Zagadnienia do egzaminu z pedagogiki wczesnoszkolnej
(proszę korzystać z własnych notatek i podanej literatury)
Opracowanie: E. Terka
1. Cele kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej.
2. Teoria kształcenia wielostronnego – główne założenia.
3. Potrzeby (biologiczne, psychiczne, społeczne) dziecka w młodszym wieku szkolnym.
4. Monitorowanie osiągnięć szkolnych ucznia klas I – III (metody, sposoby notowania).
5. Pojęcie ewaluacji w edukacji zintegrowanej.
6. Blok tematyczny – tygodniowy przydział czasu na wszystkie rodzaje edukacji i wychowanie fizyczne.
7. Metody aktywizujące w kształceniu zintegrowanym.
8. Problem integracji i korelacji w edukacji zintegrowanej (wg Klus – Stańskiej i własnych notatek).
9. Zasady planowania zintegrowanej edukacji.
10. Jak Pan(i) rozumie określenie „wspieranie rozwoju ucznia”?
11. Problem oceniania opisowego osiągnięć szkolnych uczniów (treść oceny, trudności i sposoby ich przezwyciężania).
12. Jakimi przesłankami będzie się Pan(i) kierować w wyborze podręczników dla ucznia?
13. Nauka czytania w edukacji zintegrowanej – metody zalecane
i niepożądane (wg Klus – Stańskiej i własnych notatek).
14. Nauka pisania w edukacji zintegrowanej – metody zalecane
15. Źródła trudności w uczeniu się matematyki (cechy myślenia dzieci).
16. Kwalifikacje i kompetencje nauczyciela – własne przemyślenia
w oparciu o rozdział prof. R. Kwaśnicy – „Pedagogika 2”.
17. Jak chronić dziecko przed manipulacją?
18. Obowiązki nauczyciela w zakresie wychowania fizycznego dziecka.
19. Udana współpraca z rodzicami – prawda czy mit (zasady).
20. Refleksja nad osobowością nauczyciela dzieci młodszych (własne
przemyślenia).
Powodzenia! Terka
migotka1313