Matematyka na co dzień - zadania do wykorzystania gimnazjum.doc

(156 KB) Pobierz
Matematyka na co dzień

Matematyka w życiu codziennym

 

 

 

Zadania do wykorzystania na lekcjach matematyki

opracowała Anna Anders – Markowska

 

 

Funkcje liczbowe. Wykres funkcji.

 

Zadania te można zrealizować na lekcji podsumowującej wiadomości o funkcjach liczbowych w trzeciej klasie gimnazjum. Zadania te doskonale nadają się na ćwiczenie czytania ze zrozumieniem.

 

 



 

Oto urywek ulotki antybiotyku amoksycyliny

Dawkowanie:

    Doustnie: pomiędzy 2 miesiącem życia, a 3 rokiem życia 30mg na kilogram masy ciała na 24 h w 3 dawkach; pomiędzy 4 a 18 rokiem życia 375 mg-500 mg na 24 h w 3 dawkach.

    Domięśniowo: pomiędzy 2 miesiącem życia, a 10 rokiem życia 50-100 mg na kilogram masy ciała na 24 h w 3 dawkach : pomiędzy 11 a 18 rokiem życia 1,5 g na 24 h w 3 dawkach.

 

 

 

 

Zadanie 1.

    Oblicz dawkę doustną antybiotyku jaką powinno otrzymać dziecko w wieku 2 lat, które waży 12,5 kg. Oblicz dawkę dobową, potem jednorazową.

 

Zadanie 2. 

    Sporządź wykres wielkości dawki jednorazowej (doustnej) w zależności od wagi dla dzieci w wieku od 1 roku życia do 3 lat, przyjmując wagę minimalną 10 kg, a maksymalną 16 kg. Opisz wzorem tę zależność.

 

Zadanie 3.

     Oblicz jaką dawkę domięśniową powinno otrzymać dziecko w wieku 15 lat, które waży 55kg ( dawkę jednorazową )? Przedstaw tę zależność na wykresie dla dzieci w wieku od 11 do 18 roku życia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     



Oto urywek ulotki antybiotyku klindamycyny

Dawkowanie:

   Dzieci ( wiek powyżej 1 miesiąca życia ) 40 mg na kilogram masy ciała na dobę w 3 dawkach.    

   Dorośli: od 150 mg do 450 mg co 6 godzin.

 

Klindamycyna wchłania się szybko  i prawie całkowicie. Po podaniu dorosłym 150 mg leku szczytowe stężenie w osoczu 2,5 μg/ml uzyskuje się po 45 minutach. Po 3 godzinach stężenie to wynosi 1,5μg/ml, a po 6 godzinach 0,7 μg/ml.

 

 

 

 

Zadanie 1.

     Oblicz jaką dawkę jednorazową powinno otrzymać dziecko o wadze 20 kg.

Czy zależność dawki od masy ciała można opisać za pomocą funkcji ? Zapisz jej wzór. Określ dziedzinę.

 

Zadanie 2.

     Przedstaw na wykresie zależność dawki klindamycyny dla dorosłych od masy ciała.

Czy zależność tą można opisać za pomocą funkcji liniowej ?

 

Zadanie 3.

     Umieść na wykresie zmiany stężenia klindamycyny w zależności od czasu.

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabela 1

Wysokość stołu i krzesła i numery mebli szkolnych w zależności od wysokości ciała dziecka

(według polskiej normy PN-82/F-06016)

 

 

Wysokość

ciała (cm)

Wysokość

od podłogi

do górnej

krawędzi

blatu stołu

(cm)

Wysokość

od podłogi

do górnej

powierzchni

siedziska

krzesła (cm)

Numery

stołów

i krzeseł

szkolnych

 

98-112

113-127

128-142

143-157

158-172

powyżej172

 

46

52

58

64

70

76

 

26

30

34

38

42

46

 

1

2

3

4

5

6

 

 

Na podstawie tabeli przedstaw na wykresie zależność wysokości blatu stołu od wzrostu dziecka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabela 2



Tabela przedstawia wartość średniej arytmetycznej (x) masy ciała dziewcząt i chłopców.

Umieść na jednym wykresie zależność masy ciała dziewcząt i chłopców od ich wieku (zacznij od siedmiolatków).

Chłopcy

Wiek

Dziewczynki

x

s

(w latach)

x

s

 

16,90

19,20

21,80

24,70

27,00

30,00

33,00

37,00

41,60

46,15

51,55

57,12

62,00

65,00

66,09

 

 

1,80

2,10

2,80

3,50

4,10

4,74

5,60

7,12

8,40

9,10

9,48

9,20

8,80

8,00

7,20

 

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

 

16,40

18,50

20,90

24,00

27,00

29,30

32,50

37,00

41,50

47,00

51,10

53,50

54,50

55,00

55,00

 

 

1,90

2,50

3,00

4,00

5,00

6,00

7,00

8,00

8,68

8,94

8,66

7,90

7,00

6,50

6,00

 



(s- odchylenie standartowe przy sporządzaniu wykresu pomiń je)

 

 

 

 

 

 

 

    Aby przeliczyć stopnie Celsjusza na stopnie Farenheita trzeba: pomnożyć je przez 9, podzielić przez 5 i do otrzymanego wyniku dodać 32.

   Odwrotnie, odejmując od stopni Farenheita 32 i mnożąc przez 5, a potem dzieląc przez 9 otrzymamy stopnie Celsjusza.

Opisz za pomocą wzoru obie zamiany. Na podstawie tekstu narysuj wykres zmiany temperatury mierzonej w stopniach Celsjusza na stopnie Farenheita.

Odpowiedz na następujące pytania:

a)      Czy obie zależności opisują funkcje liniowe.

b)     W jakiej temperaturze Farenheita wrze woda!

c)      Czy powiedziałbyś, że jest ciepło w mieszkaniu, jeśli temperatura wynosi 50 stopni Farenheita. Jaka to temperatura, mierzona stopniami Celsjusza ?

d)     36,6 ˚C-ile to stopni Frenheita ?

 

 

 



Działania w zbiorze liczb wymiernych.

Zadania można wykorzystać na sprawdzianie

w I klasie gimnazjum

 

Zadania o żywieniu 4-osobowej rodziny

 

 

 

 

Na podstawie tabeli odpowiedz na zadania zamieszczone poniżej

 

Dzienna racja pokarmowa dla czteroosobowej rodziny

 

 

 

Grupa

 

 

Produkty w grupach

Matka pracująca umiarkowanie ciężko

Ojciec pracujący ciężko

 

Córka 12 lat

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin