javaII.pdf

(162 KB) Pobierz
181941104 UNPDF
Java dlazaawansowanych
AndrzejZoła
2007
Spistre±ci
Wst¦p......................................... 1
1Swingiprogramowaniegraficzne 2
1.1Zastosowaniamanagerówukładu....................... 2
1.1.1Manager GridBagLayout ........................ 2
1.1.2Manager CardLayout .......................... 2
1.1.3Tworzenieukładówzło»onych-ł¡czeniewielumanagerów..... 5
1.1.4Usuwaniemanageraukładu...................... 8
1.2WybranekomponentySwing.......................... 9
1.2.1Menu................................... 9
1.2.2Listy................................... 12
1.2.3Drzewa.................................. 14
1.2.4Zakładki................................. 14
1.3Java2D–grafikamapłaszczy¹nie....................... 14
1.4Tworzeniewłasnychkomponentów...................... 14
1.4.1Tworzeniekomponentówzapomoc¡istniej¡cychkontrolek..... 14
1.4.2Tworzeniekomponentówzwłasn¡procedur¡wyswietlania..... 14
2W¡tkiisynchronizacja 15
2.1Programowaniewspółbie»newJavie..................... 15
2.2Synchronizacjadost¦pudodanych....................... 15
3Tworzenieoprogramowaniasieciowego 16
3.1Siecikomputeroweiprotokoły......................... 16
3.2BibliotekisiecioweJavy............................ 16
3.3Oprogramowanieklienckie........................... 16
3.4Oprogramowanieserwerowe.......................... 16
1
4Programowaniepostronieserwera–serwletyiJSP 20
4.1Przegl¡dtechnologiiprogramowaniaaplikacjiinternetowych........ 20
4.2Tworzenieserwlwetów............................. 20
4.3JavaServerPages................................ 20
5Javadlaurz¡dze«mobilnych–J2ME 21
5.1TechnologiaJ2ME:MIDP,CLDP,etc. .................... 21
5.2Przykładyprostychaplikacji.......................... 21
Zako«czenie...................................... 22
Wst¦p
Tenskryptjestkontynuacj¡skryptu„Programowaniewj¦zyku Java ”istanowiniejako
drug¡cz¦±¢tejsamejcało±ci.Pierwsz¡cz¦±¢skryptumo»naznale¹¢nastronieinterne-
towej http://andyz.prv.pl .Poniewa»cz¦±¢pierwszazawieraniezb¦dnewprowadzenie
doj¦zyka Java ,wdrugiejcz¦±cimateriałwst¦pnyzostaniepomini¦ty.
Wtymskrypcierozwiniemyszerzejkilkatematówomówionychkrótkowcz¦±cipierszej.
Ponadtowprowadzimynowe,bardziejzaawansowanezagadnienia,którewpierszejcz¦±ci
skryptuzostałypomini¦te.
1
Rozdział1
Swingiprogramowaniegraficzne
1.1Zastosowaniamanagerówukładu
Manageryukładu(ang. layoutmanager )s¡toklasysłu»¡cedo„układania”kompo-
nentówwoknie,napaneluetc.Klasyteimplementuj¡interfejs java.awt.LayoutManager .
W[7]zostałykrótkoprzedstawionemanagery BorderLayout , FlowLayout i GridLayout .
Przedstawimyterazdwieinneklasymanagerówukładu,anast¦pniepoka»emymetody
pozwalaj¡cenał¡czeniaró»nychmanagerów.
1.1.1Manager GridBagLayout
Klasa GridBagLayout ,podobniejakklasa GridLayout pozwalanaukładaniekompo-
nentóww„tabelce”.Maonajednakwi¦kszemo»liwo±ci,takiejakustalaniewieko±cikomó-
rek„tabelki”,atek»eł¡czenieich.U»ywanietejklasyjestniestetybardzoskomplikowane,
dlategorzadkojestonawykorzystywanabezpo±rednioprzezprogramistów.Bywanato-
miastuzywanaprzeznarz¦dziaautomatyczniegeneruj¡cekodnapodstawiestworzonego
(graficznie)projektuGUI.
1.1.2Manager CardLayout
Manager CardLayout Układadodawanekomponentynastosie.Pierwszyumieszczony
wpaneluzawarto±cikomponentzostanieumieszczonynawierzchu,pozostałeponi»ejniego
(b¦d¡niewidoczne).Mo»emyprzeł¡cza¢si¦mi¦dzytymikomponentamizapomoc¡metod
klasy CardLayout :
voidfirst(Containerparent) –przewijanapierwszykomponent,
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin