Bogini.pdf

(34 KB) Pobierz
Bogini - królowa niebios
Bogini - królowa niebios
Występujący w obronie kultu Jahwe Jeremiasz napotkał na silny
opór jednej grupy społecznej - kobiet. Wiele wskazuje, że pełniły
one funkcje kultyczne w obrzędach ku czci bogini, “królowej
niebios” (Jr 7, 18; 44, 17. 18. 25.). Świadczy o tym zwłaszcza
bezpośrednia polemika przekazana w rozdziale 44. Księgi
Jeremiasza. Do późniejszych opracowań redakcyjnych tego tekstu
zaliczyć należy wezwania do całego ludu, by zaprzestał składania
ofiar cudzym bożkom.
Pierwotnie spór toczył się między prorokiem a kobietami. Znamienne, że
nie określa ich przez odniesienie do ojców, mężów czy synów. W znanym
nam tekście słowa, którymi prorok zwraca się do kobiet, nie są wolne od
ironii: “Wy, niewiasty, wypowiadacie [śluby] własnymi ustami i spełniacie
je własnymi rękami, twierdząc: »Wypełnimy ściśle śluby, które
złożyłyśmy: będziemy składać królowej niebios ofiary kadzielne i ofiary z
płynów dla niej«. - Wypełniajcież więc ściśle swoje śluby i składajcie
gorliwie wasze ofiary z płynów!” (44, 25n). Jeremiasz zapowiada następnie
karę, jaką jest pozostanie w niewoli tych, co nie wierzą słowu Jahwe.
Prorok pozostaje osamotniony w wezwaniach. W niewoli, gdy znikąd nie
widać pomocy Jahwe, Jego lud pokłada nadzieję w bogini, królowej nieba.
Jeremiasz w odejściu od kultu Jahwe widzi przyczynę niewoli, lud zaś w
powrocie do czczenia bogini dostrzega nadzieję na wyjście z niewoli,
zapewnienie pokoju, bezpieczeństwa i chleba: “Co do mowy, którą
wygłosiłeś do nas w imieniu Jahwe, wcale cię nie usłuchamy. Chcemy
bowiem nadal wypełniać to wszystko, co przyrzekły usta nasze: kadzenie
królowej niebieskiej i ofiary z płynów dla niej, jak to dotąd czyniliśmy...”
(44, 16n).
Bogini ta była identyfikowana z różnymi postaciami. Być może chodziło o
asyryjską boginię Isztar lub kananejską Astarte, być może “królowa
niebios” łączyła w sobie cechy wielu lokalnie czczonych bogiń. Ponad 2,5
tys. lat później nie jesteśmy w stanie stwierdzić, o którą z nich chodziło.
Faktem jest jednak, że czas tuż przed niewolą babilońską jest epoką
wyraźnego ożywienia kultu bogiń w Izraelu. Świadczy o tym nie tylko
Księga Jeremiasza, ale analogiczne wezwania innych proroków oraz
wykopaliska archeologiczne. Odnaleziono m.in. ponad 3 tys. wypalanych
figurek glinianych z tego czasu (w tym ok. 2 tys. w Jerozolimie), z
wizerunkiem kobiecej postaci o wydatnym biuście. Skoro wyobrażenia te
pojawiają się nie tylko na materiałach dla bogatych (jak kość słoniowa czy
metal), lecz także na tanim i dostępnym wszystkim, wnosić można o
powszechności kultu bogini.
O tym, że nie była to cześć oddawana tylko przez kobiety, można wnosić z
samej Księgi Jeremiasza: “Synowie zbierają drwa, ojcowie rozpalają ogień,
a niewiasty rozczyniają ciasto, by przyrządzić pieczywo [ku czci] »królowej
niebios« i wylewać [ku czci] innych bożków ofiary z napojów...” (7, 18).
Czy późniejsze słowa, włożone w usta kobiet: “Jeśli składamy ofiary
kadzielne królowej niebios i ofiary z płynów dla niej - czyż to bez [zgody]
naszych mężów wyrabiamy placki ku jej czci z jej wyobrażeniem i
wylewamy czasze ofiarne?” (44, 19). Do kultu bogini przyznają się nie
tylko obecne pokolenia i nie tylko niższe warstwy społeczne: “my, nasi
ojcowie, królowie i książęta w miastach judzkich i na ulicach Jeruzalem...”
(44, 17).
Księga Jeremiasza, we fragmentach dotyczących zwalczanego kultu
“królowej niebios”, jest jednym ze świadectw dziejów wiary w jednego
Boga w Izraelu. Uczy nas, że Stary Testament obejmuje również proces
dochodzenia do monoteizmu. Jego etapem była polemika Jeremiasza,
reprezentanta kultu Jahwe, w którym funkcje kapłańskie spełniali
mężczyźni, z kobietami, przewodzącymi kultowi bogini, “królowej niebios”.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin