meble szkoła.pdf
(
232 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - inf na str_stanowisko pracy ucznia wszystkie.doc
STANOWISKO PRACY UCZNIA
Ogólne zasady prawidłowego wyposażenia w meble
sal dydaktycznych w szkołach.
Wyposażenie szkół w odpowiednie meble - ławki jest z punktu widzenia
zdrowia dziecka sprawą bardzo ważną. Uczniowie spędzają w nich znaczną część
czasu w szkole, ma to istotny wpływ na ich postawę ciała i zdrowie - prawidłowe
kształtowanie się kręgosłupa i funkcjonowanie narządów wewnętrznych.
Wobec powyższego, stanowiska pracy uczniów powinny możliwie najpełniej
odpowiadać proporcjom ciała dzieci i młodzieży z nich korzystających.
Wymagania
prawidłowego wyposażenia w meble sal dydaktycznych
w szkołach określają Polskie Normy:
•
PN-90//F- 06009 „Meble szkolne i przedszkolne. Wymagania i badania”.
•
PN-ISO 5970 (PN-90/F-06010/04) ”Meble szkolne i przedszkolne. Stoły
i krzesła. Podstawowe wymiary funkcjonalne”.
Uwzględniając, w szczególności:
1.
Zasady oznakowania wielkości mebli do siedzenia, co przedstawia poniższa
tabela:
Numer wielkości stołu i krzesła
Oznaczenie wielkości (kolor)
1
pomarańczowy
2
fioletowy
3
żółty
4
czerwony
5
zielony
6
niebieski
Stoliki i krzesła powinny być ocechowane numerem wielkości mebla lub
odpowiednim kolorem oznaczającym jego wysokość. Prawidłowe i widoczne
oznakowanie - umożliwia sprawny dobór przez ucznia stanowiska dostosowanego do
jego wzrostu. Wobec tego, dobrym rozwiązaniem jest malowanie metalowych stelaży
stołów, krzeseł wg podanego kodu kolorystycznego.
2.
Zasady doboru mebli szkolnych w zależności od wzrostu ucznia tj.:
Numer wielkości
stołu i krzesła
1
2
3
4
5
6
Zakres wysokości
ciała użytkownika
(w mm)
980-
1120
1121-
1270
1271-
1420
1421-
1570
1571-
1720
1721
i wyżej
Wysokość do górnej
powierzchni
siedziska (± 10 mm)
260
300
340
380
420
460
Wysokość do górnej
powierzchni płyty
stołu(± 10 mm)
460
520
580
640
700
760
Oznaczanie
wielkości kolorem
Każdy uczeń powinien znać numer odpowiadający wysokości swojego miejsca pracy.
Reasumując, można sformułować 3 podstawowe zasady, które dadzą
każdemu dziecku jak największą szansę nauki w odpowiednim dla jego wzrostu
stanowisku pracy:
1) Stoliki i krzesła powinny być ocechowane numerem lub kolorem
w widocznym miejscu,
2) Zestawione w pary stoliki i krzesła winny posiadać tę samą cechę -
numeracja/kolor stolika musi odpowiadać numeracji/kolorystyce krzesła,
3) W każdej klasie powinny znajdować się zestawy, co najmniej w trzech
rozmiarach.
STANOWISKO PRACY UCZNIA
Propozycje organizacyjne popularyzowania w szkołach
dostosowanego do wzrostu stanowiska pracy ucznia
W celu umożliwienia prawidłowego doboru wymiarów mebli szkolnych do
wysokości i proporcji ciała ich użytkowników należałoby:
•
W przypadku braku oznakowania mebli wykonać pomiary wysokości stołu i
siedziska, a następnie oznakować meble odpowiednim kolorem lub numerem
w sposób widoczny dla uczniów.
•
Wykonać na podstawie normy - i umieścić w każdej sali dydaktycznej -
planszę zawierającą numery wielkości ławek, stołów i krzeseł przypisane do
wysokości ciała uczniów w pozycji stojącej oraz wyróżniki kolorystyczne.
•
Wykonać i umieścić w każdej sali dydaktycznej przymiar do pomiaru
wzrostu uczniów. Przymiar powinien uwzględniać wyróżniki kolorystyczne
odpowiadające numerom wielkości mebli, wg poniższego wzoru:
•
Przeprowadzić pomiar wzrostu wszystkich uczniów w pozycji stojącej
celem doboru właściwych numerów wielkości mebli. Pomiar może być
wykonywany przez samych uczniów pod nadzorem, np. nauczyciela,
pielęgniarki.
•
Sporządzić spis uczniów według wzrostu (wysokości) w ramach
poszczególnych klas. Dla ułatwienia można sporządzić tabelę, która
obejmować będzie wszystkie istotne elementy.
Przykład :
W tak przygotowane rubryki tabeli można wpisać pogrupowanych uczniów wg grup
wzrostowych.
•
Przynajmniej raz w roku w szkole powinny być dokonywane przeglądy mebli
pod kątem faktycznych potrzeb wynikających z pomiaru wzrostu uczniów. Przy
kolejnych
zakupach
mebli
zawsze
można
skorzystać
z danych wynikających z przeglądu.
•
W każdym roku szkolnym wskazane byłoby przeprowadzenie szkolenia
uczniów poszczególnych klas w zakresie higieny, zdrowia i zasad ergonomii
pod kątem właściwego doboru mebli oraz prawidłowej pozycji ciała w trakcie
ich użytkowania.
STANOWISKO PRACY UCZNIA
Podnoszenie świadomości prozdrowotnej wśród uczniów w zakresie
znaczenia doboru właściwej do wzrostu ławki szkolnej
Istotną sprawą dla zdrowia jest utrwalenie w świadomości dzieci znaczenia
właściwego doboru mebli. Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z
niedostosowania stanowiska pracy jest bardzo ważne. Każdy uczeń powinien zatem
wiedzieć, że właściwy do jego wzrostu i proporcji ciała dobór stanowiska pracy w
szkole, czyli ławki lub stołu i krzesła, zapewni mu nie tylko komfort pracy przy
pisaniu, czytaniu i słuchaniu, ale zapobiegnie także powstawaniu wad postawy.
Powinien orientować się, że stoły, krzesła i ławki szkolne są oznaczone
numerami – od 1 do 6, a każdy numer ma swój odpowiednik kolorystyczny. Jeżeli w
klasach będą umieszczane specjalne plansze wzrostowe lub przymiary uczniowie
będą mieli możliwości kontrolowania wzrostu, także wysokości ławki. Dziecko powinno
również wiedzieć jak należy korzystać z przymiaru, a w szczególności:
•
stanąć - opierając się plecami - blisko przymiaru,
•
złączyć stopy,
•
wyprostować się.
Uczniowie klas młodszych z pewnością chętnie wykonają np. na zajęciach
plastycznych lub technicznych samodzielne pomoce, przy czym wspólne
zaangażowanie w tę pracę pozwoli praktycznie zapoznać się
z niniejszą tematyką. Jeżeli dodatkowo wprowadzimy w nią elementy zabawy, np.
kolega z klasy odczyta pomiar i poda kolor obszaru, w którym znajduje się wzrost
mierzonej osoby - pozwoli to na efektywniejsze wdrażanie tych zasad
w życie klasy. W ten sposób zorganizowana lekcja skuteczniej prowadzić będzie do
wyrabiania prawidłowych nawyków i samokontroli.
Plik z chomika:
juliano48
Inne pliki z tego folderu:
pracownia komputerowa.pdf
(282 KB)
Wytyczne dot.placu zabaw.doc
(45 KB)
Regulamin placu zabaw.pdf
(32 KB)
meble szkoła.pdf
(232 KB)
wzory_spisów_subst_niebezp.doc
(45 KB)
Inne foldery tego chomika:
bhp w firmie 2010
budowa bhp
chemia,preparaty niebezpieczne
fryzjer bhp
kierowca bhp
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin