Wieloaspektowaanalizastosowaniapaliwalternatywnych.pdf

(801 KB) Pobierz
WYDZIAŁ SAMOCHODÓW I MASZYN ROBOCZYCH
POLITECHNIKA WARSZAWSKA
Wieloaspektowa analiza stosowania paliw alternatywnych
w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem biopaliw
Redakcja:
Stanisław Radkowski
Andrzej Piętak
Autorzy:
Prof. Stanisław Radkowski
Prof. Andrzej Piętak
Prof. Stanisław Wojciech Kruczyński
Prof. Krzysztof Szewczyk
Dr inż. Mieczysław Struś
Warszawa grudzień 2006r.
1
Wstęp
Kryzys paliwowy lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku uzmysłowił światu, że
zasoby naturalne surowców energetycznych są ograniczone. Obecnie coraz częściej
uważa się, że istnieje bardziej realne niebezpieczeństwo przekroczenia bariery
ekologicznej niż możliwość wyczerpania się zasobów paliwowych, zwłaszcza jeśli
zagadnienia ochrony środowiska w polityce energetycznej świata nie będą należycie
traktowane. Nieprzypadkowo więc ukazał się w 1968 roku Raport Klubu Rzymskiego
pt. Granice Wzrostu oraz rok później raport Sekretarza Generalnego ONZ U Thanta,
w którym zaapelowano w sposób alarmistyczny o podjęcie międzynarodowej akcji
ratowania środowiska.
Technologie odnawialnych źródeł energii rozwinęły się już do takiego stopnia, że
mogą konkurować z konwencjonalnymi systemami energetycznymi. Odnawialne
źródła energii są źródłami lokalnymi, toteż mogą zwiększyć poziom bezpieczeństwa
energetycznego, zmniejszając import paliw kopalnych, mogą stworzyć nowe miejsca
pracy, szczególnie w małych i średnich przedsiębiorstwach, promować rozwój
regionalny. Odnawialne źródła energii przyciągają rosnąca liczbę lokalnych
społeczności i małych inwestorów, jak również duże międzynarodowe koncerny.
Tradycyjne
odpady
drzewne i
drewno
Rolnicze
uprawy i
odpady
Etanol, inne
alkohole, estry i
paliwa
węglowodorowe
Obróbka
biochemiczna
Komponenty do
benzyn
reformułowanych
(etery), wodór
Obróbka
termochemiczna
Obróbka fizyczna /
chemiczna
Algi, rośliny
oleiste
Biodiesel
Podstawowym współczesnym źródłem energii służącym do napędzania
pojazdów są paliwa na bazie ropy naftowej – benzyna i olej napędowy. Paliwa te
muszą być zastąpione innymi. Ich szkodliwość dla środowiska z jednej strony, a z
drugiej ograniczone zasoby, spowodowały konieczność poszukiwania paliw
alternatywnych.
2
818045542.024.png 818045542.025.png 818045542.026.png 818045542.027.png 818045542.001.png 818045542.002.png 818045542.003.png 818045542.004.png 818045542.005.png
 
Europa Zachodnia
18,8
Daleki Wschód i Oceania
44,0
Ameryka Północna
55,1
Europa Wschodnia
58,9
Afryka
74,9
Ameryka Środk. i Połud.
89,5
Bliski Wschód
675,6
0
100
200
300
400
500
600
700
800
Zasoby (mld baryłek)
Unia Europejska założyła, że w roku 2010 muszą być spełnione obecne
kryteria jakości powietrza atmosferycznego. Przepisy dotyczące emisji spalin (Euro 3,
Euro 4, Euro 5) stają się więc coraz trudniejsze do spełnienia. Producenci
samochodów są zobowiązani do znaczącego obniżenia przed rokiem 2008 emisji
CO 2 . Wtrysk bezpośredni i coraz lepsze rozwiązania konstrukcyjne silników
zwiększają szanse silnika spalinowego, jako ciągle aktualnego napędu pojazdów.
Wraz ze wzrostem wymagań stawianych paliwom, coraz większą liczba
samochodów poruszających się po drogach świata, perspektywą końca zasobów
paliw kopalnych, wzrastało zainteresowanie alternatywnymi źródłami energii, między
innymi paliwami pochodzenia roślinnego.
Historia wykorzystania rzepaku do celów technicznych sięga przeszło 100 lat.
Rzepak (Brassica napus) znalazł zastosowanie głównie jako produkt spożywczy. W
Polsce wykorzystanie oleju rzepakowego na cele techniczne jest niewielkie (około
20%). Pierwsze wzmianki zastosowania oleju rzepakowego do celów technicznych
znaleziono w XIII wieku, kiedy nasiona dzikiego rzepaku służyły do wyrobu oleju do
oświetlenia. W tym też czasie rozpoczęto uprawianie rzepaku w obszarze Morza
Śródziemnego, a w XIX wieku w strefie Morza Bałtyckiego. Wynalezienie lampy
naftowej spowodowało koniec zainteresowania produkcją oleju do oświetlenia, od tej
pory wykorzystuje się go głównie do celów spożywczych.
Po raz pierwszy olej roślinny z orzechów ziemnych jako paliwo zastosował
Rudolf Diesel w 1900 roku. Silnik napędzany tym paliwem prezentowany był na
Wystawie Światowej w Paryżu. Poza Francją także inne kraje europejskie (Belgia,
Włochy) były zainteresowane zastosowaniem paliw roślinnych. Również w
Niemczech w latach trzydziestych prowadzono badania w tym kierunku. Pierwsze
prace na ten temat publikowane były przez A. Schmidta i K. Gaupp z Politechniki
Wrocławskiej.
Szczególnie interesujące były badania prowadzone w Belgii i ówczesnej jej
kolonii Kongo. Publikacje na temat stosowania estru etylowego z oleju palmowego
autorstwa G. Chavanne z uniwersytetu w Brukseli ukazywały się w latach
czterdziestych XX wieku. Wtedy też sformułowano pierwszą definicję biopaliwa.
W lecie 1938 roku podjęto próbę praktycznego wykorzystania biodiesla.
Paliwem tym napędzany był autobus na trasie Bruksela – Leoven. Wyniki tego
eksperymentu były zadawalające.
W Stanach Zjednoczonych w latach trzydziestych XX wieku podjęto badania
nad krakowaniem olejów palmowych, z nasion bawełny i olejów rybnych z
przeznaczeniem na paliwa. W latach pięćdziesiątych zaś na Uniwersytecie Ohio
3
818045542.006.png 818045542.007.png 818045542.008.png 818045542.009.png 818045542.010.png 818045542.011.png 818045542.012.png 818045542.013.png 818045542.014.png 818045542.015.png 818045542.016.png 818045542.017.png 818045542.018.png 818045542.019.png 818045542.020.png 818045542.021.png 818045542.022.png 818045542.023.png
prowadzono próby stosowania mieszanek oleju napędowego z olejami roślinnymi do
silnika Diesla.
Kryzys energetyczny w latach siedemdziesiątych i na początku lat
osiemdziesiątych XX wieku spowodował poszukiwanie nowych alternatywnych źródeł
energii, w tym olejów roślinnych. W wielu ośrodkach naukowo-badawczych
prowadzone były doświadczenia nad zastosowaniem estrów metylowych z oleju
słonecznikowego i rzepakowego. W wielu krajach biodiesel przewidziany był jako
paliwo stosowane w czasie kryzysu w rolnictwie. Nadmiar produkcji olejów roślinnych
w latach dziewięćdziesiątych spowodował rozszerzenie stosowania tego paliwa, jako
alternatywnego, do różnych pojazdów i maszyn.
Rygorystyczne przepisy w zakresie ochrony środowiska sprzyjały
zastosowaniu biodiesla charakteryzującego się mniejszą emisją składników
toksycznych. Wprowadzone preferencyjne przepisy spowodowały stosowanie
biopaliw w określonych pojazdach, co spowodowało rozwój produkcji paliw roślinnych
i ich mieszanek z olejem napędowym.
Z tego powodu bardzo wiele ośrodków badawczych na świecie zajęło się
opracowywaniem technologii otrzymywania zamienników paliw, jakim jest biodiesel,
który może zostać użyty zarówno jako komponent wchodzący w skład ropy
pochodzenia kopalnego, lub jako czyste paliwo nie zmieniające parametrów silnika.
Zaletą biopaliw jest fakt, że rzepak, lub inna roślina oleista, z której otrzymujemy olej,
w trakcie wzrostu asymiluje dwutlenek węgla z powietrza, który powraca do obiegu w
procesie spalania biodiesla w silniku. Tworzy się, więc cykl obiegu CO 2 w przyrodzie
bardzo ważny dla ochrony środowiska.
Liczne badania produktów spalania udowadniają przewagę estrów
metylowych, a zwłaszcza estrów etylowych, w których produktach spalania nie
znajdują się bardzo groźne dla organizmów żywych rodniki metylowe i HCOH ,
nad paliwami mineralnymi, w których produktach spalania znajdują się policykliczne
związki aromatyczne.
We wrześniu 1996 odbyło się w Grazu w Austrii II Europejskie Forum Biopaliw
Silnikowych, na którym wielu naukowców, producentów silników i pojazdów oraz
wytwórców i użytkowników biopaliw mogło wymienić się poglądami.
W trakcie konferencji określono cele i zamierzenia realizowanej w ramach
krajów członkowskich Unii Europejskiej polityki w zakresie biopaliw. Polityka
energetyczna Komisji Europejskiej ma na celu zmniejszenie uzależnienia krajów UE
od importowanej ropy naftowej i wytworzenia własnych lokalnych nośników energii,
którymi mogą być biopaliwa. Powołano specjalne programy badawcze na przykład
THERMIE dzięki niemu zbudowano trzy instalacje wytwarzania paliwa biodiesel
(estry metylowe): we Włoszech i w Niemczech. Innym programem jest AIR, który
przewiduje przeznaczenie 16 mln Euro na badania nad biodieslem. Wymienione
powyżej projekty, fundacje, itp. nie są jedynymi metodami wprowadzania paliw
ekologicznych na rynki świata. Kryzys paliwowy, ograniczenia w wydobyciu ropy oraz
wprowadzane coraz bardziej restrykcyjne normy na produkty spalania paliw są
dodatkowym bodźcem dla ośrodków badawczych, aby wprowadzić nowe metody
otrzymywania biodiesla oraz innych paliw ekologicznych.
Już na przełomie lat 1995-99 większość analityków przewidywało na jaki czas
starczy nam ropy kopalnej. Stały wzrost wydobycia ropy ma osiągnąć w pewnym
momencie swoje apogeum, po czym następować będzie stały spadek ilości ropy
pojawiającej się na rynkach światowych. Oczywiście wiąże się to z ciągłymi
wzrostami cen tego paliwa, w przypadku gdy nie spadnie na nią popyt. Punkt
zwrotny, czyli spadek produkcji ropy, ma nastąpić około roku 2010.
4
Prognozy, które są tworzone podczas analizy dotychczasowych danych,
gromadzonych m.in. przez World Oil oraz Oil and Gas Journal, nie napawają
optymizmem. Analizy doprowadzają do jednoznacznego wniosku - nadszedł
najwyższy czas aby zająć się zagadnieniem alternatywnych źródeł energii. Spadek
wydobycia związany z wyczerpywaniem się złóż łatwo dostępnej ropy spowoduje
zwiększenie znaczenia krajów OPEC z Bliskiego Wschodu, dzięki większemu
udziałowi w handlu ropą, najprawdopodobniej do 50% do roku 2010. Siłę
argumentów krajów OPEC możemy już niedługo odczuć w formie embarga
wprowadzonego na kraje UE. Oczywiście związane są z tym podwyżki cen tego
surowca i zahamowanie gospodarki uprzemysłowionych krajów, które są uzależnione
od ropy.
Większość krajów w których myśli się perspektywicznie uruchomiło programy
badawcze które mają na celu zmniejszenie ich uzależnienia od ropy. Pierwsze
badania i eksploatację polskiego paliwa rzepakowego podjęto w latach 90. w
Wyższej Szkole Inżynierskiej w Radomiu gdzie opracowano polską technologię
produkcji paliwa rzepakowego i rozpoczęto wstępną eksploatację samochodu
„Tarpan”.
Prace kontynuowano i rozszerzono w Instytucie Lotnictwa w latach 1993 -
1997, gdzie przebadano różne rodzaje próbek paliw polskich i zagranicznych.
Przeprowadzono badania hamowniane większości silników producentów krajowych
oraz kilka silników producentów zagranicznych. Test samochodu Polonez Caro
Diesel, który przejechał ponad 170 000 km na 100% czystym paliwie rzepakowym
potwierdził dobre własności polskiego paliwa rzepakowego.
Również badania z zastosowaniem alternatywnych paliw odnawialnych
prowadziło Wojsko Polskie w Wyższej Szkole Oficerskiej im. T. Kościuszki we
Wrocławiu pod kierownictwem płk dr inż. Mieczysława Strusia. Na podwrocławskim
poligonie jeździły czołgi i wozy bojowe napędzane ekologicznym paliwem. Próby na
czołgu T-72 i Bojowym Wozie Piechoty - BWP-1, wypadły pomyślnie, z
zastrzeżeniem, że wymagane jest dalsza optymalizacja parametrów fiyczno-
chemicznych paliw w aspekcie ich logistyki.
Od roku 1994 w Przemysłowym Instytucie Maszyn Rolniczych (PIMR) w
Poznaniu były prowadzone prace nad zastosowaniem paliwa z rzepaku do silników
ciągników rolniczych. PIMR wykonał i przebadał mini wytwórnię do produkcji paliwa
ciągnikowego z oleju rzepakowego, tzw. agrorafinerię, produkującą biodiesel dla
zakładów usługowo-przetwórczych. W opracowanym przez PIMR urządzeniu proces
estryfikacji paliwa rzepakowego trwa około 30 minut, natomiast sedymentacja
grawitacyjna jest procesem długotrwałym – trwa około 16 godzin. Do przeróbki oleju
rzepakowego na paliwo ciągnikowe w warunkach wiejskich optymalne będą rafinerie
o pojemnościach 160-400 litrów. Dlatego 1998 roku Instytut opracował dokumentację
konstrukcyjną wytwórni paliwa rzepakowego o wydajności 400 litrów na dobę.
Przewidywano, że koszt takiego urządzenia – produkowanego w małych seriach –
nie powinien przekroczyć kwoty 40 tys. zł.
Z wyhodowanych przez siebie roślin oleistych, z odrobiną wiedzy i dysponując
odpowiednimi urządzeniami, jest możliwe wytwarzanie biopaliwa do zasilania silnika
wysokoprężnego. Proces otrzymywania paliwa oparty na bezpiecznej,
niskotemperaturowej i niskociśnieniowej technologii jest możliwy we własnym
gospodarstwie.
W czasie II wojny światowej Niemcy używali jako paliwa spirytusu metylowego
(CH 3 OH). Metanol można uzyskiwać dosłownie ze wszystkiego: wiórów drewnianych,
gałęzi, krzewów, wszelkich organicznych odpadów, a także z węgla kamiennego.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin