Nazwa uczelni: Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Wydział: Nauk o Zdrowiu
Kierunek: Pielęgniarstwo
Rok akademicki: 2008/2009
Rok studiów: I, semestr II
Przedmiot: Podstawy pielęgniarstwa- ćwiczenia
Czas trwania zajęć: 90 min.
Osoba prowadząca: K.Ż.
Temat zajęć: Kształtowanie umiejętności niezbędnych przy
nakłuciu jamy opłucnej
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
I. Dziedzina poznawcza:
- Student zna istotę wykonania zabiegu
- Student zna cel wykonania zabiegu
- Student zna wskazania i przeciwwskazania do wykonania zabiegu
- Student zna miejsce nakłucia jamy opłucnej
- Student zna zasady obowiązujące w trakcie zabiegu
- Student zna niebezpieczeństwa związane z nakłuciem jamy opłucnej
II. Dziedzina psychoruchowa:
- Student umie psychicznie i fizycznie przygotować przygotować pacjenta do zabiegu
- Student umie zmontować kompletny zestaw potrzebny do wykonania zabieg
- Student umie asystować do zabiegu zgodnie z przyjętą procedurą
- Student umie postępować ze zużytym sprzętem medycznym
- Student umie udokumentować zabieg
- Student obserwuje pacjenta po wykonaniu zabiegu
- Student umie ocenić jakość wykonania zabiegu
II. Dziedzina afektywna:
- Student współpracuje z pacjentem
- Student przejawia poczucie bezpieczeństwa i odpowiedzialności za pacjenta
- Student minimalizuje lęku związany z zabiegiem
- Student asystuje do nakłucia zgodnie z prawami pacjenta oraz dba o poszanowanie godności
Plan:
- przygotowanie fizyczne i psychiczne pacjenta,
- przygotowanie zestawu,
- struktura czynności,
- uporządkowanie zestawu po zabiegu.
8. Udokumentowanie zabiegu.
PLAN TREŚCI KSZTAŁCENIA
Ogniwo
Czas
Treści nauczania
Metody
Środki dydaktyczne
I. Czynności organizacyjno- porządkowe
5 min.
1. Powitanie studentów, przedstawienie się
2. Sprawdzenie listy obecności
3. Przedstawienie tematu zajęć
- informacja dydaktyczna
- środki słowne
II. Uświadomienie celów i zadań procesu nauczania
Celem dzisiejszych zajęć jest:
1. zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną na temat nakłucia jamy opłucnej
2. zapoznanie studentów z techniką wykonania zabiegu
3. zaprezentowanie przez studenta postawy odpowiedzialności za bezpieczeństwo pacjenta
III. Zapoznanie z nowym materiałem
25 min.
1. Przedstawienie istoty oraz celu zabiegu (załącznik nr 1)
2 Zasady obowiązujące podczas nakłucia jamy opłucnej (załącznik nr 2)
3. Wskazania i przeciwwskazania do zabiegu (załącznik nr 3)
4.Zadania i kompetencje pielęgniarki (załącznik nr 4
5. Technika wykonania zabiegu {załącznik nr 5:
a) przygotowanie psychiczne i fizyczne pacjenta
b) przygotowanie zestawu
c) wybór miejsca wkłucia
d) struktura czynności
e) uporządkowanie zestawu po zabiegu
9. Kryteria oceny wykonania zabiegu
-informacja
dydaktyczna
- dyskusja dydaktyczna
- pokaz z instruktażem
- środki audiowizualne
-środki proste
- środki obrazowe ( foliogram, rycina)
IV. Utrwalenie nowego materiału
1. Podsumowanie zdobytych wiadomości
- pogadanka kontrolna
V. Kształtowanie umiejętności i nawyków uczących się
45 min.
1. Przygotowanie zestawu służącego do punkcji jamy opłucnej
2. Asystowanie do zabiegu
4. Uporządkowanie sprzętu i udokumentowanie zabiegu
- zajęcia praktyczne
- środki obrazowe
- symulator
VI. Podsumowanie zajęć
5 min
1. Udzielenie odpowiedzi na zadawane przez studentów pytania
2. Podanie tematów kolejnych zajęć
...
WilczaPani