LOGOPEDIA- WYKŁADY
TEMAT: Wprowadzenie do logopedii. Podstawowe pojęcia. Przedmiot i zadania logopedii.
1. Logopedia to nauka z zakresu pedagogiki zajmująca się :
· rozwojem (embriologią) mowy,
· stymulowaniem rozwoju mowy,
· terapią zaburzeń mowy oraz
· nauką mowy w przypadku braku lub jej utraty.
Logopeda artystyczna zajmuje się kulturą żywego słowa.
2. Przedmiotem badań logopedii jest MOWA
Za Leonem Kaczmarkiem:
Mowa to akt w procesie komunikacji, składa się ona z 4 elementów:
JĘZYK
TEKST SŁOWNY
MÓWIENIE (ARTYKULACJA)
ROZUMIENIE
Jest to system dwuklasowy, z jednej strony jest to klasa symboli (fonemy, morfemy, leksemy- wyrazy, prozodemy-akcent, melodia, rytm, rezonans nosowy), z drugiej strony składa się z zasad łączenia tych symboli.
Pierwszy etap tworzenia tekstu słownego to cerebracja- pomyślenie tekstu, który chcemy powiedzieć. Drugi etap to ruch narządów artykulacyjnych. W efekcie tych dwóch procesów powstaje tekst słowny.
Jest to sposób wypowiedzenia tekstu słownego
2 elementy:
- fizyczne słyszenie dźwięków
- umiejętność dekodowania słów, znaczeń
WSZYSTKIE te 4 elementy muszą być aktywne!
3. Klasyfikacja przyczynowa zaburzeń mowy( podstawą podziału są przyczyny), wg Ireny Styczek:
a) Zewnątrzpochodne (nie niosą ze sobą uszkodzeń anatomicznych, przyczyna tkwi w środowisku)
· Brak podniet do mówienia (rodzice nie mówią do dziecka, „wilcze dzieci”- dzieci nie są wychowywane przez ludzi, lecz przez zwierzęta)
· Nadmiar bodźców słownych
· Sytuacje traumatyczne (mają ogromne znaczenie dla dziecka, są bardzo emocjonalne, w ich konsekwencji pojawia się jąkanie lub mutyzm)
· Nieprawidłowe wzorce artykulacji
· Nieprawidłowe style wychowania (głównie styl autokratyczny, w konsekwencji opóźniony rozwój mowy)
b) Wewnątrzpochodne (przedrostek a- zaburzenie całkowite, dys- zaburzenie częściowe )
· Zaburzenia korowe (uszkodzenie struktur korowych mózgu odpowiedzialnych za nadawanie lub odbiór mowy):
o Afazja – utrata umiejętności nadawanie lub rozumienia mowy, generalnie dotyczy osób starszych lub młodych w specyficznych sytuacjach. Przyczynami mogą być: wylew krwi do mózgu, zator, guzy mózgu, nowotwory mózgu, uszkodzenia mechaniczne- głównie wypadki samochodowe)
Rodzaje:
- afazja ruchowa (uszkodzone pole ruchowe Brocka)- towarzyszy temu niedowład narządów artykulacyjnych, pacjent nie potrafi tworzyć komunikatu słownego, ale wszystko doskonale rozumie.
Słowa „automaty” pozostają, bo nie trzeba ich rozumieć.
- afazja słuchowa( uszkodzone pole słuchowe Wernicego, zachowane jest nadawanie mowy, pacjent ma trudności z dekodowaniem słów
Warunki terapii:
-wiek pacjenta (im młodszy, tym lepiej, bo większa jest mobilność mózgu)
- osoba pracująca umysłowo łatwiej poddaje się terapii, niż pracująca fizycznie
-zdrowe obszary zastępują chore
o Alalia – brak rozwoju mowy, dotyczy dzieci. Przyczyny: uszkodzenia struktur korowych, czynniki wrodzone, czynniki okołoporodowe( niedotlenienie mózgu, poród kleszczowy lub poród przez wakum), uszkodzenia organiczne (urazy mechaniczne, wypadki)
- alalia ruchowa- brak rozwoju mowy i brak umiejętności wykonywania ruchów artykulacyjnych, rozumienie mowy jest zachowane
- alalia słuchowa – trudności w rozpoznawaniu i dekodowaniu słów oraz w artykułowaniu dźwięków mowy. Dzieci te funkcjonują podobnie jak dzieci głuche
o Dyslalia- jest to opóźnienie w przyswajaniu sobie języka na skutek niewykształconych pewnych struktur mózgowych.
Alalia między 7 a 14 r.ż. przechodzi w dyslalię !
· Zaburzenia podkorowe- uszkodzenie nerwów i dróg nerwowych unerwiających mięśnie narządów artykulacyjnych:
o Anartria – mowa bełkotliwa, brak możliwości wypowiedzenia słów
o Dysartria- mowa bardziej zrozumiała, lepsza komunikacja
WSPÓŁTOWARZYSZĄ:
-mózgowemu porażeniu dziecięcemu
- choroba Parkinsona
- SM stwardnienie rozsiane
-ołowica – choroba zawodowa
Często przy tych zaburzeniach występują: ślinotok, niemożliwość wykonania szybkich ruchów artykulacyjnych.
· Zaburzenia mowy u osób z nieprawidłową budową narządów artykulacyjnych:
o Dysglosja – mowa osób z nieprawidłową budową narządów artykulacyjnych
-Język- przyrośnięty do dnia jamy ustnej, za krótkie wędzidełko podjęzykowe
-Wargi- rozszczep podniebienia, wargi
-Podniebienie – nieprawidłowa budowa podniebienia
-Zęby- nieprawidłowości w obrębie zębów: diastema, retruzje – zęby do środka, protruzja – zęby na zewnątrz
· Mowa osób z zaburzeniami psychicznymi:
o Schizofazja – myślenie magiczne, mowa magiczna, szybkie przeskakiwanie z tematu na temat w obrębie jednego ciągu, werbigeracja: wtrącanie słób podobnie brzmiących w daną wypowiedź/ zdanie, np. tata –rata,lata, płata ; przyspieszanie/zwalnianie tempa mówienia
· Mowa osób z zaburzeniami nerwicowymi:
o Logoneuroza – przy intensywnym zdenerwowaniu, afonia- brak dźwięku, mutyzm, jąkanie nerwicowe przy silnym stresie
Jąkanie (objaw stały)- niepłynność mówienia spowodowana skurczami mięśni oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych.
Rodzaje skurczów:
KLONICZNE
TONICZNE
KLONICZNO-TONICZNE
Najłagodniejsze, najwcześniejsze, powtarzanie najczęściej sylab bez widocznego napięcia mięśni: papapapalto
Związane z powtarzaniem pierwszej głoski, widać mocne napięcie krtani, ust: pppppppppppalto
Z przewagą jednych lub drugich
Objawy:
- tiki w różnych częściach ciała (przyruchy)
- marszczenie czoła, wachlowanie skrzydełkami nosa, pochylanie się do przodu, unoszenie brwi (przyruchy)
-zaczerwienienie skóry twarzy, szyi
o Embołofrazje – wtrącanie w wypowiedzi słów, przerywników, np. yyyy. Każdy je ma, bo służą zastanawianiu się, co powiedzieć.
Osobie jąkającej wydaje się, że tylko ona się jąka i tworzy się nerwicowe błędne koło, bo wtedy jąkanie się nasila.
-pauzy
-rewizja (powtarzanie słowa lub frazy, by poprawić je na lepszą wersję)
-blokowanie (na wyrazie lub głosce: mama, mama, mama… poszła do sklepu)
TEMAT: Ćwiczenia ortofoniczne (Podział wg E. Sachajskiej).
1. Ćw. Oddechowe
2. Ćw. Fonacyjne
3. Ćw. Logorytmiczne (słowo + rytm)
4. Ćw. Percepcji słuchowej
5. Ćw. Mięśni narządów artykulacyjnych (języka, warg, podniebienia miękkiego, szczęki dolnej)
6. Ćw. Artykulacyjne – celem jest wyćwiczenie prawidłowej wymowy jakiejś głoski, np. „r” (np. czarna krowa w kropki)
ad. 1) Ćw. Oddechowe
CELE:
- wydłużenie fazy oddechowej
-poszerzenie pojemności płuc
a) Ćw. mobilizujące wyłącznie aparat oddechowy (dmuchanie baniek mydlanych, dmuchanie na świecę itp.)
b) Ćw. oddechowe z fonacją (wykorzystywane głoski szczelinowe: s, sz, ś, z, ż, ź, f, w, h- długie wypowiadanie tych głosek „syczenie” itp., liczenie na jednym oddechu, kto najdłużej będzie szumiał)
c) Ćw. brzuszno-przeponowe (uspokajają oddech, wykorzystywane po wysiłku fizycznym, najlepiej w pozycji leżącej, ręka na brzuchu, podczas leżenia obserwujemy ruchy brzucha- wdech- brzuch podnosi się, wypina się do góry; wydech- brzuch obniża się)
d) Ćw. oddechowe w połączeniu z mówieniem i śpiewaniem (dostosowanie oddechu do frazy, która jest w wierszu lub piosence- należy zwrócić uwagę, w którym momencie należy wziąć oddech)
e) Ćw. oddechowe w połączeniu z ruchem rąk i nóg( zwrócenie uwagi na prawidłowości: podniesienie rąk- wdech, opad rąk- wydech lub wydech-skłon, wdech- wyprostowanie tułowia)
f) Puszczanie baniek (skupiasz wargi i wydmuchujesz powietrze)
g) Dmuchanie słomką do szklanki, żeby zrobić bąbelki
h) Picie przez słomkę
i) Dmuchanie, aby wiatraczek się kręcił
j) Gwizdek
Ad. 2) Ćw. Fonacyjne
-ustabilizowanie wysokości dźwięku (szczególnie, gdy dzieci mają głosy piskliwe i krzykliwe)
-samogłoski oraz dźwięki nosowe: m,n WAŻNE w ćwiczeniach
a) mruczenie (zabawa „wiosna i misie”- Pani Wiosna budzi misie ze snu, a te zaczynają mruczeć, rozluźniają się fałdy głosowe)
b) zabawa- głoska „a” na wycieczce (różny sposób fonacji tej głoski: głoska a jedzie na wycieczkę, jedzie po drodze z dziurami, jedzie na koniu, płynie łódką, leci samolotem, idzie pieszo itp.)
c) zabawa „w echo” (wypowiedzenie słowa głośno, reszta klasy powtarza je coraz cieszej)
d) ćwiczenie w wypowiadaniu sylab: ma, me, mi, mo, mu ; am, em, im, om, um
ad.3 ) Ćw. Logorytmiczne
- koordynacja ruchów ciała małych i dużych partii mięśniowych ze słowem
- połączenie słowa i rytmu
-stosuje się szczególnie u dzieci dyslektycznych
a) Ćw. techniki ruchu (nauczyciel wystukuje rytm, dzieci: podskakują, biegną itp.)
b) Ćw. improwizacji ruchowej do wierszy (np. Idzie Grześ przez wieś)
c) Ćw. metro-rytmiczne (dzieci w 2-ch rzędach, na mocny takt rytmu przerzucają piłkę do drugiego rzędu- raz, dwa, trzy! Musi nastąpić moment przerwy)
d) Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz (rysowanie znaków na różnych powierzchniach- koordynacja z ruchem ręki)
ad. 4) Ćw. Percepcji słuchowej
a) Ćw. słuchu fizycznego (rozpoznawanie dźwięków, głosów z otoczenia, zabawa: „słuchanie ciszy”, zagadki słuchowe- N. chowa się za kotarą i oddaje różne dźwięki: rzuca kluczami, łamie patyki, szeleści workiem, drze gazetę, przelewa wodę, przesypuje piasek)
b) Ćw. w obrębie rymów (wyszukiwanie rymów: obrazki, np. mrowisko, domek, ognisko – które z tych wyrazów się rymują; tworzenie rymów: co się rymuje do wyrazu „mak”?
c) Ćw. analizy i syntezy słuchowej:
ANALIZA
SYNTEZA
3 lata : wyodrębnij wyrazy :mama idzie, ułóż tyle klocków, ile usłyszysz wyrazów; klaśnij tyle razy, ile jest wyrazów w zdaniu
- Główne pytanie: co słyszysz? Jaki wyraz słyszysz? Jaki wyraz powstanie?
- Nauczyciel dokonuje analizy, uczeń syntezy: łączy elementy
4 lata: wyodrębnij sylaby w wyrazie
ma- te-rac
5 lat: ćwiczenia w zakresie aliteracji- wyodrębnianie głoski początkowej (co słyszysz na początku wyrazu Ala?- zaczynamy od samogłosek!), wyodrębnianie głoski końcowe...
karolciagrajper