Elmor - Maszyny elektryczne.pdf

(406 KB) Pobierz
Maszyny elektryczne
MASZYNY ELEKTRYCZNE
PRĄDU STAŁEGO
PRĄDU PRZEMIENNEGO
HAMULCE ELEKTROMAGNETYCZNE
KI.01.2007
234437478.020.png 234437478.021.png 234437478.022.png
REMONTY MASZYN I NAPĘDOW ELEKTRYCZNYCH
ELMOR S.A . jest firmą, która specjalizując się od
wielu lat w produkcji maszyn i napędów elektrycz-
nych, oferuje usługi w zakresie kompleksowych
remontów maszyn oraz napędów prądu stałego i
przemiennego. Przeprowadzamy remonty maszyn
elektrycznych produkcji krajowej i zagranicznej o
napięciach do 1 kV:
- silniki prądu stałego do 100 kW
- prądnice prądu stałego do 100 kW
- prądnice prądu przemiennego do 160 kVA
- silniki indukcyjne klatkowe do 400 kW
- silniki indukcyjne pierścieniowe do 160 kW
- hamulce elektromagnetyczne tarczowe.
Podejmujemy się opracowania projektu i wykonaw-
stwa w zakresie zmian niektórych parametrów ma-
szyn (np. moc, napięcie, prędkość obrotowa) oraz
transformatorów 1-fazowych i 3-fazowych (niety-
powe napięcia). Stosujemy impregnację ciśnienio-
wo - próżniową w klasach izolacji B, F i H oraz
wykonujemy cewki (np. do hamulców) w postaci
monolitów (przez zalanie żywicą epoksydową w
formie). Wirujące części maszyn wyważane są sta-
tycznie i dynamicznie.
Do remontu przystępujemy po akceptacji przez
Klienta ceny usługi podawanej każdorazowo we-
dług kalkulacji, w oparciu o zakres prac. Termin
wykonania remontu uzależniony jest od typu ma-
szyny oraz zakresu prac remontowych i jest każdo-
razowo uzgadniany z Klientem.
Wszystkie wyremontowane przez nas maszyny i
urządzenia poddawane są odpowiednim próbom i
otrzymują atest Kontroli Technicznej. Udzielamy
gwarancji na okres 12 miesięcy od dnia uruchomie-
nia urządzenia lecz nie dłużej niż 18 miesięcy od
daty dostawy urządzenia do odbiorcy.
Posiadając wieloletnie doświadczenie w produkcji
maszyn i napędów elektrycznych pracujących na
statkach o nieograniczonym rejonie pływania za-
pewniamy wysoką jakość remontów maszyn i urzą-
dzeń pracujących w różnych warunkach klimatycz-
nych (wysoka jakość pokryć galwanicznych i ma-
larskich).
MASZYNY PRĄDU STAŁEGO
ZASTOSOWANIE
Silniki i prądnice prądu stałego produkowane przez
ELMOR S.A. przeznaczone są do pracy w warun-
kach morskich jak i na lądzie w różnych warunkach
klimatycznych.
PARAMETRY TECHNICZNE
Prądnice
Moce podane są dla pracy S1; napięcia 115 V lub
230 V; stopienia ochrony IP22
Zakres mocy zna-
mionowych
CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA
Możliwe są różne wykonania mocowania maszyn
(na łapach, kołnierzowe do pracy poziomej, kołnie-
rzowe do pracy pionowej, kołnierzowe na łapach
do pracy poziomej) oraz różne rodzaje wzbudzenia
(bocznikowe, bocznikowo-szeregowe, szeregowe).
Klasa izolacji B lub F.
Silniki wykonywane są z hamulcem lub bez jako
kroploszczelne (IP22) lub strugoszczelne (IP44,
IP55,IP56) Prądnice wykonywane są jako kro-
ploszczelne (IP22); wyposażone są w kondensatory,
które wraz z uzwojeniami biegunów komutacyjnych
tworzą filtr przeciwzakłóceniowy. Mogą być napę-
dzane przez silniki benzynowe, wysokoprężne,
elektryczne lub inne.
Wielkość
mechaniczna
Prędkość
obrotowa
znamionowa
[kW] [obr/min]
„2” 0,9 do 3,4 1450
„3” 2,4 1450
„4” 5,5 1450
„5” 7,8 do 13,2 1450
„6” 10,8 do 15 1450
„7” 18 do 26,4 1500
„8”
25,2 do 60 1500
Maszyna typu PKM
Maszyna typu PSMP
234437478.023.png 234437478.001.png 234437478.002.png 234437478.003.png 234437478.004.png 234437478.005.png
Silniki budowy kroploszczelnej
Moce podane są dla pracy S l; napięcia 110 V lub
220 V; stopnia ochrony IP22.
Silniki budowy strugoszczelnej
Moce podane są dla pracy S l; napięcia 110 V lub
220 V; stopnia ochrony: IP44, IP55, IP56.
Wielkość
mecha-
niczna
Zakres mocy
znamionowych
Prędkość obrotowa
znamionowa
Wielkość
mecha-
niczna
Zakres mocy
znamionowych
Prędkość obrotowa
znamionowa
[kW] [obr/min]
„1” 0,6 do 1,32 1450 2900
„2” 0,9 do 3,12 950 1450 2900
„3” 1,92 do 5,52 950 1450 2900
„4”
[kW]
[obr/min]
„1”
0,24 to 0,76
1450 2900
„2”
0,42 to 1,32
950 1450 2900
„3”
0,72 to 2,16
950 1450 2900
6,0 do 9,36
1450 2900
„4” 1,2 to 4,32
950 1450 2900
„5”
6,0 do 9,0
950 1450
„5” 1,8 to 3,6
720 950 1450
„6” 19,2
1450
„6”
4,32 to 7,2
950 1450
„7”
28,8
1450
„7”
5,4 to 7,2
720 950
„8” 16,8 to 57,6
950 1450
„8” 10,8 to 22,8
950 1450
Możliwe są wykonania maszyn o innych parametrach technicznych (np. na napięcie 440 V).
Maszyna typu PSM
Poszczególne maszyny oznaczone są symbolami składającymi się z liter i cyfr o następującym znaczeniu:
Litera na 1 miejscu: P - maszyna prądu stałego
Litera na 2 miejscu (rodzaj obudowy): K - kroploszczelna S - strugoszczelna
Litera na 3 miejscu (rodzaj wzbudzenia): B - bocznikowe
M - bocznikowo - szeregowe
S - szeregowe
Litera na 4 miejscu (rodzaj mocowania): P - kołnierzowe do pracy poziomej
V - kołnierzowe do pracy pionowej
T - kołnierzowe na łapach do pracy poziomej
Brak na 4 miejscu dużej litery oznacza wykonanie na
łapach.
Mała litera: - a, b, z - seria konstrukcyjna
Cyfra na 1 miejscu (od 1 do 8): - wielkość mechaniczna (wznios osi wału)
Cyfra na 2 miejscu (2 lub 4): - ilość biegunów
Oznaczenie za częścią cyfrową: - a, b, x, y - symbol długości pakietu żelaza
- liczba po znaku " / " - kolejne wykonanie maszyny w danej wielkości
mechanicznej
Przykład oznaczenia: PKMTa54b/101 - kroploszczelna maszyna prądu stałego serii "a" o wzbudzeniu boczni-
kowo - szeregowym i mocowaniu kołnierzowym na łapach do pracy poziomej, z czterema biegunami głównymi
o kolejnym numerze 101 w wielkości mechanicznej 5.
234437478.006.png 234437478.007.png 234437478.008.png 234437478.009.png
SILNIKI TRAKCYJNE
ZASTOSOWANIE
przenoszeniem momentu obrotowego przez wał
kardana i przekładnię. Zasilany jest z sieci trakcyj-
nej. Stopień ochrony IP20.
Silnik typu PRAZa160 montowany jest na za po-
mocą łap z przenoszeniem momentu obrotowego za
pomocą koła pasowego. Zasilany jest z sieci trak-
cyjnej. Stopień ochrony IP22.
Silnik typu PRSZx64y/2 dostosowany jest do
wzdłużnego zawieszenia na wózku jezdnym z prze-
noszeniem momentu obrotowego przez wał kardana
i przekładnię. Silnik wyposażony jest w czujnik
indukcyjny służący do pomiaru prędkości obroto-
wej, dzięki czemu możliwa jest kontrola i likwida-
cja poślizgu. Potrzebny przepływ powietrza chło-
dzącego zapewnia odpowiednia konstrukcja bębna
hamulcowego. Stopień ochrony IP22.
Silnik typu DK210A3P przeznaczony jest do napę-
du trolejbusów.
Silnik typu PRAZa160 przeznaczony jest do napę-
du pompy, alternatora i sprężarek w trolejbusie.
Silnik typu PRSZx64y/2 przeznaczony jest do na-
pędu tramwajów. Przystosowany jest do pracy w
układach napędowych o regulacji impulsowej.
CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA
Silniki trakcyjne są maszynami samoprzewietrzal-
nymi. Kable zasilające wyprowadzone są z kadłuba
przez dławnice. Silnik typu DK210A3P dostosowa-
ny jest do wzdłużnego zawieszenia niezależnego z
PARAMETRY TECHNICZNE
Typ silnika
Moc
znamionowa
dla pracy S1
Napięcie
znamionowe
Prędkość
obrotowa znam.
(max)
Klasa
izolacji
Końcówka
wałka
Rodzaj
wzbudzenia
[kW]
[V]
[obr/min]
DK210A3P/3
bocznikowe
DK210A3P/I1
90
550 1500(3900)
F/H
stożkowa
szeregowo-
bocznikowe
DKZ10A3P/21
szeregowe
PRSZx64y/2
40
300 1890(4200)
H
stożkowa
szeregowe
PRAZa160S/1
3
stożkowa
szeregowo-
bocznikowe
PRAZa160M/1
6
550
2100
B
cylindryczna
PRAZa160M/2
stożkowa
Silnik typu PRSZx64y/2
Silnik typu DK210A3P
234437478.010.png 234437478.011.png
SILNIKI DO NAPĘDÓW REGULOWANYCH
ZASTOSOWANIE
Silniki do napędów regulowanych przeznaczone są
do zasilania z przekształtników i znajdują zastoso-
wanie w urządzeniach, w których konieczna jest
regulacja prędkości obrotowej (obrabiarki, dyfuzo-
ry cukrownicze).
Silniki typu Pg112 przeznaczone są przede wszyst-
kim do napędów głównych obrabiarek ze sterowa-
niem numerycznym. Mogą też znaleźć wszech-
stronne zastosowanie w różnego rodzaju napędach
przemysłowych wymagających dwustrefowej regu-
lacji prędkości obrotowej w szerokim zakresie.
cie blachowany. Możliwe są wykonania silnika o
innych parametrach technicznych oraz z dodatko-
wym wyposażeniem (resolwer, filtr powietrza, po-
zystorowe czujniki temperatury, filtr przeciw za-
kłóceniom radioelektrycznym). Stopień ochrony
IP22
CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA
Silniki mają chłodzenie wymuszone przy pomocy
nadbudowanej dmuchawy napędzanej trójfazowym
silnikiem indukcyjnym i zaopatrzone są w prąd-
niczkę tachometryczną zamontowaną po przeciwnej
stronie do końcówki watka. Silnik typu Pg jest ma-
szyną czterobiegunową, obcowzbudną z biegunami
komutacyjnymi oraz uzwojeniem kompensacyjnym.
Czworościenny bezkadłubowy stojan jest całkowi-
Silnik typu Pg
PARAMETRY TECHNICZNE
Silniki typu „Pg”
Typ silnika Moc znamionowa
dla pracy S1
Moment
znamionowy
Prędkość obrotowa
znamionowa
Prędkość obrotowa
maksymalna
Moment
bezwładności
[kW]
[Nm]
[obr/min]
[obr/min]
[kgm 2 ]
1,5
28,7
500
Pg112F
2,2
28,0
750
5000
0,035
3,7
28,7 1000
5,5
35
1500
2,2
42,1
500
Pg112E
3,0
38,2
750
5000
0,045
5,0
38,2 1000
7,5
47,8 1500
3,0
57,4
500
Pg112D
5,5
70,1
750
5000
0,063
7,3
67,9 1000
11,0
70,1 1500
Napięcie twornika 375V, napięcie wzbudzenia 180V, rodzaj pracy S1, stopień ochrony IP22
Typ silnika
Moc znamio-
nowa
Napięcie
znamionowe
Prąd znamio-
nowy
Prędkość obro-
towa znamiono-
wa
Zakres regulowanych
prędkości obrotowych
[kW]
[V]
[A]
[obr/min] 1:100
PCOzM14/4-MIS1 14
440
39
2800
1:25
PCOaM40/4-MIS
40
375 125 1400
1:5
PRBZz315s/7
60
440 185 1500
1:5
PRBZz315s/8
30
440
85 1500
1:5
PRAZa315s/12
55
220
285 1500
1:5
234437478.012.png 234437478.013.png 234437478.014.png 234437478.015.png 234437478.016.png 234437478.017.png 234437478.018.png 234437478.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin