Szkolna wodna bateria galwaniczna(06-2010).pdf

(316 KB) Pobierz
chemia_06 tytulowa_chemia_5.qxd
Metodyka i praktyka szkolna
Szkolna wodna
bateria galwaniczna
ANTONI TARNOGRODZKI, ANDRZEJ SZUMMER
w których przedstawiono wodną
baterię galwaniczną jako łado-
warkę akumulatorków, w tym artykule za-
proponowano tę baterię jako pomoc dy-
daktyczną. Zamiast wstępu cytujemy opinię
dr Elżbiety Zawistowskiej – dyrektor Li-
ceum Ogólnokształcącego im. S. Staszica
w Warszawie: „ Wodna bateria galwaniczna
powinna być standardowym wyposażeniem
szkolnego laboratorium ”.
prosty. Z praktycznego punktu widzenia
istotne jest jednak to, że ogniwo takie pra-
cuje, dostarczając znaczącego napięcia
ok. 0,85 V. Spadek tego napięcia w czasie,
związany z zużywaniem się elektroaktyw-
nych substancji w pobliżu elektrod, można
powstrzymać przez ciągłe mieszanie wody
lub, tak jak w naszym przypadku, cykliczne
zanurzanie i wynurzanie elektrod, sprzyja-
jące także usuwaniu pęcherzyków ewentu-
alnie nagromadzonych na ich powierzch-
niach gazów.
Od strony konstrukcyjnej ogniwo to sta-
nowi owinięta siatką z włókna syntetyczne-
go pojedyncza płytka cynkowa, umieszczo-
na pomiędzy dwiema płytkami miedzia-
nymi (Fot. 1.), lub pojedyncza elektroda
miedziana umieszczona pomiędzy dwiema
elektrodami cynkowymi. Obie elektrody
jednego ogniwa owinięte są wspólnie folią
izolacyjną w taki sposób, że górne i dolne
krawędzie elektrod nie są zakryte, co umo-
żliwia swobodny przepływ wody pomiędzy
Ogniwo
Wwodzie wodociągowej, wskutek jej
autodysocjacji, znajduje się niewielka ilość
jonów H + iOH , a także – z powodu obec-
ności rozpuszczonych w niej substancji nie-
organicznych – jony Ca 2+ ,Mg 2+ , Na + , Cl ,
CO 2– iinne. Jest to zatem środowisko
w pewnym stopniu przewodzące prąd elek-
tryczny.
Można zatem zbudować najprostsze
ogniwo galwaniczne, wprowadzając do ta-
kiej wody elektrody z różnych metali, np.
z miedzi i cynku, które uzyskują wtedy ró-
żne ładunki. Elektroda miedziana uzyskuje
wyższy potencjał elektryczny niż elektroda
cynkowa, czyli elektroda miedziana jest do-
datnia, a cynkowa – ujemna. Po zamknię-
ciu obwodu elektrycznego przez połącze-
nie wyprowadzeń obu elektrod z zew-
nętrznym odbiornikiem energii elektrycz-
nej następuje przepływ prądu, związany
z procesami redukcji na elektrodzie mie-
dzianej i procesami utleniania na elektro-
dzie cynkowej. Jednoznaczny opis tych
procesów, z uwagi na złożoność i zmien-
ność składu wody wodociągowej, nie jest
Fot. 1. Elementy składowe pojedynczego ogniwa
6/2010
19
W nawiązaniu do artykułów [1, 2],
714177330.006.png 714177330.007.png
Metodyka i praktyka szkolna
Fot. 2. Bateria ogniw
Fot. 3. Odnawianie otoczenia elektrod przez ich wynurzanie
nimi. Owinięcie folią ogniw spełnia taką
samą rolę, jak umieszczenie ogniw w od-
dzielnych naczynkach i tylko w niewielkim
stopniu wpływa na parametry baterii, nato-
miast w niektórych przypadkach jest bar-
dziej wygodne.
polepsza parametry baterii i wskazuje na
alternatywne możliwości jej zbudowania.
Bateria wytwarza napięcie 3 V.
W czasie pracy baterii na foli izolacyjnej,
w którą owinięte są ogniwa, pojawia się
osad. Na rysunku 1 przedstawiono wynik
mikroanalizy rentgenowskiej jego składu
chemicznego. Jak widać, w osadzie znajdu-
ją się związki cynku (pochodzącego z roz-
puszczania się anody cynkowej – tym sa-
mym wyjaśnia się schemat procesu
przebiegającego z udziałem tej elektrody)
oraz związki wapnia, chloru, siarki, krze-
mu, glinu, tlenu i węgla (pochodzące z re-
Bateria
Baterię stanowią cztery połączone sze-
regowo ze sobą ogniwa zanurzone piono-
wo w wodzie (Fot. 2. i 3.), przy czym odle-
głość pomiędzy nimi wynosi 3–4 cm,
a ponadto jedna para ogniw skrajnych za-
nurzona jest w dodatkowym naczynku, co
Rys. 1. Wynik mikroanalizy składu chemicznego osadu, powstającego w czasie pracy ogniwa
20
Chemia w Szkole
714177330.008.png 714177330.009.png 714177330.001.png
Metodyka i praktyka szkolna
akcji elektrodowych różnych substancji
znajdujących się w wodzie wodociągowej).
Obciążając baterię diodami świecącymi ja-
ko odbiornikami energii elektrycznej, można
wyznaczyć zależność mocy baterii od czasu
zanurzenia elektrod i temperatury wody
(rejestrując napięcie i zmiany prądu płynące-
go w obwodzie obciążonym diodami, w zależ-
ności od czasu zanurzenia elektrod) (Rys. 2.).
Dla zwiększenia efektu wizualizacji pracy ba-
terii można stosować diody migające.
Proponowane ćwiczenia
1. Wpływ domieszek w wodzie, stanowią-
cej elektrolit baterii, na natężenie prądu
zwarcia. Bierze się pod uwagę wodę de-
mineralizowaną, spożywczą wodę mine-
ralną oraz wodę wodociągową.
Rys. 2. Zależność mocy baterii od czasu pracy ogniwa, dla
dwóch temperatur wody
2. Wpływ napięcia baterii, tj. liczby ogniw,
na natężenie prądu zwarcia.
3. Określenie zależności mocy baterii od
czasu zanurzenia elektrod i temperatury
wody stanowiącej elektrolit (Rys. 2.).
4. Wyznaczenie stałej Faradaya.
Opis ćwiczenia
Wcelu wyznaczenia stałej Faradaya po-
sługujemy się zależnością:
M · I · t
Fot. 4. Konstrukcja obwodu elektrycznego z ogniwem,
służąca wyznaczaniu stałej Faradaya
m
m – ubytek masy elektrody cynkowej.
Zależność ta wynika z tego, że utlenia-
nie 1 mola cynku związane jest z przepły-
wem 2 F ładunku.
Do wyznaczania stałej Faradaya służy
specjalne pojedyncze ogniwo (Fot. 4.). De-
montujemy elektrody tego ogniwa. Elek-
trodę cynkową myjemy miękką szczotką
wwodzie wodociągowej, suszymy ją i waży-
my. Montujemy elektrody ogniwa, do któ-
rego podłączamy rejestrator prądu (mili-
amperomierz rejestrujący). Ogniwo zanu-
rzamy w wodzie o temperaturze 70°C, uru-
chamiamy stoper, mierzymy natężenie prą-
du zwarcia przez ok. 10 minut, przy czym
co 1 minutę wynurzamy elektrody z wody
na przeciąg około 5 sekund. Demontujemy
elektrody ogniwa, ponownie myjemy elek-
trodę cynkową miękką szczotką, suszymy ją
iważymy.
Zzanotowanych wartości prądu zwarcia
wyznaczamy średnie natężenie prądu zwar-
cia. Uzyskane dane podstawiamy do wzoru
6/2010
21
F =
2
gdzie:
F = 96485 C/mol – stała Faradaya,
M = 65,41 g/mol – masa atomowa cynku
(cynk jest dwuwartościowy),
I – natężenie prądu,
t – czas,
714177330.002.png 714177330.003.png 714177330.004.png
Metodyka i praktyka szkolna
iobliczamy stałą Faradaya. Otrzymany wy-
nik porównujemy z tablicową wartością tej
stałej i formułujemy wnioski. Jeśli np. śred-
ni prąd zwarcia wynosi I = 40 mA, czas
t = 10 min, to ubytek masy
m powinien
L ITERATURA
[1] Tarnogrodzki A., Szummer A., Projekt wodnej galwanicznej ładowar-
ki akumulatorka , „Wiadomości Elektrotechniczne”, 2008 nr 8, 48.
[2] Tarnogrodzki A., Szummer A., Jeszcze o wodnej galwanicznej ładowar-
ce akumulatorków , „Wiadomości Elektrotechniczne”, 2009 nr 8, 40–41.
wynosić ok. 8 mg.
prof. dr. inż. ANDRZEJ SZUMMER
Po li tech ni ka War szaw ska,
In sty tut Tech ni ki Lot ni czej i Me cha ni ki Sto so wa nej.
dr inż. ANTONI TARNOGRODZKI
Po li tech ni ka War szaw ska,
In sty tut Tech ni ki Lot ni czej i Me cha ni ki Sto so wa nej.
Konkurs! Konkurs! Konkurs! Konkurs! Konkurs!
Zapraszamy Państwa
do udziału w konkursie na scenariusz lekcji pt.
Jaka jest przyczyna efektu energetycznego
reakcji chemicznej?
Prace konkursowe, opracowane przez pojedyncze osoby (w dwóch eg-
zemplarzach i w formie elektronicznej na płycie CD; tekst jako doku-
ment WORD; grafika, wykresy, zdjęcia w formacie jpg o rozdzielczo-
ści 300 dpi), prosimy opatrzyć godłem. Analogiczne godło należy
umieścić na zaklejonej kopercie, zawierającej dane personalne (imię
inazwisko, dokładny adres prywatny, miejsce pracy).
Termin nadsyłania prac konkursowych
15 marca 2011 r.
Scenariusze należy przesyłać na adres:
Redakcja czasopisma „Chemia w Szkole”
Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza Sp. z o.o.
01-194 Warszawa, ul. Młynarska 8/12
Na autorów najciekawszych prac czekają nagrody:
Inagroda – 1000 zł,
II nagroda – 750 zł,
III nagroda – 500 zł.
22
Chemia w Szkole
714177330.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin