PSYCHOLOGIA POZNAWCZA.pdf

(32 KB) Pobierz
Psychologia - koncepcja poznawc
Koncepcja Poznawcza–będącaalternatywądladwóchtradycyjnychkoncepcji
BehawiorystycznejiPsychodynamicznej.UpodstawleŜyzałoŜenie,Ŝeczłowiek
niejestcałkowiciesterowanyprzezśrodowiskozewnętrzneaniniejestzaleŜnyod
siłpopędowych,aleraczejjestsamodzielnympodmiotem,którysamodzielniei
celowodziała.Człowiekprzyjmujeiinterpretujeinformacje,nadajeimtakŜe
wartość,podejmujedziałaniasprawującnadnimikontrolę.Człowiekposiada
umiejętnośćgenerowaniainformacjiorazwiedzy,dziękitemurozwijaonkulturę.
Umysłczłowiekaposiadainteligencję,pamięć,zdolnośćmyśleniaabstrakcyjnego,
właściwościtesąwrodzoneirozwijaneprzezśrodowiskoikulturę.Centralnym
składnikiemosobowościjednostkijestsysteminformacjinazywanystrukturą
poznawczą(dajepoczuciewłasnejtoŜsamości),drugimjestśrodowisko
zewnętrznedostarczająceinformacji(metabolizminformacyjny).Człowiek
posiadawidzę(deklaratywną,proceduralną).Imwięcejczłowiekwieo
otaczającymświecie,tymbardziejzłoŜonyjestjegosystemstrukturpoznawczych
(mabardziejrozwiniętąosobowość).Imbardziejabstrakcyjnajeststruktura
poznawczaczłowiekatymłatwiejmurozwiązywaćogólneproblemy
(uniezaleŜniajączłowieka).Informacjepochodzącezśrodowiskapoich
przetworzeniusąwłączanedostrukturpoznawczych,dlategodłuŜszaizolacja
powodujezaburzenieprocesupercepcji.MoŜetakŜedojśćdoprzeciąŜenia
informacjami,waŜnajesttuumiejętnaselekcjaiodrzucanieniewartościowych.
CzłowiekmoŜepoprzezabstrakcyjnemyślenietworzyć(psychologicznaP–
pomysłynowezpunktuwidzeniaindywidualnejjednostki,historyczneH–
prowadzidoodkryćnowychdlaludzkości).Modelkonfliktowyźródłemtwórczości
sąkonflikty,frustracjeiwewnętrznesprzeczności–pracatwórczazapobiega
kryzysomegzystencjonalnym(Freud),Modelspełnieniatwórczośćstanowi
metodęrealizacjijednostki,jestsamospełnieniem(Maslow)duŜarolewtym
modeluodgrywamotywacjapoznawczapobudzającapoznanieświata.Proces
twórczościmacharakterspontaniczny,niejestprzewidywalny,duŜaroleodgrywa
zjawiskoolśnienia(rozwiązanierodzisięnieświadomie).Teoriazeitgeistu–
odkryciazaleŜnaodfazyrozwojuspołecznegoikulturalnego,odkrycie
uzewnętrzniaosobowośćtwórcy(wybitnejednostkirewolucjonizująnaukęiłamią
tradycyjnebariery).Środowisko,swobodazewnętrznejrealizacjimoŜespełnić
rolęstymulatoratwórczości.
Człowiekjakosamodzielnypomiotgromadziiwartościujeinformacje,formułuje
sądyowartościindywidualnej,wtymprocesiewaŜnaroleodgrywaśrodowisko,z
jakiegopochodzi.Wartośćpozytywnąposiadajątezdarzenia,doktórychczłowiek
będziedąŜył,którewywołująwnimdodatniestanyemocjonalne.Wartość
negatywnąmająte,którychjednostkaunika.Wartościutylitarne(mieć)są
niezbędnedoutrzymaniaŜyciaizachowaniagatunku,wartościsymboliczne(być)
sątoodkrycianaukowezaspokajająceciekawość.Ludzieczęstoniedoceniająlub
przeceniająrzeczywartościsąniestabilneaczasemsprzeczne.LudziedąŜądo
indywidualnychwartości(dionizyjskie,heraklesowe(dominacjanadinnymi
ludźmi),prometejskie(altruistyczneiprospołeczne),appolińskie(poznanie
świata),sokratyczne(rozwijanieosobowości)).Systemwartościpomagazdobyć
jednostceorientacjęwświeciezewnętrznymiwewnętrznym,zrozumieć
rzeczywistośćiracjonalniedziałać.
ZdolnośćludzidowyraŜaniasię–kompetencjakomunikacyjna.
Człowiekjakosprawcapodejmujedziałaniacelowebędącregulowanymprzez
wiedzęzakodowanąwumyśleiinformacjezśrodowiska.Podstawowezachowania
zachowawcze,pospolitesąonenawykowepowtarzalne.Działaniatransgresyjne
polegającenaprzekraczaniudotychczasowychosiągnięćidoświadczeń(twórczei
innowacyjne).Człowiekpodejmujedziałania,abyosiągnąćjakieśwartości,
będącecelamijednostki.Siłądziałaniasąpopędy,dąŜenia.WaŜnąrolęodgrywa
motywacjapochodzącazinformacjioświecieisamymsobie.Poziomaspiracji
określawartości,którejednostkazamierzaosiągnąćiktóredająjejsatysfakcję.
ImwiększajestróŜnicapomiędzyaspiracjamiarzeczywistymstanemrzeczytym
silniejjednostkadąŜydoosiągnięciacelu.TakŜeemocjepowstajęwprocesie
poznawaniaioperowaniawiedząpobudzajądodziałania,alezbytsilnestany
uczuciowezakłócająludzkieczynności.
Zgodniezkoncepcjąpoznawcząkształcenieosobowościjednostkiijejzdolności
działaniajestmoŜliwedziękisystematycznemuwychowaniu,czylioddziaływaniu
naczłowiekapoprzezprogramynauczaniaiwychowania.Naczelnymcelem
wychowaniajestukształtowanieosobowościwszechstronnierozwiniętej,atakŜe
zdolnejdopodejmowaniaczynności.NaleŜyukształtowaćpostawębadawczo
eksploracyjnązdolnądorozwiązywaniaproblemów.WaŜnejestnabywaniewiedzy
oświecieisamymsobieorazkształtowaniesferyemocjonalnejpobudzającejdo
działaniazwiększającejefektywnośćprocesumyślenia.
Koncepcja Humanistyczna(Maslow)–odrzucającajednowymiarowycharakter
człowieka.Człowiekjestunikatowącałością,składasięzdwóchpodsystemów
„ja”i„organizmu”którestanowiąjedność.Ludziedziałająwświeciezewnętrznym
,jednostkaiświatspołecznytworząjednolitysystem.Osobaniezawszerozwija
sięharmonijnie,częstopowstająsprzecznościpomiędzyjegoautentycznym„ja”
atzw.fasadą.Ludziektórychjednośćjestzaburzonadziałająmałoefektywnie.
CzłowiekktórychceŜyćzgodnieznaturąmusistanowićharmonijnącałość.
Podstawowąwłaściwościączłowiekajestrozwójuwarunkowanyprzezczynniki
wewnętrzne,częstojestonjednaknieharmonijnyponiewaŜczłowiekniezawsze
wykorzystujeswojeprawdziwemoŜliwości.Dodziałaniapopychaczłowieka
dąŜeniedosamorealizacjipoprzeztwórczość,rozwój„ja”.Koncepcjata
przyjmujeŜeczłowiekznaturyjestdobryajegodąŜeniasąkonstruktywne.
Człowiekwpełnirozwiniętyidojrzałyzawszebędzietworzyłdziełaktórebędą
słuŜyćjednostceispołeczeństwu,adestrukcyjnedziałaniauznajezaniezgodnez
naturączłowieka! Metodybadawczestosowaneprzeztenkierunektoprzede
wszystkim(systemwypowiedziosobie,Qsortpomagaokreślićautoportret
badanejosoby,grupyspotkaniowe–poprawastosunkówinterpersonalnychi
komunikacji).DąŜysiędoustaleniasystemuwychowaniahumanistycznego,
któryukształtowałbyjednostkędojrzałą.(dąŜeniedointegracjiosobowości,
rozwójautonomiijednostkiuniezaleŜnienieodbodźcówzewnętrznych,
ukształtowaniepostawallocentrycznychkoncentrowanieuwaginainnychaniena
samymsobie,rozszerzanieświadomości).
ZałoŜeniaprzyjmowaneprzezpsychologówhumanistycznychsączęstozbyt
arbitralne,międzyinnymitoŜeczłowiekjestdobry.Człowiekznaturyniejest
anidobryanizły,dopierowpływśrodowiska,kultury,wychowaniaczyniązniego
szlachetnegolubzłego.BłędnewydajesiętakŜezałoŜenieŜeistniejetylkojedno
centralneźródłoenergii(siłanapędowa)którąjestdąŜeniedosamorealizacji.
SamorealizacjajestcelemwychowaniamoŜliwymdoosiągnięciawpewnych
warunkach.TakŜezałoŜenieŜegłównąrolęwŜyciujednostkipełniaktualne
doświadczeniejestbłędna,poniewaŜczłowiekstaleodwołujesiędojego
przeszłościktóreregulująjegopostępowanie.WydajesięŜeniedocenianajest
rolaśrodowiskaspołecznegowludzkimzachowaniu,zmniejszatoprawdziwość
koncepcjihumanistycznej.ZastrzeŜeniadotejteoriibudzitakŜekoncepcjareligii
jakoszczytowegodoświadczeniaprzeŜywanegoprzedewszystkimprzezosoby
niezwykłe,tymczasemreligiajestzjawiskiempowszechnymidotyczywszystkich
jednostek.ChoćistniejeduŜozarzutówcodotejkoncepcjijestonanadalŜywo
rozwijanaizyskujesobienowychzwolenników.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin