3344(1).doc

(168 KB) Pobierz
Program autorski: „Nauka czytania w przedszk

                  Program autorski:  „Nauka czytania w przedszkolu”

                                wg metody I.   Majchrzak

Opracowała: mgr Dorota Cios nauczycielka Publicznego Przedszkola Nr 18 w  Wodzisławiu Śl.

                                                    

Wstęp

 

     Nauka czytania jest jedną  z podstawowych umiejętności gwarantujących dziecku sukces w szkole. Dr  Irena Majchrzak proponuje  alternatywną metodę „ Wprowadzenia dziecka w świat pisma”, która umożliwia  wprowadzenie dziecka w świat liter już od 3 roku życia  stopniowo, bez stresu i poprzez zabawę. Metoda I. Majchrzak wydłuża  okres zaznajamiania się dziecka w wieku przedszkolnym z pismem, co gwarantuje mu sukces w umiejętności  czytania i pisania. Wcześniej rozpoczęta nauka czytania pozostawi dzieciom wiele czasu na doskonalenie samej techniki oraz na wypracowanie  umiejętności czytania ze zrozumieniem. Przedłuża się w ten sposób czas spontanicznego obcowania z literami na zasadzie dobrowolności. Każde dziecko dochodzi do określonego etapu wiedzy we własnym tempie, nie ma presji uciekającego czasu.

 

Charakterystyka programu 

     Program jest opisem  oddziaływań edukacyjnych, zmierzających do opanowania przez dzieci młodsze umiejętności czytania. Uwzględnia zasadę stopniowania trudności i daje nauczycielowi możliwość dowolnego doboru treści. Zawiera ogólne założenia oraz propozycje konkretnych zabaw i zajęć, co ułatwia planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. Zakłada on wdrożenie do praktyki następujących elementów metody I. Majchrzak:

Program zakłada  wdrożenie do praktyki następujących elementów metody

I. Majchrzak:

Akt inicjacji - jest początkiem drogi dziecka od swojego imienia do umiejętności czytania. Polega na pokazanie  indywidualnie każdemu dziecku sposobu zapisywania jego imienia, jako symbolu reprezentującego  każdą osobę. Wybierając je jako pierwszy wyraz do  poznania, mamy na uwadze to, że dziecko jest bardzo związane uczuciowo ze swoim imieniem. Słyszy je bardzo często i wie, że ono oznacza jego samego.     

Ściana pełna liter- ekspozycja na którą składają się dwa zbiory znaków: imiona dzieci i litery ( małe i wielkie, pisane i drukowane). Kiedy już wszystkie dzieci będą miały swoje „ wizytówki”- kartki z imionami, nastąpi rozmieszczenie ich na ścianie sali Dzieci zostaną zapoznane z całym alfabetem czyli wszystkimi literami występującymi w języku polskim

Prezentacja alfabetu-  gra w loteryjkę polegająca na umieszczeniu przez dzieci swojego znaku przy każdej kolejnej literze odnalezionej w swoim imieniu

Targ liter- zabawę polegającą na składaniu z liter własnego imienia, szukaniu ukrytych w imieniu słów, skompletowaniu całego alfabetu poprzez kolekcjonowanie liter otrzymanych od kolegi lub nauczyciela  drogą zamiany- litera, której  mi brakuje za literę występującą we własnym imieniu.

Gra w sylaby- polegającą na składaniu kart z sylabami, tak by otrzymać słowo

Nazywanie świata- ćwiczenia polegające na przyporządkowaniu odpowiedniej nazwy do wszystkiego co znajduje się wokoło.

Treści programu będą  realizowane poprzez: zabawy i ćwiczenia prowadzone wciągu dnia w czasie pobytu dziecka w przedszkolu wg jego zainteresowania.

 

     Program jest rozszerzeniem działu: Ja i świat symboli, znaków, mowy w programie Jestem częścią świata  K. Nowak - Grobelskiej, B. Pileckiej

     Celem nadrzędnym programu jest rozwijanie umiejętności czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Przyjęty cel nadrzędny posłużył do wyprowadzenia celów ogólnych dotyczących rozwoju umiejętności komunikacyjnych dziecka takich jak: słuchanie, mówienie, spostrzeganie i czytanie. Od  celów ogólnych wyprowadziłam cele operacyjne stanowiące opis wyników, które mają być uzyskane w trakcie nauczania dotyczące bezpośrednio dziecka.

Cel nadrzędny

       Rozwijanie umiejętności czytania dzieci w wieku przedszkolnym

Cele ogólne

1.      Rozwijanie percepcji słuchowej

2.      Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych

3.      Rozwijanie percepcji wzrokowej

4.      Kształcenie umiejętności czytania

 

 

 

                                      I  Rozwijanie  percepcji słuchowej

 

 

              

                     MATERIAŁ    KSZTAŁCENIA

                          

             

             CELE  OPERACYJNE       

           Dziecko:

 

Dostrzeganie, rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków z otoczenia

·         Rozpoznawanie źródeł dźwięku z otoczenia

·         Lokalizowanie dźwięków- skąd dochodzi dźwięk

·         Przekładanie na ruch usłyszanego dźwięku

·         Naśladowanie usłyszanych dźwięków

·         Porównywanie rytmów

·         Wysłuchiwanie i odtwarzanie kolejności następowania dźwięków

·         Odtwarzanie rytmów prostych i złożonych

·         Wysłuchiwanie rytmów i ich kontynuowanie

·         Przedstawianie rytmów w formie układu przestrzennego, graficznego, ruchu

 

 

Ø      potrafi nazwać źródło usłyszanego dźwięku,

Ø      potrafi odtworzyć rytm przez klaskanie, tupanie

Ø      odtwarza kolejność występowania dźwięków

Ø      potrafi przedstawić rytm w innej formie

 

Słuchanie:

           - poleceń,

           -opowiadań,

           - tekstów czytanych,

           - nagrań radiowych i telewizyjnych

 

Ø      rozumie polecenia proste i złożone

Ø      potrafi opowiedzieć treść

 

 

·         Odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych

·         Identyfikowanie piosenek po fragmencie rytmu

·         Śpiewanie piosenek, recytowanie wierszy, rymowanek, wyliczanek

·         Rozpoznawanie wyrazów powstałych w wyniku łączenia sylab i głosek

·         Wyróżnianie :wyrazów w zdaniach, sylab w wyrazach, głosek na początku, końcu i w środku wyrazu

·         Określanie długości słów

·         Wyszukiwanie wyrazów zaczynających się i kończących na daną sylabę, głoskę

·         Dopowiadanie ostatniej lub pierwszej sylaby, głoski wyrazu

 

Ø      potrafi składać wyrazy z sylab, mówić sylabami

Ø      dokonuje syntezy i analizy sylabowej i głoskowej wyrazu

Ø      potrafi rozwiązywać zagadki słuchowe ( synteza)Kogo wołam?: K-a-r-o-l

Co ja mówię: k-o-t-e-k, ma-ma

Ø      określa ilość wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazie

Ø      rozróżnia głoskę w śródgłosie, wygłosie i nagłosie

Ø      określa ilość głosek w wyrazie

 

 

                          

                              II  Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych

                               

                   

                             MATERIAŁ   KSZTAŁCENIA              

            

                    CELE  OPERACYJNE

          Dziecko:

Usprawnianie narządów mowy:

·         Ćwiczenia oddechowe zwiększające pojemność płuc:

- wdech nosem i wydech ustami

- oddychanie przeponowe

- dmuchanie na lekkie przedmioty

- nadmuchiwanie balonika

 

·         Regulowanie oddechu, odpowiednie stosowanie pauz podczas recytowania, śpiewania, wypowiadania się

·         Gimnastyka buzi i języka- ćwiczenia narządów artykulacyjnych: żuchwy, języka, podniebienia miękkiego

·         Ćwiczenia emisyjne:

-artykułowanie wyizolowanych głosek i zgłosek

- regulowanie siły głosu od szeptu do mówienia głośnego

-różnicowanie modulacji głosu podczas wypowiadania zdań oznajmujących, pytających i wykrzyknikowych

 

Ø      potrafi wykonać demonstrowane ćwiczenia

Ø      reguluje oddech podczas mówienia

Ø      prawidłowo artykułuje wszystkie głoski i grupy spółgłoskowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bogacenie słownictwa czynnego i biernego:

·         Ćwiczenia słownikowe i gramatyczne:

- układanie rymu do podanych słów np. Tomek-domek

- nauka wierszy, rymowanek i wyliczanek

-wymyślanie zakończenia do bajek, opowiadań historyjek

- tworzenie własnych wyliczanek, rymowanek, wierszyków

- określanie cech przedmiotów( używanie przymiotników)

 

·         Poznawanie wyrazów:

- pozostających w    relacjach podrzędności i nadrzędności np. (owoce- jabłko, gruszka, śliwka)

- przeciwstawnych (np.   wysoki- niski, jasny-   ciemny)

-wieloznacznych( zamek- do  drzwi, zamek- budowla) -     

- bliskoznacznych( wiatr, wietrzyk, zefirek, huragan)

 

·         Wyróżnianie i nazywanie:  

osób, przedmiotów,  czynności, zjawisk,   stanów emocjonalnych   w trakcie rozmów,  zabaw, rozwiązywania   zagadek, rebusów...

 

 

Ø      układa rymy, wyliczanki

Ø      nazywa osoby, przedmioty, czynności, zjawiska, stany emocjonalne

Ø      używa uogólnień, wyrazów przeciwstawnych, wieloznacznych i bliskoznacznych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwijanie umiejętności różnych form wypowiedzi:

·         Komunikowanie swoich potrzeb i odczuć

·         Wypowiadanie się na temat wydarzeń z życia codziennego

·         Dzielenie się przeżyciami i wrażeniami z życia  przedszkola i domu   rodzinnego

·         Swobodne wypowiadanie się inspirowane utworem literackim, ilustracją

·         Zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi

·         Prowadzenie rozmów z kolegą i dorosłym

·         Prowadzenie rozmów przez telefon

·         Pełnienie funkcji nadawcy i odbiorcy

·         Dyskutowanie i dochodzenie do kompromisu

 

Ø      stosuje poprawne formy fleksyjne:

- używa  równoważników  zdań,

- posługuje się   odmiennymi i  nieodmiennymi    częściami mowy

- formułuj  wypowiedzi w czasie  teraźniejszym,    przeszłym i  przyszłym

Ø      formułuje wypowiedzi kilkuzdaniowe, logicznie uporządkowane

Ø      wyraża swoje poglądy na określony temat

Ø      używa zdań oznajmujących, pytających i wykrzyknikowych

Ø      podtrzymuje temat rozmowy

Ø      wyraża swoje stany emocjonalne w sposób werbalny

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin