Zawiesia wymagania bhp.PDF
(
7498 KB
)
Pobierz
24358619 UNPDF
Edited by Foxit PDF Editor
Copyright (c) by Foxit Software Company, 2004 - 2007
VIS)IMYZ
I)lSMOllO~O)l ZSn30V.l
For Evaluation Only.
.,.
Rysunki ZBYStAW
PISULA •
Redaktor
MAJA PILARSKA
D
z
Redaktor
techniczny
WAlDEMAR
DYSZKIEWICZ
•
Korektor
'ESI
MAlGORZATA
BIELlNSKA
ISBN 83-202-0331-7
Zawiesia sa osprzetem do dzwigni,c haIko-
wych, sluzacym do zawieszania, obwiazywa-
nia, podtrzymywania I'ub chwytania jednos-
tek ladunkowy·ch.
Sprawy uzytkowan'ia zawiesi oraz i,ch budo-
wy reguluja: rozporzadzenie Mini,stra Budow-
nictwa
i
Przemyslu Materialów Budowlanych
z dnia 28 marca 1972 r. w sprawie bezpie-
czenstwa i hig'ieny pracy przy wykonywani'u
robót budowlano-montazowych i roZ'biórko-
wych (Dz. U. n'r 13, poz. 93), któreobowia-
zuje w budowni'ctwie w ,calym kraj'u, 'oraz roz-
porzadzenia Ministra Zeglugi z .dn'ia 6 wrzes-
nia 1967 r. w sprawie bezpieczen'stwa i hi-
gieny pracy w portach morskkh i sródlado-
wych (Oz, U. nr 39, poz. 200) i z dnia 29 I,u-
teg·o 1972 r. CDz. U. nr 7, poz. 41),OJbowia-
zu1ace w po'rta,ch, a tdkze Pol$lkie Normy.
R'ozróznia sie dwa zasadni1cze tYlPYzawie-
si - ·oiegnowe i chwytne zaczepowe. Zasad-
niczym e'lementem zawiesi chwytnych za·cze-
powy·ch sa za'czepy wykonane specjalnie do
transportu okres'lonych ladunków. Zawiesia
ciegnowe wykon'uje 'sie z !-in sta'lowych, lin
©COPYRIGHT
ZAWODOWY<;H,
BY INSTYTUT WYDAWNICZY
WARSZAWA 1984
INSTYTUT WYDAWNIczY ZWIAZKÓW ZAWODOWYCH
WAr:I.SZAWA 1984 .
Wyda'ni •• II. Naklad 9850-r150 egz. Ark. wyd~' 1,15. Ark. druk.
1,.25/Al. Papjer off.elowy kl. III, 80 g. Al Odda,no do skladaln'ia
1.11.1984 r. Pod~isan<l do druku
w
czerwcu 1984 r. Druk zakon·
czono
w
czerwcu 1984 r. Nr p·od. Ww/685/K$/83. Zam 62/84.
T·73. Cena zl
30.-
DRUKARNIA INSTYTUTU WYDAWNICZEGO
ZWIAZKÓW
ZAWODOWYCH
3
ZWIAZKÓW
wlókiennych, lan'cuchów stalow~ch oraz -
rzadziej uzywane - z pasów wlókiennych l'Ub
lin z tworzywa sztucznego, w posta'Ci dPuzszych
lub krótszych odcin!ków, zakon'Cmnych haka-
mi, petlami lub ogniwa1mi. Na ,ogniwach lub
haka'ch powin,no byc trwale wybite dopusz-
czal'neohciazen
i
e.
Zawiesia linowe i lancuchowe powiinny byc
wykonane z materialów atestowanych. Petle
zawiesi 'Iinowy'ch nalezy laczyc za pomoca
zaplatania lub zaciskania, aby w czasie pra-
cy nie rozerwaly sie, co mogl,oby byc przy-
czyna wypadku i zniszczenia ladun:ku. W pe-
tle powinny byc wprowadzone metalowe 'k(lu-
sze zabezpieczajace liny przed przetarciem.
Petle zaplatane na linach wlokiennych po-
winny miec
00
najmniej czterolkrotne przeple-
cenie splotek, a petle na li<nach stalowych
lub z tll;(0rzyw sztucznych - co najmniej pie-
ciokrotne. Zapl,oty zawies'i o obwodzie zamk-
nietym nalezy wykonywac przez dwustronne
zaplecenie splotek, 'co najmniej 2 X cztero-
kratne na lina'ch wlókiennych i 2 X piecia-
kratne na lina'ch stalawych lub z twarzyw
sztucznych.
Palskie Na'rmy przewiduja np. nastepujace
aznaczenie zawies'ja jednaciegnoweg,o z lin
sta'lawych rodzaju
C
z petla mi zaplata nymi,
KO'ncówlki pO'szczególnych spl'atek pawi'nny
byc, pO' wy,kananiu zaplatów, 'krótka abciete
i
zahezpieczone 'aplatem ze sznurka $Imalo-
wega a srednky ad 3 do 4 mm - dla li'n
wlókiennych -lub z drutu ocynkowanegO'
niskiej wytrzymalosci
i
srednkyad 1,4 da
2 mm ,- dla Hn stal'awych. Dlugosc opiatu PO'-
winna wynosic od 8 do 10s'rednic liny, li,czqc
odkan'ca zaplatu w ~ierlJ'nku petli.
Petle :i ucha z kauszami w zawiesiach z jtiin
sta'lowy'ch nalezy wykanywac przez zacisnie·
cie w Slpecja1lnej prasie 'odpowiednkh zla-
czek. Zlaczki przed zacisnieciem nawleka $Iie
na Hne i pa ufarmawaniu petli wYlpeln:iana
calej ich dlugosci kan,cami li<ny ponownie
przewlekanymi przez
atwary
zlaczek. P'a za-
dsnieciu kance liny nie powinny wystawac
paza walcoweczesd zlaczek W petlach ta-
kich pawinny byc wprawadzane metalowe
ka'usze, zabe21pieczaijace liny przed przetar-
ciem.
Za'kan,czenia zawie'si z lin sta'law~ch musza
byc bardz-o starannie zabezpieczone, np.
przezawiniecie, aby nie kaleczyly rak pra-
cowników.
W zaleznasciod ksztaltu, razmiarów
i
ma·
syladuników'uzywa s'ie róznych ty,pów zawiesi.
Najprastsze jest zawiesie jednaciegnowe
(rys. 1). Jest
ta
adcinek liny lub lan'cucha.
Zawies'ia o obwadzie zamknietym (rys. 2) sta-
nawiaoddnek
=
2,5/2,0 tys. kg i dlugas'ci 4 m (aznaczenie
2,5/2,0 - 4).
li,ny lub lancucha twarzacega
4
5
/"
a
dapuszczalnym abciazeniu rohaczym DOR
=
Rys. ,.
Zawiesia jednociegnowe: a) z liny stalowej, b) z lan-
cucha
j
1 - miejsca cechowania
Rys. 3.
Zawiesia dwuciegnowe: a) z lin stalowych. b) z lan-
cuchów
j
1 - miejsca cechowania,
Rys. 2.
Zawiesia o obwodzie zamknietym: a) z liny stalowej.
b) z lancucha
jedno'lite kolo. Zawiesia dwudegn·owe (rys. 3)
skladaja sie z dwóch odcinków Iionylub lan-
cucha polaczonych ogniwem. Maja one dwie
odmiany: rlierozbieralne, s'kladajace s;ie z
dwóch zawiesi jednocieQinowy,ch spietych og-
niwem Z!bieinym i rozbieralne, takie sklada-
jace sie z dwóch zawiesi jednociegnowy'ch
spietych ogniwem zawiesi rozbieralnych. Og-
niwo, laczqce poszczególne ciegna zawiesi,
powinno miec wytrzymalosc co najmniej rów-
na sumie dopuszczalnych udzwi,gów poszcze-
gólnych ciegien.
Istnieja tei zawiesia wielociegnowe (rys. 4).
Poza tym stosowane sa zawiesia speojalne.
6
7
(l -
kat rozwarcia
przeznaczone do transportu okresl'onych. ty-
powych ladunków. np. beczek lub kontene-
rów. .
Zabronione jest laczenie odcinków zawiesi
zlin za pomoca wiqzania. sp'latonia. lutowa-
nia. spawan'ia itp. Odcinków zawiesi z lan-
cuchów nie wolno laczyc za pomoca przypad-
-Irowo dobranych ogniw, srub, drutem itp.
Kazde zawiesie powinno miec wybita trwa-
la i wyraZ'na ceche, zawierajaca: znoik wy-
twómi. wielkosc dopuszcza-Inego obciazenia
roboczego ~DOR) w tysiacach kHogramów,
dlugosc zawiesia w metrach. zna:k kontroli
technicznej.
Pracown'icy .obslugujacy dzwignice. przy
których -stosuje sie zawiesia. narazeni sa. w
razie nieprzestrzegania przepisów bezpieczen-
stwa pracy. na Hczne zagrozenia.któ1fe mo-
ga 'S'P0wodowac nie tYlko ciezkie obrazenia,
alei wypadki smiertelne. Przyczyna teg-o jest
zwykle upadek podniesionego laduniku. przy-
gniecenieopuszcza'nym ladun~ielm. zgniece-
nie rak miedzy lad'U'J'\lkiemlub ha-kiem a za-
wiesiem, uderzenie przemieszczanym ladun-
kiem lub przygniecenie do stalych przedmio-
tów.
Wypadki te sa najczesoiej spowod'Owane
przez:
• Uzywanie nie atestowanych zawiesi, wy-
konanych z przytpadkowo dobranych mate-
rialów.
• Uzywan1ie n'ieprawidl,owo wylkonanych za-
wiesi lub zawiesi, w których sa za-sto'sowane
niewlasciwe elemerrty.
• Uzywan,ie zuzytych lub uszkodzonych zo-
wiesio
• Przeciazaniezawies-i.
• Uzywanie zawiesi nie dostos'owanych do
ksztaltu i rozmiarów ladunku.
• Przekraczanie dOlpuszczal~nego,kata roz-
wal"cia ciegien zawiesi
• Przebywanie pod zaW'~eszonymladunIkiem
lub na drodze jego przamie'sIcz-ania.
Rys. 4
Zawiesia czterociegnowe: a) z lin stalowych, b) z lan-
cuchów; 1 - miejsca cechowania,
11 -
kqt rozwarcia
8
9
Plik z chomika:
Nina.Ewelina
Inne pliki z tego folderu:
szkolenie bhp.JPG
(52 KB)
Instrukcja bhp komputer drukarka.jpg
(139 KB)
bhp przy obsłudze sekretariatu.doc
(73 KB)
instrukcja bhp ogólna dla zakładu(1).doc
(86 KB)
Doskonalenie systemu BHP.pdf
(99 KB)
Inne foldery tego chomika:
biomedyczne podstawy rozwoju
Dydaktyka
Filozofia
Gerontologia
Historia wychowania
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin