Matematyka w życiu codziennym
Funkcje liczbowe. Wykres funkcji.
Zadania te można zrealizować na lekcji podsumowującej wiadomości o funkcjach liczbowych w trzeciej klasie gimnazjum. Zadania te doskonale nadają się na ćwiczenie czytania ze zrozumieniem.
Dawkowanie:
Doustnie: pomiędzy 2 miesiącem życia, a 3 rokiem życia 30mg na kilogram masy ciała na 24 h w 3 dawkach; pomiędzy 4 a 18 rokiem życia 375 mg-500 mg na 24 h w 3 dawkach.
Domięśniowo: pomiędzy 2 miesiącem życia, a 10 rokiem życia 50-100 mg na kilogram masy ciała na 24 h w 3 dawkach : pomiędzy 11 a 18 rokiem życia 1,5 g na 24 h w 3 dawkach.
Zadanie 1.
Oblicz dawkę doustną antybiotyku jaką powinno otrzymać dziecko w wieku 2 lat, które waży 12,5 kg. Oblicz dawkę dobową, potem jednorazową.
Zadanie 2.
Sporządź wykres wielkości dawki jednorazowej (doustnej) w zależności od wagi dla dzieci w wieku od 1 roku życia do 3 lat, przyjmując wagę minimalną 10 kg, a maksymalną 16 kg. Opisz wzorem tę zależność.
Zadanie 3.
Oblicz jaką dawkę domięśniową powinno otrzymać dziecko w wieku 15 lat, które waży 55kg ( dawkę jednorazową )? Przedstaw tę zależność na wykresie dla dzieci w wieku od 11 do 18 roku życia.
Oto urywek ulotki antybiotyku klindamycyny
Dzieci ( wiek powyżej 1 miesiąca życia ) 40 mg na kilogram masy ciała na dobę w 3 dawkach.
Dorośli: od 150 mg do 450 mg co 6 godzin.
Klindamycyna wchłania się szybko i prawie całkowicie. Po podaniu dorosłym 150 mg leku szczytowe stężenie w osoczu 2,5 μg/ml uzyskuje się po 45 minutach. Po 3 godzinach stężenie to wynosi 1,5μg/ml, a po 6 godzinach 0,7 μg/ml.
Oblicz jaką dawkę jednorazową powinno otrzymać dziecko o wadze 20 kg.
Czy zależność dawki od masy ciała można opisać za pomocą funkcji ? Zapisz jej wzór. Określ dziedzinę.
Przedstaw na wykresie zależność dawki klindamycyny dla dorosłych od masy ciała.
Czy zależność tą można opisać za pomocą funkcji liniowej ?
Umieść na wykresie zmiany stężenia klindamycyny w zależności od czasu.
Tabela 1
Wysokość stołu i krzesła i numery mebli szkolnych w zależności od wysokości ciała dziecka
(według polskiej normy PN-82/F-06016)
Wysokość
ciała (cm)
od podłogi
do górnej
krawędzi
blatu stołu
(cm)
powierzchni
siedziska
krzesła (cm)
Numery
stołów
i krzeseł
szkolnych
98-112
113-127
128-142
143-157
158-172
powyżej172
46
52
58
64
70
76
26
30
34
38
42
1
2
3
4
5
6
Na podstawie tabeli przedstaw na wykresie zależność wysokości blatu stołu od wzrostu dziecka.
Tabela 2
Tabela przedstawia wartość średniej arytmetycznej (x) masy ciała dziewcząt i chłopców.
Umieść na jednym wykresie zależność masy ciała dziewcząt i chłopców od ich wieku (zacznij od siedmiolatków).
Chłopcy
Wiek
Dziewczynki
x
s
(w latach)
16,90
19,20
21,80
24,70
27,00
30,00
33,00
37,00
41,60
46,15
51,55
57,12
62,00
65,00
66,09
1,80
2,10
2,80
3,50
4,10
4,74
5,60
7,12
8,40
9,10
9,48
9,20
8,80
8,00
7,20
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
16,40
18,50
20,90
24,00
29,30
32,50
41,50
47,00
51,10
53,50
54,50
55,00
1,90
2,50
3,00
4,00
5,00
6,00
7,00
8,68
8,94
8,66
7,90
6,50
(s- odchylenie standartowe przy sporządzaniu wykresu pomiń je)
Aby przeliczyć stopnie Celsjusza na stopnie Farenheita trzeba: pomnożyć je przez 9, podzielić przez 5 i do otrzymanego wyniku dodać 32.
Odwrotnie, odejmując od stopni Farenheita 32 i mnożąc przez 5, a potem dzieląc przez 9 otrzymamy stopnie Celsjusza.
Opisz za pomocą wzoru obie zamiany. Na podstawie tekstu narysuj wykres zmiany temperatury mierzonej w stopniach Celsjusza na stopnie Farenheita.
Odpowiedz na następujące pytania:
a) Czy obie zależności opisują funkcje liniowe.
b) W jakiej temperaturze Farenheita wrze woda!
c) Czy powiedziałbyś, że jest ciepło w mieszkaniu, jeśli temperatura wynosi 50 stopni Farenheita. Jaka to temperatura, mierzona stopniami Celsjusza ?
d) 36,6 ˚C-ile to stopni Frenheita ?
Działania w zbiorze liczb wymiernych.
Dzienna racja pokarmowa dla czteroosobowej rodziny
Grupa
Produkty w grupach
Matka pracująca umiarkowanie ciężko
Ojciec pracujący ciężko
Córka 12 lat
...
delarmi