ZAGADNIENIA NA EGZAMIN socjologiczne podstawy reso.docx

(16 KB) Pobierz

ZAGADNIENIA NA EGZAMIN

  1. Pedagogika resocjalizacyjna jako nauka praktyczna (trójstopniowa budowa pedag. Reso.)
  2. 4 wielkie metateorie, które formułują myślenie o świecie (t. konfliktu, interakcyjna, wymiany itp.)
  3. Teoria funkcjonal-stukt (equilibrium, pojęcie systemu itd.)
  4. Pojęcia t. konfliktu: zarysować zderzenie między rządzącymi rządzonymi, jakie el. Umacniają rządzenie, jakie el. Powodują, że my możemy to rządzenie naruszyć (władza własność media); masa, wartości, przywódca
  5. Teoria wymiany – na czym polega, co to znaczy, jak my się zachowujemy, co to jest prawo malejącej użyteczności krańcowej
  6. Teoria inter: rozwój syt. Zal. Od znaczenia – co to znaczy znaczenia, typy znaczeń, zachowania które niosą znaczenie
  7. Podstawowe struktury świata społ: grupy (pojęcie grupy – pojęcie my i treść społ)
  8. El. Budujące treść społ (uczestnictwa itd.)
  9. Społ. Wychowujące (kwiatek socjalizacji) – umieć wyróżnić typy instytucji (co to jest instytucja, typy instytucji: wychowania naturalnego - rodzina, bezpośr – szkoła jest bezpośr. - i pośr.)
  10. Rola społ – co to jest, jakie el. Ją budują (el: rozróżnienie 4 filarów, jaźń, zadania żciowe itd.)
  11. Pojęcie typu biograficznego jednostki – jakie typy, co jest dominantą, jaki el. roli w poszczególnych typach
  12. Wektorowe rozumienie teorii zw. z reso (teorie etiol, kontroli, naznaczenia)
  13. Poszczególne nazwiska dopasować do odpowiednich teorii (z ćwiczeń)

14.   Etiol: Merton, Cohen, Miller, Matza i Sykes, Sutterland (z ćwiczeń!)

  1. Szkoła Chicagowskiej – UMIEĆ i chuj
  2. Teoria kontroli: Hirszi, Durkheim
  3. Teoria naznacz: Goffman (Siemaszko, 5 kroków wchodzenia w naznaczenie), ogólnie wiedzieć, na czym polega sam problem, karać/nie karać? Na egz. Mówić, że kurwa karać, bo jeszcze cię obleje
  4. Co się składa na umiej. Sprawow. Władzy wg Woronieckiego
  5. Cechy poszcze. Filarów (karcenia itd.)
  6. Pojęcie pomocniczości
  7. Negatywny/pozyt aspekt pomocniczności
  8. Warunki uaktywnienia się pomocniczości w środ. (ludzie lubią mieć, móc itp.)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin