Zaliczenie: sprawdzian, pisemny, dwa pytania z wielu,
· Człowiek obarczony „grzechem pierworodnym” z natury swojej niedoskonały, skłonny do popełniania grzechów; jestem ułomna, jesteśmy skłonni do popełniania zła
· Człowiek posiada wolną wolę – może wybierać między nakazami Boga i podszeptami diabła
· Bóg może człowieka karać, zsyłając na niego różne plagi
· Etyka – czy człowiek z natury jest dobry czy zły?
· Filozofia polityczna - jako organizacja społeczeństwo tłumi w człowieku jego złe instynkty i wzmacnia dobre?
Interpretacje biologiczne – skłonność do czynienia zła wiążą z określonymi cechami jednostki
· Echo zabobonnego lęku przed innością: kto jest brzydki, ten z natury jest zły; oraz wpływ darwinizmu społecznego (selekcja naturalna – zwycięzcami najlepiej dostosowani)
· C. Lombroso (1835-1909) – typ kryminalisty można rozpoznać po pewnych cechach fizycznych: kształt czaszki i czoła, wielkość szczęki i długość ramion; wygląd i cechy fizyczne kryminalistów noszą w sobie ślady wcześniejszych etapów ewolucji człowieka; jako istoty ludzkie są oni nie w pełni rozwinięci, wskutek czego mają skłonność do zachowań nieprzystających do społeczeństwa ludzkiego
· Antropometria – sposób dokonywania pomiarów czaszki, na czego podstawie kto stoi ewolucyjnie niższej lub wyżej, kto jest potencjalnym przestępcą
Podejście psychologiczne – zła trzeba szukać w psychice lub lub w sytuacji zmuszającej jednostkę do określonych czynów
· Dyspozycyjne teorie zła: poszukują źródeł dewiacji (zła) w jednostce (w jej właściwościach psychicznych, w jej nabytych czy wrodzonych dyspozycjach do takiego czy innego złego postępowania; psychopatyczna osobność; pewne cechy psychiczne; koncepcja T. Adorno – osobowość autorytarna (wychowanie preferujące zachowawcze i konserwatywne podejście do dziecka
· H. Ansen – nienormalne stany psychiczne mają charakter dziedziczny
· Podejście sytuacyjne – bada wpływ czynników zewnętrznych (sytuacyjnych, instytucjonalnych, ideologicznych, kulturowych) na postępowanie jednostek, na zachowanie określane jako dewiacyjne
· Efekt Lucyfera – Zimbardo; oznacza dobrzy ludzie czynią zło powodowani presją sił zewnętrznych; dowody: stanfordzki eksperyment więzienny, S. Milligram – eksperyment – podporządkowanie się autorytetowi
· T Adorno – autorytarna osobowość u człowieka sprawia, że jest on skłonny do przestępstwa, zachowań dewiacyjnych jest to wynikiem określonego wychowania. Wychowanie dominujące w niemieckich domach przed II wojną sw zaowocowało ono ta osobowość wychowanie preferujące konsekwentne podejście do dziecka + kary, nagrody stawiające na dyscyplinępostawa rodziców wobec dzieci charakteryzuje się warunkowa miłością – uwarunkowana tym, że dzieci są posłuszne rodzicom. Dziecko nie może się przeciwstawić rodzicom i przemieszcza swoją flustrację na innych ludzi. (Niemcy na Żydów)
Podejście socjologiczne – źródeł zła należy szukać w warunkach socjalizacji i w strukturze społecznej
· Dewiacja – łac.deviatio zboczenie (z drogi) od deviare (zejść z drogi na manowce)
· Dewiacja to pojęcie szersze niż przestępczość
· Przestępczość to nieprzestrzeganie norm prawa karnego
· Przestępczość bada kryminologia
· Dewiacja to nie jest to samo co patologia społeczna
· Patologia społeczna – kojarzone z podejściem medycznym, analogia do choroby; pojęcie uważane dzisiaj za pejoratywne, wychodzi z użycia
· Pojęcie dewiacji – bardziej neutralne, odchodzi od analogii medycznych, organicystycznych
Istota podejścia socjologicznego do dewiacji
Norma społeczna – 2 znaczenia
· Względnie trwały, przyjęty w danej grupie społecznej sposób zachowania i obowiązujące reguły zachowania w danym społeczeństwie
· Wskazówka właściwego zachowania w danej sytuacji
· Podstawą istnienia społeczeństwa jest istnienie norm społecznych.
· Anarchia – kiedy nikt nie przestrzega żadnych norm lub tylko własne normy, nie ma spójności
· Społeczeństwo spójne – wszyscy przestrzegają tych samych norm (społeczeństwo totalitarne)
· Przestrzeganie norm to wskaźnik spójności społecznej
o Normalność/normalny
· Zgodny z normą, uchodzący za taki, jaki powinien być
· Najczęściej spotykany, najpowszechniejszy, zgodny ze średnią
· Zdrowy psychicznie i fizycznie
o Norma społeczna – obejmuje normy prawne, etyczne, estetyczne, religijne, zwyczaje
o Z dwoistości charakteru socjalizacji (adaptacja + indywidualizacja – na swój sposób przyjmuje się to co jest podawane)
o Z napięć w strukturze społecznej – społeczeństwo dzieli się na klasy i warstwy -> biedni i bogaci; dorośli i dzieci; podziały mogą być postrzegane jako frustrujące i niesprawiedliwe, co prowadzi do odrzucenia norm panujących w społeczeństwie;
o Zakłócenia socjalizacji wynikające z tego że społeczeństwo nigdy nie jest jednolite pod względem norm (złożoność systemów kultury). W ciągu życia jesteśmy poddawani różnym normom, które często pozostają ze sobą w sprzeczności à złożoność systemów kultury à różnice środowiskowe/instytucjonalne; konflikt ról społecznych; konflikt między rodziną-Kościołem-szkołą
o Kontrasocjalizacja – pod wpływem funkcjonowania w różnych rolach jednostka nie dostosowuje się a staje na marginesie i się przeciwstawia
· Dewiacja pozytywna – skrajność: nadmierne, absolutne przestrzeganie normy (celibat, abstynencja)
· Dewiacja negatywna – skrajność – nadmierne, absolutne, jej naruszanie (alkoholizm, dziwkarstwo)
· Nadmierne przestrzeganie norm również jest dewiacją’
· W normalnym społ przetrzeganie norm wygląda jak krzywa Gussa
Normy to:
Wartości
Normy – reguły, instrukcje osiągania wartości, przepis praktyczny, jak należy postępować
Szacunek dla starszych
Rodzina
Szacunek dla życia ludzkiego
Pieniądze, majątek
Normy są historycznie i kulturowo zmienne. Wartości zmieniają się wolnej.
Normy to część składowa systemu akcjonormatywnego społ.
Wartości : szacunek dla starszych, rodzina, pieniądze i majątek, szacunek dla życia ludzkiego
Normy to reguły, instrukcje osiągania tych wartości każda z tych wartości może być realizowana w różny sposób. Normy społ. są historycznie zmienne i kulturowo zmienne
· Natężenia ładunku powinności (siły, rygoryzmu obowiązania)
o Tabu – najpowszechniejsze i bezwarunkowe zakazy
o Imperatywy kulturowe (nakazy, zakazy) – wyrażają oczekiwania społeczne pod postacią „musi”, nie może, nie wolno
o Przyzwolenie – mniejsze wymagani a co do nieprzestrzegania, może, wolno
o Preferencje – jeszcze luźniejsze normy, zalecane postępowanie, jednak nie wymagane/ dobrze by było, gdyby
· Treści
o Zwyczaje – formy spędzania wolnego czasu, reguły życia codziennego
o Moralność – co jest dobre a co jest złe; czy oddawać dług, czy kłamać
o Prawo – skodyfikowane, regulują tą samą sferę co moralność, są sformalizowane, zapisane
o Styl artystyczny – co w danym społeczeństwie uznawane jest piękne/brzydkie
Dobrze jest gdy prawo i moralność się pokrywają.
Jak egzekwowane jest przestrzeganie norm społ :
· Kontrola społ – system sankcji społ, które prowadzą do podtrzymywania norm społ
· Sankcje pozytywne (nagrody) pochwały uznanie prestiż honory
· Sankcje negatywne ( kary)
Kontrola społ pokazuje/ każe nam się zachowywać w określony sposób
Formy kontroli społ
· Wewnętrzna/ zewnętrzna
Ø Kontrola wewnętrzna – odczuwamy jako najmniej dotkliwą. Normy społ zinternalizowane uwewnętrznione, które my sami uważamy za właściwe. Regulacja naszego zachowania, które dyktuje nam sumienie. Nasz wewnętrzny drogowskaz sami wybieramy jak się zachować
Ø Kontrola zewnętrzna – wszystko to co przywołuje nas do porządku gdy zawodzi kontrola wewnętrzna. Jest to system kar i nagród
· Formalna/ nieformalna
Ø Kontrola formalna – sankcja zapisana w postaci prawa, regulaminu
Ø Kontrola nieformalna – wszystkie rodzaje kontroli, które nie są zapisane- opinia publiczna, oznaki szacunku, zniewagi, wzrost prestiżu, wyśmiewanie, lekceważenie aż do ostracyzmu i wykluczenia społ.
Generalizacja hamowania
· Silna kontrola społ. powoduje obniżenie każdej aktywności nie tylko związanych z zachowaniami dewiacyjnymi ( państwa totalitarne)
Historyczna zmienność norm
· Społeczeństwo przednowoczesne – względna stabilność systemu akcjonormatywnego, rygoryzm przestrzegania, sztywność i stosunkowa jednolitość i powszechność norm
· Społ nowoczesne – liberyzacja, różnorodność norm, relatywizacja norm, indywidualizacja postrzegania norm.
Specyfika społeczeństw współczesnych pod względem stosunku do norm( sprzeczne tendencje)
· Osłabienie kontroli nieformalnej ( migracje do miast)
· Wzmożona kontrola formalna ze strony państwa prawo nadzorowanie, ewidencjonowanie monitoring ( Big Brother)
· Globalizacja – wielokulturowość
· Indywidualizacja demokratyzacja życia społ – dążenie do powiększania sfery wolności osobistej
· Emancypacja prymat praw człowieka nad prawami zbiorowości
· Indukcja dowartościowanie grup mniejszościowych
· Poszerzanie granic normy to co kiedyś uważano za „nienormalne” „anormalne” staje się normalnie tolerowane lub akceptowane
Zmiana podejścia do dewiacji społ
· Wobec zmienności historycznej i kulturowej norm społ nie można jednoznacznie określić czym jest dewiacja. Określenie dewiacja ma zwykle charakter sytuacyjny lokalny, przygodny
· Koncentracja na przyczynach zachowań dewiacyjnych. Nie na karaniu skutków – profile
· ...
bopotrzebuje1