NJWS1_1_W_swiecie_kabli_i_tajemniczych_skrzynek-1.pdf

(50 KB) Pobierz
Microsoft Word - 1_W_swiecie_kabli_i_tajemniczych_skrzynek.doc
Temat 1. W Ļ wiecie kabli i tajemniczych skrzynek
Cele – przewidywane osi Ģ gni ħ cia ucznia:
– słucha ze zrozumieniem tekstu czytanego przez nauczyciela
– aktywnie uczestniczy w formułowaniu zasad pracy w pracowni komputerowej
– rozpoznaje sytuacje zgodne z zasadami umiej ħ tnego korzystania z komputera.
ĺ rodki dydaktyczne : podr ħ cznik z ę wiczeniami „Zaj ħ cia komputerowe” s. 4–5; wyposa Ň enie
pracowni komputerowej.
Przebieg zaj ħę
1. Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela (podr ħ cznik z ę wiczeniami „Zaj ħ cia
komputerowe” s. 4).
2. Ogl Ģ danie pracowni komputerowej , nauka rozpoznawania zgromadzonego tam sprz ħ tu.
Nauczyciel oprowadza dzieci po pracowni, pokazuj Ģ c najwa Ň niejsze urz Ģ dzenia
(komputery, serwer – komputer nauczyciela, drukark ħ , skaner, listwy z kablami) i zadaje
pytania, które pozwol Ģ dzieciom samodzielnie okre Ļ la ę przeznaczenie i odgadywa ę nazwy
zgromadzonych tam urz Ģ dze ı : Jak nazywa si ħ miejsce, w którym jeste Ļ my? Gdzie znajduje
si ħ to miejsce, jak trafi ę do pracowni komputerowej? Czym ta pracownia ró Ň ni si ħ od
innych klas w szkole? Jakie sprz ħ ty si ħ tu znajduj Ģ ? Gdzie jest drukarka? Podejd Ņ cie
i poka Ň cie. Co to jest? (pytanie o skaner) Jak si ħ nazywa? itd.
3. Przydzielenie stałych miejsc przy komputerach .
4. Wspólne sformułowanie zasad zachowania w pracowni komputerowej .
• Dzieci siedz Ģ kołem. Nauczyciel prowadzi z nimi rozmow ħ o zachowaniu si ħ w pracowni
podczas pracy przy komputerze i zasadach korzystania ze zgromadzonych tu urz Ģ dze ı ,
odwołuj Ģ c si ħ do ilustracji w podr ħ czniku z ę wiczeniami.
• Dzieci wraz z nauczycielem formułuj Ģ zasady zachowania si ħ w pracowni komputerowej,
np. Ģ czamy komputery i uruchamiamy programy wył Ģ cznie za zgod Ģ nauczyciela. Do
pracowni komputerowej przychodzimy po posiłku (nie jemy i nie pijemy w pracowni
komputerowej). Ostro Ň nie obchodzimy si ħ ze sprz ħ tem komputerowym (nie dotykamy
palcami monitorów, uwa Ň amy na przewody elektryczne). Dbamy o porz Ģ dek w miejscu
pracy. Nie rozmawiamy w czasie pracy z komputerem – komputery szumi Ģ , wi ħ c je Ļ li
hałasujemy, wyjdziemy z pracowni z bólem głowy. Nie bujamy si ħ na krzesłach, bo jest to
niebezpieczne ( je Ļ li krzesła s Ģ na kółkach, nie je Ņ dzimy na nich ) . Pami ħ tamy, aby
stanowisko pracy było dobrze o Ļ wietlone. Przed komputerem siedzimy prosto, z plecami
opartymi o krzesło, we wła Ļ ciwej odległo Ļ ci od monitora ( na wyci Ģ gni ħ cie r ħ ki ) . Staramy
si ħ ograniczy ę czas pracy przy komputerze do maksymalnie dwóch godzin dziennie.
• Dzieci siadaj Ģ przy swoich stanowiskach i wklejaj Ģ do podr ħ cznika ę wiczeniami naklejki
symbolizuj Ģ ce ró Ň ne zachowania, nast ħ pnie podpisuj Ģ kontrakt.
5. Podsumowanie zaj ħę : swobodne wypowiedzi na temat zachowania si ħ w szkolnej
pracowni komputerowej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin