''Szybciej, łatwiej, wydajniej, taniej - czyli kataliza w chemii'' (''Chemia w szkole'' 6-2007 r.).pdf

(223 KB) Pobierz
untitled
Metodyka i praktyka szkolna
Szybciej, łatwiej, wydajniej,
taniej –czyli kataliza w chemii
Scenariusz lekcji chemii w liceum
ROMUALD PIOSIK, ELŻBIETA KOWALIK
trzecich klas liceum ogólnokształcące-
go, o profilu biologiczno-chemicznym,
realizującej program chemii w zakresie roz-
szerzonym. Merytorycznie powiązany jest
z działem „Kinetyka i równowaga chemicz-
na”. Pozwala nauczycielowi chemii odnieść
się do problematyki znanej uczniom z życia
codziennego oraz zgłębianej na lekcjach
biologii. Uczniowie, wykonując doświadcze-
nia według instrukcji pisemnej, doskonalą
następujące umiejętności:
1. posługiwanie się pojęciami takimi jak:
kataliza (heterogeniczna, homogeniczna,
kwasowo-zasadowa, autokataliza, bioka-
taliza), katalizator, kontakt, centrum ak-
tywne, kompleks aktywny, inhibitor;
2. interpretowanie mechanizmu reakcji
katalitycznych;
3. klasyfikowanie katalizatorów na podsta-
wie mechanizmu ich działania;
4. wyjaśnianie wpływu katalizatorów na
przebieg procesów chemicznych oraz
biochemicznych;
5. wyjaśnianie znaczenia katalizy w zmniej-
szaniu zagrożeń dla środowiska natural-
nego;
6. dostrzeganie i interpretowanie zależno-
ści przyczynowo – skutkowych.
Cel ogólny tak przeprowadzonych zajęć
można sformułować następująco: udowod-
nienie młodzieży, że kataliza jest wszechobec-
na w naszym życiu, a jej zastosowania w prze-
myśle chemicznym są nadzieją na całkowite
wyeliminowanie „brudnych technologii”.
Scenariusz przewidziany jest na dwie go-
dziny lekcyjne, połączone w jedną jednostkę
metodyczną. Najważniejszym członem sce-
nariusza są opisy doświadczeń chemicznych,
możliwych do wykonania w szkolnej pra-
cowni chemicznej. Zestaw obejmuje dwa
pokazy oraz 7 doświadczeń uczniowskich,
wykonywanych w grupach 4–5 osobowych.
Uczniowie mają do dyspozycji:
karty pracy, opisy wykonywanych na lek-
cji doświadczeń,
odpowiednie odczynniki i sprzęt labora-
toryjny.
1. Część organizacyjna
Zaproponowane w scenariuszu do-
świadczenia ułożone są w sekwencje tema-
tyczne. Nauczyciel sam może zadecydować,
czy skorzysta z wszystkich, czy dokona pew-
nego wyboru. Najkorzystniejsze byłoby
rozwiązanie, w którym każda grupa
uczniów wykonywałaby zaproponowane
doświadczenia w sposób rotacyjny, gwaran-
tujący zetknięcie się z wybranymi aspekta-
mi katalizy. W tym celu przed lekcją przy-
gotowujemy siedem stanowisk. Przy
każdym stanowisku pracować będzie czte-
rech–pięciu uczniów (razem około trzy-
dziestu). Na każdym stoliku znajduje się
kilka probówek, mała zlewka, palnik gazo-
wy lub spirytusowy, łapka do probówek,
okulary ochronne. Do wspólnego użytku:
woda destylowana.
Odczynniki chemiczne:
Glukoza, błękit metylenowy, kwas siarko-
wy(VI), kwas solny, jodek potasu, siar-
czan(VI) miedzi(II), siarczan(VI) manga-
nu(II), zasada sodowa, skrobia, suszone
6/2007
23
S cenariusz powstał z myślą o młodzieży
221573965.011.png
Metodyka i praktyka szkolna
drożdże, kawałek surowego ziemniaka, woda
wapienna, winian sodowo potasowy, nadtle-
nek wodoru (w postaci wody utlenionej oraz
perhydrolu), siarczan(VI) żelaza(II), szcza-
wian sodu, manganian(VII) potasu, tlenek
manganu(IV), azotan(V) kobaltu(II), kostki
cukru, glukoza, mąka, woda wapienna,, drut
miedziany, benzyna, azotan(V) srebra(I),
woda amoniakalna, wodorotlenek sodu.
reakcji bez katalizatora i w jego obecności
wyjaśniają znaczenie terminów:
–kompleks aktywny,
–bariera energetyczna,
– regeneracja katalizatora.
3. Część doświadczalna
Doświadczenie 1. Rozkład nadtlenku
wodoru w obecności jonów żelaza – ka-
taliza homogeniczna
Do dwóch probówek wlewamy po 5 cm 3
wody utlenionej (3% roztworu nadtlenku
wodoru), po czym do jednej z nich wkra-
plamy 1 cm 3 1 mol/dm 3 roztworu siarcza-
nu(VI) żelaza(II). Umieszczamy u wylotu
probówki tlące się łuczywo. Obserwujemy
zmiany, zachodzące w obu probówkach.
Sprzęt:
Zlewki, probówki, butelka lub kolba pła-
skodennaopojemności 1 dm 3 , stoper, kol-
by okrągłodenne, kolby stożkowe, łaźnia
wodna, pipeta z nasadką, szczypce metalo-
we, palnik spirytusowy.
2. Część wprowadzająca
a) Uczniowie wymieniają przykłady zasto-
sowania katalizatorów, znane z techniki,
biologii, życia codziennego. Podawane
informacje rejestrują na tablicy w formie
odpowiedniego asocjogramu (Rys. 1).
b) Uczniowie próbują samodzielnie sfor-
mułować definicję katalizy i katalizatora.
c) Pracując w grupach nad przygotowany-
mi krótkimi tekstami wyjaśniają nastę-
pujące pojęcia (każda grupa jedno):
–kataliza heterogeniczna,
–kataliza homogeniczna,
–autokataliza,
–biokataliza.
d) Korzystając z wykresu przedstawiającego
zmiany energetyczne, zachodzące podczas
Spodziewane obserwacje i wnioski:
W roztworze nadtlenku wodoru w tem-
peraturze pokojowej nie zachodzą zmiany.
Po dodaniu jonów Fe 2+ roztwór pieni się
ponieważ zachodzi wydzielanie się gazu.
Gazem tym jest tlen. Reakcja rozkładu
nadtlenku wodoru pod wpływem jonów
Fe 2+ zachodzi dwuetapowo:
H 2 O 2 ( aq ) + 2Fe 2+ ( aq ) + 2H + ( aq )
2Fe 3+ ( aq ) + 2H 2 O (etap 1)
H 2 O 2 ( aq ) + 2Fe 3+ ( aq )
2Fe 2+ ( aq ) + O 2
Rys. 1.
24
Chemia w Szkole
+ 2H + ( aq )
(etap 2)
221573965.012.png 221573965.013.png 221573965.014.png
Metodyka i praktyka szkolna
Wdrugim etapie tej reakcji katalizator
odtwarza się. W postaci sumarycznej, prze-
bieg procesu można zapisać następującym
równaniem reakcji:
2H 2 O 2
O 2 + 2H 2 O
Doświadczenie 3. Tajemnica „niebie-
skiej butelki” – kataliza homogeniczna
Napełniamy butelkę lub kolbę płasko-
denną o pojemności 1 dm 3 do połowy wo-
dą destylowaną, wsypujemy do niej 5g sta-
łego wodorotlenku sodu i całość starannie
mieszamy, aż do uzyskania jednolitego roz-
tworu. Rozpuszczamy w uzyskanym roz-
tworze 10 g glukozy i dodajemy 2–5 cm 3
błękitu metylenowego. Otrzymany roztwór
mieszamy starannie aż do uzyskania bez-
barwnego, klarownego roztworu. Następ-
nie zamykamy butelkę korkiem i wstrząsa-
my jej zawartość, aż do pojawienia się
barwy niebieskiej. Po odstawieniu butelki
barwa roztworu zanika, a po ponownym jej
wstrząśnięciu – powraca. Czynność tę mo-
żemy powtórzyć kilkakrotnie.
Doświadczenie 2. Rozkład nadtlenku
wodoru w obecności katalazy – kataliza
heterogeniczna
Uwaga: Podczas wykonywania doświad-
czenia należy założyć okulary ochronne!
Do pierwszej probówki, zawierającej kil-
ka cm 3 wody utlenionej (3% roztworu wod-
nego nadtlenku wodoru) dodajemy szczyp-
tę suchych drożdży. Do drugiej probówki
zkilkoma cm 3 wody utlenionej dodajemy
nieco surowego, utartego ziemniaka. Do
wylotu obu probówek wprowadzamy roz-
żarzone łuczywo.
Spodziewane obserwacje i wnioski:
Trwała na powietrzu glukoza, w obecno-
ści błękitu metylenowego zostaje utleniona
do kwasu glukonowego. Sam błękit metyle-
nowy w środowisku zasadowym tworzy
bezbarwny związek, zwany błękitem leuko-
metylenowym oraz rodnik tlenowy, powo-
dujący utlenienie glukozy. Pod wpływem
tlenu (z powietrza) forma leuko- (bezbarw-
na) przemienia się w błękit metylenowy
(niebieski). Proces ten prawdopodobnie
można opisać następującymi równaniami
chemicznymi [1]:
(1) [błękit metylenowy] + + OH
niebieski
błękit leukometylenowy + ·O·
bezbarwny rodnik tlenowy
Spodziewane obserwacje i wnioski:
W obu probówkach następuje intensyw-
ne wydzielanie się gazu, podtrzymującego
palenie. Gazem tym jest tlen, produkt roz-
kładu nadtlenku wodoru. Suche drożdże
oraz surowe ziemniaki zawierają enzym ka-
talazę, który jest katalizatorem w przepro-
wadzonym doświadczeniu.
katalaza
2H 2 O + O 2
Katalaza pod wpływem wysokiej tempe-
ratury ulega rozkładowi, dlatego dodanie
do wody utlenionej kawałka ugotowanego
ziemniaka dałoby próbę negatywną.
Katalaza jest enzymem z grupy oksydo-
reduktaz, katalizującym w żywych komór-
kach proces rozkładu nadtlenku wodoru,
będącego niepożądanym produktem po-
średnim w cyklach metabolitycznych.
Otrzymana po raz pierwszy w postaci kry-
stalicznej w 1937 roku przez J.B. S UMNE -
RA . Znaczne jej ilości występują w komór-
kach zwierzęcych, np. w wątrobie, nerce,
leukocytach i erytrocytach (krwinkach
czerwonych), w bakteriach tlenowych oraz
wperoksysomach komórek roślinnych fo-
tosyntezujących.
(2) D-glukoza + ·O·
kwas D-glukonowy
(3) 2 błękit leukometylenowy + O 2
bezbarwny
2[błękit metylenowy] + + 2OH
niebieski
Katalizatorem w tej reakcji jest błękit
metylenowy, odtwarzający się w reakcji (3).
Dodatkowe informacje:
Doświadczenie z błękitem metyleno-
wym miało istotne znaczenie w odkryciu
6/2007
25
2H 2 O 2
221573965.001.png
Metodyka i praktyka szkolna
przez R OBERTA K OCHA w roku 1882 zaraz-
ków gruźlicy. Jeden z uczniów R. K OCHA ,
P AUL E HRLICH zabarwiał w ten sposób ich
komórki.
Spodziewane obserwacje i wnioski:
Aniony winianowe reagują z nadtlen-
kiem wodoru w temperaturze 40°C bardzo
wolno. W wyniku reakcji powstaje gaz, wy-
wołujący zmętnienie wody wapiennej – tzn.
tlenek węgla(IV). Przebieg reakcji można
wyrazić równaniem:
C 4 H 4 O 6 2– + 5H 2 O 2
6H 2 O + 2HCO 3 + 2CO 2
Doświadczenie 4. Wykrywanie pro-
duktów pośrednich podczas katalitycz-
nego utleniania anionów winianowych
(anionów kwasu 2,3-dihydroksybutano-
diowego)
Wskazówki metodyczne: Jedna część
uczniów wykonuje wariant (1), a druga
część wariant (2). Po wykonaniu całości
uczniowie dzielą się spostrzeżeniami i wnio-
skami na forum klasy.
Wprowadzenie do układu azotanu(V)
kobaltu(II) powoduje znaczne przyspiesze-
nie reakcji – tlenek węgla(IV) wydziela się
gwałtownie. Dodatkowym efektem jest
zmiana barwy mieszaniny z różowej
na ciemnozieloną, spowodowana utworze-
niem kompleksu przejściowego. Po zakoń-
czeniu reakcji kompleks ulega rozkładowi
i roztwór ponownie przybiera barwę różo-
1 . Proces ten można przedstawić odpo-
wiednim diagramem (rys. 2).
Wariant 1.
Do kolby okrągłodennej o pojemności
250 cm 3 wlewamy 50 cm 3 wody i doda-
jemy 3 g winianu sodowo-potasowego
KOOC–(CHOH) 2 –COONa. Po wymiesza-
niu składników podgrzewamy kolbę na łaź-
ni wodnej do temperatury 40°C. Do tak
przygotowanego roztworu wlewamy 20 cm 3
20% roztworu nadtlenku wodoru, zamyka-
my kolbę korkiem z rurką odprowadzającą,
której koniec zanurzamy w probówce z wo-
dą wapienną. Za pomocą stopera określa-
my czas pojawienia się zmętnienia.
Wariant 2.
Do kolby okrągłodennej o pojemności
250 cm 3 wlewamy 50 cm 3 wody oraz doda-
jemy 3 g winianu sodowo-potasowego
KOOC–(CHOH) 2 –COONa. Po wymie-
szaniu składników podgrzewamy kolbę
nałaźni wodnej do temperatury 40°C.
Do tak przygotowanego roztworu wlewa-
my 20 cm 3 20% roztworu nadtlenku wodo-
ru, dodajemy 0,2 g azotanu(V) kobal-
tu(II). Zamykamy kolbę korkiem z rurką
odprowadzającą, której koniec zanurzamy
w probówce z wodą wapienną. Za pomocą
stopera określamy czas pojawienia się
zmętnienia.
Rys. 2. Wykres zmian energii podczas katalitycznego
utleniania jonów winianowych
Doświadczenie 5. Utlenianie kwasu
szczawiowego (etanodiowego (COOH) 2 )
– autokataliza
Wlewamy po 10 cm 3 0,25 mol/dm 3 roz-
tworu szczawianu sodu (przygotowanego
1 Sole kobaltu(II) mają w roztworach wodnych charakterystyczną barwę różową, pochodzącą od uwodnionego jonu
[Co(H 2 O) 6 ] 2+ .
26
Chemia w Szkole
221573965.002.png 221573965.003.png 221573965.004.png 221573965.005.png 221573965.006.png 221573965.007.png 221573965.008.png
Metodyka i praktyka szkolna
przed lekcją) do dwóch kolb stożkowych
opojemności 250 cm 3 idokażdego z nich
dodajemy ostrożnie! po 2 cm 3 stężonego
kwasu siarkowego(VI). Do tak uzyskanych
roztworów dodajemy jednocześnie po kilka
kropli 0,1 mol/dm 3 roztworu mangania-
nu(VII) potasu. Czekamy, aż obydwa roz-
twory ulegną odbarwieniu. Dodajemy po-
nownie do obu roztworów po dwie krople
roztworu KMnO 4 ,natomiast do jednej
z kolb dodajemy dodatkowo kilka kropli
1 mol/dm 3 roztworu siarczanu(VI) manga-
nu(II), a następnie odmierzamy stoperem
czas, potrzebny do odbarwienia obu roz-
tworów.
mieniem. Składniki popiołu papierosowe-
go spełniają rolę katalizatora w tej reakcji.
Doświadczenie 7. Fermentacja alko-
holowa
Przygotowujemy dwie kolby stożkowe
opojemności 100 cm 3 (można też wykorzy-
stać dwie małe, szklane butelki po produk-
tach spożywczych). Do obu naczyń wsypu-
jemy mieszaninę sporządzoną z: 20 g mąki,
2g glukozy (cukru gronowego) oraz 5 cm 3
wody. Do jednej mieszaniny dodajemy 3 g
drożdży, całość dobrze mieszamy, zamyka-
my naczynie tamponem z waty i odstawia-
my na kilkanaście minut w temperaturze
pokojowej. Umieszczamy nad otworem na-
czynia bagietkę, zwilżoną wodą wapienną.
Spodziewane obserwacje i wnioski:
Kwas szczawiowy, powstały w reakcji
kwasu siarkowego ze szczawianem sodu,
po dodaniu roztworu manganianu(VII)
potasu w środowisku kwaśnym ulega utle-
nieniu w myśl równania reakcji:
5HOOC–COOH + 2MnO 4 + 6H 3 O +
2Mn 2+ + 10CO 2 + 14H 2 O
Spodziewane obserwacje i wnioski:
Tylko w naczyniu z drożdżami obserwu-
jemy intensywne wydzielanie się gazu, po-
wodującego zmętnienie wody wapiennej.
Tampon z waty, zamykający to naczynie
ma zapach etanolu. Pod wpływem zymazy,
czyli występującego w drożdżach zespołu
enzymów katalizujących fermentację alko-
holową, zachodzi beztlenowa reakcja bio-
chemiczna, polegająca na utlenieniu gluko-
zy z utworzeniem etanolu oraz tlenku
węgla(IV).
W układzie następuje autokataliza , po-
nieważ reakcja ta jest katalizowana przez
powstające w wyniku redukcji w środowi-
sku kwasowym jony Mn 2+ . Jest to kataliza,
w której katalizatorem jest jeden z produk-
tów reakcji. Dodanie do układu roztworu,
zawierającego jony Mn 2+ znacznie przy-
spieszyło proces utlenienia kwasu szcza-
wiowego.
zymaza
C 6 H 12 O 6 2C 2 H 5 OH + 2CO 2
Fermentacja zachodząca w organizmach
żywych polega na enzymatycznym rozkła-
dzie związków organicznych bez udziału
tlenu. Jej produktami są inne, prostsze
związki organiczne oraz niewielkie ilości
energii. Charakter tych związków zależy
od wyposażenia enzymatycznego komórek.
Doświadczenie 6. Paląca się kostka
cukru
Ujmujemy w metalowe szczypce kostkę
cukru i próbujemy ją zapalić w płomieniu
palnika spirytusowego. Powtarzamy tę pró-
bę, ale tym razem wprowadzamy do pło-
mienia palnika kostkę cukru, posypaną
niewielką ilością popiołu papierosowego.
Doświadczenie 8. Nocna lampka bez
płomienia (Pokaz)
Cienką bagietkę szklaną owijamy czy-
stym drucikiem miedzianym tworząc opaskę
w kształcie spirali i przymocowujemy
do knota palnika spirytusowego. Knot wraz
ze spiralą ustawiamy pionowo, przy czym
odstępy między zwojami spirali powinny wy-
nosić około 1 mm. Napełniamy palnik spiry-
Spodziewane obserwacje i wnioski:
W pierwszej próbie cukier topi się, ule-
ga karmelizacji i nie zapala się. Cukier po-
sypany popiołem spala się niebieskim pło-
6/2007
27
221573965.009.png 221573965.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin