odp. na egzamin(1).doc

(40 KB) Pobierz
88

88. Jakie procesy poznawcze zaangażowane są w toku czytania? (wykład 7)

Na kształtowanie się tej umiejętności wpływają:

·         Umiejętności językowe

·         Percepcja wzrokowa

·         Percepcja słuchowa

·         Procesy pamięciowe

·         Rozwój intelektualny dziecka

 

89. W jaki sposób czynność czytania zależy od funkcji wzrokowych? (wykład 7)

Zdolności  wzrokowe (i językowe) uznaje się za najbardziej istotne w procesie czytania. Czytane informacje wprowadzane są do systemu nerwowego poprzez kanał wzrokowy (droga sensoryczna). Najstarsze określenie trudności w czytaniu nazywane było „ wrodzona ślepotą słowną”. Historycznie najwcześniej czytanie łączono z spostrzeganiem wzrokowym.

W badaniach nad rolą układu wzrokowego w czytaniu wyróżnić dwa główne nurty:

·         Specyfika ruchów oczu

·         Rola dwóch niezależnych kanałów odpowiedzialnych za przenoszenie informacji z siatkówki do kory mózgowej (kanał: drobnokomórkowy i wielokomórkowy).

 

90. Jakie znaczenie dla czytania mają ruchy gałek ocznych? (wykład 7)

Ruchy oczu w czasie czytania:

a.     Ich kontrola pozostaje poza naszą świadomością.

b.     Ruchy gałek ocznych i czytanie rozwijają się prawie równolegle.

c.      Nieprawidłowości ruchów gałek ocznych nie są przyczyną czy efektem trudności w czytaniu.

d.     Mają te same neurologiczne przyczyny lub są objawem niezależnych lub równoległych uszkodzeń mózgu.

e.     Funkcja ruchów gałek ocznych wykracza poza udział w procesie widzenia

f.        W ruchach gałek ocznych znajdują swoje odbicie uszkodzenia  czy dysfunkcje mózgu.

g.     Zmiany w integracji funkcjonalnej mózgu także wpływa na zmianę ich aktywności (w czasie snu, pod wpływem alkoholu i leków)

h.     Nieskoordynowane ruchy obu gałek ocznych i niestabilność widzenia obuocznego powodują w konsekwencji charakterystyczne błędu w czytaniu.

 

91. W jaki sposób czytanie zależy od sprawności fonologicznych? (wykład 7)

Sprawności fonologiczne-umiejętność wyodrębniania cząstek składowych wyrazu a także manipulowanie nimi.  Nazwane świadomością fonologiczną i taktowane jest jako podtyp świadomości językowej.

Istnieją dwa poziomy tej sprawności:

1.     epijęzykowy- wcześniejszy rozwojowo, dotyczy umiejętności wyodrębniania i manipulowania cząstkami wyrazu, które rozwijają się spontanicznie i wykorzystywane są w inny sposób intuicyjny, autonomiczny, bez udziału świadomych procesów umysłowych np. idzie raczek nieboraczek…J

2.     metajęzykowy- wyższy rozwojowo poziom zdolności fonologicznych, który rozwija się na bazie podstawowych sprawności epijęzykowych  i obejmuje czynności wyodrębniania i manipulowania cząstkami wyrazu w sposobów intencjonalny, refleksyjny, świadomy.

 

92. Co to jest świadomość fonologiczna? Podaj etapy jej rozwoju  wg Jeana Gomberta. (wykład 7)

Świadomość fonologiczna:

·         Czy decyduje o nauce czytania?

·         Czy odpowiedni poziom tej świadomości warunkuje powodzenie w nauce czytania?

Tylko tyle było na wykładzie tzn. tyle mam spisane. To  znalazłam w necie:

Rozwinięta świadomość fonologiczna ujawnia się w wykonywaniu zadań wymagających pogłębionej analizy języka. Dotyczy ona świadomego rozpoznawania i manipulowania elementami fonologicznymi:

         - porównywanie struktury słów – otło – odło / wskazanie różnicy  t-d /;

         - analiza podobieństw – tort – kwiat – kort / wskazanie wyrazu, który się nie rymuje /;

         - przestawianie i inne manipulacje na głoskach – rok + s = sok, mak + ryba = rak.

 

      Rozwój świadomości fonologicznej według poznawczego modelu rozwoju języka

J. Gomberta  przebiega od umiejętności rozpoznawania i wyodrębniania sylab i elementów śródsylabowych / rymy, aliteracje / po świadomość fonemową warunkującą postępy w nauce czytania i pisania.

Już dzieci trzyletnie aktywnie eksperymentują w zabawach językowych rozwijając umiejętność tworzenia rymów, rozpoznawania rymów w kontekście sytuacyjnym.

  We wczesnym okresie / trzeci – piąty rok życia / pojawiają się także umiejętności segmentacji – dzielenie na sylaby wynikające bardziej z intuicji niż z refleksji.

Te zdolności mają charakter, epi, ale są niezbędne do pojawienia się aktywności metafonologicznej.

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin