EKONOMIKA PRZESTRZENNA I OCHRONA ŚRODOWISKA.doc

(107 KB) Pobierz
EKONOMIKA PRZESTRZENNA I OCHRONA ŚRODOWISKA

EKONOMIKA PRZESTRZENNA I OCHRONA ŚRODOWISKA

 

Antoni Sobczak (Kier. Katedry matematyki, statystyki i informatyki)

 

Literatura:

 

R. Domański. Przestrzenna transformacja Gospodarki. Wyd.Nauk. PWN. W-wa 1977

A. Sobczak. Prace z gospodarki przestrzennej. Zeszyty naukowe AE w P-niu nr 14 P-ń 2001

A. Bernaciak, W.M. Gaczek. Ekonomiczne aspekty ochrony środowiska. Wyd.AE w P-niu MDnr 99 P-ń 2001

A. Sobczak. Wybrane strategie rozwoju miast. Zesz.Nauk.AE w P-niu seria1 zeszyt nr 273 P-ń 1999

A. Budnikowski. Ochrona środowiska jako problem globalny PWE W-wa 1998

Informacja przestrzenna w gospodarce regionalnej IgiK w W-wie. W-wa 1999

Podstawy gospodarczej polityki miasta. Studium Poznania. Cz. II. Biuletyn KPKZ PAN zesz. nr187 W-wa 1999

 

T. Polityka przestrzennego zagospodarowania kraju

 

1.       Wprowadzenie

13.10.2001

Polityka przestrzennego zagospodarowania kraju (ppzk) to polityka państwa w dziedzinie przestrzennego zagospodarowania kraju w perspektywie najbliższych kilku lat. Obowiązek opracowania koncepcji ppzk wynika z ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.

 

Formuły koncepcji ppzk :

-          podmiotem jest polityka państwa zmierzająca do takiego oddziaływania na zagospodarowanie kraju, by było ono współzależne z priorytetami jego rozwoju,

-          Podmiotem jest rząd,

-          Odbiorcy – wszystkie podmioty publiczne i prywatne,

-          Nie ma bezpośredniego podporządkowania polityki przestrzennej samorządów lokalnych polityce przestrzennej rządu. Zachodzą tu relacje negocjacyjne

Koncepcja ppzk – w trybie pracy nad ogólną strategią rozwoju kraju, sytuuje to opracowanie w sferze planowania strategicznego. Koncepcja ppzk nie pełni funkcji nadrzędnych planu przestrzennego zagospodarowania wyznaczającego fizyczne rozmieszczenie inwestycji publicznych. Dostarcza natomiast przesłanek do sporządzania programów (przez samorządy lokalne) zawierających zadania rządowe.

-          Koncepcja ppzk powstała w Rządowym Centrum Studiów Strategicznych. Jest to pierwszy w Polsce dokument obejmujący syntetycznie całość zagadnień związanych z zagospodarowaniem przestrzennym kraju. Dokument ten przyjął Sejm RP 17.11.2000 r.

Koncepcja nie obejmuje strategii lokalnych.

-          Władza zdecentralizowana od 1990 r. (oraz od 1999 r.) – Rządowa i Samorządowa,

-          Gmina Þpowiat Þ województwo Þ Centralne władze.

Dokument jest przyjęty przez Sejm ale nie ma prawa stanowiącego

 

„Kupiec Poznański”, „Obornicka”.

 

Uwarunkowania, cele i kierunki ppzk

 

2.1. Uwarunkowania

A.                              Wynikające z globalnych i europejskich wyzwań rozwoju

-                                               rozwój cywilizacji informacyjnej (ludzie, ich kwalifikacje, postawy i sposób organizowania stają się współcześnie główną siłą motoryczną rozwoju; dotychczasowe rozmieszczenie surowców i majątku produkcyjnego odgrywa coraz to mniejszą rolę w przekształceniach przestrzennego zagospodarowania poszczególnych krajów),

-                                               globalizacja gospodarki (zwrot na konkurencyjność polskiej przestrzeni w systemie europejskim i światowym),

-                                               ekorozwój (ekologiczne uwarunkowanie i kryteria przestrzennego zagospodarowania kraju),

-                                               demokracja (funkcjonowanie otwartego społeczeństwa obywatelskiego i decentralizacji zarządzania państwem),

-                                               integracja Polski z Unią Europejską

 

B.                              Wynikające z czynników o znaczeniu europejskim i ogólnokrajowym.

-                                               zwrotnikowe położenie Polski (wspólne interesy ale i możliwość wystąpienia konfliktów),

-                                               historyczne ukształtowanie struktury przestrzennej kraju (dysproporcje w poziomie zagospodarowania),

-                                               walory środowiska przyrodniczego (przestrzeganie zasad rozwoju zrównoważonego),

-                                               przesłanki demograficzne (przyrost zasobów pracy, niska mobilność przestrzenna, bezrobocie, konieczność restrukturyzacji kształcenia).

2.2. Cele polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.

A.                              Cele ppzk wynikają z konieczności dynamizacji rozwoju Polski przez kształtowanie takiej przestrzeni, która byłaby:

-                                               Otwarta na Europę i Świat,

-                                               Efektywna, innowacyjna i konkurencyjna,

-                                               Czysta ekologicznie,

-                                               Zdecentralizowana politycznie.

B.                              Założeniem ppzk jest równoważenie rozwoju umożliwiające stopniową likwidację istniejących dysproporcji i osiągnięcia europejskich standardów życia społeczeństwa. Ten cel główny przekłada się na szereg celów szczegółowych.

-                                               Kształtowanie mechanizmów generujących efektywny ekonomicznie rozwój społeczno – gospodarczy

-                                               Ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczego

-                                               Ochrona dziedzictwa kulturowego (polska tradycja i tożsamość narodowa, tzw. Wartości),

-                                               Utrwalenie bezpieczeństwa państwa (obrona kraju, zagrożenia terrorystyczne),

-                                               Dbałość o ład przestrzenny (ład przestrzenny jest zwornikiem spinającym system strategicznych celów ppzk).

14.10.2001

2.3. Kierunki przyspieszenia społeczno – gospodarczego rozwoju Polski

-            europejski krajowy system infrastruktury technicznej (autostrady, kolej, porty morskie i lotnicze, systemy energetyczne, gospodarka wodna,

-            wzrost znaczenia metropolii stołecznej,

-            szybki rozwój biegunów (ośrodków) rozwoju społ. - gosp. o znaczeniu europejskim (tzw. europolie), które w procesie konkurencji europejskiej mogą tworzyć coraz to silniejsze węzły przedsiębiorczości i innowacji oddziałujące na Polskę (dziś mają na to miano szansę – Warszawa, Poznań, Kraków i Trójmiasto; w dalszej perspektywie – Szczecin, Wrocław, Łódź, Katowice, Lublin, Białystok, Rzeszów, a także biopolarna aglomeracja Bydgoszcz – Toruń),

-            wzrost znaczenia ponadregionalnych i regionalnych ośrodków równoważenia rozwoju (m.in. Olsztyn /uniwersytet Warmińsko- Mazurski, Koszalin /czeka na zatwierdzenie przez prezydenta nowego województwa, Elbląg),

-            wykreowanie stref i ośrodków gospodarki turystycznej,

-            zwiększenie dbałości o ochronę i kształtowanie środowiska przyrodniczego.

 

2.4.Główne kierunki ppzk:

      Ppzk realizuje politykę rozwoju społ. – gosp i powinna dążyć do:

A.        Dynamizacji polskiej przestrzeni w europejskim systemie konkurencji, innowacyjności i efektyeności przez kształtowanie warunków przestrzennych,

Ø         tworzących lokalne, regionalne i europejskie systemy innowacji umożliwiające podmiotom gospodarczym aktywne wejście do gry konkurencyjnej w systemie gospodarki globalnej,

Ø         ułatwiających dostępność polskich i zagranicznych podmiotów gospodarczych do systemów infrastruktury technicznej i społecznej (tzw. struktura okołobiznesowao) standardach europejskich,

Ø         stymulujących współpracę międzynarodową gmin i regionów w europejskim systemie gospodarowania,

Ø         umożliwiających zagospodarowanie w oparciu o popyt międzynarodowy krajowej przestrzeni turystycznej i rekreacyjnej.

B.        Ekologizacji przestrzennego zagospodarowania kraju przez:

Ø         promowanie ekorozwoju,

Ø         uwzględnianie kryteriów ekologicznych w kreowaniu przekształceń przestrzennych,

Ø         aktywną ochronę zasobów unikatowych (np. niektóre parki narodowe).

C.        Restrukturyzacji zdeformowanych (w wyniku rozwoju historycznego) ogniw struktury przestrzennej (Górnośląski Okręg Przemysłowy i południowo – wschodni obszar Polski),

D.        Wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich przez:

Ø         modernizację i restrukturyzację gospodarki żywnościowej,

Ø         ekologicznie uwarunkowany rozwój gospodarki wodnej i leśnej,

Ø         rozwój agroturystyki,

Ø         nowe inwestycje infrastruktury technicznej i społecznej.

 

3     Narzędzia przestrzennego zagospodarowania kraju

3.1. Ustawodawstwo – Podstawą systemu zagospodarowania przestrzennego jest ustawa z dnia 07-07-1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 89, poz. 415, wraz z późniejszymi zmianami). Z dniem 01-01-1999 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy z dnia 24-07-1998 r. określająca kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa, mająca istotny wpływ na procedury zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi przytoczoną ustawą procedura postępowania od 01-01-1999 r. jest następująca

Na szczeblu krajowym są opracowane :

-                                               Koncepcja PPZK,

-                                               Okresowe raporty o stanie zagospodarowania kraju,

-                                               Programy zawierające zadania rządowe służące realizacji, celów publicznych, sporządzane przez ministrów i przez centralne organy administracji państwowej.

Na szczeblu wojewódzkim są uchwalane przez sejmiki województwa następujące dokumenty planistyczne :

-                                               strategia rozwoju województwa,

-                                               plan zagospodarowania przestrzennego województwa,

-                                               wieloletnie programy wojewódzkie.

Wymienione programy wojewódzkie powinny być spójne z KoncepcjąPPZK oraz z planami zagospodarowania przestrzennego sąsiednich województw.

 

UWAGA

PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA ANI ŻADEN Z INNYCH WYMIENIONYCH WYŻEJ DOKUMENTÓW NIE SĄ AKTAMI PRAWA MIEJSCOWEGO I NIE NARUSZAJĄ UPRAWNIEŃ GMIN.

Na szczeblu powiatu organy powiatowe mogą prowadzić, w granicach swojej właściwości rzeczowej, analizy i studia z zakresu zagospodarowania przestrzennego, odnoszące się do obszaru powiatu i zagadnień jego rozwoju.

Na szczeblu gmin opracowywane są dwa dokumenty:

-                                               Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

-                                               Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (dla całej gminy lub dla jej części). Do planów miejscowych dołącza się prognozę skutków wpływu ustaleń planu na środowisko przyrodnicze, sporządzoną przez biegłego z listy resortu właściwego dla ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa.

 

Ekon. Przestrz. I ochr. Środowiska

27-28_10_2001

Spośród wszystkich wymienionych dokumentów planistycznych tylko miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego stanowi prawo miejscowe.

 

Istotnym elementem procedury są negocjacje pomiędzy władzami województwa i gminy na temat sposobu uwzględnienia ponadlokalnych zadań rządowych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.

 

3.2.

Instrumenty Gospodarcze:

Do najważniejszych instrumentów gospodarczych mających istotny wpływ  na gospodarkę przestrzenną należą:

1.       Cena : Np. dla ustalenia wartości gruntów rolnych jest to cena kwintala żyta, publikowana regularnie przez Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

2.       Usługi inwestycyjne : Są one pośrednią pomocą publiczną umożliwiającą realizację procesów restrukturyzacji i modernizacji, ukierunkowaną zwłaszcza na podniesienie konkurencyjności polskiego przemysłu. Z punktu widzenia gospodarki przestrzennej są one istotną zachętą dla inwestorów, którzy występują jako wnioskodawcy o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a także jako inicjatorzy i sponsorzy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

3.       Podatki od nieruchomości : Są to podatki lokalne (gminne), pobierane od budynków i gruntów (stawka w złotych od m2 powierzchni) oraz budowli (stawka w procentach od wartości). Wysokość stawek tego podatku określa rada gminy – z tym, że nie może on przekroczyć kwot określonych w ustawie. Zwolnienie od podatku od nieruchomości podlegają m.in. grunty, budowle i budynki położone na terenach Specjalnych Stref Ekonomicznych. Strefy te powstały w oparciu o ustawę z dnia 20 października 1994 r. Każda z nich była ustanowiona oddzielnym rozporządzeniem Rady Ministrów. Tworzono je na okres 20 lat. Istnienie Specjalnych Stref Ekonomicznych pozostaje w tej chwili w sprzeczności z prawodawstwem Unii Europejskiej. Los ich jest zatem bardzo niepewny.

 

3.3. Inwestycje publiczne:

 

Wymienione w punkcie 3.1. programy zawierające zadania rządowe służące realizacji celów publicznych, praktycznie rzecz biorąc, jeszcze nie funkcjonują. W tej sytuacji najważniejszym wykazem inwestycji publicznych są wieloletnie inwestycje gospodarcze, których zestawienie jest publikowane jako załącznik nr 6 do corocznej ustawy budżetowej.

Chodzi tu o wszystkie zadania inwestycyjne realizowane z udziałem środków budżetowych lub z udziałem kredytu bankowego z poręczeniem rządowym.

Są to przede wszystkim inwestycje w sferze infrastruktury technicznej i społecznej. Inwestycje wieloletnie istotnie wpływają na kształtowanie przestrzeni w Polsce. Reforma ustrojowa w administracji publicznej gruntownie zmieniła strukturę tych inwestycji. W jej wyniku większość z nich realizowana jest na szczeblu wojewódzkim lub powiatowym.

              W dziedzinie inwestycji publicznych instytucje  rządowe preferują koncepcję zawierania z władzami samorządowymi kontraktów regionalnych w celu współfinansowania z budżetu państwa określonych przedsięwzięć inwestycyjnych prowadzonych przez samorządy.

 

 

 

4.       Instrumentacja Systemowa.

 

4.1. Instrumenty polityki przestrzennej:

 

Do najważniejszych instrumentów polityki przestrzennej państwa należą:

-          środki prawne i struktury organizacyjne ( tworzą podstawę systematycznego funkcjonowania aktywnej polityki państwa w kształtowaniu polskiej przestrzeni intergrowanej z przestrzenią europejską),

-          środki nakazowo – zakazowe ( spełniają jedynie normatywną funkcję regulującą zagospodarowanie przestrzeni),

-          środki ekonomiczne ( stymulują realizację pożądanych społecznie rozwiązań),

-          uspołecznienie procesów podejmowania decyzji ( narzędzie rzeczywistej kontroli i partycypacji społecznej),

-          nauka ( tworzy teoretyczne, poznawcze i metodologiczne podstawy funkcjonowania systemu racjonalnego kształtowania przestrzeni).

 

 

 

4.2. Rola polityki przestrzennej w kształtowaniu rozwoju kraju

Z doświadczeń zagranicznych wynika, że polityka sytuuje się w sferze długookresowego planowania strategicznego naszego kraju. Planowanie przestrzenne jest głównym narzędziem informacji, koordynacji, negocjacji, promocji i edukacji w ciągłym procesie kształtowania i realizacji polityki przestrzennej państwa. Niepewna i ograniczona przewidywalność rozwoju złożonej rzeczywistości początku XXI wieku nasuwa konieczność nieustannej ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin