More…
In[1]:= ?? Plot
Plot @ f, 8 x, xmin, xmax <D generates a plot of f as
a function of x from xmin to xmax. Plot @8 f1, f2, ... < ,
8 x, xmin, xmax <D
plots several functions fi. More…
Attributes @ Plot D = 8 HoldAll, Protected <
1
Options @ Plot D = 8 AspectRatio
GoldenRatio , Axes Automatic, AxesLabel None,
AxesOrigin Automatic, AxesStyle Automatic, Background Automatic,
ColorOutput Automatic, Compiled True, DefaultColor Automatic,
DefaultFont $DefaultFont, DisplayFunction $DisplayFunction,
Epilog → 8< , FormatType $FormatType, Frame False, FrameLabel None,
FrameStyle Automatic, FrameTicks Automatic, GridLines None,
ImageSize Automatic, MaxBend 10., PlotDivision 30.,
PlotLabel None, PlotPoints 25, PlotRange Automatic,
PlotRegion Automatic, PlotStyle Automatic, Prolog → 8< ,
RotateLabel True, TextStyle $TextStyle, Ticks Automatic <
In[2]:= ? Plot*
System`
Plot Plot3Matrix PlotJoined PlotPoints PlotRegion
Plot3D PlotDivision PlotLabel
PlotRange
PlotStyle
958746701.016.png 958746701.017.png 958746701.018.png 958746701.019.png 958746701.020.png 958746701.021.png
Mathematica-1.nb
5
Obsługiwane typy "proste" (z punktu widzenia klasycznych j ę zyków)
Z punktu widzenia klasycznych języków programowania moŜna powiedzieć, Ŝe Mathematica obsługuje 4 typy lic-
zbowe, typ łańcuchowy i typ "symboliczny". W tej części ograniczymy się tylko do definicji i wstępnych uwag. Zagad-
nienia związane z typem rzeczywistym omówimy dokładniej w innym miejscu.
Integer
dowolna liczba całkowita
Rational
Integer/Integer gdzie licznik i mianownik s ą wzgl ę dnie pierwsze
Real
przybli Ŝ enie rzeczywiste z dowoln ą zadan ą dokładno ś ci ą (szczegóły pó ź niej)
Complex
liczba zespolona postaci number + number I
WyraŜenia wymierne, gdzie licznik i mianownik są całkowite, są zawsze skracane:
In[25]:= 646864 222222
323432
111111
Out[25]=
Wymuszenie potraktowania liczby całkowitej jak przybliŜonej liczby rzeczywistej - uŜywamy funkcji N lub dodajemy
kropkę dziesiętną:
8 Sqrt @ 2 D , Sqrt @ 2. D , N @ Sqrt @ 2 DD<
In[26]:=
8 !!!!
2 , 1.41421, 1.41421 <
Out[26]=
Liczba cyfr znaczących moŜe być dowolnie duŜa (z wyjątkami, które osobno omówimy później).
In[28]:= N @ Sqrt @ 2 D , 50 D
Out[28]= 1.4142135623730950488016887242096980785696718753769
1
100 !
In[29]:= bardzomala =
Out[29]= 1
93326215443944152681699238856266700490715968264381621468592963895217599
9932299156089414639761565182862536979208272237582511852109168640000000
00000000000000000
In[30]:= bardzomala N
Out[30]= 1.07151 × 10 158
Dokładniejsze wartości:
In[31]:= N @ bardzomala, 30 D
Out[31]= 1.07151028812546692318354675952 × 10 158
Ta sama liczba, ale określona od początku jako rzeczywista:
958746701.022.png 958746701.023.png 958746701.024.png 958746701.025.png 958746701.026.png 958746701.027.png 958746701.028.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin