Konspekt do zajęć na podstawie metody ośrodków pracy z dzieckiem upośledzonym w stopniu umiarkowanym
Prowadząca : Kot Elżbieta
Temat ośrodka tygodniowego : Witamy wiosnę
Temat ośrodka dziennego : Nauka piosenki „Witaj wiosenko”
Cele główne :
· Zapamiętanie słów piosenki i melodii
· Pokaz linii melodycznej
Cele operacyjne :
· Uważnie słucha piosenki śpiewanej przez nauczycielkę oraz śpiewa wraz z dziećmi
· Pokaże ręką linię melodyczną według polecenia i pokazu nauczycielki
· Pomaluje kontury kwiatów farbą plakatową przy użyciu palców dłoni
· Rozpozna i nazwie kwiaty wiosenne : krokus, przebiśnieg
· Poprawnie wykona ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne
· Uważnie słucha muzyki terapeutycznej (klasycznej) odtwarzanej mechanicznie
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji
· Przypomni nazwę pory roku obecnie panującej
· Wykona polecenia nauczycielki podczas zabawy ruchowej do piosenki „Wiosna tuż, tuż”, (marsz w kole, naśladowanie lotu bociana, stanie obunóż lub na jednej nodze według możliwości dziecka).
· Porządkuje zabawki po skończonej zabawie
Uczeń rozumie :
· Treść piosenki
· Zna charakterystyczne cechy krajobrazu wiosennego (robi się ciepło, topnieje śnieg, pojawiają się pąki na drzewach)
· Rozpozna i nazwie kwiaty (krokus, przebiśnieg) i wskaże je na ilustracjach i wśród kwiatów z bibuły
Uczeń zapamięta :
· Słowa piosenki
· Pokarze linię melodyczną
· Zapamięta nazwy kwiatów : krokus, przebiśnieg
Cele wychowawcze:
· Współdziała z grupą
· Wykonuje polecenia nauczycielki
Metody :
· Słowna – piosenka , rozmowa
· Czynna – zabawa ruchowa, praca plastyczna
· Oglądowa – ilustracje, kwiaty z bibuły, obserwacja pogody przez okno
Formy pracy :
· Zajęcia grupowe umuzykalniające
Środki dydaktyczne : ilustracje, kwiaty z bibuły, farby plakatowe, kartki papieru,
Plan pracy w ośrodku dziennym
I. część wstępna
1. powitanie z dziećmi – nauczycielka wita się osobiście z dzieckiem słowami „dzień dobry”, nawiązuje rozmowę na temat jego samopoczucia i zachęca do wspólnej zabawy z innymi dziećmi .
· zabawa ruchowa do piosenki „Wiosna tuż, tuż” oparta na treści utworu (marsz w kole, naśladowanie lotu bociana i jego głosu – kle, kle, stanie w gnieździe obunóż lub na jednej nodze według możliwości dziecka) – do melodii odtwarzanej mechanicznie z magnetofonu.
2. zajęcia porządkowe
· sprawdzenie listy obecności
· porządkowanie kącików zabaw
· malowanie kredką świecową do tematu „łąka wiosenna” – wypełnianie konturów obrazka – samodzielny dobór kolorów do wypełnienia poszczególnych elementów obrazka
· rozpoznawanie i nazywanie kolorów
II. obserwacja pogody i zmian środowiska przyrodniczego (przez okno )
· przypomnienie nazwy pory roku – dziecko mówi nazwę pory roku
· charakterystyczne cechy krajobrazu wiosennego (brak śniegu, pąki na drzewach, świeci słońce) – próbuje określić cechy krajobrazu samodzielnie na podstawie wcześniejszej obserwacji bezpośredniej podczas spaceru
III. przeróbka umysłowa oraz ekspresja oderwana i konkretna
1. słuchanie muzyki terapeutycznej, ruch przy muzyce, nauczycielka wypowiada i pokazuje poszczególne ruchy „budzenie się kwiatów do życia”- lekkie powolne wstawanie z klęku, podnoszenie się na palcach, unoszenie rąk do góry, przy jednoczesnym kołysaniu i wypowiadaniu głoski szszsz, naśladowanie lotu wróbelków i ich głosu na wyrazie „ćwir”
2. rozpoznawanie i nazywanie kwiatów : krokus, przebiśnieg na podstawie ilustracji i kwiatów z bibuły – dziecko na podstawie obserwacji konkretów rozpoznaje i nazywa kwiaty podając je nauczycielce
3. ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne
· ćwiczenia oddechowe – wąchanie kwiatów z bibuły (wdech- NOS, wydech – USTA
· ćwiczenia artykulacyjne „pan język na spacerze” str. 27, „Cmoknij, dmuchnij…” E. Szałapak
4. nauka piosenki „Witaj wiosenko”
· śpiew piosenki przez nauczyciela
· omówienie treści utworu z całą grupą
· nauka słów pierwszej zwrotki i melodii
· śpiew wraz z innymi dziećmi i nauczycielką
5. zabawa ruchowa oparta na treści utworu , Kalendarz muzyczny”, str. 124
6. śpiew piosenki „Witaj wiosenko”- podczas śpiewania zakreślanie linii melodycznej według pokazu nauczycielki
7. malowanie farbą plakatową krokusa przy użyciu palców dłoni i słuchanie muzyki terapeutycznej – rozpoznawanie i nazywanie kolorów : żółty, fioletowy, zielony
IV. zajęcia końcowe
Podsumowanie całego dnia pracy
· przypomnienie nazwy pory roku – wiosna, nazw kwiatów: krokus, przebiśnieg
· śpiew pierwszej zwrotki piosenki
· ocena prac plastycznych poprzez pochwały i wystawienie na tablicy prac do wglądu rodziców
1
opowiastka