''Wolne rodniki w reakcjach chemicznych - możliwości dydaktyczne'' (''Chemia w szkole'' 4-2008 r.).pdf

(162 KB) Pobierz
chemia_4 cz I:chemia.qxd
Kształcenie nauczycieli chemii
Wolne rodniki
wreakcjach chemicznych
–możliwości dydaktyczne
Celem niniejszego tekstu jest wskazanie na pewne możliwości
wykorzystania tematu w dydaktyce chemii w szkołach ponadgimnazjalnych.
WŁODZIMIERZ KUŚMIERCZUK
nazjum rodzaje drobin chemicz-
nych, lub jak wolą niektórzy – indy-
widuów molekularnych, to atomy, cząs-
teczki i jony. Licealiści poznają bardziej
szczegółowo ich strukturę elektronową
i, stosując proste modele teoretyczne, uczą
się wykorzystywać tę wiedzę do wyjaśniania
lub przewidywania właściwości substancji.
W pewnym momencie edukacji chemicz-
nej, zazwyczaj wówczas, gdy stykają się
zmechanizmem reakcji chlorowania alka-
nów, pojawiają się one, a następnie znikają
z pola zainteresowania. Wolne rodniki
rzadko są jednostkami struktury substancji,
więc poświęcanie im w nauczaniu licealnym
większej uwagi można usprawiedliwić.
Obecnie stały się one „modne”, głównie
jako hasło w reklamach kosmetyków, leków,
suplementów żywności. Nadawcy takich
przekazów straszą nas nowo wykreowanym
niebezpieczeństwem i zarazem oferują ratu-
nek – produkty, które zapewnią nam bez-
pieczeństwo, zdrowie, urodę i młodość, aż
do późnej starości. Reklama ze swej natury
odwołuje się do emocji odbiorcy i ma wszel-
kie znamiona manipulacji, a czasami dema-
gogii. To, że pod jej wpływem wydamy cza-
sami niepotrzebnie nasze pieniądze nie jest
problemem społecznym, lecz naszym osobi-
stym. Problemy powszechne zaczynają się
wówczas, gdy ignorancja naukowa lub na-
ukowa mniemanologia narzucają swoje wy-
obrażenia reszcie, blokując racjonalne dzia-
łania lub wymuszając nieracjonalne. Koszty
ponoszą wówczas wszyscy. Tak było z ener-
getyką jądrową, a obecnie jest z globalnym
ociepleniem, nazywanym przez ignorantów
„efektem cieplarnianym”. Warto zająć się
wolnymi rodnikami wykorzystując obecne
zainteresowanie tematem, bo wiedza o nich
znacznie pogłębia rozumienie przebiegu re-
akcji chemicznych.
Reakcje wolnorodnikowe nie należą
do najpospolitszych, ale są wśród nich proce-
sy niesłychanie ważne dla chemii środowiska,
biochemii, przemysłu chemicznego. Zagad-
nienie można wplatać w tematykę istnieją-
cych programów nauczania, omawiając takie
zagadnienia, jak budowa elektronowa ato-
mów i cząsteczek, reakcje redoks, zanieczysz-
czenia atmosfery, energetykę i kinetykę che-
miczną, reakcje węglowodorów (spalanie,
pirolizę alkanów, polimeryzację, substytucję,
addycję antymarkownikowską). Nauczanie
tych treści jest rozłożone w czasie, nie będzie
zatem nużące dla ucznia, a zarazem pozwala
pokazać jak wielokierunkowe, różnorodne
iciekawe mogą być reakcje chemiczne.
Co to są wolne rodniki?
Pojęcie rodnika w terminologii chemicz-
nej miało dwa różne odniesienia: jedno do-
tyczyło cząstki chemicznej z niesparowanym
elektronem, drugie – fragmentu węglowo-
dorowego R– cząsteczki organicznej R–X,
4/2008
13
Z nane uczniom z lekcji chemii w gim-
221573968.003.png
Kształcenie nauczycieli chemii
gdzie X jest grupą funkcyjną. Aby uniknąć
dwuznaczności, samodzielną cząstkę na-
zwano wolnym rodnikiem (ang. free Radi-
cal) . Na szczęście w nowszych podręczni-
kach to drugie określenie zostało zarzucone
i pozostał jedynie symbol literowy R, ozna-
czający alifatyczny szkielet cząsteczki. W li-
cealnych programach nauczania chemii
wolny rodnik pojawia się jako atom lub czą-
steczka z niesparowanym elektronem.
Wreakcji chlorowania metanu są to, np.
Cl · i · CH 3 . Wolnymi rodnikami mogą być tak-
że jony, np. anion ponadtlenkowy · O 2 . Do tej
grupy indywiduów molekularnych zalicza się
także cząstki chemiczne o dwóch niesparowa-
nych elektronach – dwurodniki. Przykłada-
mi tych ostatnich są atom tlenu i cząsteczka
O 2 .Niektóre licealne podręczniki chemii
przy informacji o dwurodnikowym charakte-
rze cząsteczki O 2 przedstawiają jej strukturę
Lewisa w sposób, który dla mnie jest nie
do przyjęcia. Zapis z pojedynczymi
kropkami nad każdym z atomów tlenu suge-
ruje jednoznacznie rząd wiązania jeden i brak
oktetu elektronowego, co jest sprzeczne nie
tylko z dotychczasową wiedzą ucznia, ale
i z faktami. Silenie się na przedstawienie mo-
delem kropkowym budowy elektronowej O 2
zzaznaczeniem pojedynczych elektronów
musi prowadzić do porażki, bo podważa isto-
tę stosowanego tu modelu Lewisa.
Wyjaśnienie tego faktu umożliwia dopie-
ro teoria orbitali molekularnych. Wykorzy-
stując wiedzę ucznia o zasadach obsadzania
stanów kwantowych w atomach i regułę
Hunda (w szkolnym wydaniu), można zrobić
to samo dla zadanego schematu poziomów
orbitalnych dwuatomowej cząsteczki, bez
konieczności wprowadzania samej teorii.
Spotykane czasami zwięzłe określenie
wolnego rodnika jako „cząstki o niezero-
wym spinie ” jest dla ucznia zbyt enigma-
tyczne, bo nie wie on jak rozumieć spin
układu wieloelektronowego. Jest przy tym
niespójne z wcześniejszym określeniem,
gdyż spośród dwóch singletowych stanów
elektronowych O 2
określenia jest to, że z niezerowym spinem
kojarzony jest trwały moment magnetyczny
wolnego rodnika. Paramagnetyzm tych
cząstek jest ważnym czynnikiem empirycz-
nym pozwalającym stosować do ich bada-
nia elektronowy rezonans magnetyczny
(EPR) lub inne techniki.
Zaproponowana przez Gerharda Herz-
berga definicja rodnika jako „ każdej niesta-
bilnej (przejściowej) cząstki ” jest używana
wniektórych obszarach badań, ale istnieje
wiele cząstek spełniających ten warunek,
które nie mają niesparowanych elektro-
nów, np. CH 2 .
Na użytek szkolny najlepszym określe-
niem jest to powszechnie stosowane: cząstka
(atom, cząsteczka, jon) posiadająca niespa-
rowany elektron (elektrony). Cząstki takie
określa się jako otwartopowłokowe , gdyż
najwyższa obsadzona elektronami podpow-
łoka nie jest kompletna. Uczeń może wyko-
rzystać taką definicję do stwierdzenia, czy
cząstka o podanym składzie atomowym jest
wolnym rodnikiem. Warunkiem dostatecz-
nym jest nieparzysta liczba elektronów wa-
lencyjnych. Dla cząstki wieloatomowej,
o parzystej ilości elektronów, dwurodniko-
wa budowa w stanie podstawowym jest moż-
liwa, gdy występuje degeneracja orbitali mo-
lekularnych, ale przewidywanie takiej
sytuacji na podstawie symetrii cząsteczki to
już problem na poziomie akademickim. Dla
prostych cząsteczek, jak CH 2 można wyko-
rzystać szkolną teorię wiązań, a dla drobin
dwuatomowych można odwołać się do izo-
elektronowości z O 2 .
(o zerowym spinie)
Σ
Opowstawaniu wolnych rodników
Znanym uczniom z początków naucza-
nia chemii organicznej sposobem genero-
wania wolnych rodników ( w.r. ) jest homo-
lityczny rozpad wiązań kowalencyjnych
po absorpcji kwantu promieniowania. Pro-
gowa częstotliwość, przy której zachodzi
taki rozpad, związana jest prostą relacją
z energią wiązania. Jest to zagadnienie nie-
skomplikowane rachunkowo i uczniowie
sami mogą przeprowadzać takie oblicze-
nia, anapodstawie widma promieniowania
, w pierwszym występują niesparowane
elektrony, zaś w drugim nie. Zaletą tego
14
Chemia w Szkole
i
221573968.004.png
Kształcenie nauczycieli chemii
słonecznego mogą wskazywać cząsteczki,
które mogą ulegać fotolizie. Pozwoli to np.
zrozumieć zróżnicowany skład chemiczny
icharakterystykę termiczną warstw atmos-
fery. Zagadnienia powstawania i rozpadu
ozonu zarówno w stratosferze ( dziury ozo-
nowe ), jak i w troposferze ( smog fotoche-
miczny ) są obecne w programach naucza-
nia i w szkolnych podręcznikach, nawet
tych dla poziomu podstawowego. Jest to
doskonały moment na wprowadzenie kilku
szczegółowych informacji. Reakcje foto-
chemiczne będą kojarzyć się uczniom ze
stadiami wolnych rodników, i bardzo do-
brze, bo to dość częsty przypadek.
Rozpad heterolityczny wiązań w cząstecz-
kach elektrolitów powinien być uzasadniony
oddziaływaniem jonów z wodą, gdyż dla roz-
padu wiązań w cząsteczkach gazów natural-
nym procesem jest rozpad homolityczny,
a ten prowadzi do wolnych rodników. Reak-
cje gazów w wysokich temperaturach ,
o ile nie stosujemy stałych kwasowych kata-
lizatorów, mają przebieg rodnikowy.
Zagadnienia pirolizy olefinowej , kra-
kingu termicznego, detonacyjnego spalania
benzyn i związanej z ich składem liczby
oktanowej , dodatków antydetonacyjnych,
takich jak tetraetyloołów, eter metylowotert-
butylowy i etanol, do zrozumienia wymagają
wiedzy o reakcjach wolnych rodników. Me-
chanizm taki wykazują wszystkie reakcje spa-
lania, w tym wybuchowe spalanie gazów
wmieszaninie z tlenem, dwurodnikiem. Je-
żeli procesy propagacji wolnych rodników
prowadzą do rozgałęzień, tj. w reakcji jedne-
go rodnika powstają dwa, reakcja gwałtownie
przyspiesza i następuje wybuch (patrz [1]).
Źródłem problemów w nauczaniu che-
mii organicznej w polskich szkołach jest
pomijanie mechanizmów reakcji. Naucza
się zapamiętywania schematów przekształ-
ceń. Jeden z zamieszczonych w zbiorze za-
dań [2] problemów polega na zapisaniu
na podstawie schematu przekształceń rów-
nań reakcji prowadzących od propenu
do glicerolu. Pierwszy etap to wysokotem-
peraturowe chlorowanie propenu. Ucznio-
wie powszechnie zapisują je jako addycję
chloru i dalej są już bezradni. W tempera-
turze reakcji (550°C) cząsteczki chloru
rozpadają się na atomy (rodniki), a duże
szybkości wolnorodnikowych etapów pro-
pagacji (pojawia się tam rodnik allilowy)
sprawiają, że zachodzi substytucja, a nie
znacznie wolniejsza addycja.
Zrozumiałe dla uczniów mechanizmy
powstawania w.r. to działanie promienio-
wania jonizującego i jednoelektronowe
procesy utleniania i redukcji , w tym
elektrochemicznej. Efektem tych procesów
jest wytworzenie cząstki o nieparzystej licz-
bie elektronów.
Reakcja Kolbego, która polega na utle-
nianiu anodowym jonów karboksylanowych,
biegnie poprzez etap rodników RCOO · .
Ciekawym problemem może być wyjaśnie-
nie pozornego paradoksu. Podczas elektro-
lizy roztworu mrówczanu na anodzie obok
CO 2 wydziela się wodór, ewidentny produkt
redukcji. Nie może on być produktem pro-
cesu elektrochemicznego. Jest produktem
rozpadu wspomnianego rodnika.
Lepiej zaniechać wspominania o takiej
metodzie jak sonikacja roztworów wod-
nych, gdy pod działaniem ultradźwięków
oodpowiednio wysokiej energii z cząste-
czek wody powstają wolne rodniki, bo mo-
że to odstraszać od diagnostyki medycznej
metodą USG.
Trwałość wolnych rodników
Wolne rodniki to zazwyczaj cząstki
przejściowe, ulegające bardzo szybkim
przekształceniom, ale są wśród nich także
substancje, i to te znane licealiście, jak O 2 ,
NO, NO 2 iClO 2 . Najtrwalszymi wolnymi
rodnikami, których czas zaniku mierzony
jest w milionach lat są melaniny, biopoli-
mery odpowiedzialne min. za pigmentację
naszej skóry, najskuteczniejsze absorbenty
promieniowania UV.
Co sprawia, że trwałość wolnych rod-
ników jest tak zróżnicowana?
Jednym z efektów jest obniżenie energii
niesparowanego elektronu poprzez oddzia-
ływania rezonansowe z elektronami wiązań.
Efekt obniżenia energii i wzrostu trwałości
4/2008
15
221573968.005.png
Kształcenie nauczycieli chemii
związany jest z nakładaniem się orbitalu te-
go elektronu z orbitalami wiązań, szczegól-
nie silny wówczas, gdy tworzą one układ
sprzężony i elektron ulega delokalizacji.
Nakładanie z orbitalami wiązań C–H to
efekt zwany hiperkoniugacją. Przykładami
w.r., w których występują takie zjawiska to
· O–Ar, · CH 2 –CH=CH 2 , (CH 3 ) 3 C · . Spo-
śród rodników węglowodorowych najtrwal-
szymi są trzeciorzędowe, a najmniej trwały-
mi pierwszorzędowe, analogicznie jak
wprzypadku karbokationów. Uzasadnienie
jest dokładnie to samo – efekt nadsprzęże-
nia (hiperkoniugacji).
Inną przyczyną zwiększenia trwałości
może być osłanianie przestrzenne elektronu
przez otaczające duże grupy atomów. Tak
jest w przypadku odkrytego w 1900 roku
przez Mosesa Gomberga rodnika trifenylo-
metylowego (C 6 H 5 ) 3 C · , który tworzy się
wreakcji chlorotrifenylometanu ze sre-
brem. Pierścienie benzenowe nie leżą tu
w jednej płaszczyźnie (cząsteczka ma kształt
śmigła) i utrudniają innym drobinom dostęp
do atomu węgla z pojedynczym elektronem.
Rodnik ten tworzy co prawda dimer, ale ze
względu na zawadę przestrzenną nie jest
nim heksafenyloetan. Dowód na istnienie
rodników alkilowych pojawił się dopiero
wroku 1929 po doświadczeniach Panetha
z termicznym rozkładem tetrametyloołowiu
izanikaniem pod wpływem rodników · CH 3
lustra ołowianego.
Trwałość w.r. związana jest też z rozmia-
rami atomu, na którym zlokalizowany jest
pojedynczy elektron. Im większy jest atom
zniesparowanym elektronem, tym rodnik
jest trwalszy. Takimi atomami w bioczą-
steczkach mogą być atomy siarki i selenu,
a w związkach metaloorganicznych atomy
cyny, ołowiu, bizmutu.
Wolny rodnik reagując odrywa atom (za-
zwyczaj wodoru) od cząsteczki, z którą się zde-
rza, powodując jej utlenienie. Tzw. zmiatacze
wolnych rodników , oddając im atom wodo-
ru, same przekształcają się w wolne rodniki,
ale o dużej trwałości. Pełnią zatem rolę reduk-
tora ( antyoksydanta ). Do związków o takim
działaniu zaliczamy m.in. witaminy A, C
-tokoferol), glutation (atom siarki), fla-
wonoidy (m.in. koenzym Q 10 ), dysmutazę po-
nadtlenkową (SOD), związki selenu. Posługu-
jąc się strukturami tych związków można
przeprowadzić ciekawą lekcje powtórzeniową
zchemii organicznej, wzbogacając ją równo-
cześnie w wiedzę o wolnych rodnikach.
I. Witamina E – przykłady problemów:
1. Do jakiej grupy związków organicznych
ze względu na rodzaj grupy funkcyjnej
zaliczysz witaminę E?
2. Czy związek ten ma stereoizomery (jeśli
tak, to podaj ich liczbę)?
3. Wolny rodnik · R utlenia wit. E. Czy jest
to reakcja addycji · R, czy eliminacja ato-
mu wodoru (jeśli tak, to którego)?
4. Dlaczego oderwanie atomu wodoru
zcząsteczki związku organicznego jest
równoważne jej utlenieniu?
5. Inne, np. związane z rozpuszczalnością,
reakcją charakterystyczną fenoli.
Podobne zagadnienia można powtórzyć
odwołując się do struktur witaminy C, glu-
tationu czy ubichinonu (CoQ 10 ):
witamina C
glutation
koenzym Q 10
Reakcje wolnych rodników
Niektóre z wolnych rodników są bardzo
silnymi utleniaczami. Dotyczy to w szcze-
gólności małych drobin, w których nie wy-
stępują wspomniane efekty stabilizacji.
W organizmach wolne rodniki to przede
16
Chemia w Szkole
iE(
α
221573968.006.png 221573968.001.png
Kształcenie nauczycieli chemii
wszystkim tzw. Reaktywne Formy Tlenu
(RFT). Należą do nich m.in. rodnik hy-
droksylowy · OH i ponadtlenkowy w dwóch
postaciach: · O 2 iHO 2 · . Pierwszy z nich po-
wstaje głównie w reakcji Fentona:
H 2 O 2 + Fe 2+ · OH + OH + Fe 3+
(reduktorem nadtlenku wodoru oprócz jo-
nów Fe 2+ mogą być także jony innych metali).
Jony Fe 2+ związane w hemoglobinie
imioglobinie mogą redukować cząsteczki
tlenu do anionorodnika ponadtlenkowego:
hem-Fe 2+ + O 2 hem-Fe 3+ + · O 2
Potencjał standardowy reakcji redoks:
· OH + H + + e
Inny rodzaj reakcji to addycja wolno-
rodnikowa . W przypadku gdy do niesyme-
trycznego alkenu przyłączany jest bromo-
wodór, powstaje inny produkt niż w addycji
elektrofilowej (Markownikowskiej). Przy-
padek HBr jest szczególny, dlatego przed-
stawię ten mechanizm. Źródłem wolnych
rodników jest organiczny nadtlenek:
Inicjacja: R–O–O–R
2R–O ·
Propagacja:
1 . R–O · + HBr
ROH + · Br
H 2 O, E 0 =2,31V
jest jednym z najwyższych w tabeli, a zatem
rodnik · OH jest zdolny do utleniania w ni-
skich temperaturach wielu mało reaktyw-
nych cząsteczek. Obszerny materiał doty-
czący mechanizmów zaniku tych rodników
idane kinetyczne procesów można znaleźć
wmonografii [3] i wykorzystać jako mate-
riał do ćwiczeń powtórzeniowych z kinety-
ki chemicznej i energetyki reakcji. Zagad-
nienia chemii atmosfery i udziału w niej
w.r. w przystępnej formie zawiera dostępny
jeszcze na rynku podręcznik [4].
Wolne rodniki utworzone w procesach
endoenergetycznych ( inicjacja ) reagują
przede wszystkim z cząsteczkami, których
stężenie jest duże, tj., rozpoczynając łań-
cuch reakcji określanych jako propagacja .
Są to reakcje elementarne, egzotermiczne,
często o niskich energiach aktywacji , a więc
bardzo szybkie w każdej temperaturze. Im
stabilniejszy jest wytworzony wolny rodnik,
tym łańcuchy przekształceń w procesach
propagacji są krótsze, bo wzrasta prawdo-
podobieństwo połączenia się dwóch w.r.
– procesu terminacji .
Przykładami, na których można wyja-
śniać wyróżnione w tekście zagadnienia
mogą być reakcje substytucji 2-metylobu-
tanu chlorem i bromem. Przykład taki jest
zarazem sposobnością do zdefiniowania
pojęcia nieselektywności substytucji wol-
norodnikowej.
2. CH 3 –CH=CH 2 + · Br
CH 3 · CH–CH 2 Br
3. CH 3 · CH–CH 2 Br + HBr
CH 3 –CH 2 –CH 2 Br + · Br
4. terminacja (łączenie się w.r.)
Te same substraty mogą reagować także
wg mechanizmu jonowego, ale addycja
elektrofilowa jest znacznie wolniejsza.
Przebieg reakcji jest tu determinowany ki-
netycznie.
W przypadku HF nie zachodzi etap 1
(dlaczego?). Dla HCl etap 3, a dla HI
etap 2 są endotermiczne i bardzo wolne.
Zachodzi praktycznie tylko addycja elek-
trofilowa, zgodna z regułą Markownikowa
inie obserwuje się efektu nadtlenkowego.
Addycja wolnorodnikowa może mieć tak-
że charakter wewnątrzcząsteczkowy i prowa-
dzić do struktur cyklicznych. Przykład takiej
cyklizacji [5] przedstawia Rys. 1 (s. 18). AIBN
to azobisizobutyronitryl, źródło w.r. Część
rodników ulega redukcji do heks-1-enu.
Typem wewnątrzcząsteczkowego prze-
kształcenia w.r. jest przeniesienie elektronu
zkońca łańcucha na wewnętrzny atom wę-
gla, o wyższej rzędowości. Tego typu zmiany
budowy w.r. zachodzą podczas wysokoci-
śnieniowej polimeryzacji etylenu. Polimery-
zacja taka ma mechanizm wolnorodnikowy,
aproces ten prowadzi do rozgałęziania łań-
cucha polimeru. Produktem jest polietylen
o niższej gęstości i większej plastyczności
(LDPE). Około 70% polimerów powstaje
na drodze polimeryzacji rodnikowej.
4/2008
17
221573968.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin