meble szkoła.pdf

(232 KB) Pobierz
Microsoft Word - inf na str_stanowisko pracy ucznia wszystkie.doc
STANOWISKO PRACY UCZNIA
Ogólne zasady prawidłowego wyposażenia w meble
sal dydaktycznych w szkołach.
Wyposażenie szkół w odpowiednie meble - ławki jest z punktu widzenia
zdrowia dziecka sprawą bardzo ważną. Uczniowie spędzają w nich znaczną część
czasu w szkole, ma to istotny wpływ na ich postawę ciała i zdrowie - prawidłowe
kształtowanie się kręgosłupa i funkcjonowanie narządów wewnętrznych.
Wobec powyższego, stanowiska pracy uczniów powinny możliwie najpełniej
odpowiadać proporcjom ciała dzieci i młodzieży z nich korzystających.
Wymagania prawidłowego wyposażenia w meble sal dydaktycznych
w szkołach określają Polskie Normy:
PN-90//F- 06009 „Meble szkolne i przedszkolne. Wymagania i badania”.
PN-ISO 5970 (PN-90/F-06010/04) ”Meble szkolne i przedszkolne. Stoły
i krzesła. Podstawowe wymiary funkcjonalne”.
Uwzględniając, w szczególności:
1. Zasady oznakowania wielkości mebli do siedzenia, co przedstawia poniższa
tabela:
Numer wielkości stołu i krzesła
Oznaczenie wielkości (kolor)
1
pomarańczowy
2
fioletowy
3
żółty
4
czerwony
5
zielony
6
niebieski
Stoliki i krzesła powinny być ocechowane numerem wielkości mebla lub
odpowiednim kolorem oznaczającym jego wysokość. Prawidłowe i widoczne
oznakowanie - umożliwia sprawny dobór przez ucznia stanowiska dostosowanego do
235794886.006.png 235794886.007.png
jego wzrostu. Wobec tego, dobrym rozwiązaniem jest malowanie metalowych stelaży
stołów, krzeseł wg podanego kodu kolorystycznego.
2. Zasady doboru mebli szkolnych w zależności od wzrostu ucznia tj.:
Numer wielkości
stołu i krzesła
1
2
3
4
5
6
Zakres wysokości
ciała użytkownika
(w mm)
980-
1120
1121-
1270
1271-
1420
1421-
1570
1571-
1720
1721
i wyżej
Wysokość do górnej
powierzchni
siedziska (± 10 mm)
260
300
340
380
420
460
Wysokość do górnej
powierzchni płyty
stołu(± 10 mm)
460
520
580
640
700
760
Oznaczanie
wielkości kolorem
Każdy uczeń powinien znać numer odpowiadający wysokości swojego miejsca pracy.
Reasumując, można sformułować 3 podstawowe zasady, które dadzą
każdemu dziecku jak największą szansę nauki w odpowiednim dla jego wzrostu
stanowisku pracy:
1) Stoliki i krzesła powinny być ocechowane numerem lub kolorem
w widocznym miejscu,
2) Zestawione w pary stoliki i krzesła winny posiadać tę samą cechę -
numeracja/kolor stolika musi odpowiadać numeracji/kolorystyce krzesła,
3) W każdej klasie powinny znajdować się zestawy, co najmniej w trzech
rozmiarach.
235794886.008.png
STANOWISKO PRACY UCZNIA
Propozycje organizacyjne popularyzowania w szkołach
dostosowanego do wzrostu stanowiska pracy ucznia
W celu umożliwienia prawidłowego doboru wymiarów mebli szkolnych do
wysokości i proporcji ciała ich użytkowników należałoby:
W przypadku braku oznakowania mebli wykonać pomiary wysokości stołu i
siedziska, a następnie oznakować meble odpowiednim kolorem lub numerem
w sposób widoczny dla uczniów.
Wykonać na podstawie normy - i umieścić w każdej sali dydaktycznej -
planszę zawierającą numery wielkości ławek, stołów i krzeseł przypisane do
wysokości ciała uczniów w pozycji stojącej oraz wyróżniki kolorystyczne.
Wykonać i umieścić w każdej sali dydaktycznej przymiar do pomiaru
wzrostu uczniów. Przymiar powinien uwzględniać wyróżniki kolorystyczne
odpowiadające numerom wielkości mebli, wg poniższego wzoru:
235794886.009.png 235794886.001.png
Przeprowadzić pomiar wzrostu wszystkich uczniów w pozycji stojącej
celem doboru właściwych numerów wielkości mebli. Pomiar może być
wykonywany przez samych uczniów pod nadzorem, np. nauczyciela,
pielęgniarki.
Sporządzić spis uczniów według wzrostu (wysokości) w ramach
poszczególnych klas. Dla ułatwienia można sporządzić tabelę, która
obejmować będzie wszystkie istotne elementy.
Przykład :
W tak przygotowane rubryki tabeli można wpisać pogrupowanych uczniów wg grup
wzrostowych.
Przynajmniej raz w roku w szkole powinny być dokonywane przeglądy mebli
pod kątem faktycznych potrzeb wynikających z pomiaru wzrostu uczniów. Przy
kolejnych
zakupach
mebli
zawsze
można
skorzystać
z danych wynikających z przeglądu.
W każdym roku szkolnym wskazane byłoby przeprowadzenie szkolenia
uczniów poszczególnych klas w zakresie higieny, zdrowia i zasad ergonomii
pod kątem właściwego doboru mebli oraz prawidłowej pozycji ciała w trakcie
ich użytkowania.
235794886.002.png 235794886.003.png 235794886.004.png
STANOWISKO PRACY UCZNIA
Podnoszenie świadomości prozdrowotnej wśród uczniów w zakresie
znaczenia doboru właściwej do wzrostu ławki szkolnej
Istotną sprawą dla zdrowia jest utrwalenie w świadomości dzieci znaczenia
właściwego doboru mebli. Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z
niedostosowania stanowiska pracy jest bardzo ważne. Każdy uczeń powinien zatem
wiedzieć, że właściwy do jego wzrostu i proporcji ciała dobór stanowiska pracy w
szkole, czyli ławki lub stołu i krzesła, zapewni mu nie tylko komfort pracy przy
pisaniu, czytaniu i słuchaniu, ale zapobiegnie także powstawaniu wad postawy.
Powinien orientować się, że stoły, krzesła i ławki szkolne są oznaczone
numerami – od 1 do 6, a każdy numer ma swój odpowiednik kolorystyczny. Jeżeli w
klasach będą umieszczane specjalne plansze wzrostowe lub przymiary uczniowie
będą mieli możliwości kontrolowania wzrostu, także wysokości ławki. Dziecko powinno
również wiedzieć jak należy korzystać z przymiaru, a w szczególności:
stanąć - opierając się plecami - blisko przymiaru,
złączyć stopy,
wyprostować się.
Uczniowie klas młodszych z pewnością chętnie wykonają np. na zajęciach
plastycznych lub technicznych samodzielne pomoce, przy czym wspólne
zaangażowanie w tę pracę pozwoli praktycznie zapoznać się
z niniejszą tematyką. Jeżeli dodatkowo wprowadzimy w nią elementy zabawy, np.
kolega z klasy odczyta pomiar i poda kolor obszaru, w którym znajduje się wzrost
mierzonej osoby - pozwoli to na efektywniejsze wdrażanie tych zasad
w życie klasy. W ten sposób zorganizowana lekcja skuteczniej prowadzić będzie do
wyrabiania prawidłowych nawyków i samokontroli.
235794886.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin