Wiedza studentów kierunków medycznych na temat aktywności sportowej osób niepełnosprawnych.pdf

(280 KB) Pobierz
Microsoft Word - PRACA MGR.doc
Physiotherapy & Medicine
www.pandm.org
MAŁGORZATA KRAWIEC
PRACA MAGISTERSKA
WIEDZA STUDENTÓW KIERUNKÓW MEDYCZNYCH NA
TEMAT AKTYWNO ĺ CI SPORTOWEJ OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH
KATOWICE 2008
SPIS TRE ĺ CI
I. WST Ħ P ………………………………………………………………….……………..... 2
1. Wpływ aktywno Ļ ci fizycznej na organizm człowieka ……………………….….... 3
2. ĺ wiadomo Ļę społeczna ludzi niepełnosprawnych ………………………………... 4
3. Sport niepełnosprawnych ……………………………………………………….... 7
3.1. Rozwój sportu osób niepełnosprawnych w Polsce i na Ļ wiecie …………….. 10
3.2. Organizacje i zrzeszenia zajmuj Ģ ce si ħ sportem osób niepełnosprawnych …. 12
II. CEL PRACY ………………………………………………………………………….. 16
III. MATERIAŁ I METODYKA BADANIA ………………………………………….... 17
IV. WYNIKI I ICH OMÓWIENIE …………………………………………………….... 18
V. PODSUMOWANIE ………………………………………………………………….. 38
VI. WNIOSKI …………………………………………………………………………… 41
VII. PI ĺ MIENNICTWO ………………………………………………………………… 42
ANEKS ……………………………………………………………………………... 45
2
I.
WST Ħ P
Karta Praw Osób Niepełnosprawnych uchwalona przez sejm RP w 1997 roku,
stanowi, Ň e „osoby niepełnosprawne, to osoby, których sprawno Ļę fizyczna, psychiczna lub
umysłowa trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemo Ň liwia Ň ycie codzienne, nauk ħ ,
prac ħ oraz pełnienie ról społecznych, zgodnie z normami prawnymi i zwyczajowymi
[Karta…, 1997].” [14]. Przyjmuj Ģ c jako kryterium rodzaj niepełnosprawno Ļ ci wyró Ň nia si ħ :
osoby z uszkodzeniami sensorycznymi, do których nale ŇĢ osoby niewidome i słabo
widz Ģ ce oraz głuche i słabo słysz Ģ ce,
osoby z niesprawno Ļ ci Ģ motoryczn Ģ , czyli osoby z uszkodzeniem narz Ģ du ruchu oraz
osoby z przewlekłymi chorobami narz Ģ dów,
osoby z niepełnosprawno Ļ ci Ģ psychiczn Ģ , w tej grupie znajduj Ģ si ħ osoby umysłowo
upo Ļ ledzone z niepełnosprawno Ļ ci Ģ intelektualn Ģ , osoby psychicznie chore
z zaburzeniami osobowo Ļ ci i zachowania oraz osoby cierpi Ģ ce na epilepsj ħ [20].
Na Ļ wiecie z roku na rok zwi ħ ksza si ħ liczba osób niepełnosprawnych, którzy obecnie
stanowi Ģ 10% populacji całego społecze ı stwa. W Polsce wyniki bada ı GUS z 1997 roku
wykazały, Ň e liczba osób niepełnosprawnych wyniosła w tym roku około 500 mln 200 tys.
osób, tj. ogółem 14% wszystkich Polaków. Oznacza to, Ň e w blisko co drugim gospodarstwie
polskim pomi ħ dzy prawnymi lub biologicznymi członkami rodziny znalazła si ħ osoba
niepełnosprawna [3].
Liczba osób niepełnosprawnych wzrasta, a mimo to osoby te nadal spychane s Ģ na
margines Ň ycia całego społecze ı stwa. Pomoc w akceptacji i integracji niepełnosprawnych z
lud Ņ mi pełnosprawnymi jest wa Ň nym elementem polityki wszystkich pa ı stw Ļ wiata. Władze
wraz ze społecze ı stwem powinny znosi ę wszelkie bariery ideowe, kulturowe, jak równie Ň
architektoniczne, aby niepełnosprawni poczuli si ħ pełnoprawnymi uczestnikami Ň ycia
społecznego. Od tego zale Ň y te Ň poziom i rodzaj niepełnosprawno Ļ ci oraz podej Ļ cia samych
poszkodowanych do własnych ogranicze ı . Niepełnosprawno Ļę nie powinna by ę form Ģ
dyskryminacji ani odizolowania si ħ od reszty społecze ı stwa.
Sport, rekreacja i turystyka s Ģ jednym z wielu czynników Ň ycia, które mog Ģ posłu Ň y ę
poprawie Ň ycia osobom niepełnosprawnym. Ruch kształtuje Ļ wiadomo Ļę osób upo Ļ ledzonych
3
zarówno fizycznie jak i psychicznie oraz ma pozytywny wpływ na organizm człowieka.
Poprzez sport łatwiej otworzy ę si ħ na Ļ wiat, skomunikowa ę si ħ z innymi, zarówno pełno jak
i niepełnosprawnymi. Wspólne spotkania podczas zawodów czy treningów pomagaj Ģ
doskonali ę si ħ , dorówna ę innym, sprawdzi ę swoj Ģ osobowo Ļę i odporno Ļę psychiczn Ģ .
1.
Wpływ aktywno Ļ ci fizycznej na organizm człowieka
Aktywno Ļę fizyczna jest wa Ň nym czynnikiem kształtuj Ģ cym i rozwijaj Ģ cym nasze
narz Ģ dy. Ruch i praca wpływa na otaczaj Ģ cy nas Ļ wiat i stanowi podstawowy element
zdrowego trybu Ň ycia. Systematyczne ę wiczenia i trening fizyczny wzmacniaj Ģ wszystkie
narz Ģ dy człowieka, a w szczególno Ļ ci układ mi ħĻ niowo – kostny.
Aktywno Ļę ruchowa zwi ħ ksza sił ħ , mas ħ i wytrzymało Ļę mi ħĻ ni. Struktura kostna
wzmacniana jest przez zwi ħ kszenie uwapnienia beleczek kostnych. Głównym czynnikiem
działaj Ģ cym na tkank ħ kostn Ģ jest wła Ļ ciwe obci ĢŇ enie mechaniczne, które wpływa na
budow ħ ko Ļ ci. Ę wiczenia chroni Ģ aparat torebkowo-wi ħ zadłowy przed uszkodzeniem,
poprawi Ģ stabilno Ļę stawów poprzez zachowanie elastyczno Ļ ci i odpowiedniej długo Ļ ci
elementów okołostawowych.
Poza aparatem ruchu, wysiłek fizyczny usprawnia układ kr ĢŇ eniowo- oddechowy.
Korzystnie wpływa na sprawno Ļę zapotrzebowania tlenowego, przez zwi ħ kszony przepływ
krwi. Pod wpływem zwi ħ kszonej aktywno Ļ ci fizycznej dochodzi do przerostu mi ħĻ nia
sercowego, ro Ļ nie siła skurczu i obj ħ to Ļę wyrzutowa serca. Powi ħ ksza si ħ te Ň przepływ
wie ı cowy i rezerwa wie ı cowa, co poprawia zdolno Ļę do wykonywania wysiłków fizycznych
i pokonywania obci ĢŇ e ı zewn ħ trznych. Aktywno Ļę fizyczna korzystnie wpływa na czynno Ļę
mi ħĻ ni oddechowych, tym sposobem poprawie ulega mechanika oddychania i podstawowe
parametry wentylacyjne. Kształtuje równie Ň budow ħ klatki piersiowej, wpływaj Ģ c na postaw ħ
ciała.
Du Ň e znaczenie ma te Ň wpływ aktywno Ļ ci ruchowej na przemian ħ materii. Poł Ģ czenie
ruchu z wła Ļ ciw Ģ diet Ģ pomaga utrzyma ę wła Ļ ciwy ci ħŇ ar ciała. U ludzi aktywnych fizycznie
zmienia si ħ skład ciała, niezale Ň nie od wieku. Cechuje ich mała ilo Ļę tłuszczu, zwi Ģ zane jest
to z redukcj Ģ tkanki tłuszczowej zarówno ogólnej jak i podskórnej, a wzrostem mi ħĻ niowej.
Wysiłek fizyczny oddziałuj ħ na skład ustroju w całym okresie Ň ycia człowieka, pod jego
4
wpływem podnosi si ħ poziom „dobrego” cholesterolu (HDL) ,a obni Ň a poziom „złego” (LDL)
[7, 9].
Szczególne znaczenie maj Ģ zmiany w układzie nerwowym, które dotycz Ģ
kształtowania funkcji koordynacyjnych ró Ň nych grup mi ħĻ niowych, poszczególnych mi ħĻ ni i
jednostek motorycznych. Ę wiczenia fizyczne poprawiaj Ģ kontrole uło Ň enia ciała i przebiegu
ruchów, a tak Ň e odgrywaj Ģ zasadnicz Ģ rol ħ w nauczaniu ró Ň nych czynno Ļ ci ruchowych,
pomagaj Ģ c w tworzeniu nowych i utrwalonych wzorców ruchowych. W ten sposób
powtarzane ę wiczenia rozwijaj Ģ pami ħę ruchow Ģ oraz szybko Ļę i łatwo Ļę oddziaływania na
bod Ņ ce zewn ħ trzne. Aktywno Ļę fizyczna wpływa na zdolno Ļę utrzymywani równowagi ciała,
kształtuje i koryguje reakcj ħ układu nerwowego, dopasowuj Ģ c jego działanie do aktualnych
potrzeb [7, 10].
Aktywno Ļę ruchowa wywiera tak Ň e pozytywny wpływ na odporno Ļę organizmu,
zmniejsza czynniki ryzyka wielu chorób i działa terapeutycznie na ich skutki. Poprawia
samopoczucie i działa korzystnie na sfer ħ psychiczn Ģ .
2.
ĺ wiadomo Ļę społeczna ludzi niepełnosprawnych
Społecze ı stwo postrzega i ocenia osoby niepełnosprawne w zale Ň no Ļ ci od warto Ļ ci
jakie wyznaje. Wi ĢŇ e si ħ to z wieloma czynnikami osobowo Ļ ciowymi, społecznymi
i kulturalnymi. Stopie ı otwarto Ļ ci społecze ı stwa przes Ģ dza w du Ň ej mierze o udziale
niepełnosprawnych w Ň yciu społecznym. Kieruj Ģ nimi dwie koncepcje, z których pierwsza to
uczestnictwo osób niepełnosprawnych w Ň yciu i działalno Ļ ci osób sprawnych. Pomoc
społecze ı stwa w d ĢŇ eniu do stworzenia dogodnych warunków Ň ycia, poprzez integracj ħ
i wyrównanie szans na dalszy rozwój. Przeciwnym kierunkiem jest model społecze ı stwa
separacyjnego, który przyjmuje, Ň e osoby niepełnosprawne nara Ň one s Ģ na nietolerancj ħ
i agresywno Ļę ze strony społecze ı stwa sprawnych. St Ģ d koncepcja stworzenia zamkni ħ tych
społeczno Ļ ci, w których istnieje pełne zrozumienie. Gdzie Ň ycie inwalidów b ħ dzie
zorganizowane w swoisty sposób, wynikaj Ģ cy z ich stylu Ň ycia. Uczestnictwo osób
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin