ZABAWY Z KLANZY.doc

(42 KB) Pobierz
SCENARIUSZE ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM PEDAGOGIKI ZABAWY

SCENARIUSZE ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM PEDAGOGIKI ZABAWY 

 

                                                                     

 

Temat : Wiosenne podróże

Cele :1.stwarzanie pozytywnej atmosfery w grupie

2.kształtowanie umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo -                        zadaniowych  

3.ożywienie kontaktów z innymi

4.odkrywanie własnych możliwości twórczych

5.wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie

Czas : 3 spotkania po 60 minut

Miejsce : sala dydaktyczna

Grupa : 5-latki

 

Spotkanie pierwsze -  „Wycieczka do lasu”

1.Wizytówki

Nauczycielka rozdaje dzieciom wizytówki i prosi by dzieci narysowały na nich swój dzisiejszy nastrój (buzię pogodną, wesołą, smutną itp.).

Jest piękny wiosenny dzień. Wybierzemy się dziś na wycieczkę do lasu.

W lesie jest bardzo dużo drzew. Przywitamy się z nimi.

2. Zabawa „Dzieci i drzewa”.

Dzieci dobierają się parami, jedno dziecko jest drzewem, drugie dziecko wita się z drzewem (głaszcze, poklepuje, dotyka, obejmuje). Potem następuje zmiana ról.

Zapraszam was na spacer leśnymi ścieżkami.

3. Zabawa „Po leśnej ścieżce”

Dzieci ustawiają się jedno za drugim, idą za prowadzącą w różnych kierunkach, stawiając stopę przed stopą.

Patrzcie! Za krzakami coś się poruszyło. To zajączek, który przestraszył się i schował się za drzewo.

4.Zabawa „Zajączki”

Dzieci dobierają się parami, jedno dziecko jest drzewem, drugie – zajączkiem. Dzieci – zajączki skaczą po sali, a na słowa nauczycielki „zajączki za drzewo” chowają się za dzieckiem – drzewem. Zmiana ról.

Idziemy dalej w głąb lasu. Zobaczcie! To wiewiórka, trzyma w pyszczku szyszkę i wspina się po drzewie do swojej dziupli.

5.Zabawa „Wiewiórki do dziupli”

Dzieci dobierają się trójkami, dwoje z nich stojąc naprzeciw siebie, chwytem rąk tworzą dziuplę, trzecie staje w środku – jest ono wiewiórką. Jedna wiewiórka w grupie nie ma dziupli. Dzieci - wiewiórki poruszają się swobodnie, na hasło : „wiewiórki do dziupli” muszą skryć się do najbliższej dziupli. Przy zmianie miejsc trzeba pamiętać, by wszystkie dzieci były wiewiórkami.

Po długim spacerze nadszedł czas na odpoczynek. Usiądźmy na leśnej polanie.

6.Zabawa „Co słychać dookoła?”

Dzieci siedzą w kręgu. Zamykają oczy i przez chwilę nasłuchują, co dzieje się w ich najbliższym otoczeniu. Następnie otwierają oczy i opowiadają, jakie odgłosy usłyszały (mogą też opowiedzieć jakie odgłosy można usłyszeć w lesie).

My w czasie naszej wędrówki po lesie spotkaliśmy zajączka i wiewiórkę, ale w lesie mieszka jeszcze wiele innych zwierząt. Odgadnijcie jakie?

7.Zagadki o zwierzętach

Nauczycielka zadaje zagadki o zwierzętach leśnych, a dzieci je odgadują.

 

Kolczasty zwierzaczek, ma z igieł kubraczek,

latem drepcze po borze, zimą śpi w leśnej norze.                             (jeż)

 

Bez młotka, bez dłuta, a dziupla wykuta.

To będzie schronisko, bo zima już blisko!                                          (dzięcioł)

 

Ma okrągłe oczy, świetnie widzi w nocy.

I widzi i słyszy, poluje na myszy.                                                        (sowa)

 

Rudy, mieszka w norze, poluje po borze.

Mistrz wybiegów i zasadzki.

Strzeż w kurniku kury, kaczki.                                                        (lis)

 

Dziwne to zwierzę, w lesie przebywa

i w słowie „budzik” się ukrywa.                                                        (dzik)

 

8.Zabawa „Imię i zwierzę”

Dzieci siedzą w kręgu i zastanawiają się nad tym, które ze zwierząt leśnych lubią najbardziej. Po chwili nauczycielka rozpoczyna zabawę mówiąc : „Mam na imię Kasia, lubię zajączka”. Potem kolejno dzieci wymieniają swoje imię oraz nazwę ulubionego zwierzątka.

9.Działalność plastyczna

Nauczycielka pyta czy podobała się dzieciom wycieczka do lasu? Rozdaje dzieciom kartki i prosi, by narysowały na nich „Co mi się podobało w lesie?”

 

Spotkanie drugie - „Wycieczka na łąkę”

1.Wizytówka

Nauczycielka rozdaje dzieciom wizytówki – kwiaty wycięte z papieru w trzech kolorach (czerwone, żółte, niebieskie).

Dzisiaj wybierzemy się na piękną, kolorową łąkę, na której rośnie dużo kwiatów.

2.Zabawa „Powitanie kwiatów”

Dzieci – kwiaty dobierają się parami. Na słowa: „ręce do rąk” – dzieci dotykają się rękami, „stopy do stóp” – stopami, „plecy do pleców” – plecami, „głowa do głowy” – głowami, „nosy do nosków” – nosami. Na hasło: „kwiatek do kwiatka” – dzieci zamieniają się parami.

Na łące rośnie także dużo trawy.

3.Zabawa „Rośnie trawa”

Dzieci przechodzą do przysiadu, głowa opuszczona. Na hasło: „Rośnie trawa” powoli przechodzą do pozycji stojącej, unoszą ręce w górę i poruszają w nadgarstkach.

Nazbieramy teraz kwiatów i zrobimy z nich bukiety. (Dzieci spacerują po sali,  naśladują zrywanie kwiatów i układanie bukietów)

4.Zabawa „Kwiaty”

Nauczycielka prosi, by dzieci pokazały ruchem:

-         jak wygląda kwiat zwinięty w pączek

-         jak kwiat rośnie

-         jak kwiat się rozwija

-         jak kwiat więdnie.

5.Taniec kwiatów

Nauczycielka prosi, by dzieci wyobraziły sobie, że są kwiatami.

Dzieci tańczą według własnej inwencji w takt muzyki (np. walca „Nad pięknym modrym Dunajem” J.Straussa).

Na łące słychać odgłosy pszczółek, które zbierają z kwiatów nektar.

6.Zabawa „Pszczółki”

Na sygnał: „Słonko świeci” dzieci – pszczółki naśladują lot i bzyczenie pszczół: bzz, bzz, bzz. Na sygnał: „Pada deszcz” – pszczółki wracają do ula (wyznaczone miejsce w sali).

Nad łąką fruwają także kolorowe motyle.

7.Zabawa „Motyle”

Dzieci dobierają się parami. Jedno dziecko jest kwiatkiem, drugie – motylem. Dzieci – motyle poruszają się po sali w rytm muzyki. Podczas przerwy w muzyce szukają swojego kwiatka i odpoczywają – chwytają się za ręce. Zmiana ról.

Na łące są także biedronki.

8.Zabawa „Lecimy – stop”

Dzieci stoją w gromadce. Na hasło nauczycielki: „Lecimy” – dzieci naśladują lot biedronki. Na hasło: „Stop” – zatrzymują się. Zabawą mogą też kierować kolejno wybrane dzieci.

Na łące spotkaliśmy biedronki, motyle i pszczoły.

9.Zabawa „Na łąkę”

Dzieci siedzą w kręgu. Dzieci z wizytówkami (kwiatami) czerwonymi – to biedronki, z żółtymi – to pszczółki, z niebieskimi – to motyle. Nauczycielka wydaje polecenia, aby zamieniły się miejscami:- biedronki i motyle; - motyle i pszczółki; - pszczółki i biedronki itd.

Na hasło: „Na łąkę” – wszystkie dzieci zamieniają się miejscami. Zabawą może pokierować jedno z dzieci.

10.Zabawa „Biedronka”

Dzieci siedzą w kręgu. Nauczycielka rozpoczyna zabawę: - mówi jak się czuje  w tej chwili i przekazuje z dłoni do dłoni dziecka siedzącego obok wyobrażoną biedronkę. Robi to bardzo delikatnie, żeby jej nie zrobić krzywdy. Dzieci robią to samo. Gdy „biedronka” wróci do nauczycielki, podchodzi z nią do okna i wypuszcza ją na wolność.

 

Spotkanie trzecie - „Wycieczka nad staw”

1.Wizytówki

Nauczycielka rozdaje dzieciom wizytówki w kształcie kropelki wody i prosi, by narysowały na nich coś co się kojarzy im z wodą.

2.Zabawa „Powitanie”

Dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytm wesołej muzyki. Podczas przerwy w muzyce wykonują polecenia nauczycielki:

-         uściśnijcie ręce wielu kolegom

-         poklepcie kogoś po plecach

-         uśmiechnijcie się do kolegi

Niedawno byliśmy na łące. Nieopodal tej łąki jest staw. Dzisiaj wybierzemy się nad zaczarowany staw. W stawie tym mieszkają żabki.

3.Zabawa „Zaczarowany staw”

Jedno dziecko jest żabką. Oczy ma zakryte apaszką. Pozostałe dzieci chodzą dookoła żabki. Na hasło: „Zaczarowany staw’ zatrzymują się. Dziecko – żabka podchodzi do kolegów, dotyka jednego z nich i po omacku stara się odgadnąć, kto to jest. Po odgadnięciu następuje zmiana żabki. W zabawie można wybrać więcej żabek.

Nad staw często przychodzą bociany w poszukiwaniu żabek.

4.Zabawa „Idziemy – stop”

Na hasło nauczycielki: „idziemy” – dzieci - bociany chodzą w różnych kierunkach po sali wysoko unosząc kolana. Na hasło: „stop” – zatrzymują się i stają na jednej nodze. Wyciągają ramiona w przód i klaszcząc w ręce mówią: kle, kle, kle. Zabawą mogą kierować kolejno wybrane dzieci.

Zapraszam was na spacer dookoła zaczarowanego stawu (nauczycielka rozkłada chustę animacyjną).

5.Zabawa z chustą animacyjną „Spacer wokół stawu”

Dzieci maszerują wokół chusty. Na hasło nauczycielki: „nazwa koloru” ( np. kolor czerwony, niebieski itd.) dzieci wbiegają na ten kolor.

Gdy wieje wiatr to na stawie pojawiają się fale.

6.Zabawa z chustą animacyjną „Falowanie wody”

Dzieci wprawiają w ruch chustę, naśladując falowanie wody, zgodnie z opowieścią nauczycielki:

„Nad stawem wieje lekki wiaterek – zefirek, tafla wody porusza się nieznacznie, prawie niezauważalnie. Powoli siła wiatru rośnie i woda w stawie porusza się gwałtowniej. Nagle zrywa się prawdziwy huragan i stawem wstrząsają ogromne fale. Powoli wiatr traci na sile, już nie dmucha tak mocno, aż w pewnym momencie cichnie zupełnie, tafla wody w stawie pozostaje nieporuszona”.

W stawie mieszkają rybki.

7.Zabawa z chustą animacyjną „Rybak i rybka”

Jedno dziecko – rybka chowa się pod chustą, drugie dziecko – rybak chodzi wokół chusty i usiłuje złapać rybkę, która pływa pod spodem. Reszta dzieci faluje chustą. Po złapaniu rybki dzieci zamieniają się rolami.

Ja mam tutaj „złotą rybkę”(maskotka – rybka), która mieszka w zaczarowanym stawie i może spełnić wasze życzenia.

8.Zabawa „Życzenia do złotej rybki’

Dzieci siedząc w kręgu, przekazują sobie kolejno maskotkę – rybkę i wypowiadają swoje życzenia. Zabawę rozpoczyna nauczycielka.

9. Działalność plastyczna „Złota rybka”

Nauczycielka rozdaje dzieciom kartki i prosi, by dzieci narysowały na nich „złotą rybkę” według swojego pomysłu. Narysowane rybki dzieci układają na chuście animacyjnej.

 

OPRACOWAŁA: KATARZYNA SZYMAŃSKA

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin