Mateusz Żurawski; klasa IV c
TEMAT: REŻYSER ADAPTACJI FILMOWEJ – TWÓRCA CZY ODTWÓRCA? OCEŃ ZAKRES SWOBODY ARTYSTYCZNEJ TWÓRCY, ODWOŁUJĄC SIĘ DO WYBRANYCH PRZYKŁADÓW.
1. Reżyser adaptacji filmowej – autor nowego środka przekazu
a) Adaptacja filmowa jako interpretacja wizji literackiej pisarza, czyli zadania stojące przed reżyserem.
b) Możliwości i ograniczenia w świecie filmu – budżet, obraz, dźwięk, gra aktorska
2. Książka a film. Podobieństwa i różnice w świecie przedstawionym – wizja pisarza a wizja reżysera.
a) Dżuma
Książka:
- wstrząsający, pełen błyskotliwych uwag dotyczących moralności i sensu istnienia człowieka tekst
Film:
- szary, monotonny obraz, nie oddający w pełni nastroju i emocji wyrażanych w książce
b) Oliver Twist
- wzruszająca opowieść o losach chłopca – sieroty, który po wielu perypetiach odnajduje szczęście i rodzinę
- nieznacznie odbiegający od treści książki, lekko ubarwiony obraz, żywsza akcja, w celu zainteresowania widza
c) Pan Tadeusz
- epopeja narodowa autorstwa wieszcza, poezja, przepiękne opisy przyrody, ocena szlachty polskiej
- opowieść o miłości i nienawiści, spłycone główne przesłanie utworu literackiego – krytyka szlachty polskiej, lżejsze ujęcie tematu – bardziej przystępne dla przeciętnego odbiorcy
d) Eragon
- rewelacyjnie napisana opowieść o dojrzewaniu, zdobywaniu doświadczenia, o odwadze i sile młodzieńczych ideałów
- skrót, pominięcie najciekawszych dla czytelnika fragmentów książki, zmiana istotnych elementów powieści
3. Wnioski, czyli ocena pracy reżyserskiej – sens i główne wartości przekazywane w książce – czy została podjęta próba ich zachowania i z jakim skutkiem.
gumisx32