MIKOŁAJ REJ.doc

(40 KB) Pobierz
MIKOŁAJ REJ

MIKOŁAJ REJ

  • 1505-1569
  • Wybitny polski poeta i prozaik epoki renesansu, polityk, muzyk i teolog ewangelicki.
  • Uznany za „ojca literatury polskiej”, uważany za mistrza opisu literackiego.

 

 

Biografia

  • Urodził się 4 lutego w Żurawnie, w zamożnej rodzinie szlacheckiej.
  • Nie był zbyt pilnym uczniem, lata młodzieńcze spędził w nieograniczonej swobodzie na wsi, polował, łowił ryby - zachwycał się światem natury.
  • Rej popełniał liczne błędy faktograficzne, używał często wyrażeń wulgarnych. Przypuszczalnie jednak było to ze strony Reja udawanie człowieka prostszego, niż był w rzeczywistości, aby zbliżyć się do narodu i mówić jego codziennym językiem. Rej był utalentowanym samoukiem, który rozwijał rodzimy, "swojski" nurt polskiego odrodzenia.
  • Odebrał fragmentaryczne wykształcenie (najpierw dwa lata w Skalmierzu, potem kolejne dwa w Lwowie - w 1518 został zapisany w poczet studentów Akademii Krakowskiej.
  • Uważał, że nie musi ukończyć żadnej uczelni aby być mądrym i prawym człowiekiem.

 

 

Najsłynniejsze dzieła:

  • Psałterz Dawidów
  • Krótka rozprawa między trzema osobami, Panem, Wójtem a Plebanem
  • Żywot Józefa
  • Zwierzyniec
  • Zwierciadło, w którym zawarł większość swoich poglądów pedagogicznych

 

 

POGLADY PEDAGOGICZNE:

  • Propagował program szlacheckiego wykształcenia obywatelskiego.
  • Sądził, że bardziej pouczające są od książek rozmowy z mądrzejszymi.
  • Młody człowiek ma pracować nad sobą „młody się ma starać, aby darmo nie rósł”.
  • Uważał, że wychowanie szlachty ma sprzyjać wypełnianiu jej głównych obowiązków człowieka, wyrobieniu zdrowego rozsądku i formułowania zasad moralnych.

 

KRYTYKOWAŁ:

  • Gramatykę łacińską, ponieważ uczyła tylko „szczebiotać i słówek obleśnych, wykręcać i to z nie małym zatrudnieniem główek młodych”.
  • Logikę, bo „wskazywała drogę do wykrętów, jak z prawdy nieprawdę czynić”.
  • Geometrię i arytmetykę, bo „zysk z nich płynący był nieznaczny wobec życia moralnego i nie zasługiwał na większą uwagę”.
  • Literaturę klasyczną, bo była bezużyteczna dla życia szlacheckiego, ponieważ opowiadała najczęściej o przygodach postaci mitologicznych, a nie realnych.
  • Retorykę, bo przynosiła nieobliczalne szkody, gdyż jej treść mijała się zazwyczaj z prawdą, a puste frazesy przemijały bez echa.
  • Astronomię, bo nie dostrzega ona zjawisk realnego życia i jego potrzeb

 

POPIERAŁ:

  • wykształcenie dostosowane do aktualnych potrzeb całej klasy panującej.
  • dokonanie starannego wyboru przedmiotów wchodzących w zakres synów szlacheckich-łacina, elementy retoryki, filozofia moralna, historia, prawo i konstytucja polska oraz opisy geograficzne obcych krajów.
  • wychowanie młodego człowieka miało przygotować go do pełnienia jego przyszłych obowiązków obywatelskich-patriotyzm.
  • wprawianie w ćwiczenia rycerskie i dworskie, nauka jazdy konnej, strzelanie do celu, nabycie ogłady towarzyskiej.
  • uważał, że jeśli kogoś nie stać na studia uniwersyteckie to powinien iść w służbę dworską lub do wojska i tam nauczyć się dobrego wychowania, cierpliwości, ogłady, hartu, oszczędności i praktycznych zajęć co jest wystarczające w wychowaniu szlacheckim.
  • oparcie systemu wychowania moralnego na religii, domagał się od szlachcica czci Boga, przykazania boże uważał za podstawę wychowania moralnego i za miernik wartości oraz czynów ludzkich.

 

 

ODRZUCAŁ:

  • Przyjmowanie tytułu szlacheckiego po przodkach bez żadnych własnych zasług.
  • Naukę czysto teoretyczną
  • Przebywanie młodych ludzi w złym towarzystwie, ponieważ prowadzi to do ich demoralizacji.
  • Usilne wychowanie, niezgodne z naturą i osobowością dziecka, ponieważ wychowanie ma być wspieraniem jego swobodnego rozwoju i wrodzonych predyspozycji.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin