gimnastyka jezyka.doc

(53 KB) Pobierz
opracowanie Urszula Izydorczyk

 

Ćwiczenia żuchwy

 

a)    Koparka na budowie („Ładowanie piasku”)

-        opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze

b)    Dźwig („Przenoszenie towaru”)

-        wykonywanie ruchów poziomych raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi

c)     Walec („Jazda do przodu i cofanie”)

-        ruchy do przodu i do tyłu

d)    Betoniarka („Mieszanie zaprawy”)

-        ruchy okrężne raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi

 

1.    Ćwiczenia warg

 

a)    Zaspane wargi (ziewanie)

-        szerokie otwieranie i zamykanie ust

b)    Wargi robią poranną gimnastykę

-        układanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną

-        dolną wargą zasłonić dolne zęby, górną – górne zęby

-        tworzenie ryjka (tak jak wymowa „u”) następnie szerokie rozciągnięcie kącików ust

-        ruch złączonych warg na prawo i na lewo

-        unoszenie wargi górnej przy zaciśniętych szczękach (widoczne są tylko zęby górne), a następnie opuszczanie wargi dolnej (widoczne tylko zęby dolne)

c)     Wargi bawią się w baloniki (nadymanie policzków – wargi zwarte)

-        nadymanie policzka prawego i uwolnienie powietrza (szmer jak przy wymawianiu „p”)

-        nadymanie policzka lewego i uwolnienie powietrza (jak wyżej)

-        nadymanie dwóch policzków razem (wypuszczanie powietrza ustami lub nosem)

d)    Wargi „zajączki”

-        wciąganie policzków do jamy ustnej i tworzenie „zajęczego pyszczka”

e)    „Wargi „koniki” (w zabawie ruchowej, tworzenie zaprzęgu – konik + woźnica)

-        konik: naśladowanie parskania (wprawianie ust w drganie)

-        woźnica: naśladowanie cmokania (łączenie ust i energiczne odrywanie)”[1]

 

f)      Wargi „ptaszki”

-        gwizdanie

g)    Uśmiechnięte wargi

-        półuśmiech: odciąganie na przemian kącików warg (uśmiech prawym kącikiem ust, uśmiech lewym kącikiem ust)

-        uśmiech obustronny

h)    Wargi poszły do szkoły (wymawianie samogłosek)

-        dokładna i wyrazista artykulacja głosek: „o”, „a”, „e”, „u”, „i”, „y”

-        zagadki: układanie ust do wymowy samogłoski, reszta grupy rozpoznaje jaka to głoska

-        „gadające główki”: pokazywanie kartonika (główki) z narysowanym układem ust, przybieranie takiego samego kształtu ust i rozpoznawanie co główka do nas mówi

 

 

o – buzia bardzo zaokrąglona

 

a – buzia otwarta szeroko, widać dolne i górne zęby, język na dole w buzi

u – „dziubek” – zębów nie widać

e – usta rozciągnięte, język z przodu

y – usta rozciągnięte

i – wąskie usta, języka praktycznie widać

4

 


             

 

 

i) Wargi jadą na wycieczkę (wymawianie głosek: o, a, u, e, y, i lub w wersji trudniejszej– samogłosek w sylabach: lo, la, lu, le, ly, li, mo, ma, mu, me, my, mi).

- umieszczenie sylwety lokomotywy z wagonikami na tablicy, do poszczególnych wagoników „wsiadają” wybrane samogłoski: wymawiane samogłoski wsiadającej do wagonika, kiedy pociąg „rusza” wymawianie nazw jadących samogłosek w różnym tempie – to samo w wersji sylabowej /nauczyciel wskazuje co wymawiać/.

j)  Wycieczka – (wersja z zabawą ruchową)

-   tworzenie pociągu, dzieci ustawione jeden za drugim, na gwizdek pociąg rusza, w trakcie jazdy następuje nazywanie pasażerów (wybrane samogłoski, sylaby), po zatrzymaniu na stacji dokonuje się zmiana pasażerów (inne samogłoski i sylaby) – można wykorzystać kartoniki z samogłoskami lub sylabami.

 

 

3. Ćwiczenia języka

 

a)    Język przygotowuje się do zajęć ruchowych – kierunki: góra, dół, lewa, prawa (ćwiczenia przy otwartych ustach)

-        wysuwanie i chowanie języka

-        przesuwanie języka od kącika do kącika warg (bez opierania go na wardze)

-        unoszenie języka w kierunku nosa

-        unoszenie języka w kierunku brody

-        spłaszczanie i zwężanie języka

b)    Język na ćwiczeniach gimnastycznych (język porusza się jak dzieci podczas ćwiczeń ruchowych), tempo: raz, dwa, trzy, cztery…)

-        raz: czubek języka na górną wargę

-        dwa: czubek języka do lewego kącika ust

-        trzy: czubek języka na dolną wargę

-        cztery: czubek języka do prawego kącika ust

c)     Język robi porządki

-        „wymiatanie” językiem górnych i dolnych zębów

-        przesuwanie czubkiem języka po zębach górnych i dolnych („polerowanie”)

-        „malowanie sufitu” (usta szeroko otwarte) przesuwanie czubkiem języka od zębów górnych przez podniebienie ku tyłowi i z powrotem

d)    Skaczący języczek

-        „góra-dół”: unoszenie czubka języka w górę do wałka dziąsłowego (dotknięcie), opuszczenie w dół i dotykanie czubkiem do zębów dolnych (przy otwartych ustach)

-        „lewa-prawa”: języczek robi skręty, wypycha od środka lewy i prawy policzek (jako przerywnik można również wykonywać ćw. ruchowe, skoki – w górę i w dół w lewo i prawo). 

e)    Języczek – kotek

-        naśladowanie językiem picia mleka przez kota (przy otwartych ustach)

-        mleko było smaczne: oblizywanie osobno dolnej wargi i osobno górnej wargi

-        oblizywanie ruchem okrężnym dolnej i górnej wargi w prawo i w lewo

f)      Języczek – konik

-        czubek języka dotyka podniebienia z dziąsłami, szczęka dolna opuszczona, nagłe odrywanie języka od podniebienia z charakterystycznym kląskaniem (można zmieniać tempo jadącego konika)

 

4. Ćwiczenia podniebienia miękkiego

 

a)    U lekarza (ułożyć historyjkę o chorym Piotrusiu, który idzie do lekarza – można wykorzystać kukiełkę, pacynkę, sylwetkę Piotrusia)

-        kaszlanie z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej

-        wdech nosem, wydech ustami (usta szeroko otwarte)

-        wdech i wydech ustami, buzia szeroko otwarta (skrzydełka nosa zaciskamy palcami)

-        chrząkanie

-        picie syropu (Piotruś dostaje lekarstwo)

-        ziewanie

-        Piotruś zasypia: chrapanie na wdechu i na wydechu (przez to, że ma zapchany nos, ciężko oddycha, wydając odgłosy chrapania)

b)    Głosy ptaków (usta otwarte, język na dole)

-        Kukułka: ku-ku, ku-ku

-        Kura: ko-ko, ko-ko

-        Gęś: gę-gę, gę-gę

c)     Czarodziejska słomka (wykorzystanie słomki do przenoszenia małych kawałków papieru)

-        za pomocą słomki łapanie małych kawałków np. papieru (przy wdechu), przenoszenie ich na drugą stronę stołu i opuszczanie (przy wydechu)

-        rodzaje zabawy: łowienie rybek, zrywanie kwiatków, zbieranie grzybków (kawałki papieru mają konkretny kształt). W zabawie można zastosować segregowanie np. „łowimy tylko złote rybki”.

 

 


[1] E. Sachajska, Uczymy poprawnej wymowy, WSiP, W – wa 1987r., str. 83 - 84

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin