psychotrop nr2.pdf

(1461 KB) Pobierz
gazetka pliki2.cdr
PSYCHOTROP
ROK 2009, NR 2
24 KWIECIEŃ
W wiosennym
numerze:
Wszystko co
chcieliście wiedzieć o
USTAWIE O ZAWODZIE
PSYCHOLOGA, a
baliście się zapytać
Terapia
prowokatywna - za i
przeciw
Kilka słów o Pani
profesor Marii
Straś-Romanowskiej
Pod patronatem:
120681434.011.png 120681434.012.png 120681434.013.png 120681434.014.png 120681434.001.png
SPIS TREŚCI
KIJ Z MARCHEWKĄ
- czyli komu faktycznie służy ustawa o zawodzie
psychologa
5 Terapeutyczna rola Internetu
7
Najmodniejsza Przyjaciółka Pań i Panów
- jak sprawić sobie depresję?
8
Sarkazm, drwina i absurd kluczem do…
- Co nieco o terapii prowokatywnej.
10
- profesor Maria Straś-Romanowska
Mechanizmy psychologiczne kierujące
zachowaniami konsumentów napojów Tymbark po
przeczytaniu krótkich napisów zawartych pod kapslami.
15 Od redakcji
GRUDZIEŃ |PSYCHOTROP | 3
3
Psycholog rozumiejący
12
KIJ Z MARCHEWKĄ
- czyli komu faktycznie
służy ustawa o zawodzie
psychologa
TEKST:
APAG
Kim będziemy po ukończeniu studiów? „Będziemy
psychologami!” powiedzą studenci. „Będziecie
pozbawionymi prawa wykonywania zawodu absolwentami
egzotycznego kierunku studiów.” stwierdzi ustawa o
zawodzie psychologa.
„Ustawa o zawodzie
p s y c h o l o g a i s a m o r z ą d z i e
zawodowym psychologów”,
która została ukończona i weszła
w życie dnia 8 sierpnia 2001 roku
obowiązuje formalnie od 1
stycznia 2006. Życie ma jednak
niełatwe. Właściwie powinno się
wezwać do niej ambulans albo dr
Frankensteina z całą aparaturą
bowiem jest martwa niczym
empatia psychopaty.
Treść ustawy dotyczy
zasadniczo reguł tworzenia i
f u n k c j o n o w a n i a I z b
Psychologicznych czyli tzw.
”samorządu psychologów”.
Około połowa ustawy opisuje
zasady tworzenia, wybierania
o r a z r o z d z i a ł u p r a w i
odpowiedzialności pomiędzy
różne instytucje „samorządu”.
R e s z t a w y m i e n i a k r o k i i
obwarowania oraz uprawnienia
instytucji rozstrzygających o
u z y s k a n i u p r a w a d o
wykonywania zawodu, prawa do
prowadzenia prywatnej praktyki
psychologicznej czy uzyskania
tytułu specjalisty w danej
dziedzinie psychologii.
Na absolwenta nakłada się
o b o w i ą z e k s t a ż u
podyplomowego, o którego
czasie trwania, miejscu, opłatach,
s u p e r w i z j i i t r e ś c i b ę d z i e
Psychologów. Z samej ustawy nie
dowiemy się jak taki staż ma
wyglądać. Z art. 17, ust. 1 wynika
również, że „…psycholog ma
prawo i obowiązek doskonalenia
zawodowego w różnych formach
kształcenia podyplomowego…”.
Co to za obowiązek oraz kto i jak
będzie nas z niego rozliczał nie
w i a d o m o . T e s z k o l e n i a
prowadzić będą upoważnione
jednostki organizacyjne lub inne
po uzyskaniu zezwolenia, ale nie
wiadomo nic o zasadach tych
upoważnień i kto je będzie
wydawał.
Prowadzenie prywatnej
praktyki psychologicznej jest
także opisane ale ponownie
nieprecyzyjnie. Żeby mieć szansę
uzyskać takie prawo, będzie
t r z e b a p o s i a d a ć p r a w o
wykonywania zawodu, uzyskać
wpis do KRS oraz do rejestru
p r y w a t n y c h p r a k t y k
psychologicznych prowadzonego
przez właściwą Radę Regionalnej
Izby Psychologów (art. 18 ust.1).
Zezwolenie wyda wojewoda po
u w z g l ę d n i e n i u w a r u n k ó w
określonych przez Komisję
Ekspertów. O samych warunkach
ustawa milczy.
Powstaje u czytającego
wrażenie, iż o wszystkich
zasadach będzie decydować albo
P s y c h o l o g ó w a l b o
Komisja Ekspertów. Nazwa
„samorząd” uzyskuje w tym
momencie znaczenie o tyle, zże
nie rząd ani inne organy czy
regulacje państwowe, lecz
wyłącznie regulacje instytucji Izb
P s y c h o l o g i c z n y c h b ę d ą
decydować o tym, czy dać nam
prawo wykonywania zawodu, czy
sprostamy i zasługujemy na
prawo prowadzenia prywatnej
praktyki psychologicznej, czy coś
j e s t n a r z ę d z i e m
psychologicznym oraz od kogo i
za ile będzie można go kupić
tudzież gdzie się szkolić w jego
używaniu. To Izba będzie miała
całkowity patronat nad stażem
podyplomowym niezbędnym do
nadania, zresztą przez tą samą
Izbę, praw do wykonywania
z a w o d u . U s t a w a r ó w n i e ż
nieprecyzyjnie stwierdza czym
się zajmuje psycholog, więc i o
tym czy coś jest wykonywaniem
zawodu czy nie zdecyduje Izba.
W okresie przejściowym
na listę psychologów poza
magistrami tegoż kierunku z
uczelni akademickich będą mogli
się wpisać posiadacze dyplomu
„ … m a g i s t r a f i l o z o f i i
chrześcijańskiej ze specjalizacją
filozoficzno-psychologiczną
uzyskany[ego] na Katolickim
3 | PSYCHOTROP | KWIECIEŃ
120681434.002.png 120681434.003.png 120681434.004.png
Uniwersytecie Lubelskim do 1
października 1981 roku lub
dyplom[u] magistra filozofii
chrześcijańskiej w zakresie
psychologii uzyskany[ego] w
Akademii Teologii Katolickiej do
końca 1992 roku oraz pracowali
w zawodzie co najmniej dwa
lat…” (art. 63, ust.1.). Stawia to
absolwentów wymienionych
kierunków, którzy magisterium
uzyskali w 1980 i, powiedzmy, w
latach 1983-1985 pracowali w
zawodzie psychologa, po czym
zajęli się produkcja przecieru z
c h r z a n u w y ż e j , n i ż
zeszłorocznego absolwenta z
rocznym stażem pracy.
S t r u k t u r a i
funkcjonowanie „samorządu”
przypomina partię polityczną, z
jej zjazdami regionalnymi,
delegatami do zjazdu krajowego i
wyborem członków organów Izb
Psychologicznych.
Sama ustawa zawiera jeszcze
wiele innych interesujących
zapisów. Jest ona łatwo dostępna
chociażby na stronie walczącego
o nią PTP. Szeroko zachęcamy do
j e j l e k t u r y j a k r ó w n i e ż
zapoznania się z historią jej
dziwnego istnienia co związane
jest głównie z dwoma próbami
nowelizacji - pierwszą w latach
2003-2005, drugą w latach 2006-
2007. Na stronie PTP-u znaleźć
też można zakładki dotyczące
przedsiębranych przez niego
akcji chroniących ustawę jak
choćby akcja zbierania poparcia
dla stanowiska PTP-u w marcu
2007 poprzez wysłanie listów
głównie do psychologów z
okręgowych oddziałów PTP-u
oraz psychologów z uczelni ale
także do redaktorów naczelnych:
„ R z c z e c z p o s p o l i t e j ” ,
„Newsweek-a”, „Wprost-u”,
Jacka Żakowskiego i Grzegorza
Miecugowa. Można też znaleźć
f o r m u l a r z z g ł o s z e n i o w y
d o t y c z ą c y w p i s u n a l i s t ę
s a m o r z ą d u z a w o d o w e g o
psychologów z podanym adresem
ZG PTP, pod który należy go
przesłać, a nawet listę już
zarejestrowanych psychologów z
wykazem ich danych (w tym
płacenia lub nie składki).
Najważniejsze jednak, że
sprawa ustawy ma obecnie nową
odsłonę.
O t o w l u t y m t e g o r o k u
Ministerstwo Pracy i Polityki
Społecznej wysunęło projekt
u s t a w y u c h y l a j ą c e j z a p i s y
wcześniejszej ustawy o zawodzie
psychologa i zakładający pracę
nad jej nową formą. Uzasadniane
jest to jej wadami prawnymi
u n i e m o ż l i w i a j ą c y m i j e j
stosowanie w praktyce, jej
s p r z e c z n o ś c i ą z z a p i s a m i
Konstytucji RP oraz z prawem
unijnym.
Z pewnych źródeł znamy
atmosferę wobec ustawy i jej
zapisów panującą obecnie w
Warszawie. Zgodnie z obecną
ustawą nikt w Polsce nie ma
prawa wykonywania zawodu
psychologa.
Z jej powodu grożą nam również
sankcje unijne.
Rząd chce rozpocząć prace nad
nową ustawą, które miałyby
trwać rok, półtora roku i w
głównej mierze znieść powstanie
Izb pozostawiając tylko zapisy o
prawach i obowiązkach osób
w y k o n u j ą c y c h z a w ó d
psychologa.
W ó w c z a s p s y c h o l o g
rejestrowałby się w odpowiednim
ministerstwie lub u wojewodów
tak jak to ma na przykład miejsce
przy rejestracji na biegłych tych
osób, które spełniają warunki
formalne.
Jest pomysł by powstała rada
psychologów przy ministerstwie
albo wojewodach. To oni miedzy
innymi wyznaczaliby opiekunów
stażów.
Sprawa ustawy może się nam wydawać odległa i nierealna. Ale prędzej
czy później będzie dotyczyć każdego z nas. Dlatego informujemy o sprawie i
zachęcamy do samodzielnego zapoznania się z ustawą, argumentami różnych
stron, ustawą o uchylenie ustawy o zawodzie psychologa wraz z argumentacją
itd... Poniżej zamieszczamy pewne pomocne do tego linki:
1) Ustawa o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów
z dnia 8 czerwca 2001:
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20010730763&type=3&na
me=D20010763Lj.pdf
2) Strona PTP-u z treścią ustawy i działaniami podejmowanymi przez PTP
w związku z jej funkcjonowaniem:
http://www.ptp.org.pl/modules.php?name=News&file=categories&op=newindex&ca
tid=3
3) Projekt ustawy o uchyleniu ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie
zawodowym psychologów oraz o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym z
dnia 17.02.2009:
http://www.mps.gov.pl/bip/download/Projekt%20%20zmianie%20psychologa_27-
02-09.pdf
4) Uzasadnienie powyższego projektu ustawy:
http://www.mps.gov.pl/bip/download/UZASADNIENIE%20zaw%20psycholog_27-
02-09.pdf
5) Artykuły polemiczne odnośnie ustawy o zawodzie psychologa:
http://www.psychologia.net.pl/katalog.php?level=201
6) Projekt nowelizacji ustawy o zawodzie psychologa z 2007 roku:
http://www.mps.gov.pl/bip/download/ustawa%20o%20zawodzie%20psychologa.pdf
7) Apel o uchylenie ustawy o zawodzie psychologa wystosowany ze
ś r o d o w i s k a p s y c h o l o g ó w i p s y c h o t e r a p e u t ó w :
http://www.poradnikmedyczny.pl/mod/archiwum/6259_ustawa_zawodzie_psycholo
ga.html
4| PSYCHOTROP | KWIECIEŃ
Z drugiej strony PTP i
związane z nim organizacje
odmawiają zniesienia ustawy, a
zwłaszcza chcą zachowania
„samorządów” wobec czego
120681434.005.png 120681434.006.png
Terapeutyczna rola
Internetu
TEKST:
PRZEMYSŁAW
NOWICKI
w y k o r z y s t y w a ć k o m p u t e r
podłączony do ogólnoświatowej
sieci (Huber & Neuschaffer,
2003). Należy pamiętać, że
szkodliwy wpływ na dziecko (a
także dorosłych) może mieć
p r a k t y c z n i e w s z y s t k o ,
p o c z y n a j ą c o d n a d m i a r u
słodyczy, na papierosach i
tabletkach ecstasy kończąc. O ile
te ostatnie dwa odbijają się na
zdrowiu człowieka wyłącznie w
sposób negatywny, to liczne
przykłady wskazują również na
to, że korzystanie z Internetu ma
także swoje pozytywne aspekty i
to właśnie one będą głównym
tematem tego artykułu.
Wynalezienie Internetu,
podobnie jak upowszechnienie
pisma, ekspansja telewizji, czy
dostęp do telefonii komórkowej,
zmieniły sposób funkcjonowania
w s p ó ł c z e s n e g o c z ł o w i e k a
(Kaliszewska, 2007).
„Komputery i Internet są
w y k o r z y s t y w a n e c o r a z
powszechniej. Rośnie liczba
użytkowników, rosną też zasoby
WWW, a także liczba rzeczy,
Które można robić on-line.
Komputery stają się coraz
ważniejszym narzędziem nauki,
pracy, rozrywki, a Internet staje
się coraz istotniejszym źródłem
informacji i wiedzy, środkiem
k o m u n i k a c j i , w y m i a n y
handlowej, rozrywki, i życia
towarzyskiego” (Batorski, 2007,
s.274).
W zglobalizowanym świecie
za najlepszego i
najsilniejszego uznawany jest
ten, kto najlepiej umie
dostosować się do nowej
sytuacji, a Internet jest jednym
z takich narzędzi
adaptacyjnych
dziecka i jego wroga postawa
w o b e c r o d z i c a ( H u b e r &
Neuschaffer, 2003). „Internet od
dorosłych chcących wspierać
m ą d r z e d z i e c k o w y m a g a
o t w a r t o ś c i n a n o w e
doświadczenia, jakie z sobą
niesie” (Bartosz, 2001 s.10).
W z g l o b a l i z o w a n y m
ś w i e c i e z a n a j l e p s z e g o i
najsilniejszego uznawany jest
t e n , k t o n a j l e p i e j u m i e
dostosować się do nowej sytuacji,
a Internet jest jednym z takich
narzędzi adaptacyjnych (Huber &
Neuschaffer, 2003).
Liczne badania pokazują,
iż problematyczne czy też
nadmierne lub patologiczne
korzystanie z Internetu, (tak to
określają badacze zjawiska),
pociąga za sobą takie negatywne
konsekwencje jak np. samotność,
depresja czy deficyt umiejętności
społecznych (Shaw & Black,
2008). Paradoksalnie mogą one,
dzięki korzystaniu z Internetu,
zostać także wzmocnione. Dla
osób, które charakteryzują się
o b n i ż o n y m p o z i o m e m
umiejętności społecznych i/lub
Według badań Dominka
Batorskiego z 2007 roku dostęp
d o s i e c i j e s t w 3 9 p r o c .
gospodarstw domowych, co
oznacza, że 44% Polaków
posiada w domu komputer z
Internetem.
P r z e g l ą d z a r ó w n o
polskiej jak i zagranicznej
literatury przedmiotu dostarcza
wielu informacji o zagrożeniach
płynących z niewłaściwego
korzystania z cyberprzestrzeni.
Jednak do dnia dzisiejszego
naukowcy spierają się co do
natury zmian, które powoduje
użytkowanie Internetu.
Rodzice, w obawie o
swoje pociechy, słysząc o
możliwości
t z w. „ u z a l e ż n i e n i a s i ę o d
I n t e r n e t u ” r e s t r y k c y j n i e
podchodzą do czasu oraz sposobu
w jakie ich dziecko chciałoby
„Choć lęk rodziców przed
Internetem i komputerem to
postawa często spotykana to
niestety nie-wskazana. Zwłaszcza
jeśli stawiają oni przed sobą
szczytny cel wychowania dziecka
na świadomą swej wartości
osobę, która poradzi sobie w
naszej jakże niepewnie rysującej
się przyszłości” (Huber &
N e u s c h a f f e r, 2 0 0 3 , s . 1 5 ) .
Oczywiście celem tego jest
wyłącznie dobro danej pociechy
lecz pamiętajmy, że kiedy po raz
k o l e j n y r o z p o c z n i e m y
(świadomie lub też nie) wojnę
nerwów zaczynając dialog z
dzieckiem od słów: „Odejdź od
tego!” lub „ wyszedł byś choć raz
na powietrze!” to skutkiem będzie
raczej zamknięcie się w sobie
5| PSYCHOTROP | KWIECIEŃ
120681434.007.png 120681434.008.png 120681434.009.png 120681434.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin