PPP2 ćwiczenia - Język(1).doc

(45 KB) Pobierz
PPP2 (ćwiczenia) 21

PPP2 (ćwiczenia) 21.09.2008 r.     Język                                                                           Kiniuś

 

 

JĘZYK– to najwspanialsze i najmocniejsze narzędzie ludzkiego porozumiewania się (spełnia funkcję integracyjna w budowaniu stosunków międzyludzkich) i poznania, ponieważ zawarty w  nim               obraz świata, narzuca nam widzenie świata (światopogląd), a jednocześnie jego twórcza moc               pozwala nam wyrażać każdą nową wiedzę.

 

Te trzy podstawowe społeczne funkcje języka - komunikatywna, integracyjna i poznawcza - wpływają na losy życiowe jednostek, stąd nasze powodzenie w różnych sytuacjach w ogromnej mierze zależy od tego, na ile umiemy wykorzystać możliwości               zawarte w mowie.

 

Kod werbalny – wszystko to, co jest nam potrzebne do porozumiewania się, to co nabywamy od dzieciństwa.

 

Kod uwewnętrznionyto kompetencja językowo – komunikacyjna, stanowi podstawę porozumiewania się, tworzenia komunikatów i ich rozumienia.

 

Odbiór komunikatów (np. tekstów, wypowiedzi) wymaga nie tylko znajomości kodu (kodów językowych), ale także sytuacji, w której powstaje dany komunikat, a zwłaszcza kontekstów:

 

KONTEKSTY KOMUNIKATÓW:

 

1.       Komunikacyjny - zachowania komunikacyjne poprzedzające i towarzyszące danemu komunikatowi

2.       Poznawczy - czyli fragment systemu poznawczego (dotyczy naszej wiedzy o rzeczywistości)

3.       Zdaniowy -  rodzaj poza komunikacyjnej działalności, która istotnie wpływa na zachowania komunikacyjne (nauka, codzienne życie, itp.)

4.       Interpersonalny - wynikający z ról społecznych rozmówców (np. nauczyciel - uczeń, pracodawca - pracownik), miejsca i czasu kontaktu oraz atmosfery (intymnie - obco)

5.       Kulturowy - m.in. rodzinny, regionalny,  narodowy, etc.

 

 

( Jak zatem widać, ludzka komunikacja jest jakby zanurzona w ogólnym kontekście życiowym i ma w zasadzie charakter instrumentalny. Komunikaty przekazują informacje o stanach rzeczy, o naszych ocenach, o stosunku do partnera rozmowy, a zatem przy ich pomocy usiłujemy wpływać na samą rzeczywistość i na partnera. Nie komunikujemy się przecież dla samego komunikowania (sztuka dla sztuki), lecz dla osiągnięcia różnych celów życiowych. Nasze komunikaty są najczęściej wielo celowe, a ich realizacja może się układać hierarchicznie, tzn. że intencji głównej podporządkowujemy inne.)

 

KOMUNIKACJA -  rodzaj ludzkiego zachowania polegający na zaistnieniu w danej sytuacji, w ramach innego zachowania kontaktu miedzy dwoma jego uczestnikami, czyli nadawcą i odbiorcą, kontakt taki polega na przekazywaniu informacji, poglądów, uczuć, itp. aby współpartner komunikacyjnego poinformować, wpłynąć na jego myślenie i zachowanie.

 

KOMPETENCJA KOMUNIKACYJNA to wiedza na temat użycia języka w grupie społecznej. Jest to znajomość systemu komunikacyjnego, czyli reguł porządkujących użycie języków i odmian języków na p[płaszczyźnie społecznej.

(Kto? Do kogo? Co? I dlaczego? Mówi.)

 

KOMPETENCJE JĘZYKOWE - jest o wiedza i umiejętności przekazywania sobie i innym myśli i emocji. Dotyczą zarówno wiedzy, jak i zdolności, tego, co wrodzone i tego, co nabyte, treści oraz formy.

( zdolność bardziej pierwotna w stosunku do kompetencji komunikacyjnych)

 

 

 

 

 

RODZAJE KOMPETENCJI JĘZYKOWYCH:

 

1.       Lingwistyczna - zdolność do posługiwania się określonymi kodami znaków werbalnych i niewerbalnych w procesie skutecznego (ze względu na cel) lub efektywnego (ze względu na sam proces) przekazywania myśli i uczuć kierujących bądź organizujących oczekiwania odbiorcy i (lub) nadawcy komunikatu.         

                                                                                                                        

2.       Fonetyczna zdolność do posługiwania się aparatem mowy, artykułującej określoną liczbę fonemów.

 

              Fonem więk mowy używany w danym języku

              koza / kosa – zmiana cechy dystynktywnej (z/s) zmiana znaczenia wyrazu

                                                                                                                                                                        (Możemy więc zrozumieć, dlaczego obcokrajowcy mogą się nauczyć języka polskiego, a nasi               rodacy innych języków. Źródłem tej potencji jest bowiem fakt, iż liczba fonemów we               wszystkich językach jest stała, zmienia się jedynie częstotliwość ich używania. Tak, jak               z siedmiu dźwięków gamy możemy ułożyć nieskończoną liczbę sekwencji melodycznych,               a z siedmiu podstawowych kolorów tak wiele różnorodnych barw, tak samo ze stosunkowo               większej liczby fonemów możemy ułożyć nieskończoną liczbę               znaków werbalnych.               Wrodzony program kierujący rozwojem fonemów nie rozwija się jednak w próżni,               ale w interakcji z otoczeniem.)

 

3.       Leksykalna Umiejętność do posługiwania się określonym słownikiem (zasobem słów).

             

              (Rozwinięta kompetencja leksykalna sprawia, że nawet mało gramatyczna wypowiedź               pozwala zrozumieć intencje jej nadawcy.)

 

4.       Semantyczna - Umiejętnością używania słów zgodnie z ich znaczeniem, w określonych kontekstach.

 

5.       Syntaktyczna Umiejętność łączenia słów w ciągi zdaniowe. Kompetencja ta pozwala mówiącemu czy piszącemu stosować się do odpowiednich zasad gramatyki i pisowni.

 

              (Kategoria znaczeniowa – odnosi się do rzeczowników i czasowników.

              Kategoria funkcyjna – określa partykuły, zaimki, przyimki, określa relacje pomiędzy osobami,               zdaniami.) 

 

6.       Prozodyczna zdolność do zmieniania intonacji, natężenia i napięcia głosu. 

              Za pomocą tej umiejętności wyrażamy nie tyle treść poszczególnych słów czy zdań, ile sens               pewnej całości, a także nasz stosunek emocjonalny do niej. Człowiek pozbawiony tej               kompetencji mówi z jednakową mocą, na jednej wysokości głosu, a słowa wypowiedziane na               jednej wysokości dźwięku, z jednakowym natężeniem utrudniają zrozumienie komunikatów.

 

 

ROZWÓJ KOMPETENCJI KOMUNIKACYJNYCH DZIECKA:

 

I   stadium – gruchanie / głużenie (‘wypowiada’ fon)                             ok. 6 tydzień życia

II  stadium – gaworzenie (dziecko zaczyna używać fonemów)              ok. 6 miesiąc życia

III stadium początki intonacji                                                        ok. 8 mies. życia

IV stadium – wypowiedzi jedno-wyrazowe                                          ok. 1 rok życia

V  stadiumwypowiedzi dwu-wyrazowe                                          ok. 18 mies. życia

VI stadium – końcówki fleksyjne                                                        ok. 2 roku życia

VII stadium – pytania i przeczenia                                                        ok. 2 lata i 3 mies.

VIII stadium – podstawowa dorosła struktura zdania                             ok. 4 lat

IX stadium – rzadkie lub złożone konstrukcje                                           ok.5 lat             

X stadium – dojrzała mowa                                                                       ok. 10 lat

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin