Zobaczyć siebie.pdf

(3873 KB) Pobierz
TOM_POKONFERENCYJNY_2010.indd
720317022.016.png
pod redakcją Mikołaja Jazdona i Katarzyny Mąki-Malatyńskiej
Centrum Kultury Zamek
Poznań 2011
720317022.017.png
SPIS TREŚCI
Polski film dokumentalny przełomu wieków
Wstęp
. 05
pod redakcją Mikołaja Jazdona, Katarzyny Mąki-Malaty
ąki-Malaty
ą
ńskiej
I Polska współczesna
© Copyright by the authors
Jadwiga Hucková Kino wykalkulowane, czyli zabawić na śmierć .11
Mirosław Przylipiak Kino Paladino, albo schyłek wielkich narracji . 31
ks. Marek Lis Przed i po Dekalogu. Spojrzenie na polską religijność . 51
Andrzej Michalak Żeby nie bolało– etyczne problemy
w polskim dokumencie po 1989 roku . 61
Wojciech Otto Niepełnosprawni w polskim dokumencie filmowym.
Wizerunki i strategie autorskie . 73
Anna Sliwinska Pieniądz potrzebny od zaraz. Dokumentalne obrazy
Polak
olak w żyj
żyż ących w Wielkiej Brytanii i Republice Irlandii . 91
II Pamięć dokumentu
Recenzja naukowa:
Małgorzata Smolen Ekshumacja czasu, czyli korzystanie
z archiwalnych materiałów filmowych
w polskim filmie dokumentalnym po 1989 roku . 109
prof. dr hab. Małgorzata Hendrykowska
Ewa Ciszewska
Andrzej Michalak W służbie pamięci
– o filmach dokumentalnych Andrzeja Barta
. 129
Korekta:
Katarzyna
Maka-Malatynska Rola świadka w dokumentalnych obrazach Shoah
na przykładzie filmu PamiętamMarcela Łozińskiego .147
Anna Mrozewicz Dokument i pamięć. Czego poszukuje Jacob Dammas
– reżyser i bohater „Kredensu”
Zespół
Projekt okładki i opracowanie graficzne, skład:
Kredensu”
Kredensu? . 159
Mateusz Witkowski
III Dokumentalne portrety
Mikołaj Jazdon Autobiografia dokumentalisty
–SpotkaniaKazimierza Karabasza
. 173
Piotr Pławuszewski Portrety kobiet (nie)porównywalnych.
Wydawca:
O trzech filmach dokumentalnych
Wandy Różyckiej-Zborowskiej
. 185
Centrum Kultury ZAMEK
Krzysztof Kozłowski Czarodziejska góraMarii Zmarz–
Marii Zmarz–
Marii Zmarz Koczanowicz
amerykański portret Czesława Miłosza
. 195
Poznań 2011
Wydanie I
Marek Hendrykowski Dokument jako twórczość i powinność
. 205
olakó
PolaP ó
720317022.018.png 720317022.019.png 720317022.001.png 720317022.002.png 720317022.003.png 720317022.004.png
Polski film dokumentalny to temat rzadko podejmowany przez
filmoznawców. Czy rzeczywiście, jak twierdzą niektórzy twórcy i krytycy, dokument
w Polsce przeżywa poważny kryzys? Czy sztuka dokumentalna umiera? Czy istnieje
jeszcze polska szkoła dokumentu – wyjątkowa i rozpoznawana przez miłośników
kina na całym świecie?
Po roku 1989 zmieniał się w Polsce system produkcji i dystrybucji
filmów dokumentalnych. Kino faktów stawało się stopniowo nurtem niszowym,
wiodło żywot wyłą
ywot wy cznie festiwalowy lub w najlepszym wypadku prezentowane
byo w telewizji w późnych godzinach nocnych. Jednocześnie w polskich kinach
zaistniał pełnometrażowy film dokumentalny. Wydawnictwa audiowizualne za częły
wydawać krótkie filmy dokumentalne na płytach DVD.
Czym jest dziś współczesny film dokumentalny? Jaka jest jego kondycja
w świecie mediów zdominowanym przez rozrywkę, sensację, widowisko,
ekstremalne zjawiska obyczajowe? Jaki był
ekstremalne zjawiska obyczajowe? Jaki by wpływ telewizji na film dokumentalny
ostatnich dwudziestu lat? Czy powszechnie dostępny lekki sprzęt, kamery
cyfrowe, łatwość montażu przyczyniły się do szerszego zainteresowania filmem
dokumentalnym? Czy ułatwiły one dotarcie do najgłębszych pokł
bszych pokadów ludzkiej
wrażliwości, emocjonalności, życia duchowego? Czy też może stało się wręcz
przeciwnie, swoista „łatwość” nowego medium okazała się pułapką, doprowadzając
z jednej strony do skrajnego ekshibicjonizmu, z drugiej – do wojeryzmu?
W jaki sposób nasi dokumentali
bszych pokł
ó ści interpretują otaczającą nas rzeczywistość?
Jak reagują na przemiany ustrojowe, ekonomiczne i idące wraz z nimi przemiany
postaw życiowych, mentalnych? Czy zmiana sposobu produkcji i dystrybucji filmu
ób nasi dokumentali
a na jego poetyk ? W jakim stopniu
współczesne rozwiązania techniczne determinują artystyczny kształ
ób znacó ący wpłyn
łył ęła na jego poetykę
a na jego poetykę
łt kina fakł ów? Czy
w ostatnich latach kino dokumentalne zaczęło podejmować nowe tematy? Czy twó
artystyczny ksztat kina fakt
nowe tematy? Czy tw rcy
ówó ą do dzisiejszego widza?
Kino dokumentalne wydaje się dziś niezwykle zróżnicowane. Jest
to z pewnością jedną z konsekwencji przemian w sposobie dystrybucji, coraz
wyraźniejszej konieczności odpowiadania na odbiorcze zapotrzebowania, ale
i zmian w sferze techniki i wreszcie nieustannych autorskich poszukiwań. Teksty
zamieszczone w tym tomie przekonują, że polski film dokumentalny jest żywy, że
jest swoistym sejsmografem odnotowującym najdrobniejsze drgnienia w naszym
społeczeństwie. Reżyserzy poruszają tematy nieobecne dotąd w dokumencie, ale
rodk w wyrazu, form, kt
ów wyrazu, form, kt
óre dobitniej przemówi
7
ywot wyłą
był
był
dokumentalnego w sposób znacz
artystyczny kształ
nowe tematy? Czy twó
szukają nowych środkó
rodkó
ó
720317022.005.png 720317022.006.png 720317022.007.png 720317022.008.png 720317022.009.png
i powracają do wątków podejmowanych przed laty. Zmieniają się środki
artystycznego wyrazu. Niektóre zjawiska okazały się efemerydami, inne na trwałe
zapisały się w historii polskiego dokumentu. Niniejszy tom pozwala przyjrzeć się
twórczości najmłodszego pokolenia twórców, ale i z perspektywy lat raz jeszcze
spojrzeć na filmy dokumentalistów od dawna znanych i cenionych, jak Kazimierz
Karabasz czy Marcel Łoziński.
Na tom Zobaczyć siebie. Polski film dokumentalny przełomu wieków
złożyyyo się kilkanaście tekstów zarówno autorów już uznanych, jak i młodych
badaczy dokumentu. Znaczna część z nich dotyczy zjawisk we współczesnym
kinie dokumentalnym, które odbijają przemiany społeczne i kulturowe w Polsce
ostatnich lat. Dokument nadal opisuje współczesną rzeczywistość, dotyka
tematów tabu [niepełnosprawność], zapuszcza się na nowe obszary społecznego
życia [emigracje ostatnich lat]. Niekiedy robi to rzetlenie, uczciwie, z poczuciem
obowiązku świadczenia. Innym znów razem kryguje się przed widzem, stara
się go rozbawić, uwieść, zauroczyć. Dokument dziś nie jest bowiem dziełem
funkcjonującym w społecznej i kulturowej próżni. Coraz częściej staje się towarem,
którego atrakcyjność gwarantuje wysoką sprzedaż.
Wypełniając artystyczny obowiązek opisu kondycji współczesnej Polski,
nie porzuca fascynacji przeszłością. Nadal powstają i cieszą się zaintersowaniem
dystrybutorów i widzów filmy historyczne. Część z nich uzupełnia białe plamy,
odkł
Wciąż powstają na pierwszy rzut oka skromne, ale i przemujące portrety
indywidualne. Jednostkowy bohater pozostaje siłą współczesnego dokumentu
– niezależnie od tego, jaki temat zostaje w filmie podjęty. W jednym zwywiadów
Kazimierz Karabasz zapytany: „Co jest tworzywem filmu dokumentalnego:
człowiek czy zdarzenie?“ odpowiada jednoznacznie: „Człowiek. Tematem jest
zawsze człowiek. Zdarzenia są tylko czymś, co napędza opowiadanie o człowieku,
sprawiają, że coś się znim dzieje“ 2 .
We współczesnym poskim dokumencie przeglądamy się my, ale
i przeglądają się autorzy. Wszechstronna, wielokierunkowa analiza uświadamia,
że pomimo przemian, poszukiwania nowych form, polski film dokumentalny
zazwyczaj pozostaje dziełem sztuki filmowej z silnym piętnem autorskim. „Myślę, że
dokument zawsze miał ambicje osobistej wypowiedzi, bo przecież życie wewnętrzne
autora jest takim samym elementem rzeczywistości, jak ta, którą filmujemy. Film
dokumentalny bierze się z połączenia opisywanego świata z idywidualnością autora,
z jego przemyśleniami, intensywnością patrzenia, z jego wrażliwością i intuicją.
Wciąż szukamy optymalnych sposobów na przekaznie widzowi naszego punktu
widzenia, naszych emocji“ 3 .
Mikołaj Jazdon
Katarzyna Mąka-Malaty
ąka-Malaty
ńska
zawaszczoną przez totalitaryzmy XX wieku. Co ciekawe, to
wwwaśnie podjemowaniu tematów historycznych, towarzyszy pogłębiona refleksja
etyczna, tak charakterstyczna niegdyś dla polskiego dokumentu. Współczesny
dokumentalny film historyczny poszukuje nowych form, konwencji opowiadania.
Łączy element kreacji, inscenizacji z archiwaliami, relacjami świadków. To, co nadal
pozostaje w nim szczególne, to silne spersonalizowanie przekazu. Tym samym,
pozostając działalnością artystyczną, wpisuje się w coraz popularniejszą metodę
badania historii z perspektywy jednostkowego doświadczenia. Według niektórych
uczonych refleksja nad przeszłością wymusza jej prywatyzację 1 . Indywidualne
świadectwo bywa dziś często wyżej cenione niż opis zmierzający do obiektywizacji,
„dyskurs pamięci“ zdaje się przejmować we wł
zawł
Serdecznie dziękujemy Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu,
Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej
oraz Instytutowi Filologii Polskiej UAM w Poznaniu
za wsparcie projektu.
2 K. Karabasz, Tematem jest zawsze człowiek,
ł rozm. A. Dębogórska, http://www.stopklatka.pl/
we wadanie „dyskurs historii“.
wywiady/wywiad.asp?wi=31740, (data odczytu: 12.12.2009).
1 F. Ankersmit, Postmodernistyczna „prywatyzacja” przeszłłł ści , przeł. M. Zapędowska, (w:) Narracja,
3 M. Łoziński, Nowa szkoła polskiego dokumentu,
rozm. K. Mąka-Malaty
ąka-Malaty
ńska, (w:) Klucze
reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, red. Ewa Domańska, Kraków 2004,
do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym, red. M. Hendrykowska, Poznań
s. 387.
2005, s. 212.
8
9
odkł
odkamuje przestrzeń zawł
we wł
720317022.010.png 720317022.011.png 720317022.012.png 720317022.013.png 720317022.014.png 720317022.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin