Pedagogika specjalna 9.10.2012.docx

(16 KB) Pobierz

Relacje między podmiotem a środowiskiem

zakłócenia = brak równowagi między

-indywidualnymi dyspozycjami jednostki (uszkodzenie)

-warunkami jej życia i działania (pokrzywdzenie np. złe warunki mieszkaniowe, szkodliwe środowisko)

-wymaganiami stawianymi przez otoczenie (za wysokie-stan przeciążenia)

 

koncepcja niepełnosprawności

Zakłócenie jest funkcją

-uszkodzenia (indywidualne dyspozycje somatyczne, emocjonalne, poznawcze)

-pokrzywdzenia (negatywne warunki biologiczne, kulturowe, społeczne okoliczności życia i działania)

-przeciążenia (za wysokie oczekiwania i wymagania otoczenia)

 

Cele pedagogiki specjalnej:

                     usunięcie uszkodzeń indywidualnych dyspozycji

                     redukcja pokrzywdzeń spowodowanych warunkami życia

                     korekcja obciążeń spowodowanych nadmiernymi wymaganiami

 

niepełnosprawność edukacyjna to niemożliwa do tolerowania przez szkołę, ze względu na długotrwałość, rozległość i poziom nasilenia, rozbieżność między wymaganiami szkoły a możliwościami sprostania tym wymaganiom przez ucznia bez specjalnej pedagogicznej pomocy.

 

T: Rewalidacja i Rehabilitacja

 

Drogi rewalidacji wg Marii Grzegorzewskiej

Rewalidacja wg Ottona Lipkowskiego

Definicje słownikowe

Zadania rewalidacji

Aktywizujące i realizujące podejście rewalidacyjne

Obraz własnej osoby jako czynnik determinujący zachowanie i rewalidację

 

Validus = zdrowy, mocny, silny, żwawy, mający przewagę.

 

Habilis = zdatny, przydatny.

 

Drogi rewalidacji wg Marii Grzegorzewskiej:

                      kompensacja braków (brak zmysłu wzroku, słuchu, ..odbieranie inf. przez obserwację mowy, zastępowanie brakującego zmysłu innym)

                     korygowanie zaburzeń (usuwanie wad, usterek, korygowanie ułożenia języka, wyrazistości mowy osoby niesłyszącej)

                     usprawnianie (ma związek z kompensacją, ćwiczenia i treningi narządów)

                     dynamizowanie (wzmacnianie aktywności, motywowanie do przezwyciężania słabości)

 

 

Nadkompensacja - dążenie osoby niepełnosprawnej do osiągnięć, które są wbrew jej możliwości.

 

Punkt Archimedesowy – mocna strona

 

Działania rewalidacyjne Ottona Lipkowskiego:

                     maksymalne rozwijanie się tych sił biologicznych, zadatków i cech, które są najmniej uszkodzone

                     wzmacnianie i usprawnianie uszkodzonych sfer psychicznych i fizycznych

                     wyrównywanie i zastępowanie deficytów rozwojowych.

 

Lipkowski nie mówił o motywowaniu, dynamizowaniu.

 

Aleksandra Maciarz: Dziecko niepełnosprawne. Podręczny słownik terminów.

Rehabilitacja (rewalidacja) to:

                     proces kompleksowychi skoordynowanych działań różnych służb i specjalistów zorientowanych na jak najlepsze usprawnienie i przygotowanie do samodzielnego życia w społeczeństwie osób niepełnosprawnych, na miarę ich możliwości psychofizycznych. Termin rehabilitacja stosowany jest w naukach i w praktyce medycznej, a termin rewalidacja w pedagogice specjalnej i kształceniu specjalnym. W rehabilitacji dzieci i młodzieży dużą rolę odgrywa nauczanie i wychowanie specjalne. Wyróżnia się rehabilitację: fizyczną (leczenie, oprotezowanie, fizyczne usprawnienie), psychiczną( psychoterapeutyczne łagodzenie postaw, zachowań i umiejętności społecznych), zawodową( poradnictwo i kształcenie zawodowe, tworzenie odpowiednich warunków pracy).

 

Wojciech Gasik Pedagogika Specjalna. Psychopedagogiczne i medyczne studium terminologiczne.

                     Zadaniem rewalidacji jest przywrocenie do pelnej normy osoby niepelnosprawnej – chorej, niedostosowanej spolecznie z parcjalnymi deficytami. Jest to obszar oddzialywan pedagogiki terapeutycznej, resocjalizacyjnej i korekcyjnej.

                     Zadaniem rehabilitacji jest przywrócenie do mozliwie pelnego zycia osoby niepelnosprawnejgluchej, niewidomej, kalekiej, uposledzonej umyslowo. W tym wypadku nie ma mozliwosci, tak jak w rewalidacji, powrotu do normy.

 

 

 

 

 

Osobę zrehabilitowaną można zrewalidować, ale..

Osoby zrewalidowane mają niską samoocenę, nie akceptuje stanu, nie ma radości życia.

 

Zadania rewalidacji polegają również na:

                     zapobieganiu pogłębiania się istniejącego już niedorozwoju lub powstaniu innych dodatkowych upośledzeń

                     leczeniu i usprawnianiu narządów chorych lub zaburzonych oraz usprawnianiu osłabionych

                     stymulowaniu i dynamizowaniu ogólnego rozwoju przy wykorzystaniu sił organizmu oraz korzystnych czynników środowiskowych

                     wychowaniu i nauczaniu specjalnym (ogólnym i zawodowym) dostosowanych do wieku, sprawności fizycznej i umysłowej rewalidowanego oraz zapotrzebowania społecznego.

 

Aktywizujące i realizujące podejścia:

P.Aktywizujące polega na inicjowaniu procesu u wychowanka, uczestniczenia w tym procesie,

p.realizujące to oddziaływanie na czynności wychowanka by podjął jakieś ćwiczenia związane z usprawnieniem narządów/zmysłów.

 

Adaptacja do niepełnosprawności:

                     zewnętrzna (osoba realizuje czynności życiowe mimo swojej niepełnosprawności, ale nie musi akceptować swoich ograniczeń, można zaobserwować)

                     wewnętrzna (akceptacja – postawa aktywna lub bierna)

Autorewalidacja – postawa aktywna

 

Poziom przebieg procesu autorewalidacji:

                     poziom emocjonalny

                     poziom behawioralny

                     poziom świadomościowy

 

(obok poziomu przebiegu procesu) Czynnik istotny do autorewalidacji:

                     pozytywne emocje

                     prospołeczne zachowania

                     koncepcja samego siebie

 

Autokreacja osoby niepełnosprawnej – autorewalidacja

 

 

 

 

 

Obraz własnej osoby jako jeden z czynników determinujących zachowanie (...)

 

Szok – oczekiwanie na wyleczenie, opłakiwanie, zachowania obronne, przystosowanie jako życiowa konieczność.

 

Szok – obronne wycofywanie się, uznanie faktu,

przystosowanie jako przewartościowanie warunków życia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin