NauPocz1Rozklad4.pdf

(158 KB) Pobierz
Scen NPkl1s2 cz2 001-046
1. Rozk∏ad treÊci kszta∏cenia zintegrowanego
(tematy dni od 28. do 80.)
Kràg
Temat
Ârodki
Przewidywane efekty
tematy-
Zintegrowane treÊci kszta∏cenia oraz dzia∏ania uczniów
dydaktyczno-
dnia
dydaktyczne
czny
-wychowawcze
1
2
3
4
5
Przysz∏a
do nas
wiosna
28. ˚egnamy
Marzann´
1. Rozmowa wst´pna nt.: „W jaki sposób mo˝emy po˝egnaç
zim´ i powitaç wiosn´?”.
– Prezentacja s∏omianej kuk∏y Marzanny, symbolu odchodzà-
cej zimy, i ludowego zwyczaju topienia Marzanny.
– Uk∏adanie zdaƒ opisujàcych jej wyglàd.
2. Zabawa „Po˝egnanie zimy” z wykorzystaniem kuk∏y Marzanny.
3. „˚egnamy Marzann´” – porzàdkowanie zdaƒ w zeszycie
çwiczeƒ.
4. Wykonanie kukie∏ek Marzanny z w∏óczki – zgodnie z in-
strukcjà w zeszycie çwiczeƒ.
5. åwiczenia dramowe „Sàd nad Zimà”.
6. åwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu wewnàtrz drugiej
dziesiàtki. Rozwiàzywanie zadaƒ tekstowych, wykonywanie
dzia∏aƒ z okienkiem i uzupe∏nianie tabelek.
7. Wprowadzenie pó∏nuty, nauka piosenki „Przysz∏a do nas
wiosna”.
– Rozró˝nianie wartoÊci nut.
– åwiczenia i zabawy ruchowe – wartoÊci rytmiczne ukazy-
wane biegiem, marszem, wolnym chodem.
8. Zabawy ruchowe na boisku szkolnym.
– Pochód dzieci z Marzannà.
– Pokonywanie przeszkód w terenie.
– Zabawy z elementem rzutu do celu.
åw. 5 s. 3–6,
78 (zadanie
dla ch´tnych
uczniów)
CD – 5, 28, 29
kartoniki
z liczbami od
0 do 20,
patyczki,
s∏omiana ku-
k∏a Marzanny,
w∏óczka, no-
˝yczki, kolo-
rowa folia sa-
moprzylepna,
patyczki,
kukie∏ka wy-
konana
z w∏óczki
Uczeƒ:
– zna ludowy zwyczaj po˝egnania
zimy – topienie Marzanny, rozu-
mie jego symbolik´,
– uczestniczy twórczo w zabawie –
inscenizacji po˝egnania zimy in-
spirowanej ludowym zwyczajem,
– samodzielnie wykonuje z w∏óczki
Marzann´ – korzysta z instrukcji
i ilustracji, ∏àczy pasma w∏óczki,
plecie warkoczyk, ozdabia prac´,
wykorzystujàc ró˝ne materia∏y,
– uk∏ada, porzàdkuje i pisze zdania
na temat po˝egnania zimy,
– zna dat´ pierwszego dnia kalen-
darzowej wiosny,
– sprawnie dokonuje obliczeƒ we-
wnàtrz drugiej dziesiàtki – dodaje,
odejmuje na liczmanach lub w pa-
mi´ci, uzupe∏nia tabelki funkcyjne,
wykorzystuje liczmany, uzupe∏nia-
jàc dzia∏ania z okienkiem,
– rozwiàzuje zadania tekstowe,
– ocenia swojà prac´,
– Êpiewa w grupie pierwszà zwrot-
k´ nowej piosenki,
– zna zapis pó∏nuty i za pomocà
klaskania, ró˝nych ruchów okre-
Êla czas jej trwania,
97762764.002.png
29. Wiosenne zaj´-
cia dzieci i do-
ros∏ych
1. Szukanie Êladów wiosny w naszej klasie.
– Odkrywanie, wyszukiwanie ukrytych elementów dekoracji,
kwiatów, rysunków zwiàzanych z wiosnà.
– Wypowiedzi uczniów na temat znalezionych Êladów wiosny.
2. Wiosenne zagadki – samodzielne rozwiàzywanie zagadek,
krzy˝ówek w zeszycie çwiczeƒ.
3. Wys∏uchanie opowiadania Jadwigi Jasny-Mazurek
pt. „Dziwna trawa” czytanego przez nauczyciela.
– Rozmowa na temat wiosennych wypraw w poszukiwaniu
wiosny. Czytanie wybranych fragmentów.
– Ustalenie kolejnoÊci wydarzeƒ w opowiadaniu.
4. åwiczenia dramowe „Zgadnij, co robi´”. NaÊladowanie
czynnoÊci zwiàzanych z podpatrywaniem przyrody, z zacho-
waniami ludzi i zwierzàt. Nazywanie przez dzieci czynnoÊci.
5. Co robià ludzie st´sknieni za wiosnà?
– Komentowanie sytuacji przedstawionych na ilustracjach.
– Uzupe∏nianie zdaƒ nazwami czynnoÊci.
6. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem piosenki „Przysz∏a do
nas wiosna” – utrwalenie piosenki.
7. åwiczenie dramowe „Powstawanie z niczego”.
Dzieci ruchami cia∏a przedstawiajà proces wzrostu roÊliny.
8. Przekroczenie progu dziesiàtkowego – obliczenia typu 9 + n.
– Rozwiàzywanie zadaƒ tekstowych.
– Stosowanie u∏atwieƒ w liczeniu – przesuwanie patyczków.
9. Rysowanie kredkami pracy pt. „Wiosenne zaj´cia”.
Wystawa prac dzieci, ocena i samoocena.
P. s. 40, 41
åw. 5 s. 7–9,
81 (zadanie
dla ch´tnych
uczniów)
CD – 28, 29
ilustracje,
kwiaty wio-
senne,
kartony, kred-
ki Êwiecowe
– pokonuje przeszkody w terenie,
– uczestniczy w zabawach zespo∏o-
wych i rzuca pi∏kà do celu,
– umie wcielaç si´ w role i improwi-
zowaç rozmowy.
Uczeƒ:
– okreÊla zmiany w przyrodzie za-
chodzàce wczesnà wiosnà,
– rozwiàzuje zagadki i krzy˝ówki
o tematyce wiosennej, uk∏ada
wyrazy z sylab,
– uk∏ada wielozdaniowe wypowie-
dzi ustne o wioÊnie,
– uwa˝nie s∏ucha opowiadania
czytanego przez nauczyciela,
– ustala kolejnoÊç wydarzeƒ
w opowiadaniu,
– czyta g∏oÊno i ze zrozumieniem
wybrane fragmenty tekstu,
– naÊladuje i odgaduje ró˝ne czyn-
noÊci,
– uzupe∏nia zdania wyrazami
oznaczajàcymi nazwy czynnoÊci,
– opowiada treÊç ilustracji, nazywa
czynnoÊci wykonywane przez
postacie na ilustracji,
– uczestniczy w zabawach rucho-
wych z muzykà – „ilustruje” ru-
chem treÊç piosenki, Êpiewa pio-
senk´ w grupie,
– wykonuje obliczenia z przekro-
czeniem progu dziesiàtkowego,
ilustrujàc je odpowiednimi czyn-
noÊciami – uk∏ada patyczki, prze-
licza, dok∏ada, przesuwa,
– objaÊnia w∏asnymi s∏owami wy-
konane dzia∏ania,
– przedstawia sceny wiosenne in-
spirowane lekturà, obserwacjami
i w∏asnymi prze˝yciami – rysuje
97762764.003.png
1
2
3
4
5
kredkami Êwiecowymi i o∏ówko-
wymi, eksperymentuje z kolo-
rem,
– próbuje dokonaç samooceny
w∏asnej pracy i oceny prac
kole˝anek i kolegów,
– umie wchodziç w role,
– potrafi ruchami cia∏a zaprezento-
waç proces wzrostu kwiatów.
30. Co s∏ychaç
w lesie?
1. Wys∏uchanie opowiadania „LeÊne obrazki” czytanego przez
nauczyciela.
– Wypowiedzi nt.: „Co s∏ychaç w wiosennym lesie?”. Wyszu-
kiwanie i czytanie fragmentów tekstu na poparcie swoich
wypowiedzi.
– Nadanie innego tytu∏u opowiadaniu.
2. åwiczenia dramowe w grupach – scenki improwizowane.
Przedstawianie „zdj´ç” z wiosennego lasu, odgadywanie,
jakie zwierz´ta leÊne sà na „zdj´ciu”.
3. åwiczenia w kszta∏tnym pisaniu – przepisywanie zdaƒ opi-
sujàcych wyglàd wiosennego lasu.
4. Rozpoznawanie ptaków – zwiastunów wiosny, naÊladowa-
nie ich g∏osów i sposobu poruszania si´, dobieranie podpi-
sów do ilustracji.
5. Przekraczanie progu dziesiàtkowego – obliczenia typu 8 + n.
– Rozwiàzywanie zadaƒ tekstowych o leÊnych zwierz´tach.
– Uk∏adanie i rozwiàzywanie zadaƒ do ilustracji.
6. Samodzielne czytanie tekstu z zeszytu çwiczeƒ „Co si´
dzieje w lesie?” i uk∏adanie wielozdaniowych ustnych wy-
powiedzi nawiàzujàcych do ilustracji. Wskazywanie wyra-
zów oznaczajàcych nazwy czynnoÊci.
7. åwiczenia ogólnorozwojowe – bieg, skoki z miejsca, naÊla-
dowanie ruchów i zachowaƒ zwierzàt leÊnych (skoki zaj´-
cze, ˝abki, chód i lot ptaków).
8. Zabawa „LeÊne echo” – powtarzanie g∏osów zwierzàt, odga-
dywanie, jakie zwierz´ wydaje taki g∏os.
P. s. 42, 43
åw. 5
s. 10–12,
80 (zadania
dla ch´tnych
uczniów)
CD – 11–16
liczyd∏o
koralikowe ze
„Skarbca ma-
tematyczne-
go”,
ilustracje wio-
sennego lasu,
zwierzàt leÊ-
nych,
koperty z ry-
sunkami lub
zdj´ciami
zwierzàt: sar-
na, wiewiórka,
zajàc, je˝,
dzi´cio∏, ku-
ku∏ka
Uczeƒ:
– dostrzega i opisuje zmiany zacho-
dzàce w lesie wczesnà wiosnà,
– wie, co robià leÊne zwierz´ta,
– zna zwierz´ta – zwiastuny wio-
sny (ptaki),
– uk∏ada kilkuzdaniowe wypowiedzi
o ˝yciu leÊnych zwierzàt na pod-
stawie wys∏uchanego tekstu, w∏a-
snych obserwacji i doÊwiadczeƒ,
– porównuje ˝ycie zwierzàt w ró˝-
nych porach roku,
– czyta g∏oÊno i cicho ze zrozu-
mieniem krótkie teksty oraz wy-
korzystuje je w swoich wypowie-
dziach ustnych,
– rozpoznaje ptaki – zwiastuny
wiosny – po ich g∏osach, wyglà-
dzie i opisie,
– naÊladuje ruchy zwierzàt
i dêwi´ki przez nie wydawane,
– wskazuje wyrazy okreÊlajàce na-
zwy czynnoÊci i je „ilustruje”,
– przepisuje z podr´cznika krótki
fragment tekstu kszta∏tnie, czytel-
nie i estetycznie,
– liczy w pami´ci i korzystajàc
z liczmanów w zakresie 20
z przekroczeniem progu dziesiàt-
kowego,
97762764.004.png
– uk∏ada i rozwiàzuje zadania tek-
stowe do ilustracji,
– wspó∏pracuje z partnerem i grupà
w czasie zabaw ruchowych,
– umie odgrywaç role i improwizo-
waç rozmowy.
31. Robimy wiosen-
ne porzàdki
1. Rozmowa wst´pna z uczniami nt. „W jaki sposób pomagam
rodzicom?” z wykorzystaniem ilustracji na tablicy.
2. Jak wyglàda mój dzieƒ? Wypowiedzi uczniów na podstawie
w∏asnych doÊwiadczeƒ i ilustracji w zeszycie çwiczeƒ.
Dobieranie podpisów z wyklejanki. Odczytywanie pe∏nych
godzin na zegarach.
3. Zabawa ruchowa – naÊladowanie ró˝nych czynnoÊci (za-
miatanie, zmywanie, uk∏adanie zabawek itp.).
4. S∏uchanie opowiadania „Wsz´dzie porzàdki” czytanego
przez nauczyciela. Udzielenie odpowiedzi na pytania
z podr´cznika zwiàzane z tekstem.
5. Uzupe∏nianie zdaƒ nazwami czynnoÊci z podzia∏em na
wykonywane podczas porzàdków w klasie i w domu.
6. Liczba pojedyncza i mnoga czasowników – dobieranie wy-
razów do podanych form.
7. „Lusterko” – çwiczenie dramowe w parach. NaÊladowanie
czynnoÊci pokazywanych przez partnera. Odgadywanie ich
nazw.
8. Przekroczenie progu dziesiàtkowego. Obliczenia typu 7 + n.
9. Wiosenne porzàdki w klasie.
– Czytanie fragmentu opowiadania „Wsz´dzie porzàdki”
dotyczàcego prac porzàdkowych w klasie.
– Ustalenie, co dzieci mogà zrobiç w klasie, przydzia∏ prac
i wykonanie wiosennych porzàdków oraz dekoracji.
10. Rozmowa podsumowujàca kràg tematyczny: Po czym po-
znajemy, ˝e przysz∏a ju˝ do nas wiosna? Wspólne Êpiewa-
nie piosenki „Przysz∏a do nas wiosna”.
P. s. 44, 45
åw. 5
s. 13–15,
76 (zadania
dla ch´tnych
uczniów)
liczyd∏o,
ilustracje
przedstawiajà-
ce sceny z ˝y-
cia rodzinne-
go, Êciereczki
do kurzu, far-
tuszki, wazon,
kwiaty wio-
senne, prace
plastyczne
z poprzednich
zaj´ç
Uczeƒ:
– dostrzega koniecznoÊç i znacze-
nie niesienia pomocy w rodzi-
nie, podaje przyk∏ady,
– stosuje zdania rozwini´te w wy-
powiedziach dotyczàcych ilu-
stracji,
– dostrzega zwiàzki przyczynowo-
-skutkowe,
– dobiera podpisy do ilustracji,
– odczytuje pe∏ne godziny na ze-
garze,
– wyodr´bnia bohaterów utworu
i udziela odpowiedzi na pytania
zwiàzane z tekstem,
– wyszukuje i czyta g∏oÊno ze zro-
zumieniem fragmenty tekstu na
poparcie swoich wypowiedzi,
– uzupe∏nia zdania wyrazami
oznaczajàcymi nazwy czynnoÊci,
– rozró˝nia te wyrazy w liczbie
pojedynczej i mnogiej oraz pra-
wid∏owo stosuje
w wypowiedziach,
– naÊladuje ruchy partnera i ró˝ne
czynnoÊci porzàdkowe,
– dodaje i odejmuje z przekrocze-
niem progu dziesiàtkowego
w zakresie 20 lub w pami´ci
z wykorzystaniem liczmanów,
– aktywnie uczestniczy w pracach
dekoracyjno-porzàdkowych
w klasie,
97762764.005.png
1
2
3
4
5
– wspó∏pracuje z innymi dzieçmi,
– odpowiedzialnie wywiàzuje si´
z powierzonych obowiàzków.
W pra-
cowni
twórców
ludowych
32. Podziwiamy
ludowe rzeêby
1. Oglàdanie wystawy rzeêb ludowych zorganizowanej przez
nauczyciela.
– Wypowiedzi uczniów na temat zgromadzonych ekspona-
tów.
– Granie na glinianych kogucikach itp.
2. S∏uchanie wiersza Anny Kamieƒskiej „Drewniane ptaszki”
recytowanego lub czytanego przez nauczyciela. Wypowie-
dzi uczniów nt.: „Czym zajmuje si´ wiejski artysta? Jakie
rzeêby wykonuje?”.
3. Propozycje dzieci dotyczàce sposobu wykonania ptaszków
do dekoracji klasy. G∏oÊne indywidualne czytanie przez
uczniów tekstu „Ptaszki na ga∏´zi” i porównanie go z wcze-
Êniejszymi propozycjami dzia∏aƒ plastyczno-technicznych.
4. Pisanie w zeszytach nazw ptaków wyst´pujàcych w obu
wierszach; przecinki przy wyliczaniu. Wyszukiwanie ilustra-
cji ptaków np. w „Atlasie ptaków”.
5. Uzupe∏nianie zdaƒ opisujàcych ptaszka wykonanego przez
ludowego artyst´ – wyrazy z „ó” wymiennym.
6. Odgrywanie w parach scenek „Witaj ptaszku”. Rozmowa
ptaków, naÊladowanie lotu.
7. åwiczenia dramowe – etiudy pantomimiczne.
Dzieci pokazujà charakterystyczne zachowania ptaków.
8. Dodawanie z przekroczeniem progu dziesiàtkowego,
obliczenia typu 6 + n. Uk∏adanie i rozwiàzywanie zadaƒ do
ilustracji.
9. Zorganizowanie w klasie pracowni ludowych artystów – wy-
konanie ptaszków z masy solnej lub gliny zgodnie z instruk-
cjà w zeszycie çwiczeƒ.
10. Udekorowanie sali ptaszkami, zabawy dêwi´konaÊladowcze
„Jaki to ptak?” – naÊladowanie g∏osów znanych ptaków.
11. Zabawa ruchowa „Ptaszki w gniazdach”.
P. s. 46, 47
åw. 5
s. 16–18,
77 (zadania
dla ch´tnych
uczniów)
liczyd∏o,
patyczki, pla-
stelina, papier
kolorowy, no-
˝yczki, nakr´t-
ki od butelek,
albumy, ilu-
stracje, ludo-
we rzeêby
(koguciki,
ptaszki),
ksià˝ki z
ilustracjami
ptaków (np.
„Atlas pta-
ków”)
Uczeƒ:
– dostrzega i podziwia urok, pi´kno
dzie∏ ludowych artystów,
– uk∏ada zdania opisujàce wyglàd lu-
dowych rzeêb – ptaszków,
– uzupe∏nia zdania odpowiednimi
wyrazami z „ó” wymiennym,
– czyta ze zrozumieniem krótki
tekst i porównuje go ze swoimi
wypowiedziami,
– planuje ró˝ne sposoby udekoro-
wania sali lekcyjnej i wykona-
nia rzeêb ptaków, dobiera do
nich ilustracje, przepisuje wyra-
zy, zachowuje czujnoÊç orto-
graficznà,
– naÊladuje lot i g∏osy ptaków, od-
grywa z partnerem scenki,
– dodaje w zakresie 20 z przekro-
czeniem progu dziesiàtkowego,
– uk∏ada treÊç zadania do ilustracji
i rozwiàzuje je,
– wyjaÊnia tok swojego post´powa-
nia w czasie liczenia,
– wykonuje ptaszka wed∏ug in-
strukcji w zeszycie çwiczeƒ,
– planuje w grupie wykorzystanie
swojej pracy plastycznej jako ele-
mentu dekoracyjnego,
– potrafi naÊladowaç charaktery-
styczne zachowania ptaków.
97762764.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin