NauPocz3Rozklad2.pdf

(238 KB) Pobierz
Scen i Rozk NP. 1-3 kl2s2cz2
1. Rozk∏ad treÊci kszta∏cenia zintegrowanego
(tematy dni od 46. do 90.)
Kràg
Temat
Ârodki
Przewidywane efekty
tema-
Zintegrowane treÊci kszta∏cenia oraz dzia∏ania uczniów
dnia
dydaktyczne
dydaktyczno-wychowawcze
tyczny
1
2
3
4
5
Co wiemy
o naszej
ojczyênie?
46. Poznajemy naj-
starsze miasta
Polski
1. Zorganizowanie wystawki „Najstarsze miasta Polski”, wyszu-
kiwanie ich na mapie i okreÊlanie po∏o˝enia.
2. Mno˝enie i dzielenie liczb w zakresie 100, wielokrotnoÊci
liczb, dzielniki liczb.
3. „Czy znasz ju˝ wszystkie iloczyny?” – gra matematyczna.
4. „Ekspresja ruchowa” – zabawa przy muzyce.
5. Wyszukiwanie informacji o najstarszych miastach Polski
i g∏oÊne czytanie tekstu z podr´cznika, przypomnienie daw-
nych stolic Polski, pisanie nazw miast w kolejnoÊci alfabetycz-
nej, uzupe∏nianie mapy konturowej nazwami miast, planowa-
nie trasy podró˝y szlakiem najstarszych miast.
6. Opowiadanie fragmentów znanych legend, dobieranie tytu-
∏ów do ilustracji i nazw miast, z którymi sà zwiàzane.
7. Samodzielne uzupe∏nianie zdaƒ z lukami – wykorzystanie
informacji z podr´cznika do uzupe∏nienia zdaƒ.
8. Uk∏adanie i pisanie zagadek o ró˝nych miastach, odgadywa-
nie zagadek kolegów i kole˝anek – konkurs „Czy znasz pol-
skie miasta?”.
9. åwiczenia w stopniowaniu przymiotników.
10. åwiczenia i zabawy ruchowe – podskoki, biegi, cwa∏ z ró˝-
nymi przyborami w rytmie muzyki, kszta∏towanie wyczucia
rytmu, estetyki ruchu.
11. Podsumowanie dnia: Co wiemy o najstarszych miastach Pol-
ski? Dlaczego warto znaç histori´ swojej ojczyzny?
P. s. 72, 73
åw. 2 s. 3–5
M. 2 s. 3, 4
mapa Polski,
albumy, zdj´-
cia, pocztów-
ki, przewodni-
ki turystyczne,
karty do gry,
magnetofon,
dowolne na-
granie muzyki
klasycznej,
szarfy, pi∏ki,
skakanki
Uczeƒ:
– mno˝y, dzieli liczby w zakresie
100, wskazuje wielokrotnoÊci
i dzielniki wybranych liczb,
– wykorzystuje wiadomoÊci mate-
matyczne w grach towarzy-
skich,
czyta ze zrozumieniem teksty in-
formacyjne o historii wybranych
miast Polski, wie, które z miast sà
najstarsze, odszukuje je na mapie
i okreÊla ich po∏o˝enie,
– uzupe∏nia zdania z lukami, uk∏a-
da i rozwiàzuje zagadki, opowia-
da fragmenty legend zwiàzanych
z ró˝nymi miastami,
– pisze poprawnie nazwy miast,
w kolejnoÊci alfabetycznej,
stopniuje przymiotniki,
– korzysta z mapy, uzupe∏nia ma-
p´ konturowà nazwami miast,
– twórczo bawi si´ przy muzyce,
biega, skacze, tworzy serie ru-
chów, çwiczeƒ wed∏ug rytmu
melodii, wykorzystuje ró˝ne
przybory.
239520864.002.png
47. Co to jest
przemys∏?
1. Porównywanie ilorazowe – tyle razy wi´cej.
• Kontrastowanie porównywania ilorazowego i ró˝nicowego.
• Rozwiàzywanie zadaƒ tekstowych.
2. Zabawa ruchowa „Rzuç i z∏ap pi∏k´” – rzucanie, podbijanie,
odbijanie pi∏ki pod dyktando nauczyciela – wykorzystanie
porównywania ilorazowego i ró˝nicowego w zabawie rucho-
wej.
3. Skàd my to mamy? – rozmowa nauczyciela z uczniami na te-
mat pochodzenia ró˝nych przedmiotów zgromadzonych
w klasie. Próby wyjaÊnienia, w jaki sposób ludzie przetwarza-
jà niektóre bogactwa naturalne.
4. Czytanie przez nauczyciela tekstu „Skarby Ziemi”.
• Jakie skarby kryje ziemia i do czego sà wykorzystywane?
– wypowiedzi uczniów na podstawie tekstu. G∏oÊne czy-
tanie wybranych fragmentów tekstu uzasadniajàcych wy-
powiedzi.
• Wyszukiwanie na gospodarczej mapie Polski terenów, na
których znajdujà si´ ró˝ne bogactwa naturalne.
• WyjaÊnienie poj´cia „przemys∏”.
5. Jakie produkty nale˝à do „w´glowej rodziny”? – dobieranie
nazw przedmiotów wyprodukowanych z w´gla, okreÊlanie
sposobu ich wykorzystywania.
6. Jakie skarby ma Ziemia i jak je wykorzystujemy? – samodziel-
ne uzupe∏nianie zdaƒ z lukami.
7. Odgrywanie scenek dramowych „Skàd si´ tu wzià∏eÊ?”.
8. Praca w grupach – wykonanie plakatów informujàcych o po-
chodzeniu ró˝nych przedmiotów codziennego u˝ytku.
9. Podsumowanie dnia: Co wiemy o skarbach Ziemi i przemy-
Êle, który je przetwarza, wykorzystuje? Prezentacja plakatów.
P. s. 74, 75
åw. 2 s. 6, 7
M. 2 s. 5, 6
pi∏ki,
gospodarcza
mapa Polski
Uczeƒ:
– dostrzega ró˝nic´ w okreÊle-
niach „o tyle wi´cej” oraz „tyle
razy wi´cej”,
– potrafi zilustrowaç porównywa-
nie ilorazowe,
– rozwiàzuje zadania tekstowe
dotyczàce porównywania ilora-
zowego,
– zna wybrane bogactwa natural-
ne i tereny, gdzie znajdujà si´
ich z∏o˝a,
– wie, co produkuje si´ z wybra-
nych darów ziemi i kto pracuje
przy ich wydobywaniu, prze-
twarzaniu,
– rozumie poj´cie „przemys∏”,
– z uwagà s∏ucha tekstu czytanego
przez nauczyciela, wykorzystuje
go w swoich wypowiedziach
oraz podczas uzupe∏niania
zdaƒ,
– odgrywa scenki dramowe,
wczuwajàc si´ w rol´ postaci,
– wspó∏pracuje w grupie, pla-
stycznie rozwiàzujàc zadanie –
wyjaÊnia sposób rozwiàzania
problemów,
– odbija, rzuca pi∏k´ do partnera,
– wykorzystuje wiadomoÊci mate-
matyczne, wykonujàc zadania
ruchowe.
48. W ró˝nych
regionach Polski
1. „Kogo brakuje” – zabawa integracyjna na powitanie i dobry po-
czàtek dnia.
2. Porównywanie ilorazowe – tyle razy mniej.
• Kontrastowanie porównywania ró˝nicowego i ilorazowego.
• Rozwiàzywanie zadaƒ tekstowych.
P. s. 76, 77
åw. 2 s. 8–10
M. 2 s. 7, 8 W.
s. 19–21–karty
ze strojami
Uczeƒ:
– dostrzega i rozumie ró˝nic´
w okreÊleniach „o tyle mniej”,
„tyle razy mniej”,
– potrafi zilustrowaç porównywa-
239520864.003.png
1
2
3
4
5
3. Praca z mapà Polski – wyszukiwanie nazw krain geograficz-
nych i okreÊlanie ich po∏o˝enia, wyszukiwanie miast w danej
krainie, wskazanie nazwy krainy geograficznej, w której znaj-
duje si´ miejscowoÊç – miejsce zamieszkania uczniów.
4. Dobieranie ilustracji i plansz przedstawiajàcych stroje ludowe
do regionów Polski. Ustne opisywanie wybranych strojów.
5. „Czy znasz stroje ludowe?” – uk∏adanie obrazków – puzzli
z wycinanki.
6. G∏oÊne indywidualne czytanie wierszy: „Mazur”, „Krako-
wiak”, „Kujawiaczek”, „Polonez” Marka Majewskiego przy
akompaniamencie muzyki. Próba tworzenia melodii do wier-
szy i Êpiewanie ich.
7. Indywidualne redagowanie notatki „Znam ró˝ne regiony Pol-
ski” i zapisanie jej w zeszytach, g∏oÊne czytanie.
8. Wykonanie plastycznej mapy Polski z wykorzystaniem ró˝-
nych materia∏ów – praca w grupach. Wystawa prac.
9. Poznajemy ludowe przyÊpiewki z ró˝nych regionów Polski.
• Granie podanych rytmów na instrumentach perkusyjnych.
• Granie podanych rytmów w kanonie.
• Nauka i Êpiew kanonu „Ja ci powiada∏a”.
10. Zabawy ruchowe przy muzyce – nauka wybranego taƒca
(krakowiaka lub poloneza).
11. Podsumowanie dnia: Czego dowiedzieliÊmy si´ o ró˝nych re-
gionach Polski?
ludowymi,
magnetofon,
kaseta, lekcja
pierwsza
„Ludowe
przyÊpiewki
w kanonie”,
strona A, ma-
pa Polski,
plansza – stro-
je z ró˝nych
regionów kar-
tony, klej, pa-
pier kolorowy,
plastelina, ko-
raliki, kamyki
itp., instru-
menty perku-
syjne
nie ilorazowe,
– podaje liczb´ kilka razy mniejszà
od wskazanej,
– rozwiàzuje z∏o˝one zadania teks-
towe,
– wyszukuje, okreÊla po∏o˝enie
krain geograficznych na mapie,
– zna i opisuje stroje ludowe, wie,
z jakich regionów Polski pocho-
dzà,
– p∏ynnie i wyraziÊcie czyta utwory
poetyckie,
– tworzy melodie do wierszy,
– twórczo wspó∏pracuje w grupie,
realizujàc zadanie plastyczno-
-techniczne,
– Êpiewa i recytuje w kanonie,
– gra na instrumentach perkusyj-
nych,
– bawi si´, taƒczy przy muzyce,
– zna wybrany taniec ludowy i po-
trafi go zataƒczyç z partnerem,
– samodzielnie redaguje i pisze no-
tatk´ na okreÊlony temat, dbajàc
o poprawnoÊç ortograficznà i wy-
korzystujàc zdobyte wczeÊniej
informacje.
49. 11 listopada
– wa˝na data
w historii Polski
1. Porównywanie ilorazowe. Rozwiàzywanie z∏o˝onych zadaƒ
tekstowych.
2. Zabawa ruchowa bie˝na „Przerywane wojsko”.
3. Co to znaczy wolnoÊç i niepodleg∏oÊç? – próba udzielenia
odpowiedzi na pytanie na podstawie tekstu w podr´czniku
„Aby Polska by∏a wolna i niepodleg∏a”, zdj´ç, albumów ilu-
strujàcych wydarzenia zwiàzane z odzyskaniem niepodleg∏o-
Êci przez Polsk´.
P. s. 78, 79
åw. 2 s. 11–13
M. 2 s. 9, 10
liczmany, al-
bumy, zdj´cia,
encyklopedia,
krepina, klej,
no˝yczki, pa-
Uczeƒ:
– rozwiàzuje z∏o˝one zadania teksto-
we na porównywanie ilorazowe –
za pomocà rysunków lub dzia∏aƒ,
– potrafi zilustrowaç porównywanie
ilorazowe,
– zna wybrane wydarzenia i postaci
zwiàzane z historià Polski,
239520864.004.png
4. G∏oÊne indywidualne czytanie wiersza Tadeusza Kubiaka
„Grób Nieznanego ˚o∏nierza”. WyjaÊnienie sposobu rozu-
mienia ostatniej zwrotki i okreÊleƒ poetyckich.
5. Rozmowy na temat patriotyzmu, poÊwi´cenia dla ojczyzny.
Pisanie has∏a zwiàzanego z postacià Józefa Pi∏sudskiego. Wy-
szukiwanie w encyklopedii informacji o Józefie Pi∏sudskim.
Opisywanie pomnika Józefa Pi∏sudskiego na podstawie planu
i zgromadzonego s∏ownictwa.
6. ¸àczenie w pary wyrazów bliskoznacznych i wykorzystanie
ich w pisemnej wypowiedzi na temat Âwi´ta Niepodleg∏oÊci.
Opowiadanie o wydarzeniach przedstawionych na ilustracji
w zeszycie çwiczeƒ i uzupe∏nianie na jej podstawie zdaƒ
z wyrazami z „h” lub „ch”.
7. Wykonanie bia∏o-czerwonych choràgiewek jako przygotowa-
nie do zabawy – parady wojskowej.
8. Wspólne planowanie parady wojskowej z okazji zbli˝ajàcej
si´ rocznicy odzyskania niepodleg∏oÊci.
9. Zorganizowanie zabawy – parady wojskowej, g∏oÊne czytanie
wiersza „Grób Nieznanego ˚o∏nierza”.
10. åwiczenia ogólnorozwojowe – kszta∏towanie ekspresji ru-
chowej, si∏y mi´Êni i skocznoÊci.
11. Podsumowanie dnia: Dlaczego i w jaki sposób obchodzimy
rocznic´ Âwi´ta Niepodleg∏oÊci?
tyczki, pi∏ki,
woreczki, ∏a-
weczki
– wyjaÊnia znaczenie poj´ç „wol-
noÊç”, „niepodleg∏oÊç”,
– swobodnie wypowiada si´ na te-
mat wydarzeƒ z historii ojczyzny
i przeczytanego tekstu, odpowiada
na pytania, wyciàga wnioski,
– czyta p∏ynnie i wyraziÊcie utwory
poetyckie i prozatorskie,
– uzupe∏nia i pisze zdania,
– zna pisowni´ wybranych wyrazów
z „h”, „ch”,
– dobiera w pary wyrazy blisko-
znaczne,
– uk∏ada zdania opisujàce pomnik,
korzystajàc z planu i podanego
s∏ownictwa,
– starannie wykonuje flag´ polskà,
– uczestniczy w zabawach – scen-
kach rodzajowych, Êpiewa, masze-
ruje,
– wykonuje proste çwiczenia gimna-
styczne i uk∏ady çwiczeƒ, rzuca, ∏a-
pie pi∏k´, skacze przez przeszkody.
50. Pi´kna nasza
Polska ca∏a...
1. Porównanie ilorazowe – kontrastowanie porównywania ilora-
zowego z porównywaniem ró˝nicowym. Rozwiàzywanie za-
daƒ tekstowych.
2. Zabawa ruchowa ze Êpiewem – przypomnienie i utrwalenie
uk∏adu choreograficznego wybranego taƒca (krakowiaka lub
poloneza) i ludowych przyÊpiewek w kanonie.
3. S∏uchanie „Legendy o WiÊle” Hanny Zdzitowieckiej, czytanej
przez nauczyciela.
• WyjaÊnienie, jak wed∏ug legendy powsta∏a Wis∏a i dlacze-
go tak nazwano rzek´.
• Opowiadanie o „podró˝y” Wis∏y przez Polsk´ na podstawie
legendy i pytaƒ pomocniczych. Wskazywanie na mapie biegu
rzeki, jej êród∏a, ujÊcia oraz miast po∏o˝onych w jej pobli˝u.
P. s. 80–82
åw. 2 s. 14–16
M. 2 s. 11, 12
farby plakato-
we, bloki ry-
sunkowe,
p´dzle, albu-
my – krajobra-
zy Polski,
mapa Polski
Uczeƒ:
– rozwiàzuje zadania tekstowe na
porównywanie ró˝nicowe i ilora-
zowe,
– wie, jakie dzia∏ania nale˝y wyko-
naç przy porównywaniu
ró˝nicowym, a jakie przy porów-
nywaniu ilorazowym,
– zna legend´ o powstaniu Wis∏y,
szuka podobieƒstw mi´dzy Êwiatem
przedstawionym w legendzie
a rzeczywistoÊcià: wskazuje êród∏o,
bieg rzeki i jej ujÊcie,
239520864.005.png
1
2
3
4
5
• Wyszukiwanie wyrazów z „ó” niewymiennym w tekÊcie
legendy.
4. Rozwiàzanie krzy˝ówki historyczno-geograficznej i wyjaÊnie-
nie sposobu rozumienia jej has∏a. Uzasadnianie swoich wypo-
wiedzi – prezentacja zdj´ç w albumach, przewodnikach po
Polsce.
5. Ciche czytanie ze zrozumieniem informacji o rzece i uzupe∏-
nianie ilustracji podpisami; wyjaÊnienie poj´ç: „êród∏o”, „do-
p∏ywy”, „brzeg prawy” „brzeg lewy”, „koryto”, „ujÊcie”.
6. åwiczenia w rozwijaniu zdaƒ i stopniowaniu przys∏ówków.
7. Odgadywanie scenek dramowych – wczucie si´ w rol´ Wis∏y
i przedstawianie wybranych etapów podró˝y po Polsce.
8. Jak za pomocà Êrodków plastycznych ukazaç pi´kno naszej oj-
czyzny?
• Projektowanie i wykonanie obrazów przedstawiajàcych kraj-
obrazy Polski. Malowanie farbami plakatowymi.
• Rodzaje krajobrazów Polski: grupowanie wed∏ug tego kry-
terium prac plastycznych dzieci w galerii klasowej.
9. Przygotowanie wystawki „Pi´kna nasza Polska ca∏a” dla m∏od-
szych uczniów. Opowiadanie kolegom „Legendy o WiÊle”
i oprowadzanie po wystawie.
– zna budow´ rzeki – êród∏o, kory-
to, brzeg lewy, prawy, ujÊcie, do-
p∏ywy,
– wskazuje na mapie Wis∏´, jej do-
p∏ywy, miasta po∏o˝one w jej po-
bli˝u,
– opowiada legend´, odpowiada
na pytania zwiàzane z tekstem,
prowadzi swobodnie rozmow´,
– uk∏ada, rozwija zdania, stopniuje
przys∏ówki, zna pisowni´ wybranych
wyrazów z „ó” niewymiennym,
– maluje farbami plakatowymi wy-
brany krajobraz Polski, zna ro-
dzaje krajobrazów,
– ch´tnie taƒczy wybrany taniec lu-
dowy, Êpiewa z grupà ludowe
przyÊpiewki w kanonie, odgrywa
scenki dramowe.
Woda
êród∏em
˝ycia
51. Poznajemy
tajemnice wody
1. Dzielenie i mno˝enie liczb w zakresie 100.
2. Dzielenie z resztà – ilustrowanie dzielenia z resztà, spraw-
dzanie za pomocà mno˝enia i dodawania.
3. G∏oÊne indywidualne czytanie wiersza „Odkr´cam kran”
Ludwika Jerzego Kerna, po jednorazowym cichym czytaniu.
Próba wyjaÊnienia, skàd si´ bierze woda w kranie.
4. Zabawa ruchowo-matematyczna „Biegnij i licz” – wykorzystanie
dzielenia z resztà do tworzenia zbiorów dzieci o okreÊlonej liczbie.
5. Rozmowa nauczyciela z dzieçmi „Jak mo˝emy poznaç ta-
jemnice wody?”.
• WyjaÊnienie, co to jest woda, gdzie i w jakich stanach sku-
pienia wyst´puje.
• Podawanie przyk∏adów zabaw, çwiczeƒ, eksperymentów
umo˝liwiajàcych poznanie jej tajemnic.
P. s. 83
åw. 2 s. 17, 18
M. 2 s. 13, 14
ksià˝ki: „Wiel-
ka ksi´ga eks-
perymentów”,
„Przez zaba-
w´ do nauki”,
szklanki, wo-
da, ∏y˝eczki,
sól, màka, ka-
sza, cukier,
miód, pi∏ki
lignina, lejki,
Uczeƒ:
– mno˝y i dzieli w zakresie 100,
– przedstawia dzielenie z resztà na
osi liczbowej,
– zapisuje odpowiednie dzia∏ania
do ilustracji,
– sprawdza dzielenie z resztà,
– wie, w jaki sposób woda dostaje
si´ do naszych mieszkaƒ i co si´
z nià dzieje, gdy odkr´cimy kran,
– czyta wiersz z naturalnà intona-
cjà,
– zna stany skupienia wody,
– wykonuje proste doÊwiadczenia,
239520864.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin