wyklady 22.09.2012 r.docx

(17 KB) Pobierz

22.09.2012 r

 

UCZENIE SIĘ, NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI.

 

1.      Pojęcie uczenia się, uczenie się jako proces i jako czynność.

Wrodzona: bodziec → organizm → reakcja.

Wyuczone:

®    Na osobnika działają bodźce na które on reaguje.

®    Reakcja na bodziec

®    Sytuacja może być:

o       Wrodzona – odruch bezwarunkowy (np. odruch ssania, odruch źreniczny, odruch kolana). Reakcje wrodzone mają charakter sztywny, niezmienny, wykonywany bez udziału naszej woli; taki sposób reagowania występuje u większości zwierząt.

o       Nauczona – nabyta, powstała w rezultacie uczenia się. Nabyte sposoby reagowania są wynikiem uczenia się, uczenie się to nabywanie nowych sposobów reagowania; uczenie się jest procesem, dzięki któremu zachowanie ulega zmianom (Kingsley).

®    Uczenie się to proces zdobywania nowej wiedzy i nowych zasobów reagowania (Woodworth).

®    Zatem każda reakcja, zachowanie osobnika jest wyznaczone przez:

o       Wrodzone czynnościowe struktury nerwowe (odruchy bezwarunkowe).

o       Nabyte sposoby, nabyte w rezultacie uczenia się.

®    Wyróżnia się:

o       Proces uczenia się – to nieustanne gromadzenie doświadczeń, dzięki którym modyfikowane są formy zachowania lub powstają nowe.

ü      Proces zachodzący w układzie nerwowym, którego efektem są zmiany w zachowaniu.

o       Czynność uczenia się to zamierzona aktywność jednostki, w wyniku której zdobywa ona nowe doświadczenia.

ü      Czynność wykonywana w celu przyswojenia sobie czegoś.

 

POTRZEBY (ZADANIA) → CZYNNOŚCI (uczenie się) → WYNIK (cel)

 

Czynność uczenia się prowadzi do osiągnięcia określonego celu:

®    Dziecko uczy się wiersza, aby na lekcji dobrze go powiedzieć i uzyskać nagrodę (w postaci stopnia, pochwały), czy uniknięcia kary (ndst., uwagi).

®    Zwierzę uczące się drogi w labiryncie dąży do celu (pożywienia, które jest przy wyjściu z labiryntu).

®    W momencie osiągnięcia wyniku (celu) – nauczenie się wiersza, zdobycia pokarmu, czynności związane z dana formą uczenia się przestają działać. Proces uczenia będzie jednak trwał nadal, chociaż osoba już się nie uczy i dzięki temu wiersz nawet nie do końca dobrze opanowany wieczorem może być poprawnie reprodukowany w następnym dniu, po przerwie wypełnionej snem, w czasie którego nie było żadnych czynności uczenia się wiersza.

®    Pojęcie procesu uczenia się jest znacznie szersze od pojęcia czynności uczenia.

®    Uczenie się jest procesem kumulowania doświadczenia. Istotę uczenia się najlepiej określa powiedzenie: „człowiek uczy się przez całe życie”.

 

 

Uczenie się należy odróżnić od:

®    Ćwiczenia – wielokrotnie powtarzanie jakiejś czynności, czy tez materiału do zapamiętania aby zdobyć wprawę w zakresie wykonywania tej czynności, czy posługiwania się tym materiałem. Efektem ćwiczeń są umiejętności:

o       W dalszym następstwie nawyki.

®    Dojrzewania – (Hilgard 1967 r.) procesu w wyniku którego pewne funkcje się rozwijają jakby samorzutnie bez wyraźnego wpływu uczenia się, np. latanie u ptaków, pływanie u salamander.

 

2.      Specyficzne cechy uczenia się (inaczej aspekty/płaszczyzny uczenia się).

W zależności od tego czego człowiek uczy się można wyróżnić:

®    Uczenie się intelektualne (percepcyjne i  pojęciowe, dokonuje się, przebiega ono w sferze (płaszczyźnie) intelektualnej).

®    Jest to nabywanie nowej wiedzy.

®    Wynikiem uczenia się w tej sferze są wiedza/wiadomości (np. 5 x 5 = 25)

 

3.      Wiedza i nabywanie umiejętności.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin